Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

Couto Mixto: una 'Andorra gallega'

GuillemRM2.448 7 738👍 814

Al llarg de vuit segles, del XII al XIX, hi va haver a la frontera entre Galícia i Portugal un territori independent en una zona muntanyenca i de difícil accés. Va tenir institucions pròpies fins al 1868

En un petit llogaret de la muntanya d’Ourense, a les altures que delimiten la comarca de la Limia (allà on el franquisme va dessecar, a finals dels anys 50, la llacuna d’Antela, un dels aiguamolls més grans de la Península, de més de 42km), l’avi estava assegut al costat de la lareira mentre els seus quatre néts (un dels quals era jo) escoltàvem les velles històries del contraban en aquelles muntanyes que uneixen més que separen Galícia i Portugal.

I l’avi també ens parlava d’un camí únic i privilegiat pel qual els contrabandistes podien transitar sense que els guàrdies (fossin guàrdies civils espanyols o guardinhas portuguesos) poguessin detenir-los, en no tenir jurisdicció sobre aquell terreny.

Jo sabia que l’avi va haver de fugir de casa seva i escapar-se a la veïna terra portuguesa perquè els feixistes que van donar el cop d’estat a Espanya el 1936 no l’afusellessin. El seu delicte? Ser alcalde pedani del Partit Galleguista que liderava Castelao en aquell llogaret oblidat on érem. I sabia, perquè ho havia sentit a casa moltes vegades, que un mestre d’escola portuguès, de Tourém, que es deia Manuel Baros Gonçalves, va ajudar el meu avi (i moltes persones més, d’esquerres, nacionalistes o senzillament demòcrates) a fugir cap a Porto, on un vaixell el traslladaria a Amèrica.

Llavors jo amb prou feines sabia res del Couto Mixto, una història que aquell mestre de Tourém havia de conèixer de sobres. Tourém, la localitat on vivia, havia sigut durant segles el final del Camiño Privilexiado que unia Tourém amb els llogarets de Meaus, Rubiás i Santiago de Rubiás, que avui formen part d’Ourense.

SEGUEIX:  http://www.ara.cat/suplements/diumenge/Couto-Mixto-Andorra-gallega_0_1648635151.html

Respostes

Configuració

Publicitat

Fòrums

• 8.933.692 missatges
  • 209.025 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat