Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

Excursió al Tarragonès: Impresions socio-lingüistiques.

Will20.578 9 71👍 2.490

Des de fa temps, molts som conscients, i al fòrum s'ha comentat abastament, de que el Tarragonès és una de les comarques de Catalunya més espanyolitzades, almenys sobre el paper. Per això un altre raconaire i jo hem anat a fer una visita per diverses poblacions de la comarca, i aqui deixarem constància del que hem vist.

Que quedi clar que pot ser que avui no haguem estat en contacte amb una mostra representativa de cada localitat o barri (diumenge, sobretot a la tarda, és un mal dia) però el que hem vist i sentit és talment com ho diré, sense enganyar-nos inútilment.

Primer de tot hem anat a Salou. Hem arribat molt d'hora i hem anat nomès a esmorzar a un bar de la zona de la platja proper a l'ajuntament. Cambrer i cambrera castellanoparlants. Ella semblava rumana i ell espanyol. Entenien però no parlen el català. Una parella de 40 anys castellanoparlant i nomès nosaltres al bar. Pel carrer hem vist a poca gent, però parlaven castellà tots. En definitiva, una mostra poc representativa però que ens indica que costa trobar-hi catalanoparlants. Sé per experiència que n'hi ha i en quantitats més altes del que pot semblar, però avui no n'hem sentit a cap.

La següent parada ha estat Vila-Seca. S'ha de dir que anavem molt previnguts amb aquesta localitat perquè els resultats de les últimes eleccions van ser força pèssims, per exemple és el poble amb més % de vot a C's, però ens ha sorprès gratament. El centre és molt català, hi havia força estelades i molta gent de diferents edats parlant català. Les afores són ja més xungues i hem vist molt de xandalero andalús. Sent generosos li posarem un 30% de catalanoparlants a Vila-Seca: impresió positiva pel que esperavem trobar-nos, i optimistes de cara al futur perquè sembla haver-hi barreja entre catalanoparlants i castellanoparlants, i això en fa augmentar l'ús.

Desprès ens hem dirigit a La Canonja: aqui comença lo xungo de veritat.

Hi hem arribat a dos quarts d'una o la una. És un poble que es va independitzar fa uns 2 anys de Tarragona, petit, d'uns 5000 habitants. El nivell socioeconòmic és molt baix. Castellanoparlant en un 95%. De fet nomès hem sentit parlar català en una paradeta de l'ANC que recollia vots per a la independència (hem vist un parell de persones signar, hi ha estat encoratjador veure'ls allà). Com a anècdota, dir que hem vist una estelada (vermella) a una casa. Prou.

Acte seguit hem anat a Bonavista, que és un barri que pertany a Tarragona Igual que La Canonja, inclús m'atreviria a dir que pitjor. Els catalanoparlants no deuen passar de l'1%. Hi havia un mercadillo deplorable a on senties mitja dotzena de llengues menys el català. Menció especial a les parades que venien pollastres de lluita.

A Torreforta hem parat a dinar. Eren gairebé les tres i no hem pogut escoltar a gaire gent pel carrer, però els pocs que hem sentit en castellà. Al bar on hem entrat els cambrers i la clientela també castellans, menys una parella que parlaven en català de l'Ebre. Rotulació de comerços molt majoritàriament en castellà, però es veia alguna cosa en català, no com als barris anteriors, que era inexistent. Sent generosos, li posarem un 10% de catalanoparlants.

Val a dir que ens esperavem un panorama semblant al que hem vist, per això no ens ha afectat gaire. Però desprès hem anat al centre de Tarragona, i, s'ha de dir que, tot i que la cosa canvia molt, sobretot a un nivell arquitectònic i urbanístic, hem sentit molt de castellà a Tarragona centre. Sent generosos, hem calculat un 30% de converses en català. Moltes parelles i grupets de joves parlant en castellà. Ens hem endut una gran decepció , tot i que val a dir que ja hi havia estat més vegades i mig m'ho esperava, però no tan bèstia, sobretot quan llegeixo aqui raconaires que ho pinten com Banyoles.

En resum, hem vist un panorama força xungo i amb poques esperances de millora a curt i mig termini, perquè els barris de Ponent no guarden conexió amb el centre de la ciutat, i inclús aquest centre no destaca per la seva "catalanitat".

Respostes

Configuració
  • Sonic33.800 12 21👍 1.102

Ja t'has posat les chirucas i el barret d'explorador mentre feies la teva excursió?

• txaapas260 10

per sortir en la defensa del tarragonès, i que no serveixi de precedent, has anat a visitar lo milloret de la comarca i del Camp, et proposo un dia que visitis altres zones del Camp(Baix i Alt Camp, Conca, Priorat, Tarragonès i Baix Gaià)

salut!

• Màgor13.716 10 149👍 3.513

Jo flipo amb els que diuen que Barcelona està molt millor. 

Segons el baròmetre de la fundacc i institut d'estudis catalans, l'ús del català al Barcelonès és del 27,9%. Per 34,9% al Tarragonès. 

• tudell1.208 9👍 3

lhas clavat força.vila-seca municipi historic. el cas mes llastimos es el de la canonja. i tarragona sho mereix per la prepotencia dels tarragonins. i si els tatragomins catalan els importa un rave catalunya, ells son tarragonins i prou. reus resisteix

• LesttattUsuari sumador38.765 11 15👍 13.981

Mala salut

13/01/14 02:00 - Pep Riera

Dissabte vaig anar a donar la signatura per la campanya de l'ANC Signa un vot per la independència. Mentre omplia la butlleta, els voluntaris explicaven als transeünts arguments per convèncer-los de la conveniència i els beneficis de la independència: la situació d'ofec econòmic, la laminació de competències, la negació de drets, etcètera. Són els que en els últims temps han servit per crear nous independentistes, però no ens hem d'oblidar d'un que ara no el tenim tant en primer terme però que és vital: la llengua catalana.

Ras i curt: si Catalunya no és independent, el català acabarà desapareixent; si no és pel pes de la Constitució espanyola, serà per degradació i dissolució amb el castellà. No és alarmisme ni cap bestiesa. I ara ho demostro. La resta de l'article el farà Joan Solà, que ens va deixar orfes de saviesa filològica fa poc més de tres anys. Són fragments del seu discurs al Parlament el 2009 (reproduït, junt amb altres escrits, al llibre L'última lliçó, d'Empúries):

“La llengua catalana no està bé de salut: ni de salut política ni de salut social ni de salut filològica.

a) Per salut política em refereixo al marc estatal de referència. Quan es va aprovar la Constitució es va cometre la gran debilitat d'acceptar la desigualtat legal de les llengües de l'Estat. El castellà esdevenia sobirà, indiscutible, obligatori, amb drets il·limitats. Les altres llengües ipso facto esdevenien subordinades, inferiors, voluntàries, vergonyants.

Però em refereixo també a l'actitud secular de la immensa majoria dels espanyols monolingües envers la diversitat de tota mena, i concretament envers la diversitat lingüística. [...]

b) La salut social es podria concretar en aquella frase que hem repetit infinitat de vegades: s'estudia català en el sagrat clos de les aules però es parla castellà en l'àmbit lliure, obert i alegre del pati. [...] Fa trenta anys que diem, que ens diem, que aquí no hi ha conflicte lingüístic, i fa trenta anys que sabem que això és un sarcasme. [...]

c) La mala salut filològica del català és també fàcil de percebre. Em refereixo a la degradació alarmant de totes les seves estructures, fonètiques, sintàctiques, fraseològiques, lèxiques; al fet que sigui una llengua de per riure (o de per riure-se'n!), una llengua subordinada. Molts programes de ràdio i televisió adopten impunement aquest pastitx des de fa dècades. [...] I aquesta tercera mala salut no és gaire tinguda en compte però és d'una importància decisiva.”

Sisplau, recuperin-lo sencer. I signin.

El Punt/ Avui.

• __28070__8.083 6👍 1

Molt científic tot.

• Menphis46.429 12 11👍 2.430

Si voleu conèixer la catalanitat de la ciutat de Tarragona guaiteu els edificis: proporcionalment hi ha més estelades a l'eixample tarragoní que al barceloní.

• Will20.578 9 71👍 2.490

Vaig pensar amb tu quan estavem voltant pel centre de Tarragona. T'he de dir que hi ha estelades, però sense ser una barbaritat. Vaig veure nomès una estanquera, a un edifici a prop del Corte Ingles, però a la mateixa zona contaves més de 10 estelades.

El problema és saber si molta de la gent que vam sentir pel centre viuen al centre de Tarragona o venen de barris del costat o altres municipis.

Tu ens podries ajudar dient per exemple, quin % de catalanoparlants hi havia a la teva escola de primària i secundària, a la teva escala de veins etc. són indicadors més fiables del que sembla.

• __28070__8.083 6👍 1

La setmana passada vaig anar a Girona per signar a Les Voltes.Vaig passar-me tot el dia en aquella ciutat i només vaig sentir 3 persones parlan en espanyol -en un bar i una era xinesa- de centenars de vianants.Els edificis,balcons,terrats eren engalanats d'estelades.En el carrer del Cinema -vaig memoritzar-me el nom- perquè era tant espectacular que fins i tot se'm escapava el riure.En un edifici al costat d'una plaça havia el rei Jaume I ,en un altre lloc una placa de la llegenda d'unes mosques que van foragitar als francesos.Que vull dir-te que als Països Catalans hi ha barris i viles diferents que tots ho sabem.

No sé si fos de Tarragona em sentiria malament per lo que dius.

• OcellotdeBoscFeréstec6.351 7 338👍 1.214

Defensarem la nostra terra catalana pam a pam per qualsevol mitjà com farien totes les nacions del món

• Màgor13.716 10 149👍 3.513

Parlant de comarques la que sí que està fatal, fatal on res es salva és el Baix Penedès.

• Indepessimista23.727 13 50👍 1.536

Epic f(a)il!!!

• Pius5.506 13 389👍 101

AMB està força millor que AMT. Això fa temps que ho hem començat a constatar. És la influència lògica de la capital del país, vulguis que no té pols d'atracció que no té Tarragona. 

• Sònia91Usuari sumador16.777 11 104👍 2.847
    I no heu passat per Miami Platja?
  • Lister791.322 8👍 37

Jo sempre he sentit que el nivell de catalanitat a l'AMT és força baix, on hi ha municipis com la Canonja on escoltar una conversa en català es fa tant difícil com a Badia del Vallès.

S'ha fet menció del municipi de Vila-Seca on el nivell de catalanoparlants al centre històric és molt digne, aquesta població em recorda gran part a moltes poblacions del Baix Llobregat com per exemple Sant Feliu, Sant Boi, Sant Vicenç o en menor mesura El Prat o fins i tot Cornellà on a la part històrica d'aquestes poblacions el nivell de catalanoparlants és força alt.

• Publicitat

Fòrums

• 9.286.460 missatges
    • 220.701 temes
    Fixa la barra dreta
    Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
    més votats

Accedeix als fils més votats
    Publicitat