Fòrum

Distribucions de Linux - 2017

gerd7.992 10 267👍 804
Sóc usuari d'Ubuntu des de fa temps: en temps pretèrrits l'utilitzava amb KDE, perquè GNOME mai em va acabar d'agradar. Alguns anys més tard, Canonical (la companyia que desenvolupa Ubuntu) va anunciar que començarien a utilitzar i desenvolupar Unity, amb l'objectiu final d'assolir la convergència entre dispositius (PC, mòbil, etc.). Inicialment el canvi se'm va fer estrany, però m'hi vaig acabar acostumant. Ara, però, la companyia ha canviat d'idea, i té intenció de tornar a GNOME amb la propera LTS. 

Per tot plegat, segurament és un bon moment per veure què hi ha al mercat de distribucions de Linux. Si voleu fer publicitat de la que esteu utilitzant, o de qualsevol altra que us sembli interessant, endavant!

Respostes

Configuració
  • paleta2.779 1 664👍 3.088
    A mí, tant Gnome com KDE em semblen massa carregats. Des de fa una pila d'anys uso entorns més lleugers. Vaig començar amb el xubuntu (Ubuntu amb XFCE), i darrerament lubuntu (amb LXDE), que encara és més lleuger. I com que n'estic en general satisfet no em plantejo cap altra opció.
  • 19842.495 12 721👍 20
    Debian o CentOS/Redhat amb el que vinguen; tres shortcuts  ctrl+n Netbeans ctrl+g Chrome ctrl+t terminal. Mai no he acabat d'entendre la mania d'anar canviat auqestes coses.
  • Mcasas6.840 11 309👍 1.287
    Suse és un trunyaco. No l'utilitzis. 

Jo a la feina l'he de fer servir per què altrament els de helpdesk no em donen suport, però és una puta merda.
  • rotllan5.192 3 417👍 3.041
    Debian Jessie a l'espera de que passin la versió 9 a estable
    Comentar que jo vaig començar amb Ubuntu, ara vaig amb Debian però instal•lava Ubuntu als ordinadors dels familiars i últimament m'ha causat problemes, ahir vaig actualitzar a la 17.04 el PC de la meva germana i ha petat. A partir d'ara Debian directament (total quan s'ha de fer algo m'ho fan fer a mi igualment).
  • Furs i Nació565 1👍 447
    Jo utilitze Ubuntu des de fa temps i estic prou satisfet. Durant un temps vaig utilitzar també el Mint i el Mandriva.
  • JautenimUsuari sumador5.891 4 356👍 1.914
    Ànims, jo també estic preparant una escapada de Ubuntu. En el meu cas m'agradaria anar a FreeBSD, però encara no sé si podré tenir tot el que necessito.
  • Mastegot29.053 7 30👍 1.784
    Des de fa anys que vaig amb ubuntu a la torre, igual uns 7. Però amb ubuntu casi 12, des de la 5.10, i he provat totes una mica, de suse, open suse, linkat,  debian des de la 4.0, vaig tenir una temporada debian 5.0 al portàtil,  en un portàtil vell encara tinc posat una linux mint amb xfce, una de les meves primeres expiriències va ser amb red hat,  ...  amb ubuntu ja et ve casi tot instaŀlat de sèrie per un usuari normal, podria optar per debian, però desprès hauria d'anar instaŀlant les coses que m'agraden o necessito.
  • LandertxuUsuari sumador3.554 8 570👍 963
    Jo després d'Ubuntu vaig provar ArchLinux. Té la seva gràcia, però em vaig acabant afartant d'haver de fer-ho tot i vaig tornar a ubuntu al cap d'un any. Igualment et recomano que ho provis, una instal·lació d'unes quantes hores des de la línia de comandes és una experiència que s'ha de viure un cop a la vida.
  • Mafan40👍 16
    Us recomano que doneu un cop de vista a aquesta pàgina: https://www.gnu.org/distros/common-distros.es.html   (P.S.: sisuplau algú amb millors aptituds lingüístiques que jo podria ajudar a free software foundation a traduir al català aquesta pàgina?)

Si us instaleu una distribucio de linux en part la gracia es el moviment Free software, que no siginifica pas "gratis". Significa que el software que t'instales fa exactament allo que penses que fa i no, per exemple, recaptar dades teves, borrar archius i obrir back doors a la teva maquina. De fet aquest es un dels principis del codi obert. La idea es que si tothom pot llegir el codi font llavors no hi hauran sorpreses.

Dit aixo, Ubuntu,desde la versio 11 s'ha venut l'anima al diable. Si els que vols es que amazon agafi el control del teu ordinador, fiqui la titola a la teva vida privada i fagi un bukaka amb les teves dades llavors endavant. Instalat Ubuntu. Probablement sera la millor opcio si el que busques es aixo.

Si el que vols és una distribució que compleix fil per randa els criteris de la free software foundation llavors prova una d'aquestes:

https://www.gnu.org/distros/free-distros.ca.html

El problema de fer servir una distribució 100% lliure és que hi haurà moltes coses que, per disseny, no us podreu instal·lar. Oblideu-vos de coses com steam i drivers de moltes targetes gràfiques.

Si voleu alguna distribució que sigui fàcil d'utilitzar, tingui flexibilitat per instal·lar coses, estigui dissenyada per ordinadors personals o work stations i que a la mateixa vegada si gairabe considerada 100% free us aconsello Fedora. Fedora està basada en RedHat.És la distro que porto fent servir a casa des de fa ja molts anys. Abans vaig estar fent servir Ubuntu però hem vaig canviar després de la versió 12 en veure el panorama. A la feina però hem fan treballar amb Ubuntu, suposo que com que és la distribució mes mainstream els sysadmins van a lo fàcil i la instal·len per defecte.

Pel que fa al sistema de x-windows, GNOME-3 està molt bé en la meva opinió,  vaig provar KDE plasma i li vaig trobar masses bugs i unity hem sembla massa plana, però aquest ja és un terreny més personal.
      La filosofia està molt bé, però al final també hi ha la realitat i la "practicitat". Jo utilitzo Debian i tinc activat el repo "non-free", però és que si no no tindria wifi.
      O si vols dibuixar LibreCAD està a anys llum, almenys necessites un draftsight, però menys lliure és un windows amb autocad, no?
      El que si que em vull mirar molt bé, és la propera torre que em compri intentar agafar tot el hardware compatible amb open-source, i no dependre de drives i firmwares privatius.
      • Mafan40👍 16
        Estic d'acord . Si t'insta-les una distribució de les que recomanen la fsf et trobes que gairebé no pots fer res. O et compres un ordinador dels que venen a la seva web amb el hardware ja pensat per una distribució 100% free o no hi ha una manera humanament fàcil. És un extrem.

Però és que entre les distribucions de Linux, Ubuntu està en l'altre extrem. La trobo massa prostituïda. Si vols una distribució basada en Debian, llavors, per al mateix preu, fes servir Debian com fas, no Ubuntu.

Però si busques alguna basada en redhat llavors fedora és la workstation per excel·lència.

Sota nivells acceptables de prostitució és més una qüestió de gustos personals. Jo vaig estar temptat de pasarme a Debian quan vaig voler deixar Ubuntu però vaig provar fedora per provar alguna cosa diferent i no m'ha desagradat. Sóc més mes yum/dnf i no pas aptitude 

P.S.: Si t'has d'agafar una torre, sobretot intenta evitar nvidia. NVIDIA no acostuma a ser massa compatible amb linux: https://www.youtube.com/watch?v=IVpOyKCNZYw però hem sembla que ja en deus estar al corrent  
          Una vegada no sé què buscava i vaig anar a parar a un fòrum anglès on es parlava de perquè Debian tenia tanta popularitat. Un veterano explicava que fa anys el que es portava era slackware i que costava instal·lar i costava més de mantenir, que tots els paquets es compilaven manualment i que manualment havies de llistar dependències. Que Redhad amb el seu Redhat Package Manager i els paquets rpm es va facilitar molt la vida, però que aleshores va arribar debian amb Aptitude i ho va petar. Des d'aleshores ha plogut molt, també vaig llegir una comparació entre el mon rpm i el món deb, on els rpm admetien que temps enrere l'APT era millor però que ara estaven com a mínim igual o millor.
          Jo no opino perquè sóc simplement un usuari lleugerament avançat i la veritat és que amb prou feines he sortit d'Ubuntu i Debian. (Em vaig desvirgar amb Linux amb Mandrake amb KDE, però vaig tornar a WinXP fins l'arribada d'ubuntu 5.algo diria i gnome. D'altra banda com a usuari bàsic crec que es nota més l'escriptori que la resta de factors de la distribució.
          En favor d'Ubuntu he de dir que facilita molt les coses a un usuari bàsic. Jo, per exemple quan vaig començar no sabia ni què era un repositori, m'imagino havent d'activar el non-free de debian... També he de dir que en aquella època configurar l'internet era un infern amb windows (configuracions, usuari, contrassenya, etc.) i amb Linux era connectar el cable ethernet i estar connectat.
          Pel que fa a NVIDIA és curiós perquè amb el pentium IV m'anava molt bé i podia posar la doble pantalla i quan vaig comprar el core2quad que portava targeta ATI em van donar molt pel sac amb la compatibilitat i mai les vaig poder activar. El meu portàtil d'ara porta GPU integrada (error que vaig cometre). Vaig estar llegint pel dia que compri una torra i lo curiós és que malgrat ser molt oposats a GNU, tenen el seu driver propietari per Linux i pel que es veu amb molt bon rendiment.
          Jo entenc els desenvolupadors de software que publicar el codi font és una putada, però lo del hardware és de jutjat de guàrdia, com haver de pagar una llicència TIA Portal per programar PLCs de Siemens, dius cabró et compro el PLC i no és pas barato i a sobre he de pagar el software? Sense això el PLC no fa res!!
  • costaroja1.014 1👍 1.302
    veig que el mascle alfa s' està perdent, jo slackware
  • MigjornViu805 2👍 473
    Manjaro XFCE, la millor distro per a les meues necessitats. És molt lleugera, va molt bé al meu portàtil vellet, però al mateix temps s'actualitza constantment i la seua base és més moderna que la d'altres distros com Ubuntu. Està bassada en Arch Linux, però feta per a inútils com jo, tens el menú de configuració per a fer tot, inclús canviar de kernel amb dos clicks, els drivers amb els que pugues tenir problemes, etc. 

També m'agrada molt Linux Mint, si Manjaro és per a inútils, Mint és per a retardats mentals, l'instales i ja tens tot preparat per a entrar al mundijuegos sense el flash blabla el java bleble. 

L'entorn que més m'agrada és KDE, però pot ser complex i no molt lleuger a voltes. Xfce és d'aspect menys refinat però va de luxe.
  • Fada_Kolau259👍 341
    Com us compliqueu la vida, podent fer servir el Güindous com fem la gent normal. Si es que...
      Windows sí que complica la vida
    • ziol6.190 13 345👍 1.356

Jo, que de normal no en tinc res, el que trobo complicat és emprar Windows, senzillament per les precaucions que he de tenir quan em veig obligat a fer-lo servir i per la poca coherència que hi veig entre diverses aplicacions.

Poca gent que empri Windows i algun altra sistema operatiu conec que trobin que el millor és el Windows.

En canvi, qui només ha fet servir seriosament Windows, tendeix a creure que és bo…

I no dic que no tingui més programes o el que hi ha moltes feines on és obligat. Jo mateix en vaig donar classes fa anys i en vaig acabar ben tip; a casa només el faig servir molt ocasionalment per a programes força rars que no trobo en altres sistemes, i sense connectar-me a internet.

• enriquito8.723 13 244👍 389
    et cal realment linux?  segurament amb openbsd ja en tens prou, i ofereix una experiència unix molt més neta.

si insisteixes amb linux, pots mantenir-te al marge de systemd amb distribucions com slackware-current, que és moderna, simple i està molt bé.

no hi ha plaer més gran que fer htop i que et quedi gairebé tota la finestra buida.
  • URxvt178👍 154
    He de dir que Gnome 2 era massa lleig, el 3 està força millor; Unity no em desagradava; KDE 4 em va encantar i encara tinc un Kubuntu 14.04 LTS que estic usant en aquest moment per casualitat; KDE 5 (Plasma) realment té molts bugs i el vaig acabar desfent completament; XFCE4 també està molt bé però ja no és tan lleuger com abans; LXDE va bé per ordinadors amb poca memòria RAM...

No obstant, la gran descoberta per a mi van ser els gestors de finestres minimalistes, i si a sobre els instal·les en una rolling-release com Arch Linux i derivats (Manjaro, Antergos) n'obtens un sistema actualitzat, ideal per programar a la última podent gestionar totes les finestres des del mateix teclat (sense haver d'usar el ratolí), molt còmode en portàtils.

El meu preferit és i3-gaps, un fork d'i3-wm. L'utilitzo en 2 portàtils per gestionar les finestres, bàsicament, xD. La decoració d'aquestes ve configurada per lxappearance, i posant el tema E17gtk s'obté un color fosc que funciona en aplicacions GTK i en aplicacions QT, vaja, que es veu igual de bé a totes. Després d'això, utilitzo la terminal URxvt + Zsh + Tmux + Vim/Neovim i les eines basades en Unix per GNU.

Totes les configuracions van en arxius dotfiles (arxius que comencen amb un punt davant del nom i van a la carpeta $HOME/), de manera que els tinc tots en una repo de Github que puc clonar en qualsevol màquina nova en un instant i usar la mateixa configuració. Així és més portable. L'arxiu de configuració d'i3-gaps és fàcil de fer i té molta documentació.

També tinc especial interès en dwm, que és més ràpid però no tan complet com i3-gaps. Té d'especial que els seus arxius de configuració estan fets en C i, per tant, els has de compilar cada vegada que hi fas canvis. Va acompanyat, normalment, per la terminal ST, també força interessant.

Xmonad el deixo per quan aprengui Haskell, de moment no tinc temps però l'interès hi és. Hi ha gent que flipa força amb Awesome. Té més cosetes que l'i3-gaps, però no n'hi ha per tant.

De fet, és en aquest darrer any que m'he acostumat a usar les aplicacions de terminal per comoditat.

Des que conec Arch Linux, no torno ni a Ubuntu ni a Debian, ni a cap altra que he usat en el passat (Fedora, Mint)... I concretament, m'agrada Manjaro perquè les actualitzacions no són diàries, sinó cada 15 dies aproximadament. Això dóna un marge de correcció a no tenir tantes sorpreses com sí que passa a Arch Linux.

La meva preferència, doncs, és instal·lar Manjaro NET (sense entorn d'escriptori) per després instal·lar-hi i3-gaps i les aplicacions que facin falta. És veritat que hi ha un Manjaro amb i3, però porta els seus dotfiles i no m'agraden gens perquè són una cosa massa personal com per acabar usant la configuració del Vim d'un altre (al meu .vimrc hi tinc 1300 línies, ja).

És bonic que GNU/Linux ofereixi tantes possibilitats i que es pugui anar avançant en complexitat. Per començar, recomano quelcom senzill a l'estil d'Ubuntu, després Debian, etc... I quan es té més experiència: Arch, Gentoo o Slackware.

Salut!
  • goulah16.023 12 108👍 2.707
    Jo ja no hi jugo amb aquestes coses. Vull pau informàtica, mínim esforç i a calentar-se el cap amb altres coses. M'he quedat "atrapat" a Debian, sempre versió estable per evitar sorpreses, i amb escriptori mate -sí, el gnome2 de tota la vida i que ningú me'l toqui! -.

• Publicitat

Novetats

Fòrums

• 8.787.381 missatges
    • 204.559 temes
    Fixa la barra dreta
    Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
    més votats

Accedeix als fils més votats
    Publicitat