Fòrum

Problema lingüistic anant a comprar

Benfresc9.482 4 223👍 5.382
Bon dia.

Aquest dematí he anat a comprar peix fresc al mercat, he estat mirant una estona i he decidit comprar tonyina.

- Benfresc:  posa'm dos-cents grams de tonyina si us plau.

- peixateraPerdon? cuanto? -  Perdò? quant?

- Benfresc:  dos-cents grams.

- peixatera:  Doce? -  dotze?

- Benfresc:  no, dos-cents.

- peixateracuanto es esto? no entiendo. -  Quant és? no ho entenc.

- Benfrescdoscientos... -  dos-cents...

Havia d'haver marxat sense comprar la tonyina... en fi.

Vivim en una societat bilingüe, sí, on tothom sap parlar en castellà i una minoria sabem parlar català i castellà.

Respostes

Configuració
  • Indiclm1.317👍 385
    I què ha passat al final?
  • Astralcat1.404 1👍 966
    Per si et serveix això t'explicaré que faig normalment en aquestes situacions, si ho creus interessant, és clar.

Abans que res, t'haig de dir que he arribat a tal punt de cansament amb aquestes batalles idiomàtiques que desde fa un temps procuro en la mesura de lo possible anar a establiments on sé que m'atendràn en català.

Ara bé, si l'intolerant de torn se'm dirigeix en castellà faig exactament com ells i els hi etzibo amb incredulitat: 'ehh?? no parles català?? Amb lo qual li trasllado a ell la vergonya o la necessitat d'autojustificar-se d'alguna manera i no haig de ser jo que passi al castellà (com fan el 90% de catalans) ni haig d'escoltar el 'en castellano, por favor'

De fet de vegades, si el temps m'ho permet, he entrat a restaurants que ja es veu que són monolingües i he dit: 'hola, volia reservar una taula per 10 persones a les 14:30'......perdona no entiendo catalán, a lo cual sí que li dic en castellà: ' que quiero venir con 10 amigos a comer, pero me perdonaràs e iré a otro sitio, és que ninguno de mis amigos habla castellano i se pueden incomodar' i me'n vaig.....t'asseguro que es queden amb un pam de nas i reflexionen la necessitat d'entendre, almenys, alguna cosa en català 
    • Benfresc9.482 4 223👍 5.382
      Mercès! bona la del restaurant haha, però si després  t'entenen i et diuen d'acord, et quedes ben fotut.
      • Astralcat1.404 1👍 966
        No, però aqui està el tema: Si tu dius que aniràs amb gent que no entén el català no hi ha discussió possible. Ell com a comerciant perd una venta interessant i no pot fer altre cosa que lamentar-se o disculpar-se. 

Ells a que juguen? A que la comunicació és impossible, per què no entenen el català. Doncs es tracta de fer el mateix a la inversa. No cal discutir.

Un gran amic holandès que tinc i catalanista sempre em diu: És que el problema que teniu els catalans és que sou bilingües.
          Deia que si entres allà amb la idea de que no t'entendran però que després dius això dels 10 amics i t'entenen et quedes cardat.
          • Astralcat1.404 1👍 966
            Només ho faig en restaurants xinesos o estrangers que han obert fa poc on ja sé de bona tinta i quasi mai erro que no entendràn un mot de català.
            Ho faig expressament amb gent que sé que no entendràn el català amb la única finalitat que pel seu caparronet hi circuli, encara que de casualitat, la conveniència d'apendre alguna cosa de català ni que sigui per fer butxaca. Que ja seria gran cosa.
              Ben fet que fas. PEr aquí hi ha molt de ploraner derrotista que diu que el problema és demogràfic i blabla, però si els catalanoparlants focim ferms amb la nostra llengua tots els foraster apendrien a parlar-la, que de fet és el que passa en alguns llocs de comarques com Olot o Banyoles, allà hi ha molts immigrants, tots quan porten uns quants anys visquent aquí parlen català, i els seus fills el parlen perfectament com qualsevol altre català i entre ells es comuniquen en català.
              • Astralcat1.404 1👍 966
                Una altre cosa que faig, tot i que només els dies que estic tocacollons és: Entro a una botiga i dic, per exemple: Posa'm una barra de pà, i la dependenta: 'un euro con cuarenta' i jo li dic: 'oh well I gotta give you 50 euros I have no coins' amb lo qual em diu:  pero tio, por que me hablas en inglés? I aleshores li dic: bueno, és que t'he preguntat en català, t'has passat al castellà i m'ha agradat el joc i t'he respòs en anglès...

I si té bon humor riu tot dient: ' ah buenu jaja tiu, ka yo parlu català lu ka pasa es que ma surt aixi de vegades en castallà'

Amb lo qual has guanyat una petita batalleta lingüistica en la difícil Barcelona,
              • Patriarca1.725 1 912👍 1.312
                Sí Fresc, però en gran part és donat perquè són majoria a casa seva i també n'és el motiu del perquè de la seva actitut.
  • lluisbg18.405 2 83👍 3.845
    Ostres!!!!, doncs ja ho sento motl per a tu

Publicitat

Fòrums

• 8.933.692 missatges
  • 209.025 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat