Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

Wiki Loves Monuments CAT: compartiu el nostre patrimoni amb el món a la Viquipèdia

Davidpar33 7

Compartiu el nostre patrimoni amb el món a la Viquipèdia!

La Viquipèdia us convida a compartir imatges de diversos monuments locals amb tot el món a través d'un concurs d'abast europeu, participeu-hi des del dia 1 de setembre!

Logotip de Wiki Loves Monuments

Wiki Loves Monuments (WLM) pretén recollir el màxim d'imatges possibles en alta qualitat per a nodrir la Viquipèdia amb tot aquest seguit d'imatges i contribuir així a difondre el patrimoni immobiliari europeu des d'aquest gran aparador que és l'enciclopèdia lliure. Aquest concurs es durà a terme durant el mes de setembre de 2011 en diversos països del continent de forma federativa, amb una fase local i una de paneuropea, cadascuna d'ella amb premis per a les millors fotografies.

El Patronat de Turisme Costa Brava Girona, el Departament de Patrimoni Cultural del Ministeri de Cultura d'Andorra i la Fundació puntCAT participen, entre d'altres, en l'aportació de premis per a la fase local del concurs Wiki Loves Monuments, organitzat per l'associació Amical Viquipèdia. El jurat tindrà en compte la qualitat tècnica de la fotografia, l'originalitat de la composició i la utilitat per la Viquipèdia.

Cal destacar, també, el premi a la millor fotografia de l'Euroregió Pirineus Mediterrània (formada per Catalunya, Illes Balears, Llenguadoc-Rosselló i Migdia-Pirineus) i el premi puntCAT als 75 fotògrafs amb més monuments fotografiats dels Països Catalans. A nivell europeu, entre d'altres, hi haurà un premi especial per als monuments modernistes (amb la col·laboració d'Europeana) i per al millor vídeo. Vegeu els premis!

Les condicions són simples: que la fotografia sigui d'un monument identificat pel seu codi (vegeu les llistes de monuments), que sigui una obra pròpia cedida sota una llicència lliure, i carregada de l'1 al 30 de setembre a la mediateca de fitxers lliures Wikimedia Commons, independentment de la data en què s'hagi fet.

«Si monumentum requiris, circumspice («Si cerques un monument, mira al teu voltant»)»

epitafi de la catedral de Saint Paul

Països Baixos: l'origen de tot plegat

L'any passat es va dur a terme un concurs idèntic als Països Baixos i, a causa de l’èxit assolit, aquest any s’estén el concurs per Europa, des de Portugal fins a Estònia. Concretament, el 2010 es van fotografiar més de 8.000 monuments dels Països Baixos; en total es van fer més de 12.500 fotografies.

El premi per quantitat se'l va endur un participant que va aportar 1.371 fotografies de diferents monuments.

Wikipedia Takes Barcelona

Per tal que sigui més participatiu, el 17 de setembre, que coincidirà amb el el Dia de la Llibertat del Programari, Barcelona serà el punt de trobada per la gent què vulgui formar part del concurs. Wikipedia Takes Barcelona és una gimcana d'un dia on la gent està convidada a fer fotos als monuments de la ciutat. A més a més, es decidirà un lloc de trobada on viquipedistes de l'Associació Amical Viquipèdia hi seran per tal d'ajudar a qualsevol a pujar les seves fotos del concurs a l'enciclopèdia lliure. Més informació.

Està previst que també se'n faci un Wikipedia Takes a Andorra, on coincidirà amb les Jornades Europees de Patrimoni al setembre: una bona oportunitat per descobrir els monuments d'aquest país. Hi ha altres expedicions fotogràfiques que poden dur-se a terme.

Més informació

Respostes

Configuració
  • últim combat1.472 10 999

Ja en tinc un bon grapat preparats: d'Andorra, de la Catalunya nord i de la Catalunya sud.

• Davidpar33 7
    Bé últim combat! Jo us recomano que feu fotografies als monuments que tingueu més propers (busqueu-los a http://ca.wikipedia.org/wiki/Portal:Wiki_Loves_Monuments). I a més a més amb els premis que hi ha: http://www.wikilovesmonuments.cat/premis/
  • ziol7.290 15 293👍 2.745

Tinc centenars de fotografies lliures de monuments als països catalans, però em costa moltíssim pujar-les a Wikimedia Commons, mai no he entès el sistema que empren per classificar-les, ni he trobat un sistema per pujar-les que no sigui d'una en una.

Una prova de quer no és tan fàcil, rau en el fet que essent fotos amb llicència lliure, compatible amb Viquipèdia, i sent molt fàcil trobar-les amb Google perquè les tinc a Panoramio que és de Google, ni una de cada cent de les que tinc posades s'ha acabat fent servir; i sovint, als articles on es podrien emprar diu "manca una imatge lliure".

Curiosament, quan les posava a Flickr, sí que és feien servir més. Però el límit de 200 fotografies se'm queda molt curt i fa anys que no hi poso res.

• Davidpar33 7

Hola ziol,

si afegeixes les teves fotografies de Flickr al grup Wiki Loves Monuments CAT http://www.flickr.com/groups/wikilovesmonumentscat/ a partir de l'1 de setembre (fins el 30) es carregaran automàticament a Wikimedia Commons. D'aquesta manera hauràs contribuït al coneixement lliure i podràs entrar al concurs

• ArtigaireUsuari sumador6.736 9 317👍 3.814

Posa-les tu als articles, és la manera més efectiva de que sigui d'utilitat i és relativament fàcil posar imatges a un article.

M'ho tornaré a mirar, les úniques fotos que he posat personalment a articles de la Viquipèdia, no vaig trobar sistema que no fos provar de carregar-les prèviament al Wikimedia Commons, i tenir sort, perquè més d'una vegada, no ho vaig aconseguir. (O no m'hi apareixia, o sortia en una categoria que no era i no la podia canviar).

De totes maneres no m'imagino multiplicant per 800 —més o menys és el número de monuments que tinc fotografiats— el temps que he trigat les vegades que he aconseguit pujar-hi una foto, necessito un sistema massiu.

La veritat és que no entenc perquè la Viquipèdia és l'únic lloc que conec que tinc problemes per pujar-hi fotos. Si no volen posar una interfície d'usuari, al menys hi hauria d'haver un sistema per pujar-les via ftp o similar que permetés fer-ho de tacada.

• ArtigaireUsuari sumador6.736 9 317👍 3.814

Això sí, jo sempre les he pujat al commons i després les he posat a la viqui, així t'assegures que funciona. Si en carregues alguna i no et funciona envia'm un privat i t'ho miro. 

Això de totes les fotos ja no sé què fer-hi... suposo que paciència és la mare de la ciència, no?

Existeixen sistemes massius però no es recomana per persones que desconeixen com funciona (un és Commonist, jo l'he utilitzat). Ara pel concurs crearem un sistema de carregament massius, tot i així aniria bé tenir-les més o menys anomenades, perquè entrin a concurs i les categoritzin automàticament. Per privat et puc donar més detalls i et puc assessorar, crec que 800 imatges lliures sobre patrimoni català són molt importants que estiguessin disponibles per tothom. Quina feinada!

Després de parlar-ho amb els organitzadors del concurs s'ha decidit crear i habilitar la creació d'un grup a Panoramio per facilitar la participació:

* http://www.panoramio.com/group/17818/

Hi ha diversos usuaris que s'han proposat per ajudar-te en la teva tasca de trobar entre tantes fotografies, aquelles que poden entrar dins del concurs i marcar-te-les en una llista i tu mateix afegir-les al grup. (Després del concurs, també es penjaran la resta de fotografies que puguin ser útils en articles de la Viquipèdia i no hi entraven).

Perdona que aquests dies no puc estar gaire per la feina… La dona s'ha trencat una cama —precisament quan tornàvem de fer fotografies—, i encara que estic més per casa, vaig de bòlit i estic desconcentrat. A part hi ha l'onze de setembre i estic intentant delegar algunes tasques que m'hi havia compromès.

Suposo que a partir de l'onze m'hauré calmat una mica.

De totes maneres, ara mateix em miro això del grup de panoramio.

Hola Ziol! Ostres, entenc la teva situació. Si vols tal i com t'he dit li comento a diversos usuaris que facin una llista de les fotografies teves de Panoramio que compleixen les regles del concurs ja que són monuments BIC i te les envio d'aquí uns dies per missatge privat a Panoramio perquè les pugis al grup quan et vagi bé (més enllà de l'11 de setembre). Sento ser insistent, però ens interessa que el concurs sigui un èxit i que es recullin el màxim nombre de fotografies dels Països Catalans. (i a poder ser (personalment) apujar-ne moltes més que els 2 països que ens ocupen des de fa 300 anys).

Ja he fet una prova amb Catalunya Nord i la Franja de Ponent. Tinc l'avantatge que veient la llista sé si en tinc alguna fotografia publicada.

Mirant algunes comarques del principat, m'he trobat, però, que els criteris de selecció dels monuments són molt aleatoris. Per exemple: hi ha més de 50 monuments d'Arenys de Munt, quan a Canet que és un poble amb força més patrimoni, només n'hi ha un i potser no el més interessant. Ho esmento perquè són dos pobles que conec bé.

I sumat al fet que llevat d'excepcions —com les fotos de la Sagrada Família, L'Hospital de Sant Pau o algunes catedrals o similars— tendeixo a buscar els elements més desconeguts.

En resum, que ja aniré mirant les llistes i marcant les fotos que tingui.

En altres casos, en mirar la llista, sé que en tinc alguna fotografia, però que no la he publicat a Panoramio. Normalment per ser d'un lloc que ja en té moltes —malgrat que la immensa majoria hi són amb drets reservats—, per no tenir al meu judici prou bona qualitat, no haver fet encara els ajustos necessaris —llum, enquadrament, color—o senzillament, perquè encara no he repassat tots els meus fitxers o escanejat totes les diapositives —en molts casos ja no recordo a primera vista d'on són i és complex esbrinar-ho. Quan passi això, l'únic que puc fer és posar la foto a la llista de prioritàries per pujar a Panoramio, sense saber si ho podré fer gaire aviat.

Mentre hi siguin en un futur, tota pedra farà pared. Aquesta és la primera edició que es fa a nivell Europeu (els 2 anys anteriors es va fer només als Països Baixos). Aquest concurs només es poden fer llistes de monuments que disposem d'un registre identificador. Es va optar per fer un primer nivell de protecció que són els BIC/BCIN (Béns Cultural d'Interès Nacional) i en alguns casos com la ciutat de Barcelona o València (o algun municipi més dispers) hem trobat una base de dades amb un segon nivell de protecció que són els BCIL (Béns Culturals d'Interès Local) que esperem que l'any que ve poguéssim ampliar aquest nivell a tots els municipis dels PPCC (serà complicat, perquè no existeix una base de dades unica i en molts casos només està en versió paper i és confosa; cal una feina triple).

T'esperono a seguir-ne penjant. Estem treballant, perquè el robot les vagi penjant a Commons. Com a mínim, sabem que s'ha de crear un grup a Panoramio perquè allà també hi ha un grup significatiu d'usuaris amb ganes de participar.

Publicitat

Fòrums

• 9.174.971 missatges
  • 216.760 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat