Publicitat

Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

"Memetro", la T-11, la T-20 i a viatjar sense bitllet!

Compte Català ClimentUsuari sumador24.304 8 47

 

 

Memetro és "la primera mútua que paga multes del metro de forma col·lectiva a la ciutat de Barcelona i rodalies", segons les seves pròpies paraules. Fins a febrer no començarà a funcionar i a registrar socis, però ja compta amb una llista d'espera d'unes 500 persones i guanya adeptes cada dia via Facebook, Twitter i una web pròpia molt elaborada. En ella juguen amb l'ambigüitat per definir-se com una "associació cultural sense ànim de lucre, formada en la seva majoria per afectats pel trastorn de la memòria conegut com "Memetro", una paraula inventada a força de creuar "Meme", "metro", "em fico" i el títol de la pel·lícula Memento (2000).

"Memetro és un tipus trastorn de la memòria, durant el qual l'individu és incapaç de recordar que segons la normativa vigent cal pagar el bitllet de tren o metro. Pot deure's a un mecanisme de defensa després d'un esdeveniment traumàtic, gairebé sempre relacionat amb l'abusiva pujada de preus anual o el mal funcionament de les instal·lacions", anuncien a la pàgina. "Cada any augmenten els casos en usuaris de totes les edats registrant-se en 2010 una mitjana de 136 multes diàries degudes a aquest trastorn a la ciutat de Barcelona", adverteixen en segones.

Per "recolzar als afectats" invertiran la quota mensual dels socis (7 euros) a sufragar col·lectivament les possibles sancions que rebin per viatjar sense bitllet, que ascendeixen a 50 euros (25 si es paga al moment). Perquè el fons comú no s'esgoti de seguida, han desenvolupat una aplicació per a mòbils que advertirà a temps real on hi ha revisors, encara que de moment ja llancen avisos a través de twitter. David, que exerceix de portaveu de Memetro, avança que també permetrà localitzar "bitllets perduts" pels usuaris multats, per reclamar la sanció i anul·lar-la. També es puntuaran als "afectats de Memetro" que menys multes acaparin amb descomptes en la quota o samarretes, "per premiar als quals aprenen a viure amb la malaltia de forma sostenible econòmicament".

Potser el més surrealista és que a la fi d'any van rebre el premi de la Sala d’Art Jove de la Secretària de Joventut de la Generalitat, amb una dotació de 800 euros. Un jurat va valorar els "projectes artístics digitals" rebuts, entre els quals hi havia Memetro, que va explicar els seus objectius amb aquest mateix llenguatge ambigu. "Dedicarem 400 euros al fons per pagar multes i 400 a un curt que divulgui nostra síndrome", respon rient David. "Estem fent reunions amb gent de la Sala d’Art Jove sobre el desenvolupament del projecte", explica. "Som una associació registrada i legalitzada i el projecte està molt pensat i fins i tot assessorat per advocats, no és cap ximpleria", defensa. També obriran una via per rebre donatius de "persones que no sofreixen Memetro però sí tenen amics afectats o se senten solidaris amb la causa". Ara ho porten entre quatre o cinc, "però quan ja hi hagi socis legals farem assemblees d'afectats i ens repartirem les tasques", rebla.

Veïns en contra de l'increment tarifari


La Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB) ha llançat aquesta setmana una campanya anomenada T-11 per fomentar l'aprofitament màxim dels abonaments de transport i alhora reivindicar la inconveniència de la pujada de preus ara que les economies familiars estan de vaques flaques. Un blog explica els detalls de la proposta i en només tres dies ha rebut més de 120.000 visites. "Està tenint un èxit extraordinari, ha corregut solament perquè a la gent li interessa, l'hi recomanen per la xarxa i per boca-orella", valora Josep Maria Soler, vocal de Mobilitat de l'entitat.

La T-11 és una targeta "imaginària" que permetria fer un viatge extra, però no al seu propietari sinó a un altre viatger. En realitzar el desè trajecte, si ha tingut una durada inferior al màxim permès (una hora i quinze minuts) i no s'han realitzat més de dos trasbords, el titular oferiria la seva targeta esgotada a un altre viatger, que encara podria utilitzar-la com si es tractés d'un enllaç més entre modalitats de transport. Per exemple, si el desè viatge ha estat utilitzat en l'autobús número 34, l'onzè pot realitzar-se en qualsevol altre autobús que no sigui el 34 i en tota la xarxa de metro, ferrocarrils, tramvies i trens de rodalies.

Per no haver d'anar preguntant a tots els viatgers si desitgen aprofitar l'onzè, la FAVB proposa deixar les T-10 esgotades subjectes a les marquesines d'informació de TMB, com per exemple les que hi ha en la majoria de parades de bus. Aquest senyal indicaria que la targeta és reutilitzable per un trajecte més i l'última impressió en el revers permetria identificar en quin autobús va ser validada per última vegada.

També proposen una versió més sofisticada de la T-11: la T-20. Es tractaria del mateix concepte, esprémer la durada màxima del trajecte, però en aquest cas en els 10 trajectes de l'abonament. Per a això caldrà buscar a un altre usuari amb qui regularment es coincideixi arribant i marxant-se a la mateixa hora, per exemple, en els canvis de torn de moltes empreses o entre amics i familiars.

Ara com ara la FAVB no ha pogut verificar quanta gent aplica la seva proposta, "potser perquè porta només tres dies i les T-10 triguen una mica més a esgotar-se", explica Soler. No obstant això, es mostra convençut que la gran difusió de la informació ja permet complir amb un dels dos objectius, "perquè a part d'abaratir el cost de la targeta, representa un toc d'atenció a la ATM, un senyal perquè s'adoni que ha comès un greu error amb una pujada tan abusiva de les tarifes en plena retallada del servei". La T-10, el títol més utilitzat de la ciutat, ha pujat un euro, fins a aconseguir els 9’25 euros (+12%).

La compra d'abonaments abans del canvi de tarifes, "normal"


Malgrat que afirmen no tenir encara les xifres, "la venda d'abonaments de transport aquest desembre ha augmentat una mica respecte a la resta de mesos però de forma molt similar als mesos de desembre dels últims anys", han assegurat fonts de la Autoritat del Transport Metropolità (ATM). La ATM; doncs, jutja "normal" l'increment abans del canvi tarifari, perquè "sempre hi ha una certa acaparació, encara que no excessiva".

Com ja divulguem al desembre, els títols caduquen dos mesos després del canvi de tarifes, així que aquest 2012, per ser de traspàs, caducaran el 29 de febrer. L'única excepció seran els abonaments trimestrals (T-Jove, T-Trimestre), que lògicament poden utilitzar-se durant els tres primers mesos de l'any sencers i per tant no caduquen fins al 31 de març (sempre que s'hagin estrenat dins dels dos mesos de termini normal). En cas d'arribar a la data de caducitat de l'abonament i no haver-ho estrenat encara, podrà canviar-se per un altre d'igual característiques en els Centres d'Atenció al Client de la xarxa TMB fins al 30 de juny. Això sí, caldrà abonar la diferència de preu si la tarifa del títol en qüestió ha pujat.

 

Respostes

Configuració

Publicitat

Fòrums

  • 9.205.713 missatges
  • 217.893 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat