Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

Nou de trinca

Guglielmo236 14
A Lucca (Italia) on jo estic, i solament a Lucca) hom cal dir "Novo di trinca". He cercat en el gran diccionari del la llengua catalana (on line) , però em diuen que es d'origen incert. En el diccionari italiano tampoc hi ha. Em podeu dir, si ho sabeu, el ètim de la paraula trinca? Gracies i perdoneu el meu català

Respostes

Configuració
  • cubelles126 15
    no sé ben bé què vol dir ètim, però segons la enciclpèdia catalana, trinca és:
    - cap de corda que serveix per amarrar dues coses o una àmfora.
    - cadena o corda en forma d'anell.
    - conjunt de 3 coses de la mateixa classe.

i trincar és:
    - subjectar fortament amb trinques.
    - bevent amb algú fer xocar les copes.

i un trincó
    - persona molt bebedora.

i un trinc:
    - soroll que fan dos objectes de vidre al xocar.

en fi, no entenc massa l'expressió de nou de trinca, però aixòo és el que posa a l'enciclopèdia catalana...

• Guglielmo236 14
    Gracies cubelles , heu aqui el significat de l’exspressiò tret des del diccionari on line de la llengua catalana:
    nou de trinca loc adj Flamant, acabat d'estrenar.
    I ètim vol dir: forma originària d’un mot.
    Em sembla rar que a Lucca hom digui la matexa expressiò que en Catalunya i és per això que m’agradaria saber la seva origen.

• tixet40 14
    http://dcvb.iecat.net/default.asp

1. TRINCA f.
    || 1. nàut. Cap de corda que serveix per a subjectar dues coses o per a amarrar una perxa, una àncora, etc.; cast. trinca.
    || 2. nàut. Cadena o corda en forma d'anell, ben ajustada devers la meitat del bauprès perquè aquest no tingui moviment; cast. trinca.
    || 3. Estar a la trinca: navegar a poc a poc; cast. estar a la trinca o a la capa.
    || 4. Nou de trinca: completament nou, acabat de fer; cast. flamante. ang. brand-new. fr. tout neuf/toute neuve. it. nuovo/a di zecca. Un catre de fusta campit de vert, nou de trinca, com eixit dels encants, Pons Auca 31.
    Fon.: tríŋkc (or., bal.). tiíŋka (val.).
    Etim.: derivat postverbal de trincar.

1. TRINCAR v. tr.
    || 1. nàut. Subjectar amb trinca; cast. trincar. Cassant y aferrant veles, trincant ab guardins portalons y escotelles, M. Roger (Jocs Fl. 1911, p. 136).
    || 2. intr. Navegar molt orsat o en menys de sis quartes de la bolina; cast. trincar (Labèrnia-S. Dicc.).
    || 3. tr. Agafar, empresonar (en llenguatge d'argot). Ella va fer trincar al Marquesito, J. Givanel (BDC, vii, 64).
    Etim.: insegura; potser del fr. tringler, ‘unir les taules d'un vaixell’, segons Corominas DECast, iv, 577.

2. TRINCAR v.
    || 1. Beure molt, en llenguatge vulgar o d'argot (Empordà). «No trinquis tant, que t'emborratxaràs».
    || 2. Fer topar els vasos bevent a la salut d'algú (Empordà, Garrotxa, Barc.); cast. brindar. Tots s'alsaren a trincar a la salut dels nuvis, Bosch Rec. 18.
    Etim.: del germ. trinken, ‘beure’.

trinca (italià)
    Sillabazione/Fonetica: [trìn-ca]
    Etimologia: Etimo incerto
    Definizione: s. f. (mar.) legatura molto salda effettuata mediante cavo o catena, per fissare oggetti mobili a parti stabili della nave | nuovo di trinca, (fig.) nuovissimo | tagliare di trinca, (fig. non com.) di netto.

trincare
    Etimologia: Deriv. di trinca
    v. tr. [io trinco, tu trinchi ecc.] (mar.) legare strettamente con una o più trinche.
    trincare 2
    Dal ted. trinken 'bere'
    v. tr. [io trinco, tu trinchi ecc.] (fam.) bere alcolici con avidità e abbondantemente (anche assol.): trincare un litro di vino; gli piace trincare.

zecca
    s. f. istituzione, per lo più pubblica, cui è affidata la coniazione di monete metalliche (nonché medaglie, sigilli, timbri, punzoni dello stato): una zecca clandestina, in cui si produce moneta falsa, gener. cartacea | nuovo di zecca, si dice di moneta appena coniata; (fig.) si dice di cosa appena acquistata o non ancora usata, o anche di idea originale, di notizia mai udita prima e sim.: un cappello nuovo di zecca; una barzelletta nuova di zecca.

[ Modificat per: tixet el 2003-05-18 05:45 ]

• oreneta861 1👍 3
    Cal buscar, en aquest cas, l'origen de l'expressió nou de trinca. Tenim la sort que Amades el recollí i està reproduït en diferents pàgines web: 

Origen: Si ens situem a la plaça del Teatre encarats vers el carrer dels Escudellers a l’extrem de la nostra dreta hi ha un curt carreró paral·lel a la Rambla anomenat del Gínjol; nom que no sabem pas de què li ve. En altres temps se’l coneixia pel del Palamall, o sigui pel joc de pilota, puix que palamall era un dels diversos tipus de joc de pilota.

En aquella època aquest carrer queia molt als afores de la ciutat i és natural que fos utilitzat per jugar-hi a pilota. L’esmentat joc, avui gairebé perdut, tingué antigament gran importància; constituïa un veritable exercici i la pràctica inconscient d’un esport. Les autoritats, si bé moltes vegades l’havien hagut de privar per les discussions i baralles que portava, altres encara l’havien tolerat i àdhuc fomentat com a esbarjo del jovent i exercici corporal de la soldadesca.

Una prova de la gran importància que havia assolit el joc de pilota la tenim en el gran nombre de frases i refranys que ens ha deixat en la llengua viva. Per exemple, l’acte de fer botre la pilota se’n diu trincar-la, i el lloc on es juga el trinquet. Les pilotes eren fetes pels sabaters; eren de cuir gruixut lligat amb fil, també de pell.

Formaven, més o menys, una bola tota boteruda, però així que es tirava a terra unes quantes vegades ja prenia una forma aproximadament esfèrica i hom podia amb facilitat comprovar si havia estat o no trincada, encara que no fos més que una vegada, segons que fos boteruda o esfèrica.

Explicació: Això donà lloc a la frase ésser nou de trinca, o mai no trincat, per indicar que una cosa no ha estat ni tan sols estrenada.

jo diria que en italìà es deu dir per influència del català, com passa en altres casos. només és una opinió, tanmateix...

Publicitat

Novetats

Fòrums

• 8.834.719 missatges
  • 205.840 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat