Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

Flors de Bach, un placebo més?

Fr3sKi9.738 12 218

A partir d'un article que acabo de publicar al meu blog, vull generar una mica de debat sobre les Flors de Bach. Lo de sempre, experiències, crítiques, etc.

Flors de Bach, un placebo més?

Són les 3.30h. Surto al balcó provant de minvar la combinació xafogosa que provoquen l'estiu i el portàtil al damunt. Aixeco el cap al cel, cap a l'est. Observo Júpiter, l'únic punt brillant que destaca des de la meva posició. Em dic a mi mateix: "sempre és bon moment per observar el cel", i em concentro en el que realment pretenia escriure.

Farà cosa d'una hora he vist que al meu compte de Twitter hi tenia un seguidor més. Com sempre, encuriosit, he anat a mirar de qui es tractava i m'he trobat amb un usuari que ha resultat ser un distribuïdor de Flors de Bach. "Ai las!", he pensat, tot i que en veure que també comercialitzaven xiclets de Flors de Bach per gairebé 40€ el pack de sis paquets, no he sabut com actuar, si riure o plorar.

Edward Bach, l'origen dels remeis florals de Bach

Edward Bach va ser un metge anglès de la primera meitat del segle XX. L'any 1919 entra a treballar a l'Hospital Homeopàtic de Londres, on rep la (mala) influència del llegat medicinal que va deixar anys enrere Samuel Hahnemann, l'inventor de l'homeopatia. Aquest aspecte professional de la seva vida marca la base del que farà que el seu nom sigui recordat més endavant, juntament amb la seva fe per la teoria de les signatures, una antiga creença que prova de trobar propietats terapèutiques en plantes, animals i minerals relacionant les seves característiques (organolèptiques, forma, nom...) amb els símptomes de les malalties. L'arrel del ginseng, per exemple, s'utilitzava en la medicina xinesa com a panacea, com a remei per a qualsevol malaltia, degut a la seva forma antropomòrfica. Ara bé, cal destacar que Edward Bach va aplicar la teoria de les signatures en funció d'estats d'ànim i personalitats, no pas amb relació a símptomes originats per malalties.

Així, doncs, el Dr. Bach, embarcat en la idea de trobar una nova teràpia mèdica, va anar recollint flors que intuïtivament relacionava amb estats d'ànim: depressió, frustració, angoixa, etc. La seva metodologia, lluny de tractar-se del mètode científic, arribava a nivells realment alts d'absurditat. Tal és així que va trobar el remei per la impaciència en la planta Impatiens glandulifera només pel simple fet que el seu nom de gènere (el primer) tenia relació amb el que ell pretenia curar (el nom Impatiens el va designar Linné, un dels botànics de més renom de tota la història de la ciència, en veure que les plantes d'aquest gènere llancen les seves llavors en comptes d'esperar que caiguin). Finalment, va acabar recollint i descrivint un total de 38 flors per a desenvolupar la seva nova teràpia (bé, en realitat són 37 flors; el 38è remei floral és el que anomenen aigua de roca, que és simplement aigua extreta d'un deu). Tenint en compte que estava fortament influenciat per l'homeopatia de Hahnemann, va trobar que el millor mètode per a desenvolupar un remei a partir d'una flor era prenent les gotes de rosada que quedaven a la planta a primera hora del matí havent permès el contacte amb els rajos solars, els quals afavoririen que l'aigua adquirís totes les propietats terapèutiques de la flor. Malauradament, aquest sistema li va resultar ser poc pràctic, així que es va permetre la llicència d'agafar les flors i macerar-les o bullir-les amb aigua, deixant-les reposar posteriorment al sol. Amb tot, el preparat encara no estava acabat, sinó que s'havia de dissoldre a nivells infinitesimals. Una dilució infinitesimal es basa en diluir extremadament un principi actiu fent que al resultat final no en quedi pas cap rastre. Perquè entengueu millor què implica fer una dilució infinitesimal, us adjunto aquest vídeo que ho deixa, des del meu punt de vista, força clar:

https://www.youtube.com/v/M1B2aFElfjE&feature

No he pogut penjar l'article sencer, no sé per què. En tot cas, si algú se'l vol acabar de mirar pot entrar al blog clicant al títol de l'article, però bé, em penso que més o menys tots coneixem el tema i tampoc serà necessari.

Respostes

Configuració

Publicitat

Fòrums

• 9.176.764 missatges
  • 216.833 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat