Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

Quants valencians sou pro Països Catalans?

Respostes

Configuració
  • Hidra1.032 3👍 1.518
    Agafe roses.
  • tolomón10.615 10 200👍 7.053
    Entre el conjunt de valencians més dels que ens imaginem. 

Entre els independentistes de la CAC i els del País Valencià, pproporcionslment més al País Valencià.
  • Algú17.118 14 99👍 1.418
    Depén del que entenguem per PPCC.

Però vaja, que jo només me sent valencià, no considere que siga català.
      • Trisquel11.854 6 170👍 1.330
        Compte que ara el govern valencià també subvenciona el Racó 
      • Senienc21.982 11 61👍 7.088
        Ell va entrar sent catalanista.

Realment vaig entrar sent teenager. Com tot valencianista al principi de la seua socialització política, mescles conceptes, a voltes antagònics (federalisme espanyol republicà, independentisme català)... jo ja havia passat eixa època entrar al racó, però sí, fa onze anys va ser el període que em vaig sentir més català.

Crec que encara ocorre un poc, al valencianisme de totes les generacions. La manca de visibilització dels valencianistes històrics, llur discurs, del nostre patrimoni ideològic, fa que els valencianistes agafem referents (simbòlics, biogràfics) de l'independentisme català. De la senyera de lluita a referents fins i tot folklòrics.

Hi ha de tot, eh? però molts "catalanistes" valencians ho "són", realment, per desconeixença del patrimoni ideològic del valencianisme.
          • __29625__9.507 3👍 2.000
            Vixquen nostres FURS!

que els fatxes agafen la Senyera Coronada...i que?Es nostra,no seua. A l'antiga Corona ,al Cap i Casal li va ser otorgat la categoria de Regne,açó implica Corts i poder fer lleis pròpies (Furs),que perguerem per la desfeta D'Almansa

Es com si,com ara el PP català porta la quatribarrada,diguem que la quatribarrada es de fatxes.Es una bogeria

Seria per riuresen,si no fos per lo que ha prov4ocat tot açó
    • fcim19.295 10 81👍 2.072
      I, una Confederació Catalano-valenciana l'acceptaries? (O Valenciano-catalana, l'ordre dels factors no altera el producte)
        Si per "acceptar" vol dir assumbile, segur. De fet, amb una Espanya federal ja hi hauria per a tirar coets, veient el panorama.

Però com a vosaltres amb l'Espanya federal, jo estic desencantat dels PPCC.

Vull dir, al final ja no és una cosa ni de suport ni de rebuig: simplement, no em sent català. Jo em sent únicament valencià. Els PPCC són un projecte de futur. Si arriba mai a ser viable, doncs ja vorem, a dia de hui és una cosa tan abstracta que estar a favor o en contra, simplement, és una boutade.

No percep els PPCC (polítics, no els culturals) com res mínimament viable ni tan sols a mitjà-llarg termini. I quan ú (fins i tot podria afegir que malauradament) no es pot prendre mínimament en serio la possibilitat d'existència dels PPCC, que li preguntes si està a favor o en contra dels PPCC... és que ni m'ho plantege.

Siguem sincers: és que ni tan sols hi ha un projecte mínimament concret sobre com serien els PPCC. La seua pròpia forma ja és un exercici d'imaginació, qualsevol se'ls pot imaginar "com vol".
        • Doomuu5.041 9 431👍 313
          Queda clar que només es podrà parlar seriosament d'una confederació quan els països implicats tinguin clar què són i què volen ser. Catalunya ho té mig clar. El País Valencià no tant.
  • milicià_de_Sant_Sebastià9.321 13 234👍 27
    A vegades tinc la sensació que els valencians fem poc soroll. Que només un parell de valencians que es passen tot lo sant dia al racó recordant-nos que ells no se'n senten part.

Alguns estan al racó constantment bombardejant idees...
  • Gínjol16.181 3👍 6.590
      Els valencians que diuen que català i valencià són la mateixa llengua són quasi la meitat. En general són la majoria de votants d'esquerra i...els qui són del Barça
      Per fer aquesta afirmació al PV cal molt més convenciment que fer la contrària, que és l'esbombada per la reacció, els prejudicis, i, passivament, pels mass mèdia.
      Els qui creuen en uns "PPCC culturals" podrien fer més del 10%, bàsicament sectors culturals i esquerrans (i afeccionats del Barça).
      Els qui creuen en uns "PPCC polítics" no arribarien en cap cas al 5%. Si actualment l'independentisme al PV està en el 4'7% segons les darreres enquestes de fa pocs mesos, i tenint en compte que l'independentisme al PV és normalment favorable al (pan)catalanisme...
    Jo estic a favor d'una confederació catalanòfona, sempre i quan se definisca la seua pluritat nacional (per això és una confederació) i no se confonguen les coses. És a dir, pro-confederació amb altres països de parla valenciana sí, pro-Gran Catalunya no.
    • Doomuu5.041 9 431👍 313
      Potser sóc agosarat si dic que, quan es parla de Països Catalans, els catalans en la seva majoria no pensen en cap dilució de les identitats ni dels països. Països Catalans és la unió (confederació) de diferents països de parla catalana.

De fet, el primer mapa d'Estat Català ja mostrava les fronteres nacionals i comarcals dins d'un mateix mapa.

Em sorprenen els valencians que temen una desaparició de la seva identitat.
        És que pel nom ja escomencem malament, no som catalans, som valencians. De la mateixa manera no es pot parlar de "cultura catalana" i fer un totum revolutum amb la cultura (i quan dic la cultura dic tot, no només folklor) de tota la catalanofonia, una cosa és la cultura catalana i una altra cosa és la cultura valenciana, sense barrejar. Seria lo mateix que allò de la cultura espanyola i te fiquen en el mateix plat la gastronomia mediterrània, els San Fermins de Pamplona i un casteller català, i tu te quedes com 

El projecte pancatalanista partix de la base de que som un amteix poble i una unitat i per això s'hem d'unir, el que jo dic és el procés al revés: som pobles diferents i mos confederem per una série d'interessos, no per a barrejar-nos i deixar d'existir com a ents diferenciats.
      • UsuariV11.592 5 177👍 7.085
        Doncs jo no hi veig el País Valencià. No hi veig cap referència, vull dir.

La gran majoria de mapes dels ppcc que he vist en la meua vida només tenien divisions comarcals. Com va dir Fuster: només la nació i després el poble i comarca.

No faria això desaparèixer la identitat valenciana?

• Gínjol16.181 3👍 6.590
          La gent pensen el que manen els mass mèdia i els mass mèdia manipulen segons els qui els manté, és a dir, els Bancs.
          "Dóna'm un bon Banc o un bon mass mèdia i alçaré el pancatalanisme i els PPCC."
    • Anònim1017.210 6 99👍 16.786
      Demà hi ha referèndum al PV:

"Voleu que el País Valencià sigui engolit per la Gran Catalunya?"

Votes sí o no?

Votar No implica evidentment continuar engolit per la gran Castella i acabar perdent la llengua.
        Depén del que entenem per "engolit per la gran Catalunya". 
          Va, no siguis torracollons. Més clar no pot estar. Dic jo que molt millor subordinació política amb respecte i protecció per a la llengua que sense ella.

Evidentment no és el meu model, només tocava els collons per veure què deies.
            És que lo de la llengua és molt relatiu, si respectar la meua llengua suposa respectar l'estàndard dels valencians i el conjunt de dialectes dels valencians està bé, però si anem al centralisme lingüístic típic espanyol i no tenim dret al nostre propi estàndard i assumim el de Barcelona com a únic, correcte i a imitar tant per escrit com al carrer no vull saber-ne res, perquè seria lo mateix que amb Castella, però canviant la llengua A dins la diglòssia de castellà a català central. 

Andalusia, Múrcia o Extremadura també parlen castellà, però el murcià i l'extremeny (el castellà, no l'astur.lleonés, encara que també) estan casi morts per culpa d'una llengua super-institucionalitzada com és el castellà i la seua tirania lingüística. 
              D'acord, però tot i així és un mal molt menor respecte perdre-ho tot, no és el mateix perdre variants que perdre tot el domini lingüístic, no fotem, jo poso situacions extremes que no ocorrerien precisament perquè sinó és molt fàcil triar. Però jo sens dubte preferiria uns Països Valencians amb centralisme lingüístic valencià que no pas que desaparegui la meva llengua i tots els seus dialectes.

És com si et diguessin, preferiries una Astúries+Lleó independent amb un estàndard molt uniforme, però que pogués preservar la llengua? Doncs suposo que és clar! Abans que no pas la situació de residualització actual, i a partir d'aquí a seguir treballant perquè es preservin totes les varietats dialectals.
                Substituir el meu asturià central per asturià occidental, el meu castellà asturià per rioplatense i el meu valencià apitxat per gironí és, vullgues o no, una sustitució i la mort d'una llengua. Jo sóc lingüista i no tinc ni necessite els marcs mentals de "d'ací fins ací una llengua i tot lo que hi ha dins dialectes i lo que hi ha per damunt famílies lingüístiques", tot s'ha de respectar i per a mi no és cap mal menor que la llengua que m'identifica, el valencià, concretament l'apitxat, desaparega. 
                  He dit mal menor en comparació a perdre totes les variants engolides pel castellà, que és el que està passant. Ja t'he dit que jo signaria que es perdés el català central (que és el que parlo) i salvar el tronc de la llengua, malgrat el drama que comportaria.

Evidentment que hem de mirar de preservar totes les variants.
                    A bé, ho havia entés d'una altra manera. Igualment si s'anara a donar eixa situació jo no triaria directament cap, sé que la meua llengua desapareixeria o pel castellà o pel català central, mantindre el català restaria en mans de catalans i illencs en eixe cas. Però bé, és un tot.

Entre una gran Catalunya com l'actual Espanya i l'Espanya actual directament no triaria res, no aniria a votar.
                      Doncs jo que vols que et digui, parlant de política-ficció, entre una Catalunya engolida per Castella o engolida pel País Valencià independent (amb mentalitat no castellana) prefereixo mil cops la segona opció... Almenys es preservaria en el temps una de les variants dialectals del que és la meva llengua, encara que no fos la meva... Jo sóc pragmàtic: si em fan triar entre que em tallin el meu principal dit o tota la mà trio que em tallin el dit.
                      La diferència entre tu i jo és que tu consideres que hi ha un cos del que tallar, jo no. I supose que lo de ser engolit pel País Valencià no és una cosa a la que esteu acostumats, molts catalans no saben ni com és València i és una entelèquia pensar en que Catalunya podria ser absorvida per València. En canvi mosatros ja mos hem vist en situacions en la que se mos tracta de catalans de segona i la nostra llengua un dialecte de segona.
                      He fet una metàfora com podria haver-ne fet qualsevol altra. Una entelèquia ho són totes dues coses, no erris, el País Valencià té el problema amb Castella/Espanya, si hagués tingut una gran consciència nacional i no hagués estat tant mentalment sotmès a Castella hauria portat la batuta en temes de normalització de la llengua, reivindicacions nacionals etc. No, jo trobo de sentit comú el que dic. No vull que desaparegui la meva varietat dialectal, ni cap altra, però abans conservar-ne una d'aliena, que veure la meva llengua absolutament desapareguda, lògic.
        vote:cap de les dues

després correguent a ferse en totes les pirotecnies,i a resistir.Un masclet pot fer molt de mal,i si açí sobra una cossa es polvora
      • Gínjol16.181 3👍 6.590
          La tàctica maquiavèlica és aquesta: quan t'estan devorant per un costat, assenyalen com a culpables els del costat contrari, com a cortina de fum.
          Ho fan igual acusant de rassistes nassis els catalanistes quan la catalanofòbia campa impune pertot.
          O quan acusen de masclistes, quan els homes s'han quedat ja sense pressumpció d'innocència ni drets civils.
    • UsuariV11.592 5 177👍 7.085
      No existeixen confederacions amb pluralitat nacional.

Lo més paregut va ser la URSS i ja veus com va acabar quan es va dissoldre el ciment que la unia: la dictadura del PCUS.

jo sempre que eixa hipotetica confederació implicara que a les Corts del Cap i Casal se feren lleis per al nostre país,i que Catalunya façi les seues,siguent nostres furs aplicables al nostre pais,i no llei d'atres llocs,encantat

Es a dir,recobrar nostre dret a tindre FURS."El mal d'almansa a tots alcança" 

I que no s'anomene PPCC.Se pot anomenarPPVV
        Bèlgica o Bòsnia (encara que siga un model que... mnyé) són exemples de respecte de les cultures nacionals. I en el cas de Suïssa de les llengües, però ells es consideren "tots una mateixa nació", per tant lo únic que se respecta en Suïssa són les llengües per dir-ho d'alguna manera (perquè ells volen supose).

L'Unió Europea a més també és una confederació.
          Sí, a Suïssa es respecten les llengües que són les mateixes que les dels grans gegants veïns (alemany, francès i italià), però el romanx bé que se'l passen per l'escrot, no?
            El romanx és oficial allà on es parla, tot i que visca en una situació de diglòssia. A més els suïssos alemanys no parlen la llengua del veí, ells parlen alemany suís i ne son molt conscients. Escriuen la mateixa llengua que el veí però parlen una altra (llevat dels alemanys de Baden i tal).
              Parlen un dialecte diferent i escriuen en un mateix estàndard, vols dir.
                Sí, però tornem a lo mateix, eixe dialecte és la llengua amb la que s'identifiquen els suïssos com a llengua personal, emocional, familiar i nacional. 
                  És clar que sí. Si jo t'entenc, però, tornant al tema d'abans, jo per exemple m'identifico molt més amb un altre parlar de la meva llengua (com el valencià) que amb una llengua completament estrangera. Per això abans deia que abans assimilat per València que per Castella (i també hi ha el factor de la justícia que una llengua es preservi, coi, que el castellà no corre perill i almenys si el meu català desapareix en favor del valencià, doncs mira, serà per un altre parlar de la mateixa llengua que també corria perill). Mira, de fet també et diria que preferiria ser assimilats per Astúries que ni tan sols té la mateixa llengua, seria menys injust dins la injustícia. Saps que et vull dir?
                    Sí home, si t'entenc, jo també m'identifique més amb una varietat del català, que és la meua llengua i aixina ho senc, que no del castellà  Lo que pasa que jo en el meu cas no triaria cap de les opcions precisament perquè les dos acaben malament, encara que una siga d'alguna manera un "mal menor". 
          • Aufrany5.041 3 433👍 5.030
            Cert, estiguí en aquell canto i a un restaurant només tenien la carta en alemany, hi havia però un diari bilingüe i podies entendre alguna cosa, els propietaris parlaven entre ells en romanx. Recordo passar pel costat d'una casa de turisme rural hi hi posava "hi ha piscina", o molt semblant.
    i anomenarlo Paisos Valencians?

Per fí la AVL està acceptant paraules valencians de soca i arraïl

Fa falta un partit d'ambit valencià,que façi seua la Senyera Coronada.com per fí està escomençant a ocórrer

es casualitat el recolç de L'Horta vers Compromís,sapiguent tot lo mon que el Bloc es part de la coalició? No
  • Punt602 4👍 246
    Entenc els PPCC com un ens plurinacional en allò identitari, que té per aglomerant una llengua comuna. Jo em considere sols valencià, no català, i m'agrada pensar en uns PPCC tal i com jo els entenc.
    Jo...

... però entrava a vore quan arriba el tradicional combat entre Indesquerra i Algú com a qualsevol fil que contingue la paraula "valencià".
  • milicià_de_Sant_Sebastià9.321 13 234👍 27
    PPCC com a nació unica els veig jo
  • EPS62.520 14 8👍 11.382
    Trobo més interessant i indicatiu quants valencians son pro-País Valencià.
      Jo.Després CON-Federació en Catalunya?Perfecte

però ja escomençar anomenantlo PPCC puix...
      • EPS62.520 14 8👍 11.382
        Sóc català, tot i que he viscut a València.

El que trobo que s'ha de potenciar és l'identitat valenciana, no els PPCC, primer de tot pq la realitat actual i històrica és aquesta, el PV o el Regne de València sempre ha tingut una identitat pròpia, i també pq el terme PPCC és contraproduent. Quan sento termes com "catalans del sud"..., en fi, evidenment que compartim llengua i cultura, però uns són catalans i els altres valencians. És practicament el mateix amb noms diferents per mi.

No se si encaixa gaire aquesta opinió meva amb el Racó.
          Totalment dacort en tú.I sep,per desgràcia no crec que sigui la opinió majoritaria del racó. Tú que has tingut la experiènciade viure  açí,tens una opinió més veritable vers la realitat valenciana(en la meua opinió)
    • Gínjol16.181 3👍 6.590
        Potser cap a una quarta part o una tercera part.
        Però la majoria de la gent és indiferent, "menenfot", segons el terme encunyat tradicionalment.
        En realitat tota opinió valenciana sol ser superficial, mimètica i volàtil, encara que potser s'expresse emfàticament o fanàticament, això ho heu de tindre en compte per comprendre millor el PV...i les seues possibilitats futures també.
    Jo n'estic a favor, federats i amb un gran autogovern per cadascun dels estats, i amb dret a l'autodeterminació explícit de cadascun, és clar. Com a fórmula ideal.

Ara bé, m'és absolutament secundari, signaria lògicament que cadascun tingués el seu estat independent, o que hi hagués un centralisme català i també que hi hagués un centralisme valencià (sempre que no comportés ser governats per partits espanyols) perquè la prioritat és fugir de l'assimilacionisme de Castella/Espanya. Per això també penso que hauria estat genial, en la nostra condició de pobles sotmesos formar un gran bloc com Euskal Herria per lluitar contra Castella, contra qui veritablement ens fa mal. Això és el que més els ha aterrat, que enfortíssim un bloc mental i polític catalanòfon en clau estratègica i contra això han lluitat amb ungles, dents, diners i fins i tot armes.
    Aquest debat és artificial i només generat pel maleït nom PPCC. 
    Els catalans volem que els Andorrans siguin catalans? jo crec que no, volem que Andorra deixes de ser un país per integrar-se a una hipotètica Catalunya independent? Jo crec que tampoc.
    De la mateixa manera crec que la immensa majoria de catalans pensa el mateix de Valencians, Rossellonesos, Illencs.
    Un cop més mostrem com els castellans són molt més eficients que nosaltres alhora de construïr relat amb els noms. Anomenant Espanya al seu projecte pancastellanista, espanyol a la seva llengua i nacionalista a tothom que s'oposi a la idea de la seva nació ampliada.
    • tio_cuc1.713 14 923👍 474
      No t'estic llevant raó, en general la tens, Espanya és un invent pancastellanista, però el símil no és del tot aplicable a Castella. Pregunta a un senyor de Múrcia, d'Albacete, de Burgos, o de Logronyo si són castellans. Et diran sense dubtar-ho ni un segon que sí, tot i viure a comunitats autònomes diferents. Per tant el problema que tenim aquí és que el Principat va començar la seua particular renaixença nacionalista posant-se d'esquenes a mitja nació (catalana), mentre es posava de cara a Occitània, això ho va aprofitar per donar-se a conèixer internacionalment, sobretot gràcies als lingüistes alemanys, però pagant un peatge molt important de folclorització i provincianisme. Mireu les disputes entre Fabra i Alcover...

Alacant sempre ha ballat sardanes, continuem menjant mones i celebrant les fogueres per Sant Joan. I l'expressió "peix al cove" no és un invent de Pujol ( ja sé que no ho és), és una expressió 100% alacantina. Tornant al tema etern 'el nom no fa la cosa'.
        T'asseguro que si li ho preguntes a un Cantabre, Andalús o Canari mai no et diran que són castellans, de totes maneres estem d'acord que hi hagué errors estrategics importants alhora  bastir una causa política comuna. En quant a la llengua crec que el consens és molt ampli en quant a que és la mateixa, sobta la susceptibilitat de valencians en la denominació tot i que és un problema menor, hi ha el cas del flamenc i neerlandes que tenint noms diferents són la mateixa llengua.
        Mones de pa cremat se mengen a tota València, i la sardana i les fogures de Sant Joan també se fan a Astúries, Sant Joan de fet no té res de català, es fa a mitja Europa. La sardana ací dalt es diu danza prima.
          Només per curiositat, d'on ets?
            Gijón.
              No sé si vius a alguns dels països de parla i cultura catalana, però t'ho intentaré explicar. No es tracta només del nom de la festa o tipus de cerimònia, sinó també com es celebra, cultura popular, gastronomia... petards i coets, cançons populars que són cantades de Salses a Guardamar, etc... I no em vingueu ara amb el romanç que a tota Espanya tiren petards, perquè és més la intencionalitat de l'acte que el fet mateix -també mengen paelles a tota Espanya- un exemple, el meu cosí de València es va casar a Saragossa, d'on era la dona, en acabant la litúrgia es van tirar uns quants masclets i traques a la porta de la església mentre anaven eixint els nous casats, la indignació dels saragossans va ser majúscula!

I mones de pasqua només hi ha als països catalans.
            • Gínjol16.181 3👍 6.590

Xixón en castellà em recorda la sonoritat de lalengualimperio:

"De Gijón Juan trajo un hijo
              joven, fajirrojo y bajo,
              que rajó un traje muy majo
              cogiendo a fajos el mijo.

• Terret_PV13.515 12 151👍 772
          "pa cremat"? Panous! 
             És que en el meu poble fins i tot els valencianoparlants diuen "pan quemao", pensava que, sent la excepció el meu poble/zona, fora deien "pa cremat" 
              jo quan arribí a Catalunya,els primers messos,deia:"vine pacaçí" en contes de "vine cap açí"xD

Parle  prou més correcte el castellà,i de fet es el que gaste per ad escriue

Però mons pares no tingueren la sort que tinguí jo d'estudiar,i després el grupet d'amics de Llíria també deien lo de "pacaçí"

Per sort la meua ex no era cap talibana,i fins que passat un temps no li vaig preguntar:"sen diu cap açí no?",no men vaig quedar en açó xD.Ja veus

O al "ganivet",jo sempre "gavinet".Ara,pel fet d'haver vixqut alli prou de temps,ja els gaste indistintament,com me n'ixc

No veges,parlant l'apitxat que parle jo i com se possa la gent per açí en eixe tema,els esforços que faig a vegaes per enrecordarme"normativament es aixina"xD
              Menys a Llíria,ciutat de la musica per cert,i Alzira,làpitxat se va a extinguir,entre els castellanismes i el "estandar" que s'ansenya a l'escola.....som els ultims mohicanos!

A Musseros per eixemple,lloc aon si parles  en valencià te tornen en valencià un 90% de la gent,tinc una amiga de 28 anys

Puix be,ella i el seu grupet,valencianoparlants,diuen:"monanem a fernos un bocadillo de pernil i formatge"

No diuen entrepà

Entre el castellanisme i l'estàndar...quedem poquets
              • Juan Lloris6.399 7 338👍 4.197
                Ací a l'entrepà sempre li hem dit "un cantó/cantonet (de pa)".
                  Sep,a Llíria lo parleu en més purea.Resistiu! que quedem poquets

eres de la Primitiva de LLíria o de l'atra?que se que per allí açó es quassi com el futbol : P,però en bon rotllo

xicotiu escrigué:
                    Sep,a Llíria lo parleu en més purea.Resistiu! que quedem poquets

Bé, supose que vist des de fora es té una altra visió més romàntica. Però el llenguatge cada volta està més ple de castellanismes i la majoria d'arcaismes o paraules pròpies de la comarca s'estan perdent.

xicotiu escrigué:

eres de la Primitiva de LLíria o de l'atra?que se que per allí açó es quassi com el futbol : P,però en bon rotllo

No estic federat en cap de les dos.

Sí, ho viuen molt profundament. Ara ja no tant, però anys arrere no hi havia gens de bon rotllo i s'han fet alguna que altra barrabassada entre ells.
                      quan estiguí jo,n'hi havia piques,però no trobí mal mal rotllo

Encara que coneixent a la gent de Llíria,molt bona gent,vaig viure molt bé...però no "jugueu" en ells ;)

Puix de viure al Cap i Cassal ,i xafar l'àrea de Musseros,Massamagrell,Massalfassar,a viure en LLíria,jo trobí un apitxat molt mes pur

Encara que es veritat que cada volta s'està castellanitzant més i més....es una pena
          • Punt602 4👍 246
            Mones!!
      • Indesquerra20.600 9 72👍 7.315
        Interessant aportació. 

Pense el mateix que tu amb això d'Occitània. A la CAC encara hi ha massa gent que mira massa cap a Occitània i gens cap al País Valencià, quan és al PV on es parla català, no a Occitània.
  • llevantdemallorca18.794 13 84👍 4.392
    Agustí Cerdà i tu. #AlgúStyleOFF
  • llevantdemallorca18.794 13 84👍 4.392
    Jo sóc valencià enca' que no ho parega. M'agraden tam(b)é l'orxata i els fartons. 
  • Menphis46.447 12 11👍 2.446
    Jo també.
    Sí, amb algun però. Per exemple jo no sóc català, el fet que parle valencià no em convertix en català. Si estic a favor d'una confederació d'igual a igual? Òbviament que sí. 

El nom de Països Catalans és normal que cree rebuig d'inici entre la majoria de la població (encara que fóra proposat per un valencià), no és gens encertat, més prompte haurien de ser països catalanòfons o una antiga Corona d'Aragó, però sense Aragó. 

De tota manera, actualment tinc la sensació que és parla més dels Països Catalans en els sectors independentistes del País Valencià que en els de Catalunya. 
  • tostadahalex75 3👍 25
    Sí, com a confederació catalanòfona i  Cultural. No pas com unitat política.
      catalanòfona vols dir valencianòfila?

Vulc dir,vols que mantinguem nostres paraules,,algunes de les cual ja eixien a Tirant Lo Blanc,o que eliminem "vesprada" o"creïlla" per a dir "patates" i "tarda"

es que canvia molt la cossa,d'una cossa a l'altra

Per lo manco,la AVL està,poquet a poquet, alçantse del llit

• Patriarca2.271 3 778👍 1.826
        Els que parleu de 'respectar les dues llengües' caieu en el provincialisme. Actualment el català (digueu-li com volgueu) no es troba correctament estandaritzat. No són vàlides ni la normativa del IEC ni de l'AVL i és que el català estandaritzat (arribat el moment) s'haurà de fer en base a tots els parlants tenint en compte tots els dialectes.
        Tenir dues paraules (vesprada i tarda) per expressar el mateix concepte, és riquesa del idioma, no un problema!
          Que no són vàlides ho diràs tu 
          Tenir dues paraules (vesprada i tarda) per expressar el mateix concepte, és riquesa del idioma, no un problema!

Açó exactament defenc jo!Però per alguna raó desconeguda,a léscola s'ansenya"eixir"(per als expertos es paraula culta),però no "aixina" o "llaurador",que per lo que se vec son "analfabetes" i no cultes

les 3 paraules,gastades per el 100% de valencianparlants.En quina idea s'han bassat per a dir que "eixir" si que s'ansenyi a l'escol però "aixina" no? Heu desconec

Lo que sí que conec es el rebuig que provoca a molts xiquets valencianoparlants al estudiar el "valencià".De fet eixe es l'origen del blaversime. Uns "experts" molt cabuts,que han triat "a voleo"------>"eixir" ok,"aixina",no

Després de uns 50 anys s'han adonat de l'errada.La AVL ja admiteix"aixina" o "mosatros",encara diuen que es "coloquial",però si son aspabilats,açó també variarà,rebràn el recolç de L'Horta,i l'unió del poble valencià

I quan dic que als xiquets valencianoparlants lis provoca rebuig dependre paraules que lis sonen alienes.....no vulc dir que tots acabaren en lo GAV.Si tots els apitxats haguerem recolçat lo GAV,estariem parlant d'una ETA valenciana,heu dic sense exagerar.

Per resumir:estic dacort en la teua idea,que sempre he defensat,que els sinonims li donen més riquea a la llengua.Raó per la cual no se poden llançar a perdre paraules especfiques valencianes,sinònims d'atres catalanes
          • virot9.434 5 230👍 4.636
            El raonament (no dic si hi estic d'acord o no) és que aixina mosatros són derivats d'així nosaltres i que rarament es troben en la llengua culta. Per exemple a Catalunya també se sol sentir aixins/aixís o diverses formes per nosaltres (nosatres, nosatros, naltros, naltres), però no estan acceptades perquè es consideren col·loquials. En canvi eixir sí que té una forta presència en la llengua culta i no és cap forma dialectal d'una paraula original.
              El problema es que eixe raonament ha portat molta divisió vers els valencianoparlants

perqué han tingut que ser tan cabuts els filòlecs?

No crec que siguem majoria els valencianorlants al païs,ja si n'hi ha enfrontament,lo que mancaba:S

Però bé,siguem possitius,la AVL ha acceptat "mosatros" encà que siga com coloquial, acostament de la RACV : O

Açó fa uns anys era ciència-ficció

Pense que per fí anem per el bon camí.Aspaiet,passet a passet,però sense aturarse
            Tú entens el que són variats dialectals? Molts valencians sou tant ignorants de la realitat catalana com a l'inrevès. Que poster penses que al principat tots emprem l'estandar nosaltres, doncs hi ha nusatrus, nusaltres, naltros, nantros...
            Creus que diem aleshores en lloc de entonces, doncs diem més aviat llavors, llavorens, davontes, endavontes...
            I a poc que t'hages mogut pel País Valencià veuràs que passa el mateix o és que el Valencià estandar és el de l'Horta.
              qui ha dit res dels dialectes????

Jo he vixqut a Barna,en grupet dámics de Girona,que me vas a contar??

Me posseu dels nervis,els usuaris que posseu paraules en ma boca que jo NO he dit

Lo de que si pense que el meu valencià es lèstàndar...l'has dit TU.No JO. Antes??? Bé

Jo vulc afegir,no llevar,antens???

Per açí al pagés li diguem llaura(d)or......tens algo vers els sinonims??
                Si estem dient el mateix, però jo no veig ningú per ací que diga que no es pot dir vesprada o creilles. Precisament fou un tal Fabregas qui feu una llista de paraules prohibides per canal 9.
                Es clar que no tinc res contra els sinonims i t'asseguro que poal i granera arriben gairebé un centenar de kilòmetres al nord de la Sénia.
                És cert que no has dit que el teu valencià és l'estandard, però alguns per allí ho sembla.
              "Aleshores" és una cosa més valenciana, no? Jo mai l'he sentit d'un català, ni l'he llegit en català estàndard.
  • __27969__7.562 7👍 5.196
    Haurieu de tenir més amor propi.
      Açó dic jo

Però pareixc que per ad alguns valencians,diure "aixina" es d'analfabetos,lo mateix que diuen els castellans,llengua de poble, de "paletos"

en fí.....

I damunt si defenses el valencià sempre ixc el que t'acusa de "blaver".Ja veus,m'han dit per açí"analfabeto" i "feixista" mes voltes que en la meua vita.

A vegaes me cabrejaba,a vegaes me donaba riure....sapiguent,que vaig estar a la CNT de jovenet,i que tinc un llibre,una novela,propera a  ser editada,puix ja veus

Puix més de tres setmanes "trigué" en dir lo que havia estudiat.Lo veia,i heu vec,prou irònic

Que sí,reconec que  no escric bé el valencià,jo vaig estudiar tot en castellà.Excepte l'asignatura de valencià a la EGB i BUP i COU que se deia abans,però que per les raons ans esmentades,en el post de damunt,els poquets del Cap i Casal que parlabem a casa valencià(jo i un atre crec recordar,en una clase de 30),puix molts dels mots ens sonaben alïens

Això d'amor propi depèn d'on poses tu la teua frontera nacional. Jo la poso a Salses i no a Vinaròs. Tinc molt d'amor propi per tot el territori, incloent el teu poble, Calvià, Vilafranca de Conflent, Pollença, Oriola o Calaceit.
        Aquest tema crec que ja l'hem parlat, jo no em sento valenciana ni pròxima culturalment. Parlem el mateix idioma però no considero que tinguem la mateixa cultural o fins i tot tradicions. Jo puc estimar-me pobles i ciutats del País Valencià molt més que de Catalunya, però com també me'n puc estimar pobles de Castella, Andalusia o País Basc, de fet sóc una enamorada de Galícia, però això no fa que jo m'identifiqui amb ells. Cadascú te la seva casa, tu no pots pretendre que tota la gent dels Paísos Catalans pretenguin trobar-se en un sol país, no passarà. I no passa res, no ens em ni d'entristir per això, cadascú te la seva identitat i em sembla molt normal que els valencians s'emprenyin quan algú els menciona que som el mateix, doncs perquè no ho som, ni ho serem, ni ho hem estat. Fins i tot formant part del mateix Regne no s'hi consideraven. 

Però jo no t'obligaré a sentir el que no sents, o és que potser sents massa. 
          No parlo de que t'agrada molt un poble o una ciutat i te l'estimes, parlo d'amor propi en el sentit de pertanyença, pel fet que dius que els pro-PPCC hauríem de tindre més amor propi. És que ja el tenim. La qüestió és que el meu amor propi abasta fins a Salses, perquè l'entenc com a propi i perquè per a mi sí que tenim la mateixa cultura, encara que cadascú té les seues particularitats. I això depèn del concepte nacional que té cadascú i que lliurement pot triar.
            Però si jo no vull formar part del teu concepte nacional o valencians no volen formar part o mallorquins, que hi pots fer?
              També et podria preguntar:

Però si jo no vull formar part del teu concepte nacional o catalans no volen formar part d'una Catalunya independent, que hi pots fer?

Què fer?
              Doncs exactament el que porto fent des de fa anys, pensar, opinar i fer proselitisme. 
                No pots barrejar aquests dos termes, una cosa és que un territori amb una identitat vulgui independitzar-se i òbviament hi pot haver gent que hi estigui en contra i altra és unificar territoris que tot i haver compartit el mateix regne no han estat pràcticament mai units. O sigui, crear un estat en base a una mateixa llengua sense que ni tant sols la gent es consideri unida.

Bé, jo respecto la teva idea. Tot i que segueixo pensant que mereixeu tenir més amor propi, espero per altra banda que no pensis que la meva opinió és rebuig cap a la resta, ans al contrari jo al País Valencià li tinc molt d'amor i molt més als valencians, però això no treu (i com pots veure) que consideri que som diferents. Fins i tot considero Pirineus diferent a la resta de Catalunya... 
  • Hanzel und Gretyl5.374 10 398👍 1.928
    Cada dia menys.

Publicitat

Fòrums

• 9.298.309 missatges
  • 221.185 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat