Fòrum

Juliol de 1945, Espanya a Potsdam

Hades19.775 7 72👍 8.149

STALIN: Cal examinar la qüestió del règim d'Espanya.
Nosaltres els russos considerem que el present règim de Franco a Espanya va ser imposat per Alemanya i Itàlia i que comporta greu perill per a les Nacions Unides amants de la llibertat. Opinem que serà bo crear condicions tals que el poble espanyol pugui establir el règim que triï.

CHURCHILL: Estem debatent encara les qüestions d'incloure a l'agenda. Convinc que la qüestió d'Espanya hauria de ser compresa en ella.

el dia 19 de Juliol quan el tema d'Espanya estava en l'ordre del dia.

TRUMAN: Vol el generalíssim parlar sobre la qüestió?

STALIN: S'han distribuït còpies de la proposta. No tinc res a afegir al que allí s'expressa.

CHURCHILL: Senyor president, el govern britànic sent odi contra Franco i el seu govern. On veig alguna dificultat en adoptar l'esborrany proposat pel generalíssim és en el seu punt primer que tracta de la ruptura de tota relació amb el govern de Franco, que és el govern d'Espanya. Crec que, considerant que els espanyols són orgullosos i més aviat sensibles, semblant mesura causaria l'efecte d'unir els espanyols entorn de Franco, en comptes d'apartar-se d'ell. [...] Pel que toca als països que han estat alliberats en el curs de la guerra, no podem permetre que s'estableixi en ells un règim feixista o tipus Franco. Però aquí tenim un país que no va prendre part en la guerra, i per això és pel que sóc contrari a interferir en els seus assumptes interns. El govern de Sa Majestat necessitarà debatre molt detingudament aquesta qüestió abans de decidir trencar relacions amb Espanya.

TRUMAN: No tinc cap simpatia al règim de Franco, però no desitjo prendre part en una guerra civil espanyola. Ja estic fart de guerra a Europa. Ens alegraríem molt de reconèixer un altre govern a Espanya en comptes del govern de Franco, però penso que és una qüestió que ha de resoldre la pròpia Espanya.

STALIN: És a dir que no hi haurà canvis a Espanya? [...] No estic proposant cap intervenció militar, ni que desencadenem una guerra civil a Espanya. Desitjo només que el poble espanyol sàpiga que nosaltres, els dirigents de l'Europa democràtica, adoptem una actitud negativa respecte al règim de Franco. Llevat que ho declarem així, el poble espanyol tindrà motiu per pensar que no som contraris al règim de Franco. Podran dir que, atès que hem deixat en pau al règim de Franco, això vol dir que li donem suport. La gent entendrà que hem aprovat, o donat la nostra benedicció tàcita, al règim de Franco. Això constitueix un greu càrrec contra nosaltres. No m'agrada estar entre els acusats.

CHURCHILL: Vostès ja no tenen relacions diplomàtiques amb el govern espanyol i ningú els podrà acusar del que diu.

STALIN: Però el que si tinc és el dret i la possibilitat de plantejar la qüestió i resoldre-la. Tothom creu que els tres grans poden resoldre aquestes qüestions. Jo sóc un dels tres grans, és que no tinc dret a dir res sobre el que està passant a Espanya sobre el règim de Franco i el greu perill que representa per al conjunt d'Europa? Cometriem una greu falta si ignorèssim aquesta qüestió i no diguéssim res sobre ella.

CHURCHILL: Tot govern és amo d'expressar les seves idees pel seu compte. Nosaltres tenim antigues relacions comercials amb Espanya, que ens proporciona taronges, vi i altres productes a canvi de les nostres pròpies mercaderies. Si la nostra intervenció no donés els fruits desitjats, jo no voldria que aquest comerç patís mal. Però, al mateix temps, comprenc totalment a actitud adoptada pel generalíssim Stalin. Franco va tenir el valor d'enviar la seva divisió blau a Rússia, i entenc molt bé la posició russa. Espanya, però, no ens ha fet res a nosaltres, ni tan sols quan podia fer-ho a la badia d'Algesires. Ningú dubta que el generalíssim Stalin odia Franco i opino que la majoria dels britànics comparteixen el seu pensar. Només vull destacar que nosaltres no hem estat perjudicats per ell per cap concepte.

STALIN: No és qüestió de perjudicis. Per la resta, crec que Anglaterra també ha estat perjudicada pel règim de Franco. Durant molt de temps, Espanya va posar la seva costa a la disposició de Hitler per a què la utilitzessin seus submarins. Pot vostè dir, per tant, ha patit danys causats pel règim de Franco en una forma o altra. Però no desitjo que aquest assumpte es valori des del punt de vista d'algun perjudici. El que importa no és la divisió blava, sinó el fet que el règim de Franco és una amenaça greu per a Europa. Per això és pel que crec que s'ha de fer alguna cosa contra aquest règim. Si no és adequada el trencament de relacions diplomàtiques, no insistiré en ella. Es poden trobar altres mitjans. Només hem de dir que no simpatitzem amb el règim de Franco i que considerem justa l'exigència de democràcia per part del poble espanyol; només hem de indicar-ho i no quedarà res del règim de Franco. Jo l'hi asseguro. Proposo que els ministres d'assumptes exteriors debatin si es pot trobar una altra forma més suau o flexible per fer palès que les grans potències no donen suport al règim de Franco.

TRUMAN: Em sembla bé. Convinc passar l'assumpte als ministres d'assumptes exteriors.

CHURCHILL: He oposar-me a això. Crec que aquest és un assumpte que ha de ser resolt en aquesta reunió.

STALIN: És clar que ho resoldrem aquí, però que els ministres puguin examinar abans.

TRUMAN: Jo tampoc m'oposo a passar el tema als ministres per al seu examen preliminar.

CHURCHILL: No ho considero convenient, perquè és un assumpte de principis, és a dir, d'interferència en els assumptes interns d'altres països.

STALIN: Això no és un assumpte intern. El règim de Franco és una amenaça internacional.

CHURCHILL: Tothom pot dir això del règim de qualsevol altre páis.

STALIN: No, no hi ha cap règim en país algun com el d'Espanya. No queda règim com aquest en país algun d'Europa.

CHURCHILL: Portugal també podria ser condemnat per tenir un règim dictatorial.

STALIN: El règim de Franco va ser instaurat des de l'exterior, per mitjà de la intervenció de Hitler. Franco es comporta de manera provocadora i dóna asil a nazis. Jo no plantejo cap problema sobre Portugal.

(...)

CHURCHILL Y LAS NARANJAS DE ESPAÑA
https://dedona.wordpress.com/2009/10/20/stalin-churchill-y-truman-hablan-sobre-franco-y-espana-postdam-julio-de-1945/

Respostes

Configuració
  • enricmm12.851 8 158👍 2.433
    Corregeix el títol. Es diu Potsdam, no pas Postdam.
  • Ph991.648 1 927👍 520
    Pareix una enganyifa, Stalin parlà en anglès? I no dubte que els protagonistes tinguen la ideologia que el que ha escrit l'article vol creure, però el diàleg, em pareix inventat. 

No veig com exigir conservar l'espanya franquista ajuda a frenar una posible expansió del comunisme a Europa, en tot cas seria al contrari, acabar amb la dictadura serviria per frenar l'expansionisme soviètic.

Però pensar que l'exercit roig pot arribar a Lisboa?  Mantenint ocupades totes les regions per les que pase, ho veig inviable. Deuria de parèixer inviable a qualsevol que pensés una mica. Un país de 200 millions d'habitants màxim no pot mantindre ocupada una zona de més de 400 millions d'habitants. 
    • Talpó roig434👍 231

Llegeix, pensa, opina

Totes les teves opinions estan al mateix nivell        

United States Department of State / Foreign relations of the United States : diplomatic papers : the Conference of Berlin (the Potsdam Conference), 1945, Volume I y II (1945)
      General questions,

"La parte del día 19 tiene su resumen oficial en el volumen II". DESCARGAR,

http://images.library.wisc.edu/FRUS/EFacs/1945Berlinv02/reference/frus.frus1945berlinv02.i0016.pdf

• Ph991.648 1 927👍 520
        Gràcies per l'enllaç

al primer missatge sols he vist un enllaç a un blog en castellà

Has llegit enlloc que a Stalin l'anomenen generalíssim? Jo he llegit que l'anomenen Marshal, que seria més aviat mariscal.
        Has llegit enlloc que Churchill parle de taronges? Jo he llegit que parla de useful products, productes útils.

Però hey, ací ningú s'ha inventat res i molt menys empra les parts inventades per col·locares al títol.  

Publicitat

Novetats

Fòrums

• 8.786.976 missatges
  • 204.545 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat