Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

El sistema educatiu basc

Canviarieu el sistema educatiu català per un sistema similar al basc?
No
40 (61.54%)

25 (38.46%)

Vots emesos: 65
Aufrany4.961 3 439👍 4.962

Crec que és una percepció que podeu compartir molts, sembla que en aquest país tenim una gran tendència a l’autoengany, deu ser perquè la crua realitat és massa dura i ens és més suportable eludir-la. Un cas prou flagrant és la situació de la llengua catalana en general, en aquest fil però, em vull centrar en el català al sistema educatiu, tenia aquest fil fet de fa temps i no em decidia a penjar-lo però veient que ja prou gent comença a agafar consciencia, amb articles a la premsa, com mostra aquest fil recent.

La idea de l’Escola Catalana, per a mi mal anomenada immersió, on la llengua vehicular i de l’ensenyament és el català la trobo adequada i positiva si el seu compliment és total però, és aixì? Crec que a hores d’ara ningú no ho pot afirmar a primària, però sobre tot a secundària. Sens dubte seria el sistema ideal si es complis però com? Alguns proposen mesures dràstiques per a fer complir la norma però les normés han de comptar amb la complicitat i el consens de les persones que les han de complir i això no és així. Com d’aquest tema, que és l’àutèntic tema tabú a Catalunya, no se’n parla i els objectius de la norma, garantir un coneixement i competència lingüistica en llengua catalana suficient i una estima i respecte que pugui dur a un ús social normalitzat,  es perden amb situacions com que el material didàctic i examens són en català i el mestre fa les classes en castella, o les fa en català però no l’empra en les comunicacions interpersonals amb els alumnes, de manera que la percepció que tenen els alumnes que no tenen el català com a llengua materna sigui d’una cosa imposada que no te cap més utilitat que l’acadèmica, una llatinització de la llengua, en definitiva. A tot això cal sumar-hi el fet que, en les converses entre alunes, el castellà s’hi imposa clarament fins i tot en grups on els alumnes que parlen català a l’ambit familiar són majoria, si hi ha alumnes castellanoparlants bel·ligerants, alumnes de llengua inicial catalana poden acabar parlant entre ells en castellà.

Si a aquests factors hi afegim les sentències judicials del 25% i la dèria del multilingüisme tenim mala peça al teler. Es per això que m’he fixat en el sistema educatiu basc i penso que seria una bona manera d’aturar aquest deteriorament i arraconament de la llengua als centres educatius. Aquest sistema ofereix tres models:

• A: totes les matèries en castella excepte llengua i literatura basca.
  • B: hi ha un repartiment similar entre les dues llengües en les matèries a banda de llengua i literatura basca i castellana.
  • D: totes les matèries en euscar excepte llengua i literatura castellana.

Com és pot veure, la tendència és la incorporació als sistema D en detriment del B i sobre tot de l’A. La proporció no és tan bona a batxillerat i sobre tot a cicles.

Font

Avantatges d’aquest model, caldria estudiar si aquí convindria prescindir del model B:

• S’enten que qui esculli el model D ja te clar que vol que el seu fill aprengui, domini i socialitzi en euscar, amb això s’aconsegueix una valuosa complicitat de tota la comunitat educativa.
  • S’eliminen de la comunitat educativa d’aquests centres, pares, alumnes i professors hostils a la llengua.
  • S’eviten situacions com les que es produeixen a casa nostra on professors que imparteixen les classes en català reben pressions de la comunitat educativa perquè deixin de fer-ho, ho hem vist de manera clara en el cas de la Salle, encara que això fos a nivell universitari, avui dia la llengua en la qual es fan les classes depen de la voluntat del professor que, en poquissims casos no cedeix a les demandes d’algún alumne.
  • És crea un entorn, un ecosistema on la llengua és pot desenvolupar, evolucionar i enfortir sense tanta pressió i influència del castellà.

Inconvenients:

• Els aventatges exposats poden quedar disminuits si en un mateix centre hi ha línies amb alumnes dels altres sistemes educatius.
  • Pot ser que els aventatges que he exposat no siguin reals, potser perquè hi ha altres interessos per a accedir a l’euscar com podria ser la possibilitat de treballar a l’administració, m’invento el raonament, potser que sobre el paper siguin sistema D però la realitat sigua diferent com aquí, potser algún basc del racó me’n pot fer cinc cèntims.
  • Probablement el raonament que es brandarà més serà el tema de la segregació. Tal com jo ho veig el model no és segregacionista des del moment que hi ha una tria voluntaria i no hi hauria d’haver raons de classe, econòmiques ni d’òrigen en aquesta tria. De fet, amb el sistema actual ja és produeix una segregació, no per tema de llengua sinó econòmic i produïnt un problema també a la llengua d’ensenyament, amb centres privats o concertats que la redueixen al mínim i amb centres públics on la prèsencia de nens amb el català com a llengua inicial són gairebé inexistents.
  • Aquest model s’hauria d’haver implantat fa molts anys, quan Ciutadans era un partit residual al parlament o no existia. Tampoc negaré el merit del sistema d’immersió que si que també ha donat els seus resultats durant uns anys però ara mateix ens podem trobar que es canviï el sistema per un 40/40/20 per tothom o alguna cosa similar, cosa que ja seria l’arraconament definitiu del català.

Algú potser argumentarà que amb la independència això canviarà, permeteu-me l’escepticisme perquè esencialment tindrem el mateix problema i fins i tot una major agressivitat per part dels hostils, de fet, jo al menys he detectat canvi en gent d’origen espanyol que ara fa molt menys ús del català. Cert que tindrem capacitat legislativa total, cosa que evidentment ajudarà, en tot cas, un exemple proper pel que fa a un país independent amb altres llengües parlades al seu territori és Andorra, amb un sistema triple que tot i que diferent del basc, presenta una evolució semblant:

Segurament algú esmentarà el cas valencià per argumentar que tampoc funciona però crec que, encara ara, el prestigi social i la fidalitat a la llengua a Catalunya és molt superiro al País Valencià, de moment.

En fi, ara mateix no veig cap voluntat política per abordar aquest tema, com diu Sanchez Pinyol, no és fàcil tant pels que defensen el mòdel com pels que l'ataquen, admetre que estan debatent sobre una mentida. He de dir que jo no n'estic totalment segur que això sigui la solució i cal reconeixer alguns merits del sistema actual, com l'accès a català per part d'alumnes on l'entorn no ho permet o d'alumnes benvinguts, això es podria compensar amb una alta exigència d'assoliment de nivell de català en els mòdels A i B, no com ara que tots sabem que passa. 

Opineu.

Respostes

Configuració
    • Aufrany4.961 3 439👍 4.962

El que cal és defensar-ho i prou. 
      Molt bé, i qui ho defensa? Es tracta de ser realista i afrontar el que passa, no actuar en funció d'ideals que no existeixen. És com això de: Som i serem un sol poble, gran idea, la subscric al 100%, només hi ha un problema, no passa, és mentida, un fracàs... ho accepten i fem alguna cosa o fem veure que tot va bé. No que hi ha un gran consens, t'has deixat polítics i periodistes, en tapar aquest fracàs.

El model basc es basa en el problema que la impossibilitat dels monolingües castellans per estudiar en euskera donat que la comprensió és zero. Que jo sàpiga abans de començar a parlar cap nen te comprensió de cap llengua, si des de P3 els comences a parlar en qualsevol llengua, l'aprendran. Aquest raonament també el podries aplicar en contra de la immersió.

...sempre podran dir "en castellano, por favor, que no sé catalán" Ara ja ho fan, i si hagessis llegit el que he escrit ja dic que caldria assegurar, en les altres línies, que s'assolís un nivell adequat, amb el fantàstic sistema d'ara no passa.
      • MLC11.256 5 187👍 8.912
        Si vols convencer a algú, argumenta-ho millor. La idea que com estudiant 24 hores en català, molts nens no aprenen prou català, el que cal és que n'estudin 3 o 15 em sembla absurda. De fet el que caldria són més hores de català en esplais, activitats extraescolars, etc.

Quan dius "caldria assegurar, en les altres línies, que s'assolís un nivell adequat, amb el fantàstic sistema d'ara no passa. " dius un disbarat. Que et fa pensar que  reduint hores de català, augmentarà el nombre de nois que assoleixen el nivell de adeqüat? Per homeopatia lingüística?

Justament penso en els nens que no són petits. Un nen espanyol que arriba a Catalunya pot incorporar-se pràcticament sense problemes a l'escola, això és impossible en una ikastola. Fins i tot nens que han estudiat en model D tenen problemes de comprensió, encara que sembli mentida.

Cap dels suposats avantatges ho és en realitat. Al País Basc, els espanyolistes segueixen denunciant la imposició de l'euskera, molts mestres donen les classes en euskera per necessitat i sense ganes. Tampoc veig perquè desapareixeria la pressió del castellà, ficant més castellà a les aules. La pressió del castellà justament està principalment fora les aules.

No és el mateix que et digui "en castellano que no entiendo" una persona que ha estudiat 14 anys en català que algú que no n'ha estudiat cap.

En poques paraules, penso que ets tu el que no té en compte la realitat i es mou per ideologia. No veig ni un sol argument lògic per reduir la presència del català a l'escola. Hi ha mil coses a millorar a l'educació catalana, però no treure català per ficar-hi més espanyol.

Hi ha consens, perquè el que proposes encara seria pitjor. Només cal mirar que passa al PV justament. Allà els quatre avantatges que defenses es donen al 100%.
          Si vols convencer a algú, argumenta-ho millor. No vull convencer ningú, vull debatre per millorar el que avui dia no funciona, el sistema actual és una màquina de fer castellanoparlants tot just el contrari de l'objectiu, llevat d'excepcions allà on el català és socialment molt dominant.

Quan dius "caldria assegurar, en les altres línies, que s'assolís un nivell adequat, amb el fantàstic sistema d'ara no passa. " dius un disbarat. Que et fa pensar que  reduint hores de català, augmentarà el nombre de nois que assoleixen el nivell de adeqüat? Per homeopatia lingüística? Fent un requisit indespensable aprovar llengua i literatura catalana per passar de curs, per exemple.

De fet el que caldria són més hores de català en esplais, activitats extraescolars, etc. Totalment d'acord.

Un nen espanyol que arriba a Catalunya pot incorporar-se pràcticament sense problemes a l'escola, això és impossible en una ikastola. Tant aquí com a Euskadi per aquests casos hi ha el sistema X, excempció, mira'n la proporció.

En poques paraules, penso que ets tu el que no té en compte la realitat i es mou per ideologia. Sóc professor i se de que parlo, ho he viscut en uns quants instituts de l'area metropolitana i fins i tot en un d'una localitat amb una "molt millor salut de la llengua" lluny de l'AMB. Aquest fil és per qui creu que hi ha un greu problema i tingui ganes de proposar solucions, qui vulgui creure que tot funciona com ens expliquen pot passar d'aquest fil.

Hi ha mil coses a millorar a l'educació catalana, però no treure català per ficar-hi més espanyol. El resultat no seria menys castellà, els elements hostils ja tindrien els seus centres i als altres la presència del català fora de l'aula seria molt més gran.

Només cal mirar que passa al PV justament. Al País Valencià hi ha un gran desprestigi de la propia llengua fomentada per la seva classe política i un abandonament de la transmissió de la llengua als fills, trobo sovint gent amb qui mantinc converses en valencià i quan es dirigeixen al meu fill ho fan en castellà. Aquí encara no passa però si no espavilem...

Respecte a les consideracions respecte al sistema basc, preferiria que fos un basc dels que hi ha pel racó que ho pogués explicar.
          • __11694__Usuari sumador39.613 13👍 17.702

Només cal mirar que passa al PV justament. 

Estas proposant que s'instauri un sistema educatiu de multiples linies linguistiques per evitar que ens passi com al PV?

Una mica com el raconaire pirinenc quan deia que calia instaurar la pena de mort per evitar assolir uns nivells de criminalitat com els de Los Angles, California.

• MLC11.256 5 187👍 8.912
            Jo també soc professor i encara que no soc basc, ho és el meu pare i conec força la situació perquè m'interessa el tema i he estudiat euskera un munt d'anys. De fet, sembla que per parlar de la situació del PV en tens prou amb alguna conversa amb valencians? Doncs al meu institut, de professors valencians n'hi ha un munt.

Em sembla una fugida d'estudi que obris un fil amb el nom de "el sistema educatiu basc" i quan et contesten que funciona molt pitjor, contestes  que ho vols parlar amb un basc.

El sistema actual és una màquina de fabricar catalanoparlants, però en una proporció menor a la desitjada. Jo estic en un institut on el 90% dels alumnes són castellanoparlants, però la majoria parla un català més que acceptable.

Si penses que es pot garantir el el coneixement del català modificant els requisits per passar de curs, endavant, però no entenc perquè no es pot fer això sense reduir les hores de català.

El que dius és com si algú proposés que donat que el nivell de matemàtiques és un fracàs, cal reduir a la meitat les hores de matemàtiques, però garantint que tothom sabrà moltes més matemàtiques.

Els problemes del català no estan principalment a l'escola, sinó fora. La immersió permet que molts nens adquireixin uns coneixements de català suficients per parlar-lo. Si després no ho fan perquè viuen una verdadera immersió en castellà, el que cal augmentar l'exposició al català, no reduir-la.

En resum. Tu proposes que com que una dieta és un fracàs per aprimar-se, el que cal és menjar pastissos a totes hores. Molt lògic!
              Doncs al meu institut, de professors valencians n'hi ha un munt.

I al meu, ara no tants perquè afortunadament per ells, ara poden tornar.

Saps que va fer un substitut valencià que tinguí? Alguns alumnes li demamaren si podien fer l'examen en castellà I els els va fer, li fotí la bronca I quan em vaig incorporar els llencí a la paperera I tots a fer l'examen en català, com h havien fet tot el curs, creus que algún es queixa? Cap.
              Jo compleixo la normativa I el PLC, creus que la resta ho fa, NO.
              • MLC11.256 5 187👍 8.912
                Jo no ho hauria fet. Es tracta de fer servir el català, no d'excloure el castellà. Jo els hi permeto que si una paraula no la saben en català, la posin en castellà entre cometes. No vull que ningú tingui la sensació d'havèr suspès pel català, perquè encara li agafarien mania.

De tot aquest debat, queda clar que la immersió és clarament insuficient per garantir la formació de catalanoparlants, però el que no he vist encara és cap argument de que sigui innecessari o que sobrin hores a l'escola ni en faltin de castellà.

Cal mantenir l'escola en catala, apretant més als professors que no fan les classes en català que toquen, i treballar en activitats extraescolars.
                  No és possible parlar amb algú que no llegeix el que escric, on he dit que no els permeto escriure en castellà?

Parlo d'examens redactats en castellà, l'enunciat.
                  • MLC11.256 5 187👍 8.912
                    I tant que t'he llegit. Potser no t'he entès prou la fraset:  "I quan em vaig incorporar els llencí a la paperera I tots a fer l'examen en català"

Jo he entès que vas llençar els exàmens fets en castellà a la paperera i els hi vas fer repetir en català. Si no és així, que vas llençar i perquè van haver de repetir-lo?

Però després de tanta xarrameca, segueixes sense aportar NI UN argument que permeti pensar que sobren classes en català.

Afortunadament el debat ja està fet i tancat per part dels que saben del tema i no volen fer experiments amb altre cosa que  gasosa.

El fet que demanis el matei model que el PP o C's em fa pensar que la teva proposta no ajudaria gaire al català. No has pensat que si tots els cotxes et van en contra, potser ets tu el que va pel carril contrari? Momés és una idea.
                      sobren classes en català

No senyor, manquen classes en català perquè mollts professors la fan en castellà i es tracta de que això NO passi.

El PP proposa un mínim del 25% de classes en castellà,com els seus jutges.

Ciudadanos proposa 40/40/20 castellà/català/anglès.

Repassa els seus programes.
            • Taujà13.777 8 148👍 5.751
              Jo estic en un institut on el 90% dels alumnes són castellanoparlants, però la majoria parla un català més que acceptable.

Amb aquest percentatge de castellanoparlants es deu tractar d'una de les zones més fotudes del país...em costa una mica de creure que amb aquest entorn la canalla pugi parlant un català "més que acceptable". Imagino que tot depèn del que consideris acceptable, però la meva experiència personal, i parlo ara de mi mateix, criat a casa en totes dues llèngües, en un entorn on el percentatge de catalanoparlants devia rondar el 35%-40% (primer a Gràcia-Baix Guinardó i després al Baix Maresme) i en escoles concertades de caire més aviat catalanista, afegit al fet que ja de ben jovenet he tingut inclinacions nacionalistes i he mirat de cultivar i mimar la meva parla, amb tot això m'atreviria a dir que el meu català és acceptable, tot i que inevitablement contaminat i farcit de castellanismes i alguna mancança fonètica que m'hi he esforçat en eradicar, però en cap cas ho és el de molts dela meus ex-companys, no cal dir-ho el dels castellanorparlants. I és clar que el parlen, sense manies, i es poden fer entendre en totes les situacions de la vida quotidiana. Ara bé, hem de baixar molt el llindar d'exigència per a considerar com acceptable el català que parlen. 

Tinc la oportunitat de confrontar-me cada dia al català que parlen molts d'aquests criats en entorns com els que descrius, i en la meva opinió el panorama és desastrós. Més de la meitat no parlen mai català i de la resta m'atreviria a dir que tenen un català acceptable només una minoria. Com a notes positives n'apuntaria tres: primer que mai m'he trobat amb cap mena de situació incòmoda ni cap mirada estranya per parlar en català, segon que entre la minoria que parla un català al meu entendre "no acceptable", com a mímim molts fan el gest de parlar-lo, i per últim que s'observa una tímida tendència positiva entre les generacions més joves (un percentage menor de "no el parlen mai" i un superior de "parlen un català no acceptable").
              • MLC11.256 5 187👍 8.912
                L'institut està en una barriada de nova construcció i la gent que hi va anar a viure-hi eren espanyols bàsicament. 

Evidenment el concepte d'acceptable és relatiu. Jo veig castellanoparlants que tots entenen el català i que de forma majoritària em responen en català, alguns d'ells amb una pronunciació pràctivament nativa i altres amb un accent pitjor.

Veig difícil aconseguir resultats millors en una generació. Als EUA, amb la potència de l'anglès i l'estigmatització del castella, es triguen tres o quatre generacions en assimilar als immigrants hispanos.
          • alexpv2.593 3 708👍 1.562
            L'immersió sols crea més tolerància amb els catalanoparlants (almenys al PV)
            però el problema fonamental del català no és l'immersió lingüística sinó que el català no és suficientment sexy per els castellanoparlants. 
            Cal fer mes acudits, més paraules interessants que els castellanoparlants trobaran atractives i, aleshores, el català podrà reviscolar. Un exemple són els fils de cat33 i el seu fil de cardar! Clàssic! Jo estic atrapat amb les seues aventures i problemes amorosos! Cal fer un programa de ràdio o televisió amb gent com ell. 
            No pergau la fe. Poc a poc i fem llengua.
        • Turanga_Leela31.291 7 29👍 8.827
          homeopatia lingüística

HAHAHAHAHAHAHA Aquí li has donat bé al quid de la qüestió... REsumeix una mica tot el seu discurs.
  • Esbojarrat3.847 9 542👍 1.159
    El sistema educatiu basc funciona al Païs Basc, que té una població petita i no  rep gaire immigració, a banda de que l'euskera és una llengua molt complicada i bastant menys parlada que el català. Pretendre aplicar aquell sistema directament aquí seria fer-se el harakiri. Alguns podrien viure en una bombollsa, però els castellanoparlants no s'integrarien mai i s'acceleraria ràpidament el procés de substitució lingüísitica. És de sentit comú. El que cal és aprofundir més en la immersió lingüística.
      Això ara ja passa, no existeix el dret de rebre l'ensenyament en català perquè:

- Només que un pare ho demani s'han de fer el 25% de classes en castellà.

- Si no vola gens de català, escola privada on no és faci i 6.000€ que paguem entre tots.

Agraïria que parlessiu de la realitat i aportessiu solucions, gràcies.
      • __11694__Usuari sumador39.613 13👍 17.702

Pero es que solucio no n'has proposat pas cap, tu, nomes has proposat que es legalitzi l'incompliment actual de la llei de manera que el resultat final seria el mateix i nomes has regularitzat el que fins ara es feia irregularment.

Pero amb l'afegit que despres aquesta gent podra reclamar que no se'ls pot exigir uns coneixements que el propi sistema educatiu creat pel govern considera optatius.

Veig que no has llegit el que he escrit al fil.

Del que parlo es d'aïllar els hostils.
          • willybarna12.577 11 167👍 3.760

Aufrany escrigué:
            Veig que no has llegit el que he escrit al fil.

Del que parlo es d'aïllar els hostils.
            Aillar dius .......   innocent    ...................   els multi-pijo-progres del forum el que volen es allitar-se amb els colons, ells volen ajuntar-se amb ells, no pas aillar-se d'ells o aillar-los de la gent normal.

Ho has entés o et faig un croquis?

• Jaquesques423 2👍 366
        El sistema educatiu actual, tot i les mancances, està força bé. El que s'ha de fer són dues coses, que no tenen gaire relació amb el sistema educatiu, però que hi tenen bastant importància (El que passa al carrer, és el que acaba passant a les aules, per molt que s'intenti impedir)
        A curt termini, s'ha de potenciar el "prestigi" de la llengua entre els catalanoparlants, mantindres ferm en el seu ús. A llarg termini, reduir el nombre de castellanoparlants fins que arribin a ser minoria. (Controlant l'immigració a la catalunya independent "només acceptant aquells que tinguin un alt coneixement de català, i si pot ser, nul de castellà", però també expulsant aquells que cometin delictes greus " la gran majoria castellanoparlants")
        • __27961__6.367 7👍 1.901
          Aquests castellanoparlants que vols expulsar són catalans, fills de la immigració espanyola que es va acabar fa 40-50 anys. On els vols expulsar? 
          Hi ha 10000 persones a les presons catalanes, no sé quants d'ells són castellanoparlants, però fins i tot si els expulsem tots no sé jo si la llengua millorarà gaire...
          • Jaquesques423 2👍 366
            Tot el que ajudi a reduir el nombre de parlants de castellà, ajudarà. Si vols recuperar el català, que esdevingui llengua franca, has de fer que l'actual ho deixi de ser (el castellà). Però és impossible fer-ho quan els parlants habituals del castellà són el 50.7% (sinó recordo malament). En canvi, si aquest percentatge es redueix, a l'hora que s'augmenta el del català ( les mesures que t'he explicat a dalt), possiblement esdevingui llengua franca.

No només parlo d'aquells que són a la preso, sinó d'aquests també 

"Els Mossos d'Esquadra han detingut set persones de nacionalitat dominicana per una baralla que ha tingut lloc aquest diumenge al migdia en un vagó del metro de la L4 a l'estació de Barceloneta i que ha acabat amb un home de nacionalitat francesa i de 27 anys d'edat apunyalat al tòrax" 

http://m.ara.cat/societat/baralla-metro-barcelona-apunyalat-torax_0_1791421056.html
              Tot el que ajudi a reduir el nombre de parlants de castellà, ajudarà.

?
              • Jaquesques423 2👍 366
                O quan tinguem l'agència espacial catalana els enviem a Mart i d'altre planetes a fer expedicions 

No cal emprar violència per reduir-ne el nombre. Accions com l'independència ja en faran marxar. També n'hi ha molts que volen retornar a llurs països però no poden, doncs se'ls ajuda a fer-ho (encara que sigui pagant-los hi una renda mensual durant un parell d'anys). Expulsió d'aquells que cometin delictes greus.... Totes aquestes accions no impliquen violència i faran reduir el nombre.

Si vols que el català esdevingui llengua majoritaria, no ho faràs únicament amb l'independència. Per molt que el català sigui l'única llengua oficial, si el 50,7% són parlants habituals del castellà no els faràs pas canviar de llengua d'un dia per un altre. La gent no abandona la llengua materna així com així, i si pot utilitzar-la arreu, doncs ho farà 
  • Pedrolo10.751 3 198👍 4.876
    El diagnòstic és encertat, la solució crec que no. El problema és que el basc i l'espanyol no s'assemblen tant com el català i l'espanyol, i això fa que la llengua dominant vampiritzi molt ràpid la dominada i la converteixi en catanyol. Per més que posis vies diferents, l'alumnat sortirà al patí i acabarà xerrant en espanyol o catanyol, ja que els seus referents (videojocs, pelis, youtube, etc.) no solen estar en català i acaben xerrant un mig-mig o catanyol directament amb accent català.

La solució seria tenir mitjans culturals i media forts en català i, és clar, augmentar la natalitat, no pas concentrar la poca que tenim a 1r d'ESO A mentre a la classe B hi són els espanyols. A la llarga ja sabem qui guanyarà les converses al pati, passadissos, etc.
  • Roderic17.869 15 94👍 9.005
    El sistema educatiu basc s'assemblea força al valencià, per tant, crec que és la societat basca que preferiria canviar-se al sistema educatiu català.
  • paleta4.260 3 501👍 5.462
    Gairebé qualsevol sistema seria millor que el que tenim ara.

Ens hem obsedit en "catalanitzar" els fills dels estrangers, i lo únic que estem aconseguint és descatalanitzar els nostres.

• nemo6.587 9 327👍 2.082
    Un debat interessant i amb molts matiços. Pense que no és pot aplicar un model aliè per que la mateixa societat que el dona suport es diferent a la societat catalana. Diferents situacions, diferents sol.lucions. El sistema educatiu és important, vital, però hi ha molts més francs. Per començar, a nivell d'escoles e instituts, s'hauria de complir la llei plenament, sense subterfugis. Tenint aixó caldria estudiar la situació de la llengua a nivell social.

• __28550__2.026 4👍 1.209
    Flipo amb que tants han votat que sí... d'acord que el sistema actual s'ha d'implementar millor, però canviar a un sistema a la basca seria fer un pas enrere, seria posar un senyal en la direcció contrària en la que volem anar ^^
      Ja, ja, tothom coincideix en que no funciona però ningú concreta cap solució.

Aufrany escrigué:
        Jo et donaré una solució, pero segurament no t'agradara ni a tú ni als que estan en contra de la teva proposta ...... i que consti que jo estic a favor de la teva proposta, pero com que aquesta no és factible doncs llavors no quedaria més remei que tractar d'implementar la meva hipotética solució.

Conta.

Aufrany escrigué:
            Conta.
            Doncs molt facil. La filosofia és la seguent " qui vulgui peix que es mulli el cul ".

Com que a les cupules dels partits politics catalans sel's n'hi enfot la nostra llengua, i la gent no té cap mecanisme legal( ni tampoc vol la gran majoria ) per obligar-los a complir amb les seves obligacions doncs es te que comencar a pensar i actuar de mode individual.

Anant al gra i parlant de l'ambit educatiu, els pares catalanoparlants que son conscients que el seu fill a la escolar esta sent escolaritzat majoritariament en castella i ell no hi esta d'acord, doncs que procedeixi de la seguent manera:

- Tractar d'esbrinar si algun/s altre/s pare/s catalanoparlant que porta els seus fills a la mateixa escolar té la mateixa problematica.

- Agrupar-se amb els pares que tenen la mateixa problematica i despres buscar a alters pares d'alumnes catalanoparlants amb el mateix problema, pero a nivell de municipi.

- Un cop posada en contacte tota la gent del mateix municipi amb el mateix problema i les mateixes inquietuts, doncs constituir-se com a plataforma o entitat de pares d'alumnes, per exemple amb el nom:

ASSOCIACIÓ DE PARES D'ALUMNES PER UNA ESCOLA 100% EN CATALA - L'HOSPITALET DE LLOBREGATo el municipi que toqui )

- Un cop constituida la entitat/plataforma demanar aquesta per una reunio amb la conselleria d'Ensenyament de la generalitat, per tal de demanar que tots els fills dels membres d'aquesta associació local de pares d'alumnes estiguin escolaritzats TOTS JUNTS en la mateixa escola( i aula si son del mateix curs )i al 100% EN CATALA i ademes amb TOTS ELS PROFESSORS CATALANOPARLANTS, per tal de compensar el fet de que els seus fills fins ara haguin estat escolaritzats majoritariament en castella.

Els pares catalanoparlants de l'AMB( o qualsevol altre lloc ) que siguin conscients de que el seu fill es escolaritzat majoritariament en castella i tant se li n'enfot doncs per aquestes persones no cal preocupar-se, atés que segons ells no hi ha cap problema en l'escolarització del seu fill.

Aixo que exposo podria ser un primer pas que pot fer canviar bastantes coses en l'ambit educatiu.

Home, dentrada el que s'ha de fer és denunciar.
              La resta és molt més complicat, és el que es feia a les acaballes de la dictadura però ara no hi ha ni.molt menys la conscienciació I activisme era més gran que ara, deixant de banda el virus multicultixipiguay.

Aufrany escrigué:
                La resta és molt més complicat, és el que es feia a les acaballes de la dictadura però ara no hi ha ni.molt menys la conscienciació I activisme era més gran que ara, deixant de banda el virus multicultixipiguay.
                Que vols dir? Que no hi ha ni un 10% de catalanoparlants tan sols amb consciencia linguística?

Pensa que una denuncia colectiva agrupada entorn a una entitat o plataforma d'ambit local te molta més potencia que no pas una denuncia individual, encara que els components de dita plataforma/entitat siguin només 50 o 100 persones, la magnificació dels fets denunciats augmenta exponencialment, encara que estigui delimitat a un ambit purament municipal, ja els fas " pupa " als membres de la partitocracia catalana.

Aquesta organització a petita escala si vols és basica per com a minim garantir que es puguin escolaritzar totalment en catala els fills dels membres de la agrupació demandant.

Pensa que aquest és un primer pas necessari per a l'autosegregació intelligent dels alumnes catalans amb uns pares conscienciats, un primer pas per aillar-los d'entorns castellanitzats i per allunyar-los del lumpen  ......  si, he dit del lumpen; i tot aixó de franc, sense gastar-se els calers en una escola concertada, escola de qualitat a la publica.

Es que el que jo exposo fins i tot pot ser util per pares catalanoparlants que porten els seus fills a la concertada per raons no pas linguístiques sinó socials, per evitar que els alumnes conflictius entorpeixin el normal desenvolupament de les classes.

Que estic parlant de que sota l'argument de la llengua molts pares catalanoparlants es poden estalviar els calers de la escola concertada, es poden estalviar uns quants milers d'euros a l'any per cada fill escolaritzat.

Estas veient cap a on vull anar a parar?

Amb l'argument linguistic els mateixos pares catalanoparlants s'estalvien calers i al mateix temps eviten el lumpen a les escoles dels seus fills, i tot sense canviar de model educatiu, simplement agrupant-se a cada municipi els pares catalanoparlants en una única Associació de Pares d'Alumnes per una Escola 100% en Catala-( municipi ABC .... XYZ ).

Tu que ets profe, si coneixes gent catalanoparlant de classe mitja que porta els fills a la concertada, suggereix-los aixo, encara que sigui per estalviar-se calers.

Que n'opines de la idea? I de la evolució del motiu linguistic al motiu economic? No em negaras pas que es una idea brilliant, no???

Home, has encertat, no compsrteixo aquesta visió. Jo sóc partidari de sumar, incloure, integrar però sense deixar-se trepitjar, no pas tancar-se.

Aufrany escrigué:
                    Home, has encertat, no compsrteixo aquesta visió. Jo sóc partidari de sumar, incloure, integrar però sense deixar-se trepitjar, no pas tancar-se.
                    Aixo que proposo es sumar a catalanoparlants que paguen la concertada per tal de que agrupant-se en una plataforma unica puguin trobar una escola publica pels seus fills 100% en catala.

I es maten varies ocells d'un sol tret:

- S'evita la castellanitzacio dels fills dels interessats.

- S'estalvien la concertada.

- S'estalvien el lumpen a les escoles.

- Els catalanoparlants que encara no hagin fet el pas es trobaran amb major proporció de lumpen al haver-hi previament una desbandada( WHITE FLAG ) d'altres catalanoparlants ja organitzats, cosa que els fara obrir els ulls a molts d'ells al veure's cada cop més aillats enmig d'un immense ocea castella.

- Sel's hi fot una puntada de peu ben forta al cul de la partitocracia catalane al fer-se patent que la societat civil catalana es pot organitzar perfectament en defensa dels seus interesos i sobretot els dels seus fills.

* Nomes que ho fes un 5% dels pares d'alumnes catalanoparlants i que comences a correr la veu de que molts s'estalvien de pagar la concertada la bola de neu comencaria a rodolar i es faria cada cop més i més grossa.

** A la concertada també hi va xurma( menys que a la pública ) ja que també rep fons publics.

• MLC11.256 5 187👍 8.912
      El problema són els trolls. Avui he mirat la notícia del Periódico sobre la Forcadell. El 90% dels comentaris semblen fets per  anticatalans viscerals. Tots amb un mateix estil, demanant presó i fent bromes similars sobre tots els tòpics que podria fer en Losantos. És impossible que aixo sigui "natural".

I ara resulta que la majoria de raconaires que vota per un model educatiu, escull el del PP ii C's i votarien pel Le Pen. Au, va!
  • Marc Espasa16.283 13 113👍 4.439
    Una bona mesura per saber com funciona la cosa seria fer-se la pregunta :

Amb el sistema basc l´euskera al PB està molt millor que el català a Catalunya?

Jo crec que es evident que no, i no conec euskadi en profunditat però desde el moment que els líders de "batasuna" fan declaracions la majoria de vegades en castellà, ja vol dir que l´euskera no el domina gaire gent allà.

O sigui que seria canviar un sistema millorable per un que encara dona uns resultats pitjors.

Home, la situació de partida a Euskadi era molt pitjor que a Catalunya. Pel que fa a l'evolució de parlants es positiva, ascendent, al contrari que a Catalunya, si bé és cert que la immigració rebuda aquí a partir del 2000 no és comparable a la que reberen ells.
        l'evolució de parlants es positiva, ascendent

No, de fet, ha decaigut, el que ha augmentat és gent que afirma que sap parlar-lo, però no que el parla. És a dir, coneixement sí, ús no.
          Dona, per fi, esperava la teva opinió, diguem que en penses del vostre sistema efucatiu, funciona? potser no podria ser un altre? El veus importable amb les modificacions que calgui?
            Funciona per a què? De moment el resultat és que hi ha més gent que fa 20 anys que sap euskara, i menys ús de l'euskara que fa 20 anys. Això és el que vols importar? Xaxi, així tindreu una petita Espanya al costat de la gran quan us independitzeu.

Jo el que veig és que la segregació per llengua, i sí, se li diu segregació, segrega els alumnes també per origen no només per tria. Hi ha una relació entre model A i origen socioeconòmic i nacional/estatal. Quan arriben als 16 no saben una puta merda de basc, i és el model que pitjors resultats acadèmics demostra (estic parlant de la pública). A la Selectivitat ens posen a tots els mateix examen de basc, el del model A (de riure), perquè ells puguin aprobar i maquillar així els números una mica i dir que els que surten del model A surten amb el mateix nivell de basc que els del model D. HAHAHAHA

T'has llegit la llei amb respecte les exigències i espectatives de cada model? És un poema.
              Però és que aquí també és maquillen les coses.
              Si el mòdel A és el model que pitjors resultats acadèmics demostra suposo que per això no deixa de baixar en matrícula. Pot haver-hi millor manera de prestigiar una llengua?
              El que m'agradaria saber és si al módel D hi ha omnipresència de l'euscar com a llengua vehicular, és l'única llengua que fan servir els professors o ês la broma que hi ha aquí amb la immersió?
                El model A és residual, però també molt perjudicial per a la integració de la gent. Això no passa amb la immersió, perquè tard o d'hora s'han de posar les piles, i al final tens gent que fins i tot no entra ni al model A, els tenen apartats a diversificació i acaben com poden l'escola, si es que l'acaben...

Al model D s'ha de fer servir el basc com a llengua vehicular, que no vol dir que no es faci castellà entre els estudiants fins i tot per adreçar-se als professors. Però bé, també depèn de l'escola el nivel d'exigència als alumnes en aspectes acadèmics i lingüístics i de comunicació a classe. Per això estudiar en model D no garanteix un coneixement de nivell B2 a l'acabar l'escola, que és el que diu la llei que haurien de tenir... Imagina't al model B i a l'A XD.
    • Kevin Durant i Lleida5.026 2 434👍 3.034
      Tampoc és el mateix el bilingüisme català-castellà que el bilingüisme basc-castellà.
  • EstatpropiUsuari sumador166.773 11 1👍 28.433
    Molts diran que sí, sense reflexionar que ho diuen com a catalans i que aqui sí que hi ha hagut molta retransmissió de la llengua, el contrari d'allà. I molta immigració castellana, el contrari d'allà.
      Potser hi ha més inmigració castella aquí, però tb hi ha més gent que parla català en %. 

O sigui que potser són bascos bascos i no parlen una trista paraula d ´euskera.

En aquest cas que tractem és igual d´on sigui algú, si et dius Zubizarreta i no parles gens d´euskera, no servià de res per salvar la llengua.
      • EstatpropiUsuari sumador166.773 11 1👍 28.433
        Hi ha més gent que parla català en part gràcies a la immersió. Allà ho tenen molt pelut, car no es defensa la llengua des de un punt de vista nacional.
        • Trisquel11.854 6 170👍 1.330
          1. Partix d'una situació diferent, a Euskadi abans de la inmersió ja es parlava percentualment menys basc que català a Catalunya.

2. Ho tindran fotut, però ho estan fent molt bé, el nombre de bascòfons apuja, fins i tot a ciutats on ja no es parlava èuscar. (He estat buscant en internet però no trobe les dades Sí que parla la wikipèdia en castellà que a Gasteiz ha apujat el nombre de bascòfons, especialment entre els menors de 15 anys i que la majoria són neoparlants, però la referència està caiguda).
      Ja compto que tota la colla de trols que corren per ací votaran que sí, de totes maneres jo he posat similar al basc.
      Em baso en l'evolució dels sistemes I la resposta que hi hagué a les Balears quan es permeté triar als pares per exemple.

T'imagines un 77% favorable al català a les escoles, ja signo amb un 75% on es pugui treballar realment per un català fort.

Aufrany escrigué:
        Ja compto que tota la colla de trols que corren per ací votaran que sí, de totes maneres jo he posat similar al basc.
        Em baso en l'evolució dels sistemes I la resposta que hi hagué a les Balears quan es permeté triar als pares per exemple.

T'imagines un 77% favorable al català a les escoles, ja signo amb un 75% on es pugui treballar realment per un català fort.
        Ni en Mas, ni en Rivera ni en Junqueras estarien gens contents que un 75% dels pares d'alumnes a Catalunya vulgues una linea escolar en catala pels seus fills.

Ells volen la linea unica.
  • grava3.415 2 597👍 5.267
    Des del meu punt de vista i parlant exclusivament de Catalunya, la segregació de línies és una posició defensiva, quan vas a protegir el que queda per a que no acabi també empeltat. La qual cosa em sembla una proposta una mica paradoxal quan pretens aconseguir la independència i (es suposa) tindràs més eines per revertir la situació actual, de la qual no es pot culpar la immersió.

Un altra cosa és si fracassem com a estat; en aquest cas és evident que la immersió és un eina insuficient, i que segurament ens garantiria més anys (quants, en un entorn cada cop més castellanitzat?) tancar-nos com cloïssa.
      La qual cosa em sembla una proposta una mica paradoxal quan pretens aconseguir la independència...

No oblidem el cas irlandés, no ho fiem tot a la independència.
        Home, evidentment. És la relació cost/benefici entre utilitzar català i utilitzar castellà el que s'ha de modificar. La independència per si mateixa no ho arregla. Però encara trobaria mes paradoxal independitzar-se i segregar. L'aposta es de màxims o de mínims? La segregació l'haurien de demanar els  falangitos!
          No la demanen, demanen el 40/40/20 que és molt més letal.
            Aquesta resposta em molesta una mica perquè ignores l'argument i fuges d'estudi amb l'anècdota. Es suposa que estem raonant, no fent una baralla de galls al Congreso...
              Els plantejaments de màxims estan molt bé si t'hi apropes, fer un plantejament de màxims per no arribar als mínims, que és el que passa ara no m'interessa.
                Gràcies. Penso que en el fons no pensem tan diferent, per mi la segregació no és una opció tabú, però si que crec que és tancar-se a la cova, i per tant prefereixo veure com evolucionen els propers mesos. Si no ens en sortim la frustració serà molt gran i això sempre genera iniciatives.
                  Es que no és segregació és tria, tothom tria, triem el barri on vivim, els bars o restaurants on anem, els llocs on passem l'estiu... I segurament en aquests llocs hi trobem gent afí que no te perquè ser d'un origen, estrat social o cultural igual al meu. I per cert, també triem, en la mesura que podem com en tot, l'escola on van els nostres fills.
  • Jaume_I15.952 11 117👍 8.460
    tema recurrent. He votat Si per error. Si voleu convertir els Catalans en una reserva india doncs aquesta és la millor manera. i després substituim l'11 S per Sant Jordi i finish.

El que cal fer és potenciar el Català a les escoles i potenciar el nacionalisme. Prou de fer el prèssec. I quan ens trobem alguna directora o mestra com la porca d'hospitalet que no va voler obrir l'escola durant la consulta, acomiadar-la, això si de forma molt legal i democràtica com li agrada a l'estat Espanyol. Que si fos per mi, ni ho dic. !!!
  • Arkitekte4.510 3 473👍 4.277

Una escola amb només la classe de català per ningú. Ningú ha de poder dir "ha, es que yo estudié en castellano y no t'entiendo"

Dues o més línies educatives per aillar(-nos de) els elements toxics: Clar, que sí ja!

Però la linia en castellà ha de tenir com a mínim un 20% de clases en català, que és un dels dies de la setmana. Encara que això suposi que l'escola catalana tingui un dels dies a la setmana en castellà. Encara que es pot evitar alegant que els mitjans i tot ja és en castellà i que els alumnes de les escoles catalanes ja fan la immersió castellana fora l'escola.

També podem aprofitar que partim de la base que suposadament, hi ha el 100% de les escoles amb immersió, podem crear escoles que siguin 60% castellà i 40% català, mantenint les escoles amb immersió que ja tenim, però fent-les amb immersió de veritat. Amb els tòxics fora però que també aprenguin a comunicar-se en català.

Al menys algú proposa alguna cosa a banda del no, no I no.

Suposo que volies dir, una escola amb només classes en castellà per ningú. En tot cas, has de saber que això si ho pagués ho tens, escoles on només hi ha la classe de català.

Això de "Hablame en castellano que no te entiendo" ho diuen igualment perquè és la versió actual d'"hablame en cristiano" I t'ho diu igual un que hagi estat escoaritzat aquí, que un que porta dos mesos aqui que un que en porta 15, en això no hi ha res a fer, foteu-vos-ho al cap.
  • Xantal1.849 10 878👍 720
    Segregar alumnes no és una bona iniciativa, i menys ara que anem de cara a la independència.
    El que s'hauria de fer és crear una xarxa escolar, a meitat de camí entre l'escola pública i privada, on la llengua i la cultura catalana tinguessin un paper preeminent amb professors ben qualificats i es motivés els alumnes a comunicar-se en català.
      No es segrega ningú, els pares trien com, de fet, ja passa ara. 

ningú no llegeix el que escric.
      • MLC11.256 5 187👍 8.912
        Tothom llegeix el que escrius, però no hi estem d'acord perquè justament l'escola en català és una conquesta irrenunciable. El que no han pogut imposar-nos el pp o C's, no els hi regalarem sense lluitar.

I el PP i C's sempre han defensat el dret dels pares a passar del català. Només davant la ferma resposta dels catalans, van haver de recular i demanar el 25% o 40%, que en el fons és el mateix.

Un 25% d'assignatures troncals en espanyol  equival a un 33% del total que demana C's (això del 40% era perquè es suposava que un 33% en anglès era massa per començar).
          l'escola en català és una conquesta irrenunciable

És que l'escola NO és en català, el que demanen sobre el paper PP I C's ni tan sols hi arribem DE FACTO.

Si es permetés triar quedarien amb el cul a l'aire com passà a les Balears , arraconats en uns quants centres I podriem anar a sac amb el català a la resta, capici?
          • Tobies20.587 14 71👍 12.727
            "Arraconats" vol dir el mateix que "segregats". I no s'entén què vol dir això de "anar a sac amb el català".

Que el sistema català té molts defectes és un fet, però no per això s'ha de canviar el model lingüístic que només una minoria fonamentalista vol canviar. Tots els nens catalans han de tenir la obligació de sortir de l'ensenyament obligatori amb un nivell òptim de català i castellà. Si no fos així una part d'aquesta població estaria en desavantatge amb la resta i pràcticament tindrien impossible aconseguir plaça de funcionari. No podem fer pagar als fills el fanatisme identitari dels seus pares. El sistema s'ha d'aplicar i garantir que totes les persones assoleixen un nivell òptim de català als 16 anys.
              Doncs canvia anara sac per prendres el català seriosament.

Tu potser prefereixes que aquests elements vagin a l'escola amb el teu fill per fer-li assetjament lingüístic.

Tots els nens catalans han de tenir la obligació de sortir de l'ensenyament obligatori amb un nivell òptim de català i castellà. Si no fos així una part d'aquesta població estaria en desavantatge amb la resta i pràcticament tindrien impossible aconseguir plaça de funcionari.

Però a quin món viviu? 

- Els nens catalans no surten amb un nivell òptim de català, ni molt menys.

- Que per ser funcionari a Catalunya cal dominar el català és un altre mite, no acabaria de presentar-te companys o mossos o metges que amb prou feines parlen català
          • MLC11.256 5 187👍 8.912

El que s'ha de fer és ensenyar català a tots els nens i no permetre que UN 23% PASSI D'APRENDRE CATALÀ que és el que passa a les Illes. Res de quatre en uns quants centres. I en alguns municipis potser són majorial.

Amb el cul a l'aire ja hi han quedat quan només quatre gats han demanat el 25% de castellà malgrat que hi tenien dret segons els tribunals.

I això donaria lloc a que els que han demanat castellà potser el demanarien també a l'administració, als senyals de les carreteres, etc.

Ni de conya. Si vols que desenes de milers de nens deixin d'aprendre català, afilia't a al partit adeqüat i guanya les eleccions. Però molts seguirem lluitant per una escola catalana en català.
              vols que desenes de milers de nens deixin d'aprendre català

Ja hi ha desenes de milers de joves que acaben l'ESO I no saben català, molts d'ells em demanen que faci les classes en castellà, "és que tienes un acento muy catalan", quin accent vols que tingui si parlo català?

potser el demanarien també a l'administració, als senyals de les carreteres, etc.

Això ja passa ara.
              • MLC11.256 5 187👍 8.912
                No et segueixo. Hi ha molts nanos que acaben la ESO sense saber català i tu proposes que encara més nanos aprenguin menys català? Amb quin proposit? Tens una lògica molt extranya.

Però els que demanen ara el bilingüisme són una minoria de fatxes. Si es normalitza a l'escola, augmentarà molt el nombre dels que ho veurà una cosa normal.

El que cal fer és augmentar les hores reals de català a l'escola, si és que molts no les compleixen.

Encara mai cap nano m'ha de manat de fer classes en castellà, però si passa algun dia, els hi dirè que cal estudiar allò que es desconeix i no el que ja se sap. I justament els que no saben català són els que més haurien de practicar-lo.
                  El proposit és que la resta el parli més I millor perquè creixin en un entorn favorable al català I no amb elements hostils.
                  • MLC11.256 5 187👍 8.912
                    És que més que un problema d elements hostils, insisteixes molt en el terme, és un problema d'una majoria de castellanoparlants que parlen castellà per inèrcia sense cap hostilitat.

Al meu institut hi ha un 90% de castellanoparlants. Hhi han 4 grups per cada nivell d'ESO. Si fas un en castellà, la resta de grups  seguirà tenint un 75% de castellanoparlants com a mínim i el català seguirà en minoria.

Però a sobre que no ajudes al català, el 25% que estudien en castellà es convertiran en enemics acèrrims del català perquè al no saber-lo, qualsevol oposició o merit pel català, els limita i suposa quedar exclosos.

A sobre al pati xerrant de tot iencara crearies un conflicte de collons on ara ningú diu res de res.

Vols apagar foc amb gasolina. Millor oblida aquesta parida, perquè el català o està per rebre més atacs.
                      Ja he dit que:

- Per tal que el sistema funciones no hauria d'haver-hi línies diferents en el mateix centre.
                      - Caldria ser estricte I assegurar que s'assoleix en nivell adequat de català.

Això últim ara tampoc no passa, vaig estar a un institut amb sis línies on només un grapat d'alumnes de batxillerat eren competents parlant català, a un grup l'úniic alumne que parlava català era una marroquina que venia d'una altra població. Hi havia algún alumne que sa mare el parlava però ell gens, un cop un alumne em preguntà si a casa parlava català, com si aquesta llengua només fos una cosa rara que parlem els professors perquè ens hi obliguen.
                    • MLC11.256 5 187👍 8.912
                      No li veig cap sentit. Si és possible aconseguir que assoleixin un nivell adequat de català estudiant en castellà, perquè no podrien assolir-lo si ho fan en català?

Si no vols separar en línies i tenin en compte que a cada barri hi ha un institu. Només hi ha dues opcions. O el meu institut ho fa tot en castellà (un desastre pel català) o ho segueix fent en català (de que collons serveix llavors la proposta).

O has entès. O bé els castellanoparlants segueixen fent immersió com ara o bé hi haria barris sencers on el català desapareixeria del món educatiu a la pràctica. No sé que és pitjor.

En que ajudaria al catalàque aquests nanos que descriues, deixin d'estudiar en català?
                      O has entès. O bé els castellanoparlants segueixen fent immersió com ara o bé hi haria barris sencers on el català desapareixeria del món educatiu a la pràctica. No sé que és pitjor.

En que ajudaria al catalàque aquests nanos que descriues, deixin d'estudiar en català?

Es tracta d'agrupar els professors interessants en el català amb els alumnes I/o  fàmilies interessades en català I els alumnes i/o famílies que passen del català amb els peofessors que passen del català. Ara matwix no hi ha immersió hi ha un munt de peofessers que tenen el material didàctic en cqtalà perquè s'ha de tenir I diuen que fan les classes en català perquè s'ha de dir amb el resultat que els alumnes veuen que el català és una cosa que és fa veure que s'empra per imposició però a la vida real no serveix per a res.

ARA NO HI HA IMMERSIÓ, ÉS UNA PUTA COMÈDIA. 

Aufrany escrigué:

Es tracta d'agrupar els professors interessants en el català amb els alumnes I/o  fàmilies interessades en català I els alumnes i/o famílies que passen del català amb els peofessors que passen del català. Ara matwix no hi ha immersió hi ha un munt de peofessers que tenen el material didàctic en cqtalà perquè s'ha de tenir I diuen que fan les classes en català perquè s'ha de dir amb el resultat que els alumnes veuen que el català és una cosa que és fa veure que s'empra per imposició però a la vida real no serveix per a res.

ARA NO HI HA IMMERSIÓ, ÉS UNA PUTA COMÈDIA. 

Estas perdent el temps discutint amb un progre neo-liberal company. No paga la pena tractar de convencer a persones que només son independentistes per motius economics i que la llengua tant sel's n'enfot.

Tú només has de pensar una cosa, com més barrejats( barreja significa castellanització a les aules i escoles ) estiguin els alumnes catalanoparlants amb els castellanoparlants menys probabilitats hi hauran de que els futurs catalanoparlants adquireixin una consciencia linguística catalana prou forta, i menys probabilitats hi hauran també de que el nacionalisme catalaarreli en ells, i creu-me, com més feble sigui el nacionalisme catala a Catalunya més contents estaran individus pro-immigració massiva com al que li acabes de respondre en el mateix post al que t'estic responent.

Si el que vols és agrupar els professors interessats en el catala amb els alumnes i/o families interessades en el catala el que has de fer és posar en contacte persones d'ambdos grups i que es constitueixin en una agrupació/plataforma/entitat per la defensa de la escola 100% en catala. No hi ha més.

Sobre el tema de la llengua a les escoles de Catalunya ja s'ha dit tot el que s'havia de dir, si tu que ets docent i coneixes el mon de l'ensenyament a Catalunya i el que vols és alliberar els estudiants catalanoparlants escolaritzats majoritariament en castella pero que desitjen ser escolaritzats en catala de la pinca formada per politics, progres apatrides com al que respons més amunt o colons castellans residents a Catalunya, pinca que exerceix pressió sobre ells, castellanitzant-los dia si i dia també; si realment vols alliberar-los doncs utilitza els teus contactes en el mon de l'ensenyament i els professors de la teva zona que estiguin d'acord amb els teus postulats que formin una plataforma de professors amb tú, i els pares d'alumnes que tambe hi estiguin d'acord amb els teus postulats, doncs que s'associin amb vosaltres.

Si es poden salvar a uns pocs centenars d'alumnes catalanoparlants de la castellanització a la escola gracies a la teva acció doncs ja hauras fet molt més per la llengua catalana que no pas el Puigdemont o el Junqueras de torn.

T'ho torno a reiterar per darrera vegada( sense acritut ) utilitza la teva posició( tú pots ), contactes i experiencia en el món educatiu a Catalunya per agrupar al maxim de gent possible que té els mateixos objectius que tu en un mateix grup, i despres remeu tots plegats en la mateixa direcció i als progres multicultis deixal's que es mengin la merda que ells han contribuit també a crear en major o menor mesura.

Debatre amb progres, neo-liberals i/o sectaris és una perdua absoluta de temps; només et causara desgast a tú mateix.

Ja el conec ja.
                    • MLC11.256 5 187👍 8.912
                      El que dius no és veritat, senzillament. A tots els instituts que he estat, i n'he estat a un munt, les classes eren majoritàriament en català i els professors que feien en castellà una minoria, fins i tot a zones amb un 90% de classes en castellà.

Què collons dius d'imposició? Ara si que sembla que siguis de C's.

Has començat parlant d'aïllar uns suposats elements hostils que serien quatre gats a parlar que siguem els interessats en el català els que ens agrupem per fer una mena de reductes pel català, deixant que la resta es faci en castellà.

Dius que no saps que és pitjor, doncs la pràctica totalitat de professors si. 

Al model actual li falta més immersió i no menys. Més hores de català real i no menys.

El teu model haurà d'esperar a que guanyin C's o el PP, o si Madrid ens imposat un model educatiu per matar el català, si pot,  però ara mateix no el volem la pràctica totalitat dels que defensem el català i per això no té massa sentit seguir discutint. Ja està tot discutit allà on ha de ser discutit. 
                      Què collons dius d'imposició? Ara si que sembla que siguis de C's.

És la idea que poden induir a pensar als alumnes els professors que passen del català però hi tenen el material I l'rmpren quan hi ha un inspector a l'aula. Ho entens?

El teu model haurà d'esperar a que guanyin C's o el PP, o si Madrid ens imposat un model educatiu per matar el català...

Tu no llegeixes ni reflexiones, has mirat ja el programa de ciutadans I el PP? 40/40/20 I minim de 25% de castellà respectivament. Els models efucatius per matar, més ràpid, el català són aquests.
                    • MLC11.256 5 187👍 8.912
                      Si hi ha problemes d'aprenentage perquè hi ha professors que fan servir el castellà, el que s'ha de fer és com aconseguir que aquestes classes es facin en català. O bé expedientant als professors o acomiadant-los.

El que tu proposes és deixar que segueixin fent les classes en castellà i a més oferir la possibilitat de fer-ho en castellà també als que ho fan en català perquè toca, però no hi tenen cap preferència. En poques paraules, vols més castellà a les aules i menys català.

El més absurd és que vulguis que el castellà desplaci al català a moltes aules i pretenguis vendre-ho com una solució als problemes dels alumnes que no saben català.

Porto molta estona llegint i reflexionant sobre el que vas dient, però el teu model és el que proposaven peperos i C's fa uns anys. El canvi al model que poses va ser quan van veure que era inútil exigir-ne un de tan perjudicial pel català i es van conformar amb una versió light.
                      Interpretes tot com tu vols, és inútil parlar amb algú que no enten el que dius o li canvia totalment el sentit, per mi s'ha acabat la.conversa.
                  homeopatia lingüística, tu mateix ho has dit abans XD
                  • MLC11.256 5 187👍 8.912
                    En un altre fil recordo que deies que eres basca. També ets euskaldun?
                      Sí, euskaldun zaharra que diríem a més.
                    • MLC11.256 5 187👍 8.912
                      I quin dialecte psrles? Els meus avis eren d Hernani i sempre he procurat trobar llibres dobre l euskera de la zona.
                      El que vaig heretar de ma mare, però mesclat amb batua perquè jo vaig estudiar en bizkaiera batua a l'escola fins que ens van ficar el batua per vena a partir de 3º d'ESO. Llavors depenent de amb qui parli opto per un dialecte, una barreja o intento fer-ho en pla fi en batua.
                    • MLC11.256 5 187👍 8.912
                      Suposo que és el que feu tots els parlants nadius, però fa llàstima que a la llarga pugui desapareixer el bizkaiera, amb tot el que això representa.
                      No, el bizkaiera no desapareixerà (amb tots els seus subdialectes), es transformarà. Els dialectes tradicionals s'estan barrejant i estan desapareixent formes però creant-se també de noves per efecte de l'evolució lingüística, inevitable per molt que Euskaltzaindia ho vulgui forçar. I tindrem formes noves que s'hauran d'estudiar bé per definir geolectes i sociolectes de manera més acurada i actualitzada. El que no té cap sentit és guardar la llengua en la capsa del temps i pensar que estem al puto segle XIX on la mobilitat de la gent no era la que és avui dia i que per tant no esperar cap canvi lingüístic fruit d'això i d'altres raons, clar...
                    • MLC11.256 5 187👍 8.912
                      Espero que així sigui. El que em temo és un buidat del dialecte. En que la gent acabi parlant batua, però ficant DOT en lloc de DUT i JAT en lloc de ZAIT i canvians les Z en S.

Doncs ja s'està donant això, sobretot per exposició als dialectes per part de molts parlants de batua. PErò no és res de dolent, un linguista basc, del qual no recordo el nom, ja va dir al seu moment: 'el basc es troba en una situació en què o evolucionem i ens adaptem, o ens enroquem i desapareixem', volent dir que o t'adaptes als nous temps i renuncies al purisme extrem i a l'atemporalització de la llengua o mors. I crec que tenia més raó que l'hòstia. A mi aquestes nostàlgies pels essencialismes lingüístics i els purismes absurds que no porten enlloc i que només dificulten l'adopció de nous parlants a la llengua i per tant poden perjudicar la vitalitat lingüística degut a l'estigmatització dels parlants nous pel seu accent o la seva tria de paraules no antigues i no genuines, pot desfavorir la supervivència del basc. No ens podem permetre merdes elitistes. 

Ara mateix s'ha de lluitar, primerament, per poder garantir un ús prou freqüent per part dels qui saben basc, que ara per ara està en hores baixes. Ja sigui per una percepció del tipus: 'bah, ja el basc no està tan en perill com fa anys, aleshores, com que ja s'ha recuperat, què més dóna que el parli 24h que 2h', o perquè a la gent li fa mandra o ves-te'n tu a saber.
                    • MLC11.256 5 187👍 8.912
                      Totalment d'acord, però també s'ha d'intentar mantenir allò que no calgui canviar. Penso que s'ha de ser molt respectuós amb els euskaldunberris que cometen errors, però sense arribar a l'extrem de considerar els seus errors com a formes "noves" de la llengua a emprar per part dels parlants  nadius.

Això passa amb el català. El fet que molts nous parlants no facin diferència entre vocals obertes o tancadas, o s sonara i sorda, vol dir que cal que millorin la pronuncia.
                      No, és que lo fotut amb els euskaldunberris no són els seus errors, sinó que segons alguns euskaldunzaharras el seu parlar no és genuí, que el batua els discrimina (perquè l'han d'aprendre i triar de fer-lo servir amb els euskalduns que no entenguin bé el parlar dialectal tancat) i que no és un parlar 'natural'. Toca't les pilotes! I després tens euskaldunzaharras dient 'kutxillue, sillie, bentanie' i 'leidu'.
                    • MLC11.256 5 187👍 8.912
                      Suposo que el temps ho arregar-he amb aquest acostament entre les dues formes. De tota manera, si hagués d'escollir, prefereixo parlar com un  euskaldunzaharra que diu kutxillue que un quasieuskaldunberri que parla amb accent català.
                      És que són situacions sociolingüístiques diferents, imagino que a tu t'apena el fet de què els nous parlants de català recorreixen al catanyol, doncs bé, molts euskaldunzaharras a l'euskañol.
                    • MLC11.256 5 187👍 8.912
                      En part si, però la situació no és exactament la mateixa. Un euskaldunzaharra és més aviat com la meva mare. Ella deia "sellu""bussó", "grifu", "buenu" o "alfombra", però el seu català era en altres aspectes mil vegades més genuí que el que s'apren a les escoles. Mai es deixaria un EN o un HI.

Un euskaldunzaharra potser dirà castellanismes, però té incrustada la conjungació verbal de l'euskera i sabrà parlar de tu i de vostè, pronunciarà com s'ha de pronunciar cada fonema i accent i sabrà un munt de frases fetes i el nom d'insectes, arbres.

El cas del catanyol seria més bé el dels euskaldunberris que no saben si l'accent de "batasuna" va a la u o a la a, o en cap de les dues.
                      Bufff, penso que tens massa idealitzats els euskaldunzaharras, eh? T'ho perquè fins i tot en aquest col·lectiu tens diferències generacionals.
                    • MLC11.256 5 187👍 8.912
                      No especialment. En aquest tema soc més aviat chosmkià i penso que una llengua és allò que parlen els parlants nadius i no el que una academia diu que s'hauria de parlar.

I que consti que estic totalment a favor del batua i de "neteja" de barbarismes a l'euskera, però l'euskera és allò que parlen els euskalduns.

Perquè saps alguna llengua del món en que es faci diferència entre els parlants nadius i els que l'han après a l'escola com a segona llengua, tot considerant que aquests són els que en saben?

Has sentit parlar de anglofonozaharres davant anglofonoberris? Entre un avi texà o australià i un graduat en anglès de l'escola d'idiomes, quin diries que parla com cal?
                      Ja, però aquí el problema és una petita guerra entre l'euskera que parlen els euskaldunberris i els zaharras, que és una baralla absurda on l'ús del basc es veu perjudicat.
            Si no es compleix una llei i ho saps del segur que en alguna escola no la compleixen, denuncia...
              Però tu creus que al departament no ho saben, com a pare ja t'asseguro que ho faré si és el cas.

Aufrany escrigué:
                Però tu creus que al departament no ho saben, com a pare ja t'asseguro que ho faré si és el cas.

Has comentat en el teu entorn més proper la problematica de molts nens catalanoparlants que estan sent escolaritzats majoritariament en castella?

No, és del.meu entorn d'on m'han arribat aquests casos, nens de families catalanoparlants que parlen entre ells en castellà, alumnes que diuen als seus companys que no entenen el català, mestres de primària que fan les classes en castellà...

Aufrany escrigué:
                    No, és del.meu entorn d'on m'han arribat aquests casos, nens de families catalanoparlants que parlen entre ells en castellà, alumnes que diuen als seus companys que no entenen el català, mestres de primària que fan les classes en castellà...
                    I els pares d'aquests nens catalanoparlants que parlen entre ells en castella quin grau d'indignació et mostraven, alt, normal, lleu, nul ??
                    • OcellotdeBoscFeréstec6.348 7 338👍 1.213
                      Segur que molts deien: ep! ara no és el moment de crear problemes al procés.

Catalunya és orfe.

OcellotdeBoscFeréstec escrigué:
                      Segur que molts deien: ep! ara no és el moment de crear problemes al procés.

Catalunya és orfe.
                      Que n'opines de la proposta que li faig més amunt a en Aufrany sobre com aglutinar pares d'alumnes catalanoparlants en una mateixa entitat utilitzant fins i tot l'argument economic favorable d'estalviar-se la escola concertada( els que la utilitzin ) ?

No trobo el comentari. Saps que sempre t'he fet costat amb les teves propostes i pensaments. Hi he pensat molt i et dic que anem errats. ESTRATEGIA, utilitzem les mateixes armes que ells. Semblarà que donem un pas enrera i el cop serà mortal

No trobo el comentari. Saps que sempre t'he fet costat amb les teves propostes i pensaments. Hi he pensat molt i et dic que anem errats. ESTRATEGIA, utilitzem les mateixes armes que ells. Semblarà que donem un pas enrera i el cop serà mortal
                      4 respostes a 4 comentaris, tots seguits mes amunt. Son aquests :

Aufrany escrigué:
                      Jo:

Jo et donaré una solució, pero segurament no t'agradara ni a tú ni als que estan en contra de la teva proposta ...... i que consti que jo estic a favor de la teva proposta, pero com que aquesta no és factible doncs llavors no quedaria més remei que tractar d'implementar la meva hipotética solució.

Aufrany escrigué:
                      Conta.
                      Jo:

Doncs molt facil. La filosofia és la seguent " qui vulgui peix que es mulli el cul ".

Com que a les cupules dels partits politics catalans sel's n'hi enfot la nostra llengua, i la gent no té cap mecanisme legal( ni tampoc vol la gran majoria ) per obligar-los a complir amb les seves obligacions doncs es te que comencar a pensar i actuar de mode individual.

Anant al gra i parlant de l'ambit educatiu, els pares catalanoparlants que son conscients que el seu fill a la escolar esta sent escolaritzat majoritariament en castella i ell no hi esta d'acord, doncs que procedeixi de la seguent manera:

- Tractar d'esbrinar si algun/s altre/s pare/s catalanoparlant que porta els seus fills a la mateixa escolar té la mateixa problematica.

- Agrupar-se amb els pares que tenen la mateixa problematica i despres buscar a alters pares d'alumnes catalanoparlants amb el mateix problema, pero a nivell de municipi.

- Un cop posada en contacte tota la gent del mateix municipi amb el mateix problema i les mateixes inquietuts, doncs constituir-se com a plataforma o entitat de pares d'alumnes, per exemple amb el nom:

ASSOCIACIÓ DE PARES D'ALUMNES PER UNA ESCOLA 100% EN CATALA - L'HOSPITALET DE LLOBREGATo el municipi que toqui )

- Un cop constituida la entitat/plataforma demanar aquesta per una reunio amb la conselleria d'Ensenyament de la generalitat, per tal de demanar que tots els fills dels membres d'aquesta associació local de pares d'alumnes estiguin escolaritzats TOTS JUNTS en la mateixa escola( i aula si son del mateix curs )i al 100% EN CATALA i ademes amb TOTS ELS PROFESSORS CATALANOPARLANTS, per tal de compensar el fet de que els seus fills fins ara haguin estat escolaritzats majoritariament en castella.

Els pares catalanoparlants de l'AMB( o qualsevol altre lloc ) que siguin conscients de que el seu fill es escolaritzat majoritariament en castella i tant se li n'enfot doncs per aquestes persones no cal preocupar-se, atés que segons ells no hi ha cap problema en l'escolarització del seu fill.

Aixo que exposo podria ser un primer pas que pot fer canviar bastantes coses en l'ambit educatiu.

Aufrany escrigué:

Jo:

Que vols dir? Que no hi ha ni un 10% de catalanoparlants tan sols amb consciencia linguística?

Pensa que una denuncia colectiva agrupada entorn a una entitat o plataforma d'ambit local te molta més potencia que no pas una denuncia individual, encara que els components de dita plataforma/entitat siguin només 50 o 100 persones, la magnificació dels fets denunciats augmenta exponencialment, encara que estigui delimitat a un ambit purament municipal, ja els fas " pupa " als membres de la partitocracia catalana.

Aquesta organització a petita escala si vols és basica per com a minim garantir que es puguin escolaritzar totalment en catala els fills dels membres de la agrupació demandant.

Pensa que aquest és un primer pas necessari per a l'autosegregació intelligent dels alumnes catalans amb uns pares conscienciats, un primer pas per aillar-los d'entorns castellanitzats i per allunyar-los del lumpen  ......  si, he dit del lumpen; i tot aixó de franc, sense gastar-se els calers en una escola concertada, escola de qualitat a la publica.

Es que el que jo exposo fins i tot pot ser util per pares catalanoparlants que porten els seus fills a la concertada per raons no pas linguístiques sinó socials, per evitar que els alumnes conflictius entorpeixin el normal desenvolupament de les classes.

Que estic parlant de que sota l'argument de la llengua molts pares catalanoparlants es poden estalviar els calers de la escola concertada, es poden estalviar uns quants milers d'euros a l'any per cada fill escolaritzat.

Estas veient cap a on vull anar a parar?

Amb l'argument linguistic els mateixos pares catalanoparlants s'estalvien calers i al mateix temps eviten el lumpen a les escoles dels seus fills, i tot sense canviar de model educatiu, simplement agrupant-se a cada municipi els pares catalanoparlants en una única Associació de Pares d'Alumnes per una Escola 100% en Catala-( municipi ABC .... XYZ ).

Tu que ets profe, si coneixes gent catalanoparlant de classe mitja que porta els fills a la concertada, suggereix-los aixo, encara que sigui per estalviar-se calers.

Que n'opines de la idea? I de la evolució del motiu linguistic al motiu economic? No em negaras pas que es una idea brilliant, no???

Aufrany escrigué:
                      Jo:

Aixo que proposo es sumar a catalanoparlants que paguen la concertada per tal de que agrupant-se en una plataforma unica puguin trobar una escola publica pels seus fills 100% en catala.

I es maten varies ocells d'un sol tret:

- S'evita la castellanitzacio dels fills dels interessats.

- S'estalvien la concertada.

- S'estalvien el lumpen a les escoles.

- Els catalanoparlants que encara no hagin fet el pas es trobaran amb major proporció de lumpen al haver-hi previament una desbandada( WHITE FLAG ) d'altres catalanoparlants ja organitzats, cosa que els fara obrir els ulls a molts d'ells al veure's cada cop més aillats enmig d'un immense ocea castella.

- Sel's hi fot una puntada de peu ben forta al cul de la partitocracia catalane al fer-se patent que la societat civil catalana es pot organitzar perfectament en defensa dels seus interesos i sobretot els dels seus fills.

* Nomes que ho fes un 5% dels pares d'alumnes catalanoparlants i que comences a correr la veu de que molts s'estalvien de pagar la concertada la bola de neu comencaria a rodolar i es faria cada cop més i més grossa.

** A la concertada també hi va xurma( menys que a la pública ) ja que també rep fons publics.

Hi he pensat molt i et dic que anem errats. ESTRATEGIA, utilitzem les mateixes armes que ells. Semblarà que donem un pas enrera i el cop serà mortal

Hi he pensat molt i et dic que anem errats. ESTRATEGIA, utilitzem les mateixes armes que ells. Semblarà que donem un pas enrera i el cop serà mortal
                      Doncs qui tingui fills que estan escolaritzats en gran part en castella i vulgui canviar aquest fet, el primer que ha de fer es posar-se en contacte amb alters pares que tinguin el mateix problema i les mateixes inquietuts; examinant en primer lloc la escola a on van els seus fills i l'entorn més proper, i despres tractar de trobar gent amb la mateixa problematica en el seu municipi/població.

Aixo és la primera passa imprescindible a fer per qui vulgui capgirar aquesta problematica en concret.

Primer sondejar la gent, contactar i finalment agrupar-los, encara que al principi només siguin 20 o 30 persones en una mateixa població.

Pensa que només que tan sols una i només una única associació de pares d'alumnes per una ESCOLA 100% EN CATALAen qualsevol municipi mitja aconseguís agrupar a tots els seus fills en una mateixa escola( i en la mateixa aula en cas de ser del mateix curs ) i amb tot el profesorat catalanoparlant i totes les classes en catala, només aquest fet ja crearia un precedent prou important en el sistema educatiu catala.

Jo no tinc fills, pero suposo que qui tingui fills en edat escolar si decideix( i pot, obviament ) portar-los a la concertada ho sol fer principalment per motius socials i no pas linguistics, i tot i aixó no hi ha la garantia al 100% de que es pugui trobar lumpen( menys que a la pública ) ja que també reben fons publics, i ademés una certa castellanització en bastants casos.

Es que fins i tot a zones com Vic o Salt amb molta immigració musulmana, molts catalanoparlants que porten els seus fills a la concertada per tal d'evitar un ambient multicultural, agrupant-se a nivell municipal entorn a una associació de pares d'alumnes amb les característiques que exposo anteriorment, es podrien estalviar cada any uns quants milers de euros per fill en edat escolar, jo no entenc com no es tracta d'explotar també el factor d'estalvi economic i lligar-lo al factor socio-linguistic.

S'ha d'aillar al pijo-multiculti-progressisme de la gent catalana normal i corrent, que aquests multi-cultis-pijo-progres escolaritzin si volen els seus fills amb el lumpen, pero els fills dels catalans normal han d'evitar aquests ambients escolars i de franc, amb un entorn escolar 100% catala i sense pagar ni un centim, que ja paguem prous impostos.

No m' estàs escoltant company. 

No m' estàs escoltant company. 

Exposa'm la teva estrategia company, així podrem debatre.

Aquest model de respostes tipus arbre és una merda.  Faré un comentari al fil general 

Aufrany escrigué:
                    De quants casos estariem parlant?
  • FollUsuari sumador77.658 12 3👍 40.610
    Depèn. A Dinamarca quin model hi ha? I a Holanda? I a Anglaterra? I a Àustria?

Doncs això. Volem ser un país normal i no una reserva índia.

Per una cosa que hem aconseguit tan valuosa com la immersió lingüística no ho deixem escapar. El que passa és que hi ha alguns llocs que s'ho passen pel forro, però això ja ho arreglarem quan siguem un Estat.
      Molt bé però tu creus que els mateixos que no apliquen la normativa vigent pel que fa a la llengua aplicaran una llei de transitorietat que serà automàticament suspesa.
      • FollUsuari sumador77.658 12 3👍 40.610
        No s'aplica o es deixa d'aplicar perquè sigui res gaire complicat o calgui una gran gesta sinó per deixadesa. I potser perquè temen que les mesures que s'haurien de prendre, com amenaçar d'acomiadar els professors que no facin les classes en català, generarien una polèmica innecessària ara.

Publicitat

Fòrums

• 9.285.104 missatges
  • 220.676 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat