Fòrum

(Fil Actualitzat): El cost de la remodelació de les Glòries es dispara i deixa el projecte quasi paralitzat...

EstatpropiUsuari sumador142.358 9 1👍 18.050
El túnel de Glòries implica gairebé un 20% de sobrecost i 19 mesos de retard

    L'Ajuntament estudia actuar contra les constructores després de rebre els resultats d'una auditoria
    
Documentació i plànols incomplets, entre les principals causes
    
Les obres havien de finalitzar aquest mes de maig i per ara només s'ha executat el 60% dels treballs


Obres a la Plaça de les Glòries, nou túnel. (César Rangel)
31
Redacció, Barcelona
2017.03.23 20:38 | Actualitzat a 2017.03.23 20:48

Una auditoria encarregada per l'Ajuntament de Barcelona a l'Institut de Tecnologia de la Construcció de Catalunya (ITEC) confirma un sobrecost del 19,6% en les obres del túnel de Glòries respecte al preu d'adjudicació, situat a uns 60 milions d'euros. El major projecte de la ciutat en l'última dècada s'acabarà amb, almenys, 19 mesos de retard i 11,8 milions d'euros de més.

L'estudi responsabilitza les empreses projectistes i constructores del retard en les obres i del conseqüent augment del cost. Malgrat l'encariment, el cost actual encara està per sota del preu global de licitació, que s'ha situat en 80 milions d'euros. L'informe ha estat encarregat a través de l'empresa municipal BIMSA arran de l'aprovació d'una proposició de la CUP a la comissió d'urbanisme del passat 13 d'octubre.

A la vista dels resultats, l'Ajuntament ha encarregat un informe tècnic i un jurídic per conèixer quines possibilitats legals té per actuar contra les empreses a partir del contracte signat. "No acceptarem més retards i més sobrecostos injustificats en aquestes obres que són centrals a la ciutat", ha advertit la tinent d'alcaldia Janet Sanz. Ha assenyalat que en el contracte estableix sancions i possibilitat de rescissió davant incompliments -com passa en tot contracte, ha dit- pel que ha reiterat que s'està analitzant jurídicament el ventall de possibilitats.

Les obres van començar a l'abril de 2015, havien de durar 25 mesos i estava previst que finalitzessin el 9 de maig de 2017. Actualment, però, només s'han executat el 60% dels treballs. Així les coses, com ja va avançar a l'octubre La Vanguardia, les obres no podran acabar en realitat fins a finals de 2018.

Van guanyar el concurs en oferir una rebaixa del 24,31%

La redacció del projecte constructiu va ser a càrrec de la UTE ESTEYCO - TRANSFER, mentre que l'execució de les obres del túnel es va adjudicar a la UTE formada per les companyies Romero Gamero, Benito Arnó i Fills, Copisa Constructora Pirenaica i Comsa. Aquesta unió temporal d'empreses va guanyar el concurs gràcies al fet que va oferir una rebaixa del 24,31% -un total de 60,11 milions- respecte al preu de licitació que proposava el consistori -80 milions-. "L'oferta -Valora l'informe- suposava un risc econòmic rellevant que fa molt difícil el normal desenvolupament de l'obra, si a més hi ha increments de treballs i de terminis".

A més, ha explicat la regidora Sanz, "l'empresa tenia previst treballar 24 hores els 365 dies de l'any en algunes parts de les obres" i hi ha una legislació que no ho permet. En comptar amb tan poc marge de risc, la UTE va rebutjar les propostes municipals d'incrementar els efectius humans i materials per revertir en part els retards. "L'auditoria apunta que la UTE constructora s'ha inclinat per no assumir un sobreesforç que perjudiqués el seu balanç econòmic de l'obra", critica el govern municipal.

Plans incorrectes, entre les principals causes

L'auditoria identifica diverses causes com els elements més rellevants que expliquen la desviació del projecte inicial. Ha resultat crucial la manca de concordança entre els plans i documentació previs i la realitat trobada en començar a excavar. Sota les Glòries hi ha nombroses infraestructures de serveis i mobilitat, com ara els túnels de tres línies ferroviàries que es creuen sota la plaça i que havien de seguir operatives en tot moment.

Així, un element crucial ha estat la detecció de més profunditat real de la qual constava en els plans en un mur pantalla lateral d'un túnel d'Adif de la línia de tren a Maçanet, així com del sifó del col·lector que hi ha sota aquest túnel i el de la línia de Puigcerdà. Això va obligar a recalcular i ajustar tota l'estructura del túnel pel qual circularà soterrat el trànsit de la Gran Via, per enfonsar-la 1,55 metres més del pressupostat.

Durant el transcurs de les obres també van aparèixer elements de formigó no previstos en la documentació, procedents de fonaments d'immobles antics. L'estudi també apunta a l ' "molt deficient estat" de les infraestructures d'Adif, especialment del formigó usat en les parets laterals del túnel de Maçanet i la inexistència de llosa de solera en els tres túnels ferroviaris del costat Besòs de la plaça.


Construcció del futur túnel de la Gran Via a la plaça de les Glòries

"La informació incompleta de la documentació prèvia de la qual es disposava ha estat un dels elements determinants", assumeix el consistori. "El projectista va donar per bona la documentació prèvia sobre les infraestructures ferroviàries i no va fer comprovacions", lamenta l'informe. Pel que fa al col·lector, considera que era "molt difícil" preveure la variació en la seva posició amb la informació de la qual es disposava, però considera "arriscada" la decisió de les constructores "de fixar el traçat sense la completa seguretat de la situació real del sifó ".

A més, l'auditoria també assenyala la gran complexitat dels treballs previs per desviar els subministraments que quedaven afectats per l'obra, unes tasques més lentes del previst en part per la lenta resposta de les companyies de serveis. El desviament del trànsit i la tramitació per part d'Adif dels permisos ferroviaris també van dilatar tempos. "El projectista va desenvolupar un projecte molt exhaustiu i detallat però va ser optimista a l'hora de considerar els condicionants externs; va fer una avaluació de riscos econòmics i temporals poc conservadora ", afegeix l'auditoria.

Si bé l'ITEC admet en la seva anàlisi que "totes aquestes circumstàncies poden donar-se en un projecte d'obres subterrànies urbanes d'aquesta envergadura i complexitat", també avisa la freqüència amb què passa "aconsella introduir canvis en els processos de projecte, licitació i construcció "per tal d'avançar cap a" un sistema més col·laboratiu entre les parts "que permeti afrontar els canvis que sorgeixin amb més eficiència temporal i econòmica.

L'auditoria conclou que es va fer una avaluació de riscos econòmics i temporals poc conservadora


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Quina puta vergonya tot plegat, he passat fa poc per allà un parell de cops i no es veu mai ningú treballant.

Respostes

Configuració
  • Hades22.585 8 57👍 11.423
    Quan fem el país espero que siguem despiatats contra la corrupció. Model xinès. Sinó acabarem com Espanya o Argentina.
  • zikort1.965 2 849👍 1.613
    Quin reegalet va deixar en Trias 
  • Ohtar15.484 6 116👍 5.971
    Encara queda un any i mig?  Mateu-me
  • Carousel2.967 2 648👍 2.624
    "L'estudi també apunta al "molt deficient estat" de les infraestructures d'Adif, especialment del formigó usat en les parets laterals del túnel de Maçanet"

    BAIA NO MU EXPERABA ASHO TAMPOC 
  • EstatpropiUsuari sumador142.358 9 1👍 18.050

    Foc nou a Glòries

    L'Ajuntament de Barcelona planteja fer un projecte nou i canviar de constructora per treure les obres de la plaça de l'atzucac en què es troben

    La decisió obligaria a aturar prop d'un any uns treballs que ja van tard

     
    Francesc Espiga-barcelona

    La magnitud dels contratemps que han sorgit durant la construcció del túnel viari de la plaça de les Glòries ha empès l'Ajuntament de Barcelona a plantejar una mesura tan dràstica i expeditiva com seria la d'adjudicar les obres a una altra empresa. El govern d'Ada Colau, però, supedita la decisió a obtenir un suport polític explícit de l'oposició en una comissió extraordinària d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat que es farà dilluns. Si l'acaba assolint, la rescissió del contracte actual –que seria acordada pel consell d'administració de Bimsa– i la tramitació inherent a tornar a posar els treballs a licitació implicaran una aturada dels treballs d'entre deu i dotze mesos, que se sumarien al retard de més d'un any i mig que ja acumulen.

    La mesura de força plantejada pel consistori és conseqüència directa del resultat de l'auditoria que va encarregar arran de la dilació de les obres, i que suposarà un sobrecost d'uns 12 milions d'euros. Aquest estudi detallava importants mancances en la planificació prèvia dels treballs. Un exemple clamorós és que en la documentació inicial del projecte no es va detectar que alguns elements –com un mur d'un dels túnels ferroviaris que travessen la plaça o un col·lector– estaven a més profunditat de la ressenyada. Això va obligar a reprogramar les feines per perforar 1,55 metres més per sota del previst, circumstància que, a més d'alentir els ritmes de la construcció, l'ha encarit. Un cúmul d'adversitats que, com bé revela l'auditoria, van deixar els contractistes sense marge econòmic de maniobra de correcció atès que l'actuació va ser adjudicada per un suma substancialment menor, uns 60 milions d'euros, que la del preu de sortida, uns 80.

    Davant d'aquest escenari, un informe jurídic planteja dues opcions legals possibles al consistori per sortir de l'atzucac. La primera seria fer una modificació del projecte en curs per adequar-lo als avatars sorgits, però sense rescindir el contracte a l'actual constructora, una UTE formada per les empreses Romero Gamero, Benito Arnó e Hijos, Copisa i Comsa. Segons va explicar ahir la tinenta d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, aquesta fórmula dona un marge just per fer canvis. A més, també porta implícit obrir un litigi per imposar les corresponents sancions als contractistes per uns retards que, des del punt de vista tècnic, ja es consideren “irrecuperables”. L'import d'aquestes multes es podria enfilar fins a 12 milions d'euros.

    La segona alternativa és redactar un projecte tècnic nou i adjudicar-lo a una altra constructora. És la preferida pel govern, ja que li dona més coll per ajustar el pla de treball, i el seu cost, a les circumstàncies sobrevingudes. Un altre argument per defensar-la és que la rescissió del contracte vigent es podria justificar legalment pels endarreriments acumulats. Sanz també va hi afegir que, a més, ara es donen les condicions idònies per fer foc nou, ja que encara no s'ha començat a perforar el túnel per sota de les infraestructures ferroviàries existents, la fase més crítica de l'obra. Des de l'Ajuntament de Barcelona, però, ja es dona per fet que, si s'acaba fent una altra licitació, l'actual adjudicatària acudirà als tribunals. En tot cas, el consistori no aclareix si la demandarà per exigir-li danys i perjudicis per uns contratemps que creu que són responsabilitat seva.

     

    Un projecte que també suscita aspror política

    A banda o, més ben dit, a conseqüència dels infortunis tècnics, les obres de Glòries també s'han convertit en un factor de disputa política a l'Ajuntament de Barcelona. Una controvèrsia que s'ha amplificat després que es conegués que el projecte està sent investigat per la seva presumpta implicació en la trama del 3% de finançament il·lícit de CiU. Tant és així que en el darrer ple es va acordar que el consistori faci una investigació interna sobre l'adjudicació dels treballs, que es va dur a terme durant el mandat anterior, en què Xavier Trias era alcalde.

    AVUI


Publicitat

Fòrums

  • 8.902.589 missatges
  • 207.887 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat