Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

Efemèrides: 30 anys de la gran onada de fred del gener del 85.

txevi29.755 11 31👍 923

Aquesta setmana es compleixen 30 anys de la Gran Fredorada de gener de 1985 que va afectar a tot el país entre els dies 5 i 17. Va ser la segona onada de fred més important de tot el segle XX a Catalunya i la resta de la península Ibèrica, i la més important des de l’onada de fred de febrer de 1956. Des d’aleshores no hi hagut cap onada de fred que hagi superat els valors mínims de la Fredorada de 1985. Molts tarongers i oliveres varen morir per l’intens fred assolint-se temperatures inferiors als -20 °C en zones de la Catalunya Central, les Terres de Ponent i el Pirineu. Puntualment varen produir-se nevades intenses fins a nivell de mar al sud de la Costa Brava registrant-se 37 cm a Calella de Palafrugell el 13 de gener de 1985.

FIG01-Manresa-Fredorada-GEN1985 Imatge gèlida d’una casa del barri Vell de Manresa els dies de la fredorada de gener de 1985 (Font: Institució Catalana d’Història Natural, ICHN; Foto de Jordi Badia).

Descripció general

L’onada de fred va començar el 5 de gener i es va allargar fins al 17 de gener, com a conseqüència de dues invasions consecutives d’aire siberià procedent del Nord-est d’Europa. Coincidint amb l’inici de l’onada de fred es va produir una curta però forta nevada la nit de Reis que va agafar pràcticament a tot arreu amb gruixos entre 1 i 15 cm. Fins i tot la ciutat de Barcelona va quedar tota blanca amb una capa d’entre 1 i 7 cm aquella nit de Reis. Els dies posteriors van tornar a produir-se nevades però de caràcter aïllat a diferents punts del país acumulant-s’hi entre 1 i 10 cm. Entre l’11 i el 15 de gener, coincidint amb la segona entrada d’aire fred, una nova tongada de nevades, localment més intenses, va tornar a deixar blanc gran part del país amb gruixos màxims d’entre 20 i 50 cm a diferents punts del territori: 30 cm a Jafre i 23 cm a Arenys de Mar el dia 12, 37 cm a Calella de Palafrugell el dia 13, 45 cm al Turó de l’Home el dia 14 i 25 cm a Sant Feliu de Guíxols el dia 15. Aquesta vegada la neu només va agafar a la part alta de la ciutat de Barcelona.

Malauradament als anys 80 del segle passat només hi havia dues estacions per damunt dels 2.000 m, però és molt probable que a les cotes més altes del Pirineu els valors mínims durant aquesta gran fredorada superessin els -25 °C.

FIG02-Taula-TAN-GEN1985-Inferiors-m15

Al litoral també es van donar glaçades importants, tal i com es pot apreciar al següent llistat de valors mínims de temperatura més extrems (inferiors o iguals als -5 °C) de gener de 1985 assolits en aquesta zona segons la Xarxa d’Observadors de Catalunya:

FIG03-Taula-TAN-GEN1985-Litoral-m5

Danys produïts

La Gran Fredorada de 1985 es coneix també amb el nom de rebenta-canonades perquè la congelació de l’aigua a les canonades va causar el trencament de les mateixes a moltes llars del país, comportant fins i tot el tall de subministrament. També es van produir talls de subministrament elèctric produïts per la gran demanda de consum derivada del fred intens.

A la Catalunya Central, les Terres de Ponent i el Pirineu varen estar dues setmanes sota la neu i el glaç, amb moltes riberes i cursos d’aigua congelats. Per exemple, a la ciutat de Girona el brollador, el canal de la Devesa i una part del riu Onyar, van romandre glaçats al llarg de 12 dies. A la ciutat de Lleida va glaçar (màximes inferiors o iguals a 0 °C) durant vuit dies consecutius, del 6 al 13 de gener.  Fins i tot a la part alta de la ciutat de Barcelona van glaçar-se molts carrers produint-se un total de 154 accidents de trànsit que van deixar una setantena de ferits.

Els danys a l’agricultura varen ser molt importants, ja que el fred va provocar la mort d’arbres fruiters com ara tarongers de les Terres de l’Ebre i sobretot del País Valencià, oliveres de la Catalunya Central i les Terres de Ponent o fins i tot pins al Bages. La dada més negativa, però, són les trenta-vuit persones que van morir per congelació en el conjunt de l’estat espanyol, on les pèrdues agrícoles globals es van valorar en uns 40.000 milions de les antigues pessetes (uns 241 milions d’euros), concentrades bàsicament al País Valencià i Múrcia.

Font: http://bloc.meteo.cat/30-anys-de-la-gran-fredorada-de-gener-de-1985/

Respostes

Configuració
  • Guillem19851.613 5 951👍 145
    Jo hi era...a la panxa de la meva mare 
  • txevi29.755 11 31👍 923
    Ningú té cap anècdota per recordar? Tan joves sou tots?
  • Unitat i Orgull8.505 10 258👍 4.365
    jo al 1985 era petitó, no ho recordo!
    • txevi29.755 11 31👍 923
      bé, jo tenia 5 anys.

Recordo els meus pares posar l'estufa de butano, perquè no hi havia llum ni gas, i no moure'm d'allà davant en tot el dia, abrigat com una vella.

També recordo la meva cosina ajudant a la meva mare a desbloquejar l'entrada del garatge de l'edifici amb una pala. Potser hi havia mig metre de neu. (Girona).
  • visigot2.811 12 671👍 121
    Jo hi era, jugant amb la neu als carrers de l'eixample a la Cavalcada de Reis. 
  • ziol7.287 15 293👍 2.742

Recordo perfectament el primer dia.
    El dia cinc de gener per la tarda, tornava de treballar i de fer algun encàrrec monàrquic, quan en travessar el carrer de la Diputació de Barcelona, que en aquell tram encara tenia llambordes, em vaig trobar sobtadament de cul a terra i vaig poder observar la fina capa de gel que s’havia dipositat al mig del carrer.
    La meva dona volia dur el nen que tenia quatre mesos –en altres paraules, hi volia anar ella— a veure la cavalcada, però vaig aconseguir que veiès que la criatura es congelaria. Que em feia mal el cul, que el nen no s’adonaria de res o que també la feien per televisiò, no haguessin estat arguments prou forts per convèncer-la.
  • __26401__21.803 8👍 127
      Recordo més la gelada del 2005, febrer. Un mes sencer amb un fred que pelava.
  • Fidel AlfalsUsuari sumador11.091 8 184👍 2.315
    Encara faltaven un parell d'anys perquè jo nasqués, però a casa se'n recorden prou bé. La gran onada que jo recordo és la de 2001 (crec, any amunt any avall), amb temperatures mínimes de fins a setze sota zero i mig metre de neu que va durar dies i dies, fins a reis.
  • Trinxant10.953 8 189👍 3.116
    Era el meu primer hivern i lògicament no ho recordo. Però al meu poble va caure uns dos metres de neu (un pis, vaja). Vam estar aïllats forces dies i portaven els subministres en helicòpter ja que no es podia fer per carretera.
    I a casa les canonades petades, i diuen que pràcticament podies sortir de casa pel balcó
  • EmulatorQUsuari sumador60.982 15 6👍 15.794
    La veritat és que no en recordo res, i això que ja tenia 8 anys i mig!
  • ocelldefoc4.021 5 521👍 1.463
    Jo sóc prou gran per recordar la fredorada del 1985.
    Vaig passar les vacances escolars nadalenques al poble del meu pare com sempre, en ple Pirineu. Quan hi vam arribar per Nadal, malauradament, en contra del que passava cada any, no hi havia els dos o tres pams de neu al terra. Ens vam desilusionar perquè no podriem anar amb els trineus amunt i avall. Però contràriament als altres Nadals, ben anticiclònics, gèlid a la nit però sempre assolellat, aquell tombant d´any 1984/1985 va ser més intestable, amb alguna nevada.
    El dia de reis havien de pujar els meus pares a buscar-nos perquè començàvem a l´escola però van trucar dient que a Lleida hi nevava i que hauríem de baixar nosaltres pel nostre compte.
    El dia 6, una colla d´unes 20 persones sortia del poble amb transport públic fins l´estació de tren de la Pobla de Segur. Quan el tren es va engegar ja era de nit, però tinc records del viatge. Mirava per les finestres i la llum de l´interior dels vagons il·luminava el terra exterior nevat.
    Quan vam arribar a Lleida, pels carrers no hi havia cap gran nevada, però havia nevat i en molts punts s´havia gelat. El meu pare no havia gosat a agafar el cotxe i vam fer el trajecte fins a casa caminant, trajecte que dura una mitja hora. Cansats d´haver traginat tot el dia, se´m va fer molt pesat.
    Recordo que la neu va durar tres setmanes al terra. Recordo que no podíem sortir al pati de l´escola perquè el terra estava gelat i les temperatures eren gèlides. També tinc present la vista que vaig tindre durant setmanes des de la finestra de casa, amb tots els camps i escampats que tenia al davant nevats, així com els caramells que es formaven als balcons i ràfecs i les canonades rebentades. Recordo un dia tornant de l´escola que els bombers ens van fer canviar de vorera perquè enretiraven uns caramells que amenaçaven la integritat de les persones. No teníem calefacció, sinó radiadors elèctrics, i ma mare em posava la bota al llit cada vespre perquè els peus se´m gelaven. Vam treure els radiadors del menjador i els vam concentrar a les habitacions per poder dormir sense passar fred. El menjador va passar a ser una zona "deshabitada".

• ocelldefoc4.021 5 521👍 1.463
    També recordo que cap al final de l´episodi, vam tindre un dia de pluja engelant. Tot el terra era una espècie de gelatina relliscosa. Me´n vaig veure un fart per arribar a casa.

També tinc present que els Mestres estaven farts de tindre´ns tancats a l´hora del pati pels passadissos. Un dia que semblava que no feia tant fred personal de l´escola van regar el terra del pati per desfer el gel i aparentment va quedar net i l´endemà ja el podríem utilitzar. Però la nit va ser encara molt freda i al dia següent tot el patí era una pista de gel. Va quedar pitjor que abans.

• Molthonrat2.221 5 793👍 837
    Recordo pujar al terrat de casa meva, que estava tot nevat, per representar amb els ninos d'Star Wars la batalla de Hoth...

Publicitat

Fòrums

• 9.174.196 missatges
  • 216.741 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat