Fòrum

ÚLTIMA HORA: El referèndum de la constitució espanyola no tenia cap mena de garantia democràtica.

torraina_infernal36.611 10 16👍 21.151

La constitució espanyola es va votar el 78 amb un cens falsejat, amb més d’un milió de persones més, i alterat vint dies abans

La nit electoral el Ministeri d'interior i la Junta Electoral Central donaven dades de dos censos diferents, sense aclarir quin era el bo

El col·lectiu Contrastant ha publicat aquest cap de setmana una crítica que va fer l’any 1978 el diari El País sobre el cens emprat per al referèndum de la constitució espanyola d’aquell any. Això ha alertat sobre les grans irregularitats de les condicions en què es va fer aquella votació.

VilaWeb ha cercat les dades originals que demostren aquestes greus irregularitats i que qüestionen fortament que aquell referèndum oferís les mínimes garanties democràtiques.

1.- El govern espanyol va alterar el cens amb un simple decret tres setmanes abans del referèndum, quan ja s’havia convocat
El referèndum sobre la constitució espanyola es va fer el 1978. L’any abans, el 1977, hi havia hagut les eleccions a les corts. En aquelles eleccions només van poder votar els més grans de vint-i-un any i va tenir un cens de 23.583.762 electors. Un dels canvis que preveia la nova constitució era la rebaixa de la majoria d’edat a divuit anys.

El referèndum sobre la constitució es va convocar amb un reial decret en el BOE del 6 de novembre de 1978 i s’establí que es faria el 6 de desembre d’aquell mateix any. Però, sorprenentment, al BOE del 16 de novembre, deu dies després, es publicà un decret llei del govern (RD 33-1978) que dictaminava que la majoria d’edat començaria a divuit anys. El parlament no va participar en absolut en aquesta decisió, que va entrar en vigor el mateix dia i, per tant, va alterar el cens electoral en plena campanya.

La mesura encara és més greu pel fet que tècnicament va causar un caos administratiu. Si el cens original ja era poc fiable, el fet que s’hi incorporessin precipitadament tots els ciutadans de divuit, dinou i vint anys el va fer impracticable. En dues setmanes i sense informàtica a l’abast, es va haver de modificar el cens i confeccionar les llistes de més de seixanta mil col·legis electorals sense deixar temps per a les correccions ni les comprovacions que s’han d’exigir en un procés com aquest. La tasca va recaure, a més, sobre els ajuntaments, que en aquell moment encara eren franquistes.

Així, el cens de 23.583.762 milions d’electors que s’havia fet servir l’any abans per a les eleccions va passar sobtadament a ser de 26.632.180 milions d’electors (més de tres milions més), una xifra que els experts de l’època consideren desproporcionada si fa referència als joves de divuit anys a vint-i-un.

Entremig, els mitjans de comunicació van considerar oficials tota mena de xifres que no es corresponien ni amb l’una ni amb l’altra. Com a exemple, aquest article del diari Los Sitios de Girona que, una setmana abans de la votació, explicava que el cens seria de 24.114.816 electors, amb la inclusió d’1.470.536 nous majors d’edat. Aquestes dades, que el diari presenta com a ‘dades oficials’, no es corresponen pas amb el cens que es va fer públic finalment, sinó que inclouen dos milions de persones menys. Això demostra que el caos era notable.

2. Pocs dies abans de la votació, l’Institut d’Estatística espanyol (INE), responsable del cens, adverteix que el cens és mal fet i que hi ha més d’un milió de persones apuntades en dos llocs diferents.
La situació era tan caòtica que l’Institut d’Estatística espanyol (INE), responsable de l’elaboració del cens, va fer pública una insòlita nota pocs dies abans de la votació en què afirmava que hi havia ‘una evident duplicació d’anotacions en el cens electoral, que l’INE ha detectat a través dels seus estudis demogràfics. Fent servir les projeccions de població a partir del padró municipal, l’INE ha estimat una sobrevaloració del nombre d’inclosos del 5,1% entre els més grans de vint-i-un anys. […] Aquesta sobrevaloració del cens electoral significa en nombres absoluts al voltant d’1.250.000 persones’.

Segons l’INE, entre els més grans de vint-i-un any el cens era molt imperfecte perquè no es feien gaires reclamacions sobre inclusions indegudes de votants i, per tant, molta gent era inscrita en dos llocs alhora, cosa que volia dir que podia votar dues vegades. La frase més enigmàtica de tot el comunicat era la que deia que aquests 1.250.000 persones eren duplicades en el cens per descuit d’alguns i ‘amb alguns interessos’. Però sense aclarir quins. Les dades contingudes en aquella nota, unides a la irregularitat de canviar el cens en plena campanya per incloure-hi els votants de divuit a vint anys, significava que hi havia pel cap baix quatre milions d’electors dels quals no es podien verificar les dades adequadament i amb garanties.

Aquestes incongruències tenen encara més relleu si es comparen amb les dades del cens electoral del 1982. El cens oficial d’aquell any va ser de 26.846.940 milions d’electors mentre que el que s’havia fet servir per al referèndum constitucional era de 26.632.180. És a dir, segons això, en els quatre anys transcorreguts entre el referèndum i les eleccions la població amb dret de vot només havia augmentat de 214.760 persones, dada completament increïble i que només es pot explicar si es té en compte que els nous ajuntaments democràtics havien esporgat el padró de votants falsos.

3. La nit electoral el Ministeri d’Interior espanyol i la Junta Electoral Central fan servir dos censos diferents, amb dades que no coincideixen.
L’escàndol ja és de dimensions colossals quan es comprova amb la documentació oficial de l’època que la Junta Electoral Central i el Ministeri d’Interior van fer servir censos diferents la mateixa nit, un error que hauria d’invalidar completament el procés electoral.

A Barcelona, per exemple, en l’avanç provisional del Ministeri d’interior, es va dir que podien votar 3.439.121 persones, mentre que la xifra de la Junta Electoral Central era de 3.424.682. A València, segons el ministeri podien votar 1.452.842 persones i en canvi la Junta Electoral Central donava la xifra d’1.451.169.

Però el cas més escandalós i significatiu era el de Madrid, on literalment desapareixien més de 300.000 persones. Segons les dades provisionals del Ministeri d’interior, tenien dret de vot 3.379.171 persones i segons els resultats publicats per la Junta Electoral Central hores després només eren 3.047.226.  Ningú no va considerar necessari explicar què havia passat ni com s’havien comptat aquests electors.

De fet, la cosa va ser tan greu que en tot l’estat espanyol les dades del Ministeri d’interior i de la Junta Electoral només coincidien en onze províncies: a Àlaba, Albacete, Almeria, Còrdova, la Corunya, Conca, Granada, Guipúscoa, Màlaga, Ourense i Tarragona. En tota la resta es feien servir pel cap baix dos censos diferents.

D’aquest escàndol parlava l’editorial d’El País citat pel col·lectiu Contrastant. El diari deia l’endemà del referèndum: ‘En realitat ahir es va votar –increïblement– sense un cens oficial i tancat i en el context d’un notable caos de llistes en les quals hi ha hagut duplicitats, absència de baixes, desaparicions injustificades de molts votants del 15 de juny i la desordenada incorporació al cens dels nous electors entre divuit anys i vint-i-un. Tot un exemple de desordre, tan rebutjable si és intencionat com si no ho és.’

http://www.vilaweb.cat/noticies/la-constitucio-espanyola-es-va-votar-al-78-amb-un-cens-falsejat-en-mes-dun-milio-de-persones-i-alterat-vint-dies-abans/

Amb el que han fet, ells no són ningú per a parlar de legitimitats…

«Les garanties d'aquella votació que va consagrar aquesta constitució que ens diuen ara que és la vara de mesurar la democràcia no resisteixen ni la més mínima anàlisi»

Dels molts errors que comet el bloc unionista, n’hi ha un d’especialment destacable: obligar-nos a remoure la memòria sobre la manera com es va fer la transició espanyola. Si continuem per aquest camí, les conseqüències d’aquest replantejament em sembla que seran fins i tot més potents que la independència de Catalunya. I ho dic això perquè observe que a tot l’estat espanyol van començant a alçar-se veus, a partir del debat català, que qüestionen amb arguments rotunds la legitimitat de tot allò que es va fer en aquell moment. D’allò que ens van fer a tots.

Parlar-ne des de la realitat d’avui és relativament senzill. Tant com injust ho és: cal reconèixer que aquells dies van ser molt complicats. Per això molta gent creu que val més no remoure-ho, perquè al capdavall, diuen, ‘es va fer allò que es va poder’. L’argument és plausible, vistes les circumstàncies. És cert que seria raonable de passar de puntetes sobre els pactes d’aquell moment, procurant de respectar els esforços nobles que gairebé tothom va fer per eixir d’una situació tan complicada com la que tenia l’estat espanyol a final del setanta. El problema, però, arriba quan es vol impedir l’evolució de la societat petrificant-la, considerant immutables aquells instruments polítics que són fruit de l’amenaça, de la pressió de l’exèrcit i les institucions franquistes i fins i tot de les trampes més barroeres. Aleshores el respecte ja no es pot invocar, perquè no parlem d’història passada sinó de present.

http://www.vilaweb.cat/noticies/amb-el-que-han-fet-ells-no-son-ningu-per-a-parlar-de-legitimitats/

En relació amb tot això, avui publiquem a VilaWeb un article demolidor sobre les circumstàncies tan anòmales en què es va organitzar el cens del referèndum que va aprovar la constitució espanyola del 1978. I cal dir que tot allò que va passar aleshores és un autèntic escàndol. Es va votar amb dos censos diferents, falsejats i greument alterats quan la convocatòria ja era feta, criticats fins i tot per l’autoritat pública responsable de fer-los. Les garanties de la votació que va consagrar aquesta constitució que ens diuen ara que és la vara de mesurar la democràcia no resisteixen ni la més mínima anàlisi i projecten una ombra colossal de dubte sobre la legitimitat de tot el procés.

I el fet més curiós de tots  és que l’episodi havia restat oblidat. Ni els qui en vam ser contemporanis no ens en recordàvem o no hi donàvem la importància que realment té. Prova de que si tot hagués quedat en un episodi històric, la gravetat dels fets podria ser fins a un cert punt disculpable, si teníem en compte el context d’un franquisme que no tenia, ni necessitava, censos electorals i la improvisació d’una transició en què les coses no eren pas gens clares.

Però una cosa és mirar-se aquella transició amb una certa comprensió històrica i una altra acceptar que es puga fer servir, ara, per a intentar coartar la democràcia, una constitució que es va elaborar després d’unes eleccions que no eren constituents, com una reforma de les lleis franquistes emanades del cop d’estat del 36, que es va redactar amb les pistoles dels militars sobre la taula, partint de la base que hi havia punts intocables, i que a sobre es va votar en un referèndum que no complia ni les mínimes garanties exigibles. Que amb totes aquestes dades sobre la taula ells no són qui per parlar-nos de legitimitat…

RESUM PER UNIONISTES RETARDATS:

1-Segons vosaltres mateixos la constitució espanyola no és vigent ni legal.

2-Deixeu de fer el més gran dels ridículs i proveu de guanyar el referèndum, si teniu pebrots.

3-Foteu-vos les amenaces terroristes i de cop d'estat pel cul, rates covardes.

Respostes

Configuració
  • radi2catUsuari sumador38.842 12 14👍 15.864

ÚLTIMA HORA 

PS: El meu pare no va poder votar-hi per problemes del cens. En canvi hi havia menors d'edat que si que van votar.

• tocafon6.082 13 352👍 2.654
      menors d'edat?

de quina edat parles?

P.D.  van canviar la llei i van rebaixar la majoria d'edat i el dret de vot (reivindicació que feien tots els partits democràtics) dels 21 anys als 18

per tan els majors de 18 anys van poder votar, mostrant el dni, clar

el que no recordo és si vam rebre la targeta censal, però votar vam votar de forma ¨legal¨ encara que fos in extremis

Parlo de que he sentit a parlar de casos de menors de 18 que figuraven al cens, avui en veia una al Twitter parlant en primera persona (que pot ser veritat o no) pero no es el primer cas que n'he sentit.

I tu vas votar, pero hi va haver problemes del cens i irregularitats i alguns es van quedar fora, com el cas del meu pare. No acabo d'entendre aquest argument de "com jo vaig poder votar, tots els majors de 18 anys amb nacionalitat espanyola ho van poder fer".

jo no he conegut cap cas que amb menys de 18 anys hagués votat, tampoc discutiré si algú ho va fer,

per aquesta raó pregunto per l¡edat a que et refereixes quan parles de menors d'edat, 
          en Llamp mateix, diu que fins ara no ha sabut que podia haver votat, per tant no se si et referies a menors de 18 anys o a menors de 21

el que no entenc, és que donis per fet que com que ja vaig votar, doni per fet, que no van haver irregularitats o gent què és quedés sense poder votar per no estar inscrita al cens

( això actualment també passa de gent que el treuen del cens i ha de recorre, però no és això del que parlem)

en teoria tothom a partir dels 18 anys podia votar, l'article posa al descobert les irregularitats i la manca de garanties

que el teu pare no hagués pogut votar, doncs forma part de les irregularitats que parle l'article, ja que la gent que va quedar al marge del cens, no van ser sols, els de l'edat compresa entre els 18 i 21 ( el nous votants) si no  que va afectar a totes les franges d'edat

tampoc sabem si van fer servir criteris polítics per excloure gent del cens, cosa que no em sorprendria gens

el que no entenc, és que donis per fet que com que ja vaig votar, doni per fet, que no van haver irregularitats o gent què és quedés sense poder votar per no estar inscrita al cens

A veure, jo he dit que el meu pare no va poder votar per problemes al cens i has respost "els majors de 18 anys vam poder votar", aixi que semblava que diguessis que no hi va haver problemes al cens per a ningu.

que el teu pare no hagués pogut votar, doncs forma part de les irregularitats que parle l'article

Si coi, d'aixo estava parlant jo...

si, clar, ja ho  he entès 

tu, dius que el teu pare no va ser dels afectats pel  cens i no va poder votar  i jo he dit que jo vaig poder votar

quan dic que tots els majors de 18 anys podien votar, és perquè la ¨llei¨va ser aquesta, que el teu pare o tants altres no van estar al cens, no va ser per ser per estar a la franja dels 18 al 21 si no que va ser per altres motius, ja que no estar al cens va afectar independentment de l'edat

puc dir, que vaig fer d'interventor per un partit tant a les eleccions del 15J ( no tenia ni 18 anys i no sabíem si el col·legi ho acceptaria o no, però m'hi van enviar i vaig signar les actes) i en el referèndum també vaig fer d'interventor 
              i tant en una com en l'altre on em va tocar, tothom que va venir va votar
              en les eleccions una persona no figurava al cens, va anar a l'ajuntament i va tornar amb un certificat, el president de mesa va preguntar als interventors i tots ho vam acceptar i va poder votar

amb això no contradic ni poso en dubte les irregularitats
  • dimissiopuntorg23.590 12 50👍 19.348
    Feia dies que corrien retalls de diari parlant sobre el caos del cens, ja era hora que algú en redactés un article amb cara i ulls  
  • torraina_infernal36.611 10 16👍 21.151
    Va, parlem-ne durant llargues hores, coi.
  • EstatpropiUsuari sumador145.456 10 1👍 19.701
    A Història!!! 
  • Trinxant10.108 7 205👍 2.224
    ÚLTIMA HORA: El terços cremen Riudarenes. A les 20h concentració de rebuig i lectura de manifest davant els ajuntaments.

Ps: És un detall interessant de conèixer el del referèndum.
  • llamp45.433 16 12👍 10.616
    Jo encara diria més. quina garantia tenim sobre el resultat?

Pensa que estem parlant d'un règim mutant d'un altre règim que fèia referèndums del 100 %, cap a l'hospital, cap rebent l'extrema unció, cap arrestat per la policia armada o la Guàrdia Civil...

Un Mundo Feliz votant.

Senyor: Quan temps fa que us ho he dit: si s'escuden en la Constitució cal negar la Major

I que m'expliquin com de legítima és una Constitució quan:

-El propi feixisme prepara un full de ruta anomenat "de Ley a Ley"
    -Participen en el seu redactat els feixistes
    -Pululen en el seu redactat els militars, els mateixos militars que van sublevar-se contra la República espanyola i van provocar una guerra una repressió i una Dictadura castrant tota evolució natural de la gent i sent-ne reincidents.
    -Els feixistes habien deixat anar els seus hostatges un any abans com a mostra de "bona voluntat" cosa la qual fa pensar en més que possibles pactes de tractes de favor (Jo deixo anar els meus hostatges i tu em portes una pizza, o la Constitució que jo et dicti)
    -Oh sorpresa ! els feixistes amb un exsecretari general del Movimiento anomenat Suárez guanya de carrer els escons amb tota una jovenalla sota bandera verd clar i taronge.

Ila gran pregunta

(redoble de tambores...)

Hi va haver observadors internacionals?

I una nota: M'acabo d'enterar que jo sí podia votar
  • lluisbg19.461 2 76👍 4.082
    Hi ha 3 Solucions:

1.- La mes fàcil que serà la que passarà, no fer res
    2.- Repetir el Referèndum
    3.- Dissoldre les corts, convocar unes noves eleccions per conformar una Assemblea Constituent que redacti una nova constitució i aquesta constitució després el poble la vota en referèndum
  • CèsarUsuari sumador14.657 13 129👍 10.573
    ...i la monarquia?
  • FrancescVerntallat1.016 2👍 1.315
    Això hauria de còrrer com la pólvora i estampar-ho a les seus de qwertyc'sppsc
  • henke56.162 10 7👍 9.062
    #NoEsPodiaSaber
  • Buitraker2.389 1 744👍 2.655
    Mireu aquest anunci fet per en Chanquete, anomenat Aprenda Vd. a votar.
    I aquest bonic documental: Votad, votad, malditos!
    N
    o va del Referèndum de la Constitució, sino de les eleccions legislatives per inaugurar el procés constituent (el parlament que va discutir i aprovar el projecte actual de Constitució).
    Però el tema important, no és tant el de les "garanties democràtiques" que exigeix un "estat democràtic" o la "comunitat internacional" perquè quan interessa es diu que són molt importants, i quan no interessa, doncs es mira cap a una altra banda.
    El tema important és el del poder. Tenir el monopoli del control del territori. Sense això ja podem tenir una participació del 99 % i que el si guanyi pel 99 % dels vots, que no hi haurà independència. 
  • CèsarUsuari sumador14.657 13 129👍 10.573
    Algú pot dir, a més, quants d'aquells 24 milions de persones són encara en condicions de votar? Quin percentatge del cens representen? Fins quan valdrà la seva decisió? Són humans o herois mítics dels quals l'exemple i els actes ens arrossegaran al llarg dels propers segles, tal vegada mil·lennis?

Per quan un Homer que canti la Ilíada de la Transició?
    Entre aixo i el fet de canviar retroactivament les condicions del referendum d'Andalusia per convertir una derrota en una victoria 
  • autokrator8.722 1 248👍 5.089
    Ho havia sentit a dir però sobre tot referent a les primeres eleccions, concretament a la demarcació de Barcelona es veu que mancava molta gent al cens, especialment dels barris pobres i això tenia una intencionalitat política clara de debilitar l'esquerra. En canvi aquest episodi de la Constitució no ho sabia, segurament perque tampoc va ser polémic donat que tots els partits importants demanaven el sí i el resultat se sabia abans de votar. Però, en realitat, les mancances de tot el periode anomenat 'constituent' són molt més grans que aquest problema del cens. Començant perque hi ha un parlament que no està escollit per fer una constitució o seguint pel fet que, al final, el text el tanquen entre molt poques persones i els diputats voten gairebé a cegues. Al PSOE, reconegut per un dirigent que ara no recordo, el que estaven negociant ho sabien Felipe, Guerra i un altre (no sé si era Mújica) i al PCE Carrillo i Solé Tura. Per posar d'exemple a les forces més suposades democràtiques. 

I suma-li que tot el proces es va fer amb totes les estructures del regim franquista encara al lloc, començant pel govern. Fixa't que en tota la Ley para la Reforma Politica no esmenta absolutament res sobre la investidura del president del govern, que seguia sent una decisio unilateral del Rei a partir dels 3 candidats proposats pel consejo del reino. L'unica estructura minimament democratica (i amb mancances greus) era el legislatiu, pero encara no tenia cap capacitat de control ni regulacio sobre l'executiu. I tots els ajuntaments eren encara franquistes.

I no va ser un proces exempt de violencia. Si be la majoria absoluta de morts van ser causades per ETA, les morts causades per les forces de l'Estat i per grups d'extrema dreta sota la proteccio de les autoritats supera de llarg la centena.

I que fins i tot els mes moderats pares de la constitucio han admes que estaven sota amenaça de mort explicita per part de l'oficialitat de l'exercit espanyol i que l'article 8 no el van redactar representants politics sino l'Estat Major de l'exercit.

I no acabariem mai...

• anseso18.551 7 84👍 2.460
    Del referèndum de la Sagrada Constitusión en dubtes?, no ho hauria dit mai...
    I, qué se'n sap del de l'OTAN?  

Després que varen celebrar el referèndum de l'OTAN, vaig estar fent una mena d'enquesta entre amistats, clients i familiars i resulta que el 100% dels entrevistats van dir que havien votat no. Ja sé que fer aixó entre cinquanta persones pot no ser concluent, però fà de pensar. 

En aquells temps es deia: "com es diu referèndum en xinés?"...Xan-Xu-llo
  • Sònia91Usuari sumador16.707 9 101👍 2.728
    No només això sinó que només van votar els que van néixer del 1960 en amunt, ni tan sols ma mare la va arribar a votar, i quan diuen allò de "la constitución que votamos todos los españoles..." doncs d'aquests todos no sé quin percentatge hi ha actualment, donat que són els que tenen més de 57 anys.
  • __28664__8.828 2👍 10.120
    No pot ser!!!! És impossible que es fes un nyap així, impensable: tothom sap que la Sagrada Constitució espanyola va ser entregada per Deu nostrosinyó en persona als profetes anomenats "Pares de la Constitució" per convertir espanya en una democràcia modèlica i en l'estat més descentralitzat de l'univers.

Aquí tens una representació del profeta Miquel Roca portant la llum de la democràcia als franquistes que fugen davant de la virtuositat del texte sagrat mentre els demòcrates espanyols l'acullen amb els braços oberts:

• Aleix84724 1👍 589
    Els comuns al veure que no hi va haver garanties van preferir no participar i que seguissim en el franquisme. 
  • Xulomander4.895 2 441👍 5.106
    En realitat, fins i tot si l'execució del referèndum hagués sigut exemplar seguiria sense ser vàlid, perquè la votació portava l'amenaça implicita d'imposar una segona dictadura militar si no sortien els resultats que en Suárez i en Joan Carles desitjaven. Bàsicament, voteu sí or else, sense possiblitat de modificar res. Per exemple, si al 1978 s'hagués preguntat per la forma republicana o monàrquica del nou régim avui Espanya no tindria rei.
  • FollUsuari sumador76.263 11 3👍 37.587
    La Constitució borbònica que conté les "garanties" pels Comuns.
  • llamp45.433 16 12👍 10.616
    Aprofitant la foto que has posats us amplio la info

aixó és un "macero" de les Corts espanyoles:

En els seus pitets i punys es pot observar clarament el "caràcter plurinacional espanyol"

I aquesta una bandera que Nelson va capturar a Trafalgar:

Publicitat

Novetats

Fòrums

• 8.985.290 missatges
  • 210.806 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums
Publicitat