Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

[Interessant article al Diari d'Andorra]El posicionament d'Andorra davant el procés d'independència de Catalunya: "Andorra no mostrarà cap complicitat amb les aspiracions sobiranistes catalanes".

Front Patriòtic4.456 10 477

Catalunya: línia vermella

Més que neutral, invisible En plena negociació d’un CDI amb Espanya, Andorra no mostrarà cap complicitat amb les aspiracions sobiranistes catalanes. Vaja, com ha fet sempre.

Gabriel Fernàndez - Andorra la Vella- 17/09/2012

Marta Roure a la manifestació amb Toni Strubell.

Com si no hi fos. Camuflat. Així diu el manual que ha d’estar un diplomàtic o polític andorrà davant de qualsevol situació relativa a l’independentisme català.

És una de les línies vermelles de les relacions internacionals del Principat, des de sempre. L’ambaixada espanyola, que en aparença podria semblar sobrevolar l’actualitat local sense grans preocu­pacions, pentina les notícies dia a dia i  informa puntualment Madrid de tot. Qualsevol tic de complicitat amb el sobiranisme català per part d’un polític rellevant del país trigaria 5 minuts a arribar a la Moncloa. Madrid, governi qui governi, no vol que Andorra, que sí que és un Estat, pugui ser altaveu de la reivindicació nacional catalana. Aquesta línia vermella es veu encara més gruixuda ara que coincideixen en el temps l’escalada de les pretensions catalanes amb la negociació amb Espanya d’un conveni per evitar la doble imposició. Si algú espera algun gest del Govern d’Andorra sobre l’independentisme català no es produirà. De fet, l’executiu ha declinat la invitació de participar en aquest reportatge. “Xerren el nostre idioma, són com família nostra, possiblement siguin del Barça com nos­altres, però el nostre interlocutor d’Estat a Estat és Madrid”, aquest podria ser el decàleg del bon diplomàtic andorrà davant la temptació d’escabellar la seva part catalana. Jaume Gaytan, l’ambaixador andorrà a Madrid, ja sap que “compta amb això i més ara”. No serà fàcil que Gaytan o el Govern de Toni Martí es facin gaires fotos amb cap membre de la Generalitat els propers mesos i, si passa, la precaució serà extrema amb l’escena.   
    “Andorra ha de tenir bona relació amb Catalunya, ara dins de la Constitució espanyola i en el futur on pertoqui”, manifesta l’exministre d’Exteriors Xavier Espot, que admet que “Madrid és molt sensible a les relacions Andorra-Catalu­nya i sempre hem d’anar amb molt de compte de no fer ni dir segons quines coses”. Espot va ser ministre amb Bartumeu, mantenint l’estil ultradiscret que abans havien tingut la resta d’executius del Principat, i demostrant que aquest posicionament poc té a veure amb la línia política. De fet, amb Juli Minoves de ministre és quan més ponts es van  estendre amb la part sobiranista del tripartit català per a disgust de la diplomàcia espanyola. Mai manifestat públicament, però.

Respecte i prudència
“Els catalans sempre han estat molt respectuosos amb la nostra posició prudent”, afirma l’excap del Govern Òscar Ribas, tot afegint-hi que “Jordi Pujol, per exemple, sempre va entendre la nostra prudència”. Ribas explica que una Catalunya independent “teòricament” seria bona per a Andorra “perquè tindríem un aliat més en el món que, a més, parlaria la nostra llengua”. L’excap del Govern, però, puntualitza: “Espanya sempre ha estat un amic immillorable.” “No variaria gran cosa si Catalunya és un Estat independent d’Espanya”, pensa Òscar Ribas, que coincideix totalment amb l’economista i exministre Pere López: “Hi hauria poca influència econòmica, no crec que vinguessin més turistes.” López estima que les fronteres entre països no són determinants “ara mateix per a l’economia”.
    Discrepa absolutament l’empresari Francesc Robert, actual director d’RTVA. “No nego el meu catalanisme, però és clar que ens convé una Catalunya independent perquè seria més rica.” Robert desplega més arguments: “La moral dels catalans seria més alta i això també ens afectaria en positiu, a part, els països que comparteixen llengua i cultura s’ajuden i es protegeixen, com Alemanya amb Liechtenstein o Àustria.” No tothom ho veu així. Jaume Martí, empresari des de fa 36 anys, creu que “ens convé més estar al costat de dues potències que no d’una que no ho seria tant”. Martí, que té diverses farmàcies, té d’altres motius per no ser gaire partidari: “Per nosaltres sempre és molt més senzill tractar amb París o Madrid que amb Barcelona. És, de llarg, on tinc més problemes.” El president de la Cambra de Comerç, Marc Pantebre, exposa un dubte: “Els catalans ens veuen amb molta simpatia però si tinguessin Estat propi potser podria canviar perquè no devem de ser els seus competidors.”
    L’exconseller general Simó Duró és més contundent: “No ens convé gens una Catalunya independent, els catalans són colonialistes.”

Andorrans i catalanistes
La tremenda manifestació de dimarts a Barcelona va posar la pell de gallina a l’exconseller socialdemòcrata Jan Cartes i a l’expresidenta dels Verds Antònia Escoda. Són dels pocs independentistes de la classe política. “El meu avi em va portar a la manifestació del 1977, sempre ho he sentit molt endins això”, explica Cartes. “Vaig néixer a Tortosa i sempre m’he sentit catalana i andorrana”, diu Escoda.
    Marta Roure, la cantant que va representar Andorra a Eurovisió, va estar dimarts a Barcelona: “Andorra ja té la llibertat, ara que la tingui Catalunya!” Roure  diu que dimarts va viure un moment “emotiu, espectacular...”. Xavi Bonet és periodista i presentador a Andorra Televisió, també es va manifestar dimarts: “Sóc andorrà però vaig néixer a Barcelona i m’hi vaig estar fins als 11 anys, el meu catalanisme va una mica de la mà d’això i sempre l’he sentit.” Juli Barrero, un altre dels assistents, és conegut a Andorra per ser l’editor de la revista A Voz Lusa: “Sóc catalanista-independentista de Manresa i lusitanoandorrà, una bona barreja, oi?” Barrero, que fa 15 anys que és al país i té una parella portuguesa, explica que “vam omplir un cotxe, vam anar cap allà i vam viure una jornada fantàstica, una enorme protesta calmada, va ser preciós”.

Enllaç a l'article on podreu llegir els comentaris dels lectors:

http://www.diariandorra.ad/index.php?option=com_k2&view=item&id=22489

Respostes

Configuració

Publicitat

Novetats

Fòrums

• 9.226.623 missatges
  • 218.633 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils