Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

HORTICULTURA pràctica i ecològica.

Rampillet5.255 9 413👍 613

Agricultura pràctica i ecològica: consells.

Respostes

Configuració
  • novren20.521 7 72👍 252

Caram, sona molt bé! On teniu l'horta aquesta?

• Rampillet5.255 9 413👍 613

Zona de la Noguera baixa.

• EPS62.131 13 8👍 10.900

No et puc ajudar, però

Veig que no sou hortelans de tota la vida, pq això no ho havia sentit mai

La climatologia de la zona és, per deducció una 7-9 segons l'escala USDA

La terra és alcalina, però hi voldríem plantar nabius, groselles, gerds, castanyers, ribers negres i rojos, etc que prefereixen terra ph 5.5, per això haurem de rebaixar el ph en alguna zona per fer terreny acídic, abocant-hi peles de cítrics, vinagre i altres mètodes que estem invetigant.

No faig hort, però conec moltíssima gent que en fa i mai he sentit totes aquestes coses.

Només puc donar-te un consell, no et compliquis, el millor que pots plantar són tomaquets, és el que més val la pena de plantar ja que són molt millors que els de compra. Hi ha coses que no val ni la pena de plantar, pq per l'esforç que costa i el preu i sabor si les vas a comprar a la fruiteria, no val la pena.

Home, són coses que mirant una mica per internet surt com a informació d'horticultura bàsica. Si vols plantar nabius en una terra amb un ph 9, allà no sortirà res. Les tomateres n'hem sembrat de les raf i de lex txerry, però en aquesta zona fins a principis de maig no és aconsellable de plantar-les perquè farà una ruada i les matarà.

• EPS62.131 13 8👍 10.900

No dic que no, però amb la d'avis que conec que fan horts, i mai es fixen en tot això, si a cas diuen:

"per Sant "x" s'ha de plantar tal cosa, per la pasqua "y", etc..."

Per cert, depèn on siguis, de fet actualment a qualsevol lloc, s'ha de tenir en compte els lladres, que deixien pelats els horts.

• ArnaubassolsUsuari sumador7.166 8 301👍 128

El millor és mirar què tenen plantat els veïns i anar demanant com creix aquella planta en aquell poble, apart del pH hi ha molts altres factors determinants (pluja, vent, pedregades). De fet hi ha anys que, sense motiu aparent, les patates surten molt petites o surten molt grans

• EPS62.131 13 8👍 10.900

El millor és mirar què tenen plantat els veïns i anar demanant com creix aquella planta en aquell poble

Pel que fa les patates, més val comprar-les a la tenda, són una feinada i no són molt millors que les de la tenda, a part que normalment duren més les comprades que les patates plantades per un.

CALENDARI DE L'HORTOLÀ. Notes del calendari del pagès.

Avui dia 11 de març, característiques que afecten l'horticultura (ho anirem anotant de tant en tant=:

El sol ha sortit a les 7:13. Assolellat.

Hores de sol 11h37m.

Quart creixent. 73 per % de llum.

Lluna quart creixent. Lluna plena el 17 de marc. 

• Schweizer731 11👍 31

No et puc ajudar però... molta sort amb el projecte! 

• tindal8.063 11 265👍 136

Horticultura, més que agricultura. Per ser agricultura com a mínim 3ha.

• Brioix5.077 6 425👍 1.396

1. No aconseguireu canviar l'acidesa de la terra. És la que és. Tampoc influeix molt, excepte si és extrema. Així que no us hi esforceu.

2. No planteu plantes de cicle llarg: nabius, groselles, gerds, castanyers... ?? Un castanyer us trigarà 20 anys a donar un bon cistell de castanyes. A més, nabius creixen als marges i ningú els cull. I no veig la lògica de plantar groselles quan en els marges encara hi ha més esbarzers que nabius, que fan móres i no groselles, sí, però fan molta més producció que les groselles que pugueu arribar a collir mai.

Si és un hort, planteu verdures: són fàcils patates, cebes, porros, alls i cebes, tomaqueres (porten feina i s'han d'ensulfatar), espàrregs, carbassons i carbasses, pèsols i faves, col-i-flor, pebrots i albergínies... Tot això és fàcil i dóna resultats a curt termini (mesos). Perquè una grosella et dóni una bona producció pot trigar 5 anys.

• pariadelsud1.624 11 944👍 8

Tal com et diuen per aqui, el millor que pots fer es preguntar als iaios de la zona que planten, quan i com i segurament que estaran encantats d'explicar-te els seus trucs i com ho fan. És la millor manera d'obtenir bons resultats.

Deixa't estar de ph i històries d'aquestes. A més si ets de la zona de la Noguera també hauras de mirar el calci que hi ha a la terra perquè és terreny calcàri, a bada de considerar l'alçada, nutrients de la terra, etc. Jo sincerament no em complicaria la vida i preguntaria com ho fa la gent de la teva zona en concret.

• Terret_PV13.515 12 151👍 772

- Agafeu una dotzena de gallines i un parell d'ànecs: tema caragols i insectes nocius solucionats (a més de tindre un plus d'ous ecològics). Vigileu amb els lladres!

Construiu casetes de marietes: Tema pulgons i altres insectes blanets i nocius solucionats.

- Afavoriu la presència de vespes: Vos estalviaran molts problemes.

- Si hi teniu prou espai, vos aconselle que agafeu un ruc, vos abonarà l'hort menjant-se les herbes indesitjables i a més van molt be per llaurar la terra o fer qualsevol altra cosa, son animals cabuts però molt intel·ligents (encara que la cultura popular diga que no) i metòdics. Aneu amb compte amb les hortalisses, que també se les fotrà, però hi han molts mètodes de mantindre-los allunyats.

- L'aigua permanent, molt important si vols tindre presència d'estos insectes, amb un parell de safetes amb una pedra per a que no s'ofeguen sobra.

- També podríeu col·locar nius de rates penades i teuladins, tenint-ne un parell a l'hort vos estalviaran molta faena.

PD: Acabe de vore que només son 170m2, havia llegit 1700m2 . Doncs oblida lo del ruc i amb un parell de gallines tindràs prou, tot lo atre vindrà molt bé

• __23712__1.254 10👍 417
    Què, com ho porteu ?
    Estava buscant si hi ha via algun fil on la gent posés les seves experiències i problemes per així anar comentant, i veig que hi ha aquest fil de no fa massa, així que l'aprofitaré.
    Actualment el meu maldecap és un de molt vulgar i previsible, que són els ocells i les maduixes. Encara que ho hagi cobert amb una xarxa busquen per on hi ha forat en la caiguda de la xarxa pels costats, es colen i se les foten que dona gust. Com ho solucioneu ?
    Una altre cosa, quan ja no donin més fruit aquest any, recomaneu arrencar-les i l'any vinent posar plantes noves ? Les feu durar gaires anys vosaltres ? jo les que estic collint no són ni meves, ja estaven allà i sembla ser que tenen tres anys.........  
    • Beni-masclet16.014 10 115👍 921
      Jo mai he plantat maduixes, no et puc ajudar... però sobre els ocells, el veí d'un terrat del costat té un munt de CD's penjants de fils, açò fa reflexe i els allunya. De retruc, com està en un primer pis al costat de l'hort, també fa reflex a casa meua i els allunya

Jo tinc problema amb els gats, que no es mengen res però es caguen dins l'hort que dóna gust i de tant en tant tiren algun test. Quan els veig des de la finestra els ruixe amb aigua però no aprenen
      • __23712__1.254 10👍 417
        Això dels CD's no ho puc fer ja que estic molt a prop d'un hotel de turisme rural i formo part del seu paissatge principal. Em vaig comprometre a no tenir res a la vista de plàstic o que trenqués l'harmonia paissatgística. La xarxa ha estat l'única concesió visual, i perquè està a 60 cms d'alçada. Però gràcies pel suggeriment.
    • xavi20107.237 15 296👍 1.658
      Anaclet Campanes escrigué:

Actualment el meu maldecap és un de molt vulgar i previsible, que són els ocells i les maduixes. Encara que ho hagi cobert amb una xarxa busquen per on hi ha forat en la caiguda de la xarxa pels costats, es colen i se les foten que dona gust. Com ho solucioneu?
      La malla anti ocells reposa sobre el sòl i és normal que els ocells més espavilats l'aixequin o aprofitin forats donats per les arrugues de la malla. Les canyes de forma horitzontal sobre aquesta zona fan de pes i ja no poden entrar. A més pots reforçar-ho posant una pedra sobre la canya cada 2 metres.

Una altre cosa, quan ja no donin més fruit aquest any, recomaneu arrencar-les i l'any vinent posar plantes noves ? Les feu durar gaires anys vosaltres ? jo les que estic collint no són ni meves, ja estaven allà i sembla ser que tenen tres anys.........  
      És una planta plurianual. Es pot cultivar més de 3 anys. Si és una bona varietat i pots mantenir-les no les arrenquis. La gent les treu perquè no té lloc i va fent rotacions de cultiu. També per comoditat, així no els cal fer un manteniment anual de la planta.

Pots obtenir noves plantes dels estolons i després replantar-les o regalar-les. Les que tens plantades els hi faria una divisió de mata a la tardor. A la primavera la planta rebrota amb més força (sempre que aportis bones dosis de compost i pH àcid).
      • __23712__1.254 10👍 417
        T'he fet cas i ho he complicat una mica més posant vares de ferro a la part de la xarxa que toca amb el sòl perquè no la puguin aixecar. Ara si veig que se les foten igual, em rendeixo i els aplaudeixo.
        Les maduixeres amb fulles vermelles o color coure....... això és el míldiu, no ? alguna proposta que no sigui especialment agressiva ?

Ara si veig que se les foten igual, em rendeixo i els aplaudeixo.

Les maduixeres amb fulles vermelles o color coure....... això és el míldiu, no ? alguna proposta que no sigui especialment agressiva ?

No crec que sigui Mildiu. Aquest fong fa taques de color marró i groc. Les fulles velles poden agafar aquest color vermell. També és molt freqüent durant les estacions de més fred, tot i que no seria el cas d'ara. Les deficiències de nitrogen i fòsfor també donen aquesta coloració.
          • __23712__1.254 10👍 417
            suposo que ja porten forces anys i han exprimit tot el sòl. Jo porto en aquest pam de terreny cinc mesos, així que segurament faré net quan els ocells hagin acabat el seu tiberi i llestos. 
    • NechUsuari sumador3.273 17 613👍 54
      És terrible això dels ocells. Les cireres cada any són totes pels estornells

L'època dels enciams arriba a la seua fi, enguany m'han eixit molts que eren bords, del no res i estaven igual de bons que els de llavor. Ja han tret tronc i flors, done per polinitzat tot l'hort fins la tardor. També vaig plantar espinacs però m'ha donat molt poca cosa i de seguida s'han fet malbé.

A diferència de l'any passat, que a l'abril ja tenia tomàquets, enguany he plantat la varietat Montserrat i li està costant moltíssim créixer. Han tret alguna flor groga i algun capoll, però de moment no arriben al metre.

Qui m'ha donat una bona sorpresa són els carbassons, l'any passat no hi havia manera, se'm morien en test fins i tot. Enguany les plantes han crescut prou ràpid i ja tinc capolls d'on eixiran les flors.

Les carabasseres l'any passat es van fer grans, van traure un munt de flors taronges però de seguida es van morir, abans d'octubre ja s'havien mort sense donar cap fruit. Ja vorem enguany.

L'any passat vaig plantar un munt d'albergínies i a banda de que creixien molt lentament, només 3 o 4 van traure flor i només 2 van donar albergínies esquifides (una va donar 2 i l'altra només una). Enguany no plante.

Tinc un tros de poc més de 25 metres quadrats en un entorn semi-urbà, no puc demanar meravelles però he estat 4 mesos autogestionat d'enciam i l'any passat tot l'estiu autogestionat de tomàquets

Certifique que les marietes es mengen un munt de bitxos roïns i les vespres també, que a més, si no les fas res no piquen, jo que sóc un vespòfob de tota la vida encara no m'ha picat cap del meu hort (d'altres llocs, si )

• __23712__1.254 10👍 417
      Ostres, si no tens masses metres els carbassons t'ocuparan gairebé tot l'espai, no ? Això de deixar espigar algun enciam perque polinitzi no ho he fet mai. De fet semple els he posat de planter. Quins mesos et van començar a sortir els bords ? 

De moment només tinc 3 o 4 plantes de carbassons i les estic posant a on abans hi havia enciams i espinacs. Doncs a partir del gener crec que vaig començar a vore enciams on no n'hi havia plantat, sóc prou novell vaig començar al febrer de l'any passat.

De fet ahir vaig descobrir un bord xicotet que encara no s'ha espigat, creixen entre males herbes i de vegades els xafes sense voler. Jo sempre he comprat tot de llavor, que és més barat que el planter i fa més il·lussió quan els veus nàixer 

Les carbassoneres si van bé, amb 2 o 3 en fas de sobres
        • __23712__1.254 10👍 417
          Si. Tens raó , però el meu problema és que tinc un espai assolejat bastant llarg però molt poc ample, i aleshores faig com els urbanistes, busco creixements verticals (tomateres, alberginieres, pebroteres..) . I a l'espai més ombrívol que és on m'hi cabrien bé no es farien. Allà hi ha les maduixeres, mentes, julivert.....
        • Lleidatans2.227 11 790👍 902
          Amb una n'hi ha prou per una família de 7.
      Enciams la seva fi? però si és una planta d'estiu! (crec que dius enciams a alguna altre cosa )

es nota que ets del sud, pq a l'abril tomates és molt aviat :) Les de montserrat són més lentes, produixen menys, però de sabor són més dolces

L'alberginiera li agrada molt la calor i l'aigua. Els carbassons també els hi agrada molt l'aigua. Potser patien de sec i per això queia la flor (especulo....).

Doncs no sé, les llavors de l'enciam són de botiga ecològica, me l'he menjat i sap a enciam, a l'hivern em funciona molt bé pero a la primavera l'ix tronc, creix, eixen flors i les fulles s'amarguen
        Més o menys així (les meues són més bèsties):

Estaria encantat de poder plantar altres varietats si tinc l'oportunitat

Jo sóc del sud, però les terres estan al Baix Llobregat L'any passat la varietat de tomàquet era molt xicotet, no cherry però de tamany un poc més menut que el tomàquet canari; vaig plantar en test, em va aguantar la nevada del febrer i vaig transplantar poc després.

Ja aniré contant a vore com em va amb els carbassons, de moment fulles molt grans i capolls fàl·lics a punt d'esclatar

Ups, potser els hauries de posar en un test més gros, potser pateix massa, i per això s'espiga :S
            No és el meu, he tret la foto de google images Els meus estan a terra i tots s'espiguen més o menys a l'hora, just quan comença la calor. L'any passat igual però a partir de desembre naixen enciams bords. Potser és la varietat...
          Es enciams de la foto deuen portar molt temps en aquell test. Totes les plantes tenen un cicle de vida o fenològic. Si no consumeixes l'enciam quan ha acabat el seu creixement, és a dir quan el tenim igual de bonic i gran com els de les verduleries, la planta segueix amb el seu cicle. Per tant s'espigà i treu els cossos reproductius. Tinc entès que els enciams espigats no tenen bon gust.

És una experiència molt maca, produir les teves pròpies llavors. A més molt recomanable si has comprat un planter o llavor que ha sortit amb molt bon gust o resistent a patologies. I econòmic. Si tens espai, no recol·lectis totes les plàntules i deixa que una segueixi el cicle i recull-ne les llavors.

Molt bonica la foto.
  • Sònia91Usuari sumador16.777 11 104👍 2.847
    http://www.horticultor.cat/
    Algú em sap dir com i quan s'empelta un naranger?

Mon pare diu que té més de 30 anys i que mai noha fet cap fruit? Només fa bonic, i té punxes.
    Hem sembrat / plantat sindrieres.
    Quines plantes es desenvolupen millor amb terra acídica?
    Seed Germination

Germination is a complex physiological process with photo-dependency, initiated by water absorption during a period of optimum temperatures. When these three criteria are met, seed dormancy is lifted and the radicle emerges, signalling the end of the germination process.

Publicitat

Fòrums

• 9.284.514 missatges
  • 220.652 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat