Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

La cançó de l'enfadosa (Carme Junyent, dona, descriu perfectament l'intent de criminalitzar els homes)

GonexarUsuari sumador9.750 15 219👍 2.552
Gràcies, Carme! 

Font: http://www.vilaweb.cat/opinio_contundent/4446936/canco-lenfadosa.html

Fa uns quants dies, a l'escola d'estiu Rosa Sensat, vaig tenir la sensació de veure un miratge: fullejant els llibres de la col·lecció que publiquen, em vaig adonar que tots els títols eren escrits en 'normal': 'Enginyers enginyosos', 'Què farem quan siguem petits?', 'Com fer escola de tots i per a tots' són alguns dels títols amb què vaig topar. La sorpresa va ser tan gran que vaig haver de demanar si aquells llibres eren efectivament de la col·lecció Rosa Sensat. I sí, ho són, i resulta que aquesta associació no s'ha deixat entabanar amb els desdoblaments. No era cap miratge, doncs, però era un oasi. Perquè, retornada al món real, sento el candidat Laporta parlar de 'socis i sòcies'. I Ada Colau que no es deixa mai el 'veïns i veïnes', tot i que els comerciants, hotelers i banquers quan ella en parla, sempre van sols. O Jordi Sànchez, des que presideix l'ANC, ens castiga amb 'homes i dones', 'regidors/es', 'voluntàri(e)s'; això sí, els 'perdedors' només són masculins.

Si una cosa tenen en comú aquestes tres persones és que sempre havien parlat en 'normal' des de la seva posició de persona pública. Però ara, amb canvis de posició o d'estatus, han començat a desdoblar. Confesso que per a mi són un misteri els motius que els porten a aquesta opció que tot el que fa és estrafer la llengua, però com que sembla evident que fer malbé la llengua no els preocupa, no entraré en arguments lingüístics que, d'una altra banda, em diuen que són massa 'tècnics' i que no interessen la gent.

Sembla que són els grups d'esquerra o els més compromesos socialment que, de manera més sistemàtica, opten pels desdoblaments. No ho puc entendre. Com pot ser que sigui l'esquerra la que s'apunti a aquest corrent nascut del totalitarisme? És clar que els procediments per a imposar això que anomenen 'llengua no sexista' són dignes de règims dictatorials. No oblidem que això no era pas un clam popular, era una directriu del govern que fiscalitzava tots els textos oficials i que perseguia (per exemple, denegant projectes) tots els qui no complien. A les facultats de magisteri s'ha arribat a treure nota a alumnes que no escriuen així (informació aportada per una alumna en una conferència amb més de cent assistents i corroborada pels seus companys). I correctors i traductors havien de seguir un model que com a professionals mai no haurien acceptat. Com a mínim, no ens enganyem: els desdoblaments són una imposició del poder. Tots els recursos que es van esmerçar a difondre aquesta norma no venien de baix, precisament.

Aquest debat s'ha volgut associar al feminisme. Com si ser feminista passés per sobre del sentit comú (sovint només cal això per a fer anar bé la llengua) o dels coneixements lingüístics. Si hi ha una cosa que em corrou de la meva participació en aquest debat és que, si he tingut una mena de butlla, ha estat perquè sóc una dona. Alguns altres homes han dit això mateix fent servir si fa no fa els mateixos arguments (Gabriel Bibiloni, Ignacio Bosque, José Luis Mendívil, Ignasi Roca, entre molts més) i, o bé han estat ignorats, o bé han estat menystinguts, si no els han muntat una campanya de descrèdit molt propera al linxament civil. Pel que fa a mi, els --pocs-- atacs que he tingut sempre s'han basat en la suposada traïció al meu 'gènere' (que si autoodi femení, que si parlo com un home, etc.), però encara espero que em rebatin els arguments lingüístics. En qualsevol cas, no hi ha res que em sembli més sexista que avaluar les opinions segons el sexe de la persona que les emet, de la mateixa manera que em semblaria classista avaluar-les segons l'estatus social, o racista segons l'origen.

Tenint en compte que les propostes de fer la llengua menys sexista arrenquen als anys setanta, estaria bé de comprovar si han aconseguit cap canvi social atès que, en principi, d'això es tractava. Potser algú dirà que, en les darreres eleccions municipals, moltes dones han estat elegides en ciutats importants. Però em fa l'efecte que, en això, el PP ja els portava molt avantatge. És clar que, com deia Iu Forn fa poc, si són de dretes, que siguin dones no compta. Jo la veritat és que no aprecio cap canvi en la situació de les dones que es pugui relacionar amb el canvi lingüístic, però si que en començo a veure conseqüències al meu entendre indesitjables.

Als tres prohoms que he mencionat al principi, com a la majoria d'humans que es dediquen a desdoblar, els és molt difícil de fer-ho de manera sistemàtica. Una estratègia tan poc natural, que ataca els fonaments del llenguatge, difícilment es pot mantenir d'una manera sostinguda. I aleshores es cau en contradiccions: a vegades es desdobla i a vegades no, a vegades es desdoblen les concordances i a vegades no. És allò de 'ciudadanos y ciudadanas vascas' o 'benvolgudes companyes i companys', o algunes que voregen l'antologia, com 'l'associació té com a objectiu promoure les relacions entre els escriptors i les escriptores', 'el president Mas estarà posant en perill la convivència entre els catalans i les catalanes' o 'volem viure junts i juntes'. 

El fet que els desdoblaments siguin insostenibles té per efecte una aparent arbitrarietat que, quan s'analitza una mica, acaba mostrant que en el rerefons hi ha un missatge sinistre: el mal és masculí. Neus Nogué ha mostrat aquest efecte de la manera més contundent. Podeu trobar-ne alguns exemples aclaparadors aquí o seguir el seu bloc. Aquest efecte també es fa palès en el discurs en femení que empren alguns alternatius: 'Les treballadores fan vaga i els amos les persegueixen.' No crec que tingui èxit una estratègia discursiva que allunya la gent perquè es fa incomprensible, però alerta amb aquest efecte col·lateral perquè podem acabar assenyalant qui són els bons i qui són els dolents. I, juntament amb la proscripció del masculí, apareix un altre efecte paradoxal: s'aguditza el dualisme. El gènere és una categoria arbitrària, però si fem que tot allò que és mascle sigui masculí i tot allò que és femella sigui femení, quin espai queda per als qui no són o no se senten o ni són ni se senten ni l'una cosa ni l'altra? Tanta reivindicació a favor de la igualtat sigui quina sigui l'orientació sexual i ara resulta que només deixem espai a ser home o ser dona? Potser que ens ho fem mirar.

A tots els qui es creuen que desdoblant el gènere tenen en compte les dones, els aniria bé pensar si no empren una tècnica estrafolària i reaccionària per dividir el món en bons i dolents o, pel que sembla, en bones i dolents. O, si més no, que es preguntin quin sentit té estrafer un codi tan versàtil i adaptable com la llengua. Estic segura que hi ha maneres molt més eficaces de canviar el món que encotillar el millor instrument que tenim per explicar-lo.

Respostes

Configuració
  • rotllan11.889 5 171👍 11.872
    N'hi ha que fan el plural en femení perquè són molt progres, però mai no parlen de "les que maten el conjuge".
  • Nàtius1.852 4 877👍 2.187

Magistral, Carme, magistral. Ja podem fer circular aquest article, començant per Arran i demés col·lectius d'ultra-esquerra. Resulta que el pobres (i no les pobres ) ni se n'adonen que quan desdoblen fent-se els mega-progres, utilitzen un corrent nascut del totalitarisme
    Malauradament, no només aquests col·lectius molt minoritaris són els que ho utililitzen, ja que actualment ja et trobes tots els càrrecs públics desdoblant. En fi, si s'acaba imposant m'hi acabaré adaptant, no tinc altre remei. I malauradament també que lingüistes com Carme Junyent ja en queden poques, o com tu vols que digui, ja en queden pocs.
    • soldat Svejk17.935 7 90👍 4.320
      La frase que dius:

Nàtius escrigué

En fi, si s'acaba imposant m'hi acabaré adaptant, no tinc altre remei.
      És molt inquietant.
        Si arriba un moment que tothom parla utilitzant el desdoblament, doncs al final per costum i comoditat jo també l'acabaré utilitzant, tot i no creure que sigui la millor opció.

Mega inquietant, sí...
          Doncs és una explicació de perquè les injustícies arrelen. Sense la complicitat passiva dels qui no hi creuen no seria així.
            Doncs ha passat tota la vida i seguirà passant, perquè és un comportament instintiu en la condició humana. Per poder viure en un món totalment just, és a dir perfecte pel que fa a justícia, hauríem de ser nosaltres també éssers perfectes, cosa que no és així. L'únic que podem fer és intentar fer el món cada vegada menys imperfecte.
  • Bowie F6.510 3 333👍 7.874
    Signo l'article de dalt a baix.
  • ziol7.637 15 284👍 3.143
    Una vegada que vaig haver de fer un informe per a una entitat amb «manies», en vaig lliurar dues versions:
    • La normal.
    • La que seguia, no només les normes, sinó l’esperit de les normes.
    I en aquesta vaig afegir al començament una explicació que deia, que per mor de la igualtat, en lloc de  posar la proscrita «els nens» —perquè podria semblar que només em referia als de sexe masculí— tampoc no poso «els nens i les nenes» —perquè estic esmentant dues vegades els de sexe femení i només una els de masculí—. Hi posaré cada vegada «les nenes i els nens de sexe masculí» —que em sembla que és més igualitari en l’esperit de la norma.
    Amb un ordinador és una trivialitat fer les dues versions, ni cinc minuts de feina.
  • llumanera470 3👍 92

Algú partidari d'utilitzar el llenguatge com a arma política es queixa perquè altres fan el mateix.

Quina coherència la teva, Carme.

• MLC11.257 5 187👍 8.912
    No és que vulgui fer-te la punyeta, però és que en aquest artícle has tornat  a fotre la gamba.

Aquest article no tracta  femisme, sinó de llengua. La Carme critica, com sempre ha fet, als que intenten canviar la gramàtica de la llengua per motius polítics.

A racó hi ha un grup de participants que sostenen un pensament antifeminista molt radical, parlant de feminazis i homes criminialitzats. Pots estar segur que la Carme no està del vostre cantó. És una dona feminista i justament perquè està en contra de la discriminació de la dona, s'oposa a aquesta comèdia de veure a l'Herrera parlant com si fós una dona.

Jo tambe hi estic en contra, i això no em converteix en masclista.

• GonexarUsuari sumador9.750 15 219👍 2.552
      L'has llegit tot? El que fots la gamba ets tu, que m'has agafat mania. 

El fet que els desdoblaments siguin insostenibles té per efecte una aparent arbitrarietat que, quan s'analitza una mica, acaba mostrant que en el rerefons hi ha un missatge sinistre: el mal és masculí

Turn down for what 

Amb carinyo MiLiCià 
      • MLC11.257 5 187👍 8.912
        Et torno el petonet, però el que contestes no diu res en contra del que dic jo.

Pots estar segur que la Carme Junyent no comparteix cap discurs antifeminista, i molt menys el radicalisme dels que parleu de feminazis i coses similars,alcontrari, li preocupa que aquesta tonteria, pugui ridiculitzar al feminisme i contribuir a que la dona segueixi discriminada.

El que has dit és com si et penses  que l'Herrera és independentista per alguna frase concreta en que parli d'una república catalana.

Jo no sóc antifeminista 

Sóc home i em molesta que tot lo dolent siguin característiques masclistes. Que una dona política sigui bona o és dolenta perquè fa política com un home (quins ovaris).

Considerar que la llengua catalana és masclista perquè:

nen nena

el nen és per defecte amb morfema zero

Què vols que et digui? La llengua ha evolucionat així i el plural són nens, encara que siguin un nen i 584030303030330303030 nenes.

Discriminació cap, difamacions als homes, cap! 

• MLC11.257 5 187👍 8.912
            Jo no sé si ets antifeminista o no. El que sé és que al racó hi ha un grupet que anomenen a les feministes amb el nom de feminazis i que neguen la discriinació que ha patit i pateix encara la dona.

Insisteixo, estic al 100% a favor del fet que la llengua catalana no és sexista pel fet de tenir el masculí com a genèric.

El que dic és que si et sembla que la Carme junyent comparteix la idea que els homes estan discriminats i criminalitzats pel nosequè de la doctrina de gènere està equivocat.

Ara si et fa feliç pensar que comparteixes la visió sobre la dona a la societt, endavant! És un caprici innocent i no demana pà!

Jo no sóc del grup que dius!
              • MLC11.257 5 187👍 8.912
                Doncs així cap problema en reconeixer que m'he equivocat. Però per no ser del grupet, el títol m'ha posat la mosca al nas.
                  L'he llegit avui i m'ha semblat interessant. És que per penjar fils que no provoquin controvèrsia, per a què pujar-los?

Als 2000 s'han passat de frenada, no fa falta que et tregui algun tema com la custòdia compartida o les denúncies faltes de maltractament. I un tema que ha canviat, abans les dones eren objectes sexuals però elles s'hi rebelaven, ara les joves al revés, els agrada utilitzar l'arma sexual, per progressar en una empresa, t'ho dic jo que he treballat en unes quantes.

Així doncs, que les dones han estat discriminades és un fet històric inqüestionable, però això del llenguatge doble no hi té res a veure i ja és massa.

Hi va haver un fil fa poc d'una tia que deia que no importava les idees que tinguessin les dones, sinó que importava el fet que hi fossin. Jo no hi estic d'acord, per mi si tots els homes que es presenten per un lloc són idiotes, prefereixo que el 100% siguin dones.

Precisament, la igualtat és que no ens fixem en el sexe sinó en les qualitats. I no val que quan una dona té una qualitat negativa diguem que té una qualitat masculina. Això és un insult.
                  • MLC11.257 5 187👍 8.912
                    Jo em queixava que la polèmica no estava en el fet real, a críticar als ridícul nens/nenes petits/petites, sinó en un suposat suport de la Carme a postures com les que dius de la custòdia compartida o el maltractament o que la discriminació ja s'ha acabat i ara la cosa s'ha inverti i són els homes els maltractats. La Carme no pensa així.

I sobre el tema de la dona que comentes, hi ha un malantpes. Del que es parlava era de la importància que per primer cop hi hagi dones com alcaldeses a Madrid i Barcelona. No confonguis millor amb important.

Quan un 50% de la població està exclosa del poder durant 3000 anys, el fet que s'hagi acabat la discriminació és més iIMPORTANTque el fet que sigui del pp ,del psoe o de Pablemos.

De la mateixa manera que el dia que hi hagi un president cristià a un pais majoritàriament musulmà com Egipte o Irak és més important que el parti del paio.Perquè? doncs perque ara mateix molts musulmans mai acceptarien que passi això.

No veus la diferència?

Jo no he dit que això últim fos el tema del fil. Era per abundar en el què diu la Carme que el rerefons és senyalar allò masculí com a dolent.

No anava de Colau i Carmena, era una periodista que deia que donava igual el que pensessin les regidores o els que anaven en una llista.

Tu ets dels que pensa que Obama havia de ser president pel simple fet que era negre i no hi havia hagut abans cap president negre, jo penso que ho havia de ser si era millor que el seu rival (com ho era), perquè si no ja no cal que facin eleccions pel 2016 i elegeixin la primera dona, Clinton, per decret.
                    • MLC11.257 5 187👍 8.912
                      És decebedor intentar explicar una coa i que s'entengui justamentla contrària.

Justament estic dient que és
                    • MLC11.257 5 187👍 8.912
                      És decebedor intentar explicar una cosa i que s'entengui justament la contrària.

Justament estic dient que és que és HISTÒRICAMENT MÉS RELLEVANT no que sigui millor o potjor, ni molt menys que jo votaria al negre o a la dona per ser negre.o dona.

Pot en el paper de la víctima Imagina`t que les catalanoparlants haguèssim tingut prohibit  presentar-nos a les eleccions o anar a la universitaat.

No et semblaria molt important que s'acabés la prohibició? La fí d'una disciminació no et sembl rellevant?

Per tu que algú sigui president pel siplme fet de ser negre és intolerable (i que consti que a mi no magrada), però que 30 milions  d'homes no puguin ser president pel simple fet de ser negres et sembla una cosa tan  normal que no s'ha de celebrar quan deixa de passar.
    • Fidel AlfalsUsuari sumador11.647 8 176👍 4.289
      Cal deixar-los-ho clar.
  • __26401__21.803 9👍 127
       Aquesta dona és valenta, certament.
       I a més una sociolingüista sincera i directa.

Les demofeministes anglosaxones que es plantaren contra el feminisme de gènere o feminazisme https://bracosoberts.wordpress.com/tag/feminisme/ , sovint han estat amenaçades i algunes han hagut d'exiliar-se i tot, com l'Erin Pizzey.
      També l'autora de "L'home domat" http://www.scribd.com/doc/14924789/Vilar-Esther-El-Varon-Domado
    http://carlitoswaymora.spaces.live.com/default.aspx?sa=388744481 estigué rebent amenaces durant molts anys.
      Això demostra que el feminisme de gènere és una pseudoideologia, un totalitarisme més segregat des de l'Establishment i un pseudofeminisme sexista i groc.

De la Bíblia també en feren una versió "políticament correcta i no sexista" en anglès.
      Resultat: Déu hi era "Pare" i "Mare". Això pot tenir un cert sentit, ja que sovint explica els trets divins com a maternals.
      Però quan arribaren al Diable, només era "Devil". La "Deviless" no apareixia per enlloc
  • Pocafeiner3.423 9 596👍 2.853
    Un honor haver pogut assistir a classes seves
  • Anònim1017.094 6 100👍 16.567
    Aviam no en sé gaire però el desdoblament sistemàtic i forçat és més sexista, ens divideix constantment per raó de sexe, fins el punt que si no el fem servir sembla que només ens referim a un dels sexes, el masculí genèric és més adient i ens podem referir a tot un col·lectiu sense dividir-los constantment per raó de gènere. Segurament hi ha diversitat de contextos i en alguns concrets és lingüísticament lògic i correcte no emprar el masculí genèric, però en situacions neutres, que no generen confusió i en les quals no es vol emfatitzar en cap dels sexes sinó en un col·lectiu concret de persones no té gaire sentit canviar-ho, i menys si es fa selectivament.
      Has sentit mai a dir els polítics i les polítiques corruptes?

Doncs ja tens la resposta.

Desdoblament pel positiu, pel negatiu, tot masculí: banquers, especuladors, corruptes, violadors, assassins, ludòpates... 
      • Anònim1017.094 6 100👍 16.567
        Sí, però jo no penso que sigui tant premeditat el fet de deixar el masculi genèric només per allò negatiu, simplement que la gent se centra més en guarnir expressament el discurs quan parla en positiu.

Normalment també s'utilitza el masculí genèric quan es parla de voluntaris, exiliats, refugiats, investigadors etc. excepte quan s'està fent alguna mena de discurs o quan ens estem adreçant a un dels col·lectius dels que parlem en un ambient de certa proximitat... tinc la sensació, vaja.
    DIEC desdoblant:

minyó minyona 

m. i f. [LC] Noi, noia. Grans i minyons. Mestre de minyons. A sants i a minyons no els prometis que no els dons. Si sou bons minyons, demà anirem d’excursió. 
     [LC] [SP] minyó de muntanya Escolta² 
    m. [PR] [HIH] [DE] Membre d’un antic cos de forces policíaques de l’Estat espanyol, paral·lel al Cos de Mossos d’Esquadra del Principat de Catalunya. 
    m. [DE] [PR] Membre d’un cos armat de policia rural de Guipúscoa i Àlaba. 
    f. [LC] [ED] [PR] Noia de servei. 
    f. [LC] Baieta fixada a l’extrem d’un mànec llarg de fusta amb què es frega a terra.

• Eixut98 3👍 94
      m. i f. [LC] Noi, noia. Grans i minyons. Mestre de minyons. A sants i a minyons no els prometis que no els dons. Si sou bons minyons, demà anirem d’excursió. 

Publicitat

Fòrums

• 9.285.486 missatges
  • 220.691 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat