Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

Apologia de la llengua catalana. Lluitem contra la substitució lingüistica!

tonibm19254 2👍 155
Molts n'hi ha que, tot i parlar català (o catanyol) casa endins, al començar una conversa amb un desconegut, s'hi adrecen en castellà, dins el domini lingüistic del català (en el meu cas, Mallorca).
M'afecta veure a la meva mare adreçar-se en castellà a la venedora de loteria a Palma. També el fet de veure el meu pare parlar de primeres en castellà a unes metgeses que finalment resulta que saben català, i la meva germana parlant amb castellà a una forana que, mentres va ser per aquí, va aprendre català.
Els meus ulls han arribat a veure el meu cosí, que sap català de poble, parlant en castellà amb un amic de poble també, llocs on domina el català. Segons em va explicar, va ser degut al fet que formaven un grup de 3, ells dos amb un castellanoparlant (que probablement sabia català tot i no utilitzar-lo). Jo em deman, si eren 2 catalanoparlants i 1 castellanoparlant, per què la minoria s'adapta a la majoria?  

Això, senyors, en sociolingüistica, s'anomena autoodi, i l'hem d'erradicar, la nostra llengüa no és inferior.
Si utilitzeu el català amb un castellanoparlant dins els països catalans esteis utilitzant la VOSTRA llengua al VOSTRE territori, llengua que n'és la LLENGUA PRÒPIA.
Es que no entenc la lògica de molta gent. Si ells no s'adapten al català. encara que n'hagin aprés a l'escola, per què ho has de fer tú?. Ah, clar, per que tu ets bilingüe de naixement, i amb aquesta excusa te l'han colada. El bilingüisme és la culminació dun llarg procés que comença fa molts anys.

Repassem l'història.
Ens han prohibit la llengua, no una, ni dues, si no tres vegades (i per ventura m'en deixarè qualcuna).
La nostra llengüa era la dominant al seu propi territori (i amb molt avantatge), amb una bona salut, com es natural, pero ara ja no.
Al segle XVIII es va produir el primer atac, el Decret de Nova Planta, que va intentar erradicar el català arreu de tots els països catalans. 
Més tart, ja entrat el segle XX, quan pareixia que les coses s'arreglaven i es començava a veure llum, amb una llengua ja en procés de normativització i normalització, va arribar Primo de Rivera i Espanya ens va tornar donar pel cul.
I una altra, ja en van dues de prohibicions.
Aquest pic tampoc ho van aconseguir, i una altra vegada, quan pareixia que amb la Segona República hi tornava a haver esperança... PES CUL! Arriba el general Franco, i com no podria ser d'altra manera, segueix els postulats del centralisme d'Espanya.
I, ja mort Franco, ve la part que més ens afecta. 
Si el català no va morir abans va ser perquè el domini del castellà per part dels catalanoparlants era escàs. Així, varen trobar la manera de acabar la tasca del DNP: el bilingüisme. Quin millor moment per aplicar el bilingüisme que després d'anys de repressió. La gent, bilingüe i amb un acomplexament lingüistic que ve d'enfora, aniria canviant progressivament la seva llengua. I això com es pot fer, si entre ells sempre han parlat català? Els forans, amb la llei espanyola a favor, acabaràn la tasca. I com que els catalanoparlants son tan educats... passa el que passa.
L'objectiu del bilingüisme es que qui es translladi a Catalunya, Valencia o les Illes no necessiti aprendre català. Aquest sistema es una farsa que només facilita la vida els espanyols.
Ens venen el sistema com a bo per la nostra llengua, pero ells saben la veritat, el seu objectiu no es aquest.

Per tant, quan aneu al McDonald's (un cas que amb els amics ha vegades m'ha passat), demaneu una "hamburguesa de vedella" o una "hamburguesa de pollastre". Quan tornis a veure aquell "amic" amb el que parles castellà, sorprene'l intentant dur-lo al teu terreny lingüistic.
Si no t'entenen, ja t'ho diràn.

Respostes

Configuració
  • catalàamallorca41.766 7 14👍 18.234
    Una cosa que sempre m'ha fotut dels mallorquins és que molts, sobretot la gent gran, et parlen en castellà si noten que no ets mallorquí. A mi no em passa tant perquè m'he criat aquí i parlo mallorquí, tot i que es nota que no ho sóc. 

Però en el cas dels meus pares, que mantenen l'accent barceloní, moltes vegades els parlen en castellà. I t'hi trobes en situacions absurdes: mon pare xerrant en català amb uns clients, un matrimoni de jubilats, que li contestaven amb aquell castellà macarrònic típic dels mallorquins que no empren quasi mai aquesta llengua. I com aquesta moltes més.

Simplement amb què notin un accent que no és mallorquí ja pressuposen que ets foraster i que per tant et serà més còmode que et parlin en castellà. I això ho solen fer precisament els que menys castellà saben. 
    • tonibm19254 2👍 155
      Tens tota la raó.
      Sobre aquest tema, en va cridar l'atenció el video de Julian Catala (el guanyador de El gran dictat) qud deia que si parlava en catala per el carrer a un grup catalanoparlant moltes vegades li canviaven la llengua.
      I igual amb valencians que a vegades no son tractats com toca (lingüisticament parlant) per el seu accent.
  • Anònim1017.073 6 100👍 16.511
    Molt em temo company que ho tenim fotut, la tendència que han generat aquesta colla de dictadors és massa forta, i els seus hereus volen garantir-se que la culminen. El proper govern de PP i C's serà el summum. Cal generar consciència que aquesta és la nostra llengua i que si la utilitzem com a llengua subordinada i d'estar per casa desapareixerà, i que estem, degut a la repressió soferta històricament, en un procés de substitució lingüística que s'inicià socialment durant el franquisme.

A Catalunya si no hagués estat per la immigració massiva en temps del franquisme tindríem prou consciència nacional com per a evitar-ho, i el català estaria prou estès com per a que tothom que vingués necessités fer-se'l seu per a sentir-s'hi integrat. Però l'ofec demogràfic va ser massa gran en moltes zones, i en el pitjor context.
  • the_west_rulez15.314 3 127👍 14.747
    I els raconaires castellanoparlants què fem? Porto setmanes sense parlar en català... 
    • Anònim1017.073 6 100👍 16.511
      Però això és perquè ets a Alemanya, oi? Perquè al carrer, a Catalunya, ho tens ben fàcil.

Tot i que ja t'aviso que des que vas marxar el procés d'extinció ha avançat sense aturador, quan tornis a Catalunya, d'aquí poc suposem, segurament et trobaràs que ja ningú t'entendrà en català, només un parell de raconaires i un o dos vigatans.

• the_west_rulez15.314 3 127👍 14.747
        A Alemanya he conegut un tarrassenc amb el qual parlo en català. 

I bé, aquí visc amb dos barcelonins castellanoparlants Espai per plorar   , un d'ells independentista i amb el que amb el pas dels dies ha sortit el tema de la llengua, i la conversa em va sorprendre. Jo li vaig dir que m'agradaria que els meus fills parlin més català que jo i ell em va respondre que quan els tingui, li parlarà als seus fills en català, i que (això ho va dir ell, no jo, eh?) és una pena que la llengua es perdi. 

Edito: Vist en perspectiva, tot sigui dit, he tingut la sort d'haver crescut en un entorn bastant catalanoparlant, encara que durant l'adolescència no parlava gairebé mai en català fora de l'institut. A partir dels 17-18 la cosa va canviar. I bé, tinc uns quants familiars que no parlen català ni a tirus.
  • ElBonJan3.453 3 587👍 2.395
    De petit sempre he vist a mon pare molt concient d'aquest tema i sempre ha parlat català amb tothom, a no se que comentessin que no l'entenia. Jo segueixo fent igual, i l'expèriencia que he observat és que he aconseguit fer que grups de converses, generalment en castellà, s'acabin passant al català.

Al final és un tema de ser tossuts en els temes que creus.
    • willybarna12.521 10 167👍 3.727

ElBonJan escrigué:
      De petit sempre he vist a mon pare molt concient d'aquest tema i sempre ha parlat català amb tothom, a no se que comentessin que no l'entenia. Jo segueixo fent igual, i l'expèriencia que he observat és que he aconseguit fer que grups de converses, generalment en castellà, s'acabin passant al català.

Al final és un tema de ser tossuts en els temes que creus.
      Tossuts i també inteligents.
  • willybarna12.521 10 167👍 3.727
    Hi han moltes maneres efectives per lluitar( amb inteligencia, tot sigui dit ) contra la substitució linguística.
    Es pot lluitar desde l'ambit públic i/o desde l'ambit privat.

Parlare de l'ambit públic:

- Evidentment un govern patriota i amb inteligencia i visió de futur, i donada la sociologia de Catalunya, i tenint com a punt a favor nostre( de moment ) el cert prestigi que encara té la llengua Catalana al nostre país, el més inteligent que hauria de fer aquest govern hauria de ser el seguent:

**  CONSIDERACIONS PREVIES A LA ACCIÓ  **

A- Considerar que els habits linguístics s'adquireixen desde ben petit.

B- Creant un entorn adequat per adquirir aquests habits linguístics fara que aquests hábits s'adquireixin i perdurin.

C- Sent flexible pots conseguir més facilment els teus objectius i de pas treure't del damunt als radicals i als extremistes, aillant-   los( de fet causant la seva propia auto-exclusió ), es a dir treient els pals de les rodes fins i tot amb la seva colaboració parcial i involuntaria.

D- Qui creu en el país i en hi vol formar part, s'integrara més facilment en el nostre model de societat i tractara de defensar les seves institucions de l'intervencionisme exterior.

E- La lliure adscripció a un projecte/model de societat comú pot aconseguir que milions de persones amb orígens diversos acabin tenint com a punt de confluencia la LLENGUA CATALANA.

F- El punt anterior implica que s'haura de ser flexible amb qui no comparteixi el nostre model de societat, és a dir permitint l'auto-segregació de qui així ho desitgi, pero mantenint nosaltres sempre les portes obertes per a qui vulgui reintegrar-se de nou en el nostre model i també( com no podria ser de cap altre manera ) a tot nouvingut que vulgui formar part del nostre model social.

G- Si s'apliquen els principis E i F es pot arribar a assolir una xarxa social amplísima de persones que el seu marc mental de referencia estara a Catalunya, i sera molt complicat que quedin atrapats a dins d'un marc mental referencial castellano-espanyol.

H- El futur de la nació catalana esta en el jovent, si perdem el jovent perdrem el futur i per tant també la nació.

I- Catalunya esta formada en la seva immensa majoria per dues comunitats nacionals, la CATALANA, i la CASTELLANO-ESPANYOLA.

Bé, un cop fetes aquestes consideracions basades en la flexibilitat i el pragmatisme, posare el focus en les accions concretes, i en els resultats aproximats que sota el meu modest punt de vista justificarien les accions que un govern patriotic catala hauria d'implementar en les circumstancies actuals en les que ara mateix es troba Catalunya.

**  ACCIONS  **

Acabar amb els guethos linguístics del país.

És molt facil acabar amb els guethos, simplement sel's hi te que deixar de donar oxígen, aillar-los, total en aquests llocs hi deu viure com a molt el 20%-25% del total de la població de Catalunya.

Amb una doble xarxa escolar, la gent que visqui en barris mixtes 30%-70%  --->  70%-30%, escolliria massivament la linea en catala i ademés sempre estarien les portes obertes per part nostra a qui voluntariament volgués sortir del guetho.

Una decisió d'aquest calibre, sens cap mena de dubte eixamplaria i molt l'espai socialitzant catalanofon entre els més joves, deixant aillats als acatalans en els seus guethos tipus Bonavista, Ciutat Meridiana, Badia del Valles, Fondo, Sant Roc, Bellvitge, Sant Cosme, la Mina, Font de la Pólvora i altres llocs similars, deixant gairebé la resta de barris que no son guethos de l'AMB i l'AMT amb una catalanització social " in crescendo " d'una manera progressiva.

Siguem honestos, qui defensa i/o vota a partits que defensen la immersió linguística, sens cap mena de dubte escolliria la linea en catala en la immensa majoria dels casos, i molts castellanoparlants que viuen en zones mixtes és catalanitzarien molt més depressa que no pas si continuem amb la linea única.

Llavors els guethos si que serien guethos de debo, ja que el contrast al canviar de barri seria brutal, a mig termini el que quedarien serien illes de castellanitat en mig d'un immens ocea catalanofon.

Si els acatalans( persones que " realment " no es consideren catalanes ) es relacionen socialment el minim possible amb castellanoparlants que es senten plenament catalans, doncs llavors no podran contaminar identitariament a aquests darrers, o en el seu defecte ho podrien fer d'una manera molt superficial ates que aquests darrers es relacionarien molt més durant la seva infancia i també adolescencia amb catalanoparlants, creant grups i colles d'amistats que continuarien despres en l'edat adulta, creant una xarxa molt gran de gent de procedencia mixta relacionant-se entre ells en LLENGUA CATALANA.

Si no es va per aquesta direcció, l'AMB i l'AMT acabara sent un ocea totalment hispanofon enmig del qual hi malviuran guetos catalans, que aniran sobrevivint com bonament podran, amb una clara tendencia decreixent; i companys la situació de la nostra llengua sera molt pitjor que la que tenim ara mateix, tot el que fem en els propers 5 anys es comencara a veure reflexat uns 10 anys despres de quan s'hagui comencat a aplicar.

La estrategia ens ha de portar a intentar que el contrast catalanitat-castellanitat entre els guethos i els no-guethos sigui el més amplia possible, obviament al principi hi hauran moltes zones mixtes, pero amb el temps( entre bastant i molt ) aquestes zones mixtes han de tendir com a mínim a una catalanització no dic total, pero si molt elevada en el pitjor dels casos.

Penseu que els contrastos deixen petjada, i com més grans siguin aquests contrastos més profunda sera la petjada que deixin.
    Un gran contrast pot generar un potent pol d'atracció entre els dubtosos i/o neutres.

Penseu en milers i milers d'infants i joves d'entre 5 i 16 anys fent activitats escolars i extraescolars conjuntes a molts llocs de l'AMB utilitzant únicament la llengua catalana com a vehicle de comunicació entre ells. Aixó és una eina de catalanització molt potent, aixo és invertir seriosament en el futur capital huma del nostre país.

Penseu en quines consequencies positives pot tenir per a un castellanoparlant que sigui permeable a la nostra llengua que enlloc de socialitzar-se en un entorn escolar i extra-escolar ple de quillos i de gent inadaptada dels guethos monolingues castellanoparlants de l'AMB, es relacioni( i faci amistats ) durant més de 10 anys una mitja de 25 a 30 hores a la setmana amb joves catalanoparlants, en un entorn molt més sa i tranquil.

Es que jo el que estic proposant es deixar sempre les portes obertes a qui vulgui sortir del guetho pel seu propi peu, i per tant vulgui integrar-se i formar part del nostre model social o societat, tant me fa com li vulgueu dir; reduint aixi la quantitat i la mida d'aquestes societats paraleles alienes a la catalanitat, i que existeixen en el nostre país.

Penseu també que la integració forcosa genera una reacció contraria a lo que es vol aconseguir.

PD:

Vosaltres sabreu si val la pena ser pragmatics o no, i de pas assegurar que el jovent que anira pujant en les propers 20 anys sera més catalanofon que el jovent d'avui en dia, que per cert ho és menys que el jovent de fa 20 anys.

Si s'ha d'actuar desde l'ambit privat o desde la societat civil catalana, l'abast de l'ambit d'actuació sera molt menor, i la acció sera enfocada simplement a la supervivencia pura i dura de la catalanitat al nostre país, alla a on es pugui fer alguna cosa mínimament tangible.

Com menys nacionalisme catala hi hagui en cada generació de catalanoparlants, menys percentage de població al nostre país parlara la nostra llengua habitualment.

• esclata-sang1.673 1 936👍 1.400
    Apuge un fil que hauria de ser permanent per a anar rebent suggeriments

• Rampillet5.240 9 414👍 605
    Ballot: Apologia de la llengua catalana. Quan ja no calgui fer apologies RAI!

Publicitat

Fòrums

• 9.283.520 missatges
  • 220.618 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat