Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

Txe Arana: 'És absurd no defensar una Catalunya independent'

James Hetfield21.330 9 66👍 2.172

'És absurd no defensar una Catalunya independent'

Si busquem “Txe Arana” al Google el primer que ens apareix són les imatges del vídeo que va gravar a favor de la independència en què apareixia vestida només amb una estelada com a vestit. Què la va portar a acceptar un paper com aquest?

El modelet! Quan em van dir que em vestirien amb l’estelada vaig pensar que seria la bomba! De totes les coses que he fet a Internet preval allò que té més morbo! I com que no he publicat mai cap foto en pilota picada, doncs, alguna altra cosa amb poca roba havia de ser. Sincerament, en aquell moment, era força arriscat comprometre’s; però m’ho va demanar un col·lectiu de gent de diferents situacions polítiques amb la idea d’iniciar una sèrie d’accions entorn a la independència de cara al 2014. I tractant-se de mi, era inevitable que acabés acceptant. En el meu espai, és el que podia fer pel meu país; representar un concepte tant específic, singular i distintiu de Catalunya i de la seva situació històrica era un honor.

Ho tornaria a fer?

No és un camí fàcil però hem de seguir en la línia fent el que puguem. Ens ha tocat viure un moment decisiu que és ara, que estem vius precisament, hem de seguir lluitant. Però ara que hi penso, potser aquest cop em faria abans unes fotos en pilota picada, mira què et dic!, potser seria més útil per certa “cultura” que ens envolta avui en dia.

Un altre acte en què va demostrar el seu compromís amb Catalunya va ser el 10 de juliol, quan va llegir un manifest a la manifestació en resposta a la sentència del Tribunal Constitucional. Què va sentir al pujar a l'escenari?

Sempre que trepitjo un escenari tinc una sensació de gran felicitat barrejada amb una certa responsabilitat, que em confirma que estic ocupant el meu espai. En aquest cas, la cosa es va magnificar. Tot sentint la força de la gent que hi havia, de tantes procedències socials i polítiques i que estaven allà plegats per expressar amb la seva veu, un sentiment comú. Jo estava tant emocionada que fins i tot se’m va escapar un gall, quan vaig llegir el manifest.

Des d'Òmnium Cultural van demanar-li si podia llegir el text, o s'hi va oferir vostè?

M’ho van demanar des d’Òmnium Cultural. Jo, després, els hi vaig dir de muntar-la encara més grossa, però no em van deixar, ens vam haver de cenyir al guió! És broma, però recordo que rèiem amb en Lluís Solé amb tot això, mentre esperàvem a sortir a l’escenari.

Creu que es manté l'esperit del 10-J o que amb el temps ha quedat diluït?

El 10-J no crec que fos un miratge. La clau, però, la té la classe política catalana que hauria de treballar, ara més que mai, en aquest sentit i en connexió. Ja em tingut grans aportacions amb les darreres declaracions de l’expresident Jordi Pujol. I ara és el millor moment o mai més. I la gent del carrer, tot i que ara ens costi més mantenir l'autoestima, l’orgull i la imaginació, amb aquesta crisis que patim; ha d’acabar d’entendre que és absurd que els catalans, a aquestes alçades, perdem la oportunitat de viure millor en una Catalunya independent. Espanya és un mal negoci cultural i econòmic.

Vostè no s'amaga de la seva ideologia, ben al contrari. Però, creu que això l'ha repercutit a nivell professional?

No me n’he amagat mai, ni tampoc l’he explicada mai del tot, la meva ideologia política. Bé, potser en alguna entrevista anys enrere, vaig explicar que el meu pare militava al PSUC. I a casa vaig mamar “Els segadors” i “La Internacional” i el manifest comunista de Marx, el materialisme dialèctic de Engels, Lenin, el Che, la revolució, etc. Després, lògicament, i per sort, vaig seguir descobrint i evolucionant una mica més i vaig seguir formant les meves pròpies idees sobre l’entorn polític. Se’m fa difícil identificar-me totalment amb una sola força política, com també se’m fa difícil ser només una actriu, que hauria de fer i callar i no comprometre’s, però, què vols? Estic acostumada a caure i a tornar-me a aixecar. I si em va repercutir negativament, no hauria de ser així; i si ha estat en positiu, encara ho hauria de ser.

Tot i que ha treballat com a periodista, tant a la ràdio i la televisió, s'ha decantat més sempre per un perfil més cultural .No li agradaria tractar més temes polítics?

Tractar temes polítics és molt interessant i complicat, i també ho he fet. Això sí, des de el punt de partida possible per mi: la cultura.

Un clar exemple que cultura i política no sempre poden anar per separats és la Llei del cinema. Com a dobladora, a vostè l'afecta directament.

Tota política cultural ha d’expressar aspectes essencials de la cultura del nostre poble. Tot allò que es pugui fer per aconseguir millores en el tractament de la nostra llengua, és absolutament primordial; però hauria de ser també útil i s’haurien d’assegurar els reglaments necessaris, per què en el cinema i el doblatge es deixés definitivament de tractar al català com una llengua de segon nivell.

Creu que servirà per potenciar treball i el reconeixement dels dobladors catalans?

Ho espero, francament. I si és així, espero que aquesta nova oferta de treball no es reflecteixi només en els que sempre treballen, que son sempre els mateixos, i pugui repartir-se millor la feina entre tots els dobladors.

Actriu, presentadora, periodista, guionista. Com es defineix a sí mateixa?

He anat fent i he anat creixent. Amb 15 anys vaig començar com a guionista i locutora de ràdio, al mateix temps que estudiava per convertir-me en escultora També he treballat en premsa, com a presentadora a TV3 i com actriu de doblatge. Sempre m’han molestat les etiquetes, però tal i com he plantejat la meva trajectòria professional, he acabat fent-ne una petita mostra! M’agrada molt el meu ofici, sobretot, quan el practico! I ja és massa si ho faig en la seva totalitat; a través de les arts, la cultura i la comunicació.

A dia d'avui estàs treballant al programa “Ànima” del Canal33. Quins són els propers projectes en què està treballant?

Poso veu també a d’altres programes culturals del 33, com unes petites peces que he gravat ara sobre les espècies d’animals del territori català, molt recomanable per conèixer bé el nostre entorn natural més proper. Faig alguna cosa de publicitat i a més, estic treballant amb Francesc Cerro en un projecte teatral, en uns recitals amb el compositor i pianista Joan Martorell i estic desitjant tornar a fer ràdio i televisió properament. Ens veiem aviat! Salut!

Respostes

Configuració

Publicitat

Fòrums

• 9.193.829 missatges
  • 217.497 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat