Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

Cal commemorar el Dia del Soldat Català (26 de gener)?

Cal commemorar aquest dia?
Sí.
92 (79.31%)

No.
24 (20.69%)

Vots emesos: 116
clubjazz 11.437 10 177

26 de gener: Dia del Soldat Català

26 de gener: Dia del Soldat Català
Data que commemora la victòria de les tropes catalanes enfront les del rei Felipe IV a la coneguda batalla de Montjuic l'any 1641. També coincident amb l'ametrallament i mort del jove militant de Terra Lliure Martí Marcó, l'any 1979,per part de la policia espanyola.
Personalment, crec que cal donar popularitat a aquesta data, i que sigui commemorada arreu de la Nació, i també pels catalans que som a l´estranger. Què en penseu?

Respostes

Configuració
  • Gnyee 3.975 8 519

Millor commemorem al Creador Català, o al Creador simplement, que no al que en la major part de les guerres sol ser un gos de presa. La trinxera és valor de vegades, i de vegades una causa justa, però normalment és brutícia, budells sortits i una bota xafant una cara.

http://farm3.static.flickr.com/2546/3767210015_bbf1edae5e.jpg

No serà per falta d'exemples mig oblidats.

• jostic 3.322 8 599

Penso que és el dia en que tot lluitador i lluitadora catalana té un dia en què es recorden els lluitadors/es que ja no hi sónj, els que van treballar perquè actualment estiguem on estem i un dia per reconèixer la feina que s'està fent en tots els àmbits.

Per tant, penso que s'ha de celebrar, sí. Si es vol dir Soldat Català, que es digui així. Jo preferiria lluitadors/es o combatent. A més, no hauria de celebrar-se només des de l'EI.

A fer actes i commemoracions el proper 26 de gener!

• laza_lazarevic 878 8

Però per què commemorar avui un element que no existeix? Avui no hi ha soldats catalans perquè avui Catalunya és un país de covards. El millor homenatge que es podria fer a aquella gent que van derrotar el rei Felip seria tornar a defensar Catalunya com ho van fer ells...

• Volksarmee 3.552 11 566

I tant, als patriotes que han mort pel seu país se'ls ha de recodar i retre homenatge.

• malllamplll 26.830 9 38 👍 1.143

Als qui han donant la vida per la pàtria , no s'els oblida.  Enlloc.

Ho dic abans de que aparegui un altra  "neo-modernillo"  defensant als dissenyadors, per damunt dels qui han perdut la vida al camp de batalla

• malllamplll 26.830 9 38 👍 1.143

I sobretot que es declari com a dia festiu !    

• Tisana 15.094 10 125 👍 26

Sí, evidentment.

• clubjazz 11.437 10 177

Jo penso que caldria fer una mena de calendari patriòtic, o de commemoracions i festivitats calanes, encara que no siguin oficials, impulsar-les.

• Cardona 294 7

Evidentment que s'ha de celebrar.

Ens agradi o no aquesta és la nostra història. Podria estar d'acord amb algun comentari que parla de diada del 'combatent' o 'lluitadors' i no 'soldat', però el que està clar que aquesta data ja fa hays que es commemora donant suport així a la 'memòria' que moltes i molts perdem amb el pas dels anys.

Hem de tenir present que un altra raó per recordar aquesta data és que a Martí Marcó el van assassinar un 26 de gener de l'any 1979 a la cruïlla del carrer de Bruc amb Diputació de la ciutat de Barcelona, i encara avui no s'ha obert cap mena d'investigació. Cal recordar que va estar assassinat per les forces d'ocupació per què ell lluitava per una Terra Lliure.

Així que clar que s'ha de commemorar no podem oblidar a tots i totes aquelles que han patit lluitant per una societat més lliure i justa a la nostra terra.

• Josep-Dencàs 32.109 11 23 👍 1.715

A mi aquesta data no m'ha agradat mai, tenim victòries molt millors que aquesta de Montjuïc i realment no es fa per lo de Montjuïc, l'origen de la celebració és la mort de Martí Marcó.

El dia del Soldat Català jo sempre he pensat que s'hauria de celebrar el dia de la nostra més gran victòria militar i aquesta va ser, de llarg a més, la derrota als francesos en temps de Pere el Gran.

Aquesta no només va ser una victòria aclaparadora en tots sentits (va acabar morint el propi rei de França a banda de la massacre passadissima de voltes de francesos que va haver), sinò que no la vam guanyar comptant amb ajut alié (com en el cas de Montjuïc en que teniem l'ajut de la cavalleria francesa).

Va ser a més després de que ens fotessin damunt una creuada imponent davant la qual tothom hauria jurat que acabariem massacrats i amb tot el nostre territori perdut. Va ser despres d'una guerra aferrissada i desesperada.

I, sobretot, va ser la batalla amb la qual els catalans vam posar els collons damunt la taula plantant cara a l'Europa d'aquells temps (representada sobretot pel Papa i per França) i donant peu a poder bastir posteriorment un imperi a la mediterrània.

Allò va ser el tret de sortida d'acabar esdevenint una veritable potència militar.

I això va passar al coll de Panissars el dia 1 d'octubre de 1285, la data de la major victòria militar catalana de tots els temps.

• Algú 17.118 13 96 👍 1.418

Brutal, Dencàs. Com sempre.

• Borrell 8.963 12 👍 1.385

La victòria de Montjuic i una després a Lleida contra els terços espanyols, va ser l´incici de la desfeta dels terços espanyols (els mes potents del mon, a aquesta època),un dels motius  de la independència de Portugal i un cop en la taula a tot l'imperi espanyol, amb o sense l'ajuda dels francesos, si no ens haguessin ajudat els francesos haguéssim estat aniquilats.a mes els espanyols sempre han rebut  ajuda d´altres

Be, jo no desmereixo aquella victòria (i la coneixo molt be) però no es pot comparar ni de lluny amb la de Panissars.

A Panissars qui ens atacava era, en plena edat mitjana, l'exercit de França al capdavant d'una creuada immensa amb gent vinguda de tota Europa. Una creuada que va ser promulgada directament per la màxima autoritat a Europa (el Papa), una autoritat que aleshores ningú gosava gairebé mai desacatar perquè fer-ho implicava que tota Europa et fes el buit (com ens va passar de fet) I, a més, la creuada se'ns va tirar damunt en un moment en que no teniem exèrcit a Cataluntya perquè el que teniem era a Sicilia i havent-nos girat l'esquena TOT EL MON (inclús els aragonesos que es van cagar de por en veure la que se'ns venia damunt). Quan la creuada va arribar Pere el Gran no tenia gent ni per vigilar els passos de l'Albera... o sigui que imagina. I malgrat tot, finalment vam guanyar aquella guerra de manera aclaparadora despres de mesos de lluita aferrissada.

Si haguessim perdut aquella guerra hagués estat la nostra fi perquè de fet el Papa ja havia regalat tots els nostres territoris al fill del rei de França. La creuada venia justament a fer complir la voluntat del Papa i a que els entreguessim el país a ells. En una semblant va morir l'avi de Pere el Gran (Pere el Catòlic, el pare de Jaume I), o sigui que ja se sabia que passava...

Amb aquella victòria els catalans vam sentar les bases per acabar convertint-nos en una de les més poderoses potències militars del sud d'Europa. França va quedar eclipsada.

Mai en tota la nostra història hem tingut una victòria tant imponent com aquella

• Quatre barres 1.198 9 👍 378
      Josep-Dencàs escrigué:

l'origen de la celebració és la mort de Martí Marcó.

Interessant... en conseqüència es va començar a commemorar (encara que de forma minoritària) fins a cert punt, "recentment", no?

Tens idea d' on va sortir la iniciativa?

Si no vaig errat va sorgir de la mort de Martí Marcó, casualment coincidia amb aquella batalla i es va afegir a la conmemoració però l'origen no va ser la batalla en si. és per això que es diu que és una diada que només celebra l'EI.

Diria que les primeres celebracions es van fer a principis dels anys 80 des del IPC però centrades només en l'homenatge a Martí Marcó sense cap afegit més.

Si no vaig errat va ser ja a mitjans-finals dels 80 quan es va a començar a celebrar però com a conmemoració també de la batalla de Montjuïc per la coincidència de dates. Ara ja amb el PSAN i el MDT i, més endavant, ja Maulets

De tota manera et parlo de memòria. Jo l'història de l'EI la conec però no al milímetre i no m'atreveixo a assegurar res tret de dir-te que data amunt data avall la cosa crec que va anar aproximadament així.

Mira, en aquestes dates encara no es celebrava com a Dia del Soldat Català, només es parlava de Martí Marcó.

Això és del IPC i és de entre el 1980-1985:

Lo del Dia del Soldat Català no va començar fins anys després

• marrinxa 3.452 8 579

Entenc els teus arguments, però des del meu (nostre) punt de vista és totalment legítim.

Jo crec que és un bon dia per celebrar el dia del "soldat" o del combatent, com altres diuen

Tant li fa, és un homenatge als qui han lluitat

Jo crec que no tant li fa. Les coses no se celebren qualsevol dia ni a la babalà de la mateixa manera que els veritables soldats no actuen mai a la babalà...

Però be, son maneres de veure-ho, la meva potser és més en la linea militar i la teva més en la revolucionaria. Però clar, se celebra el dia del "Soldat" català, no el del "Revolucionari Català", ni el "Maquis Català", etc...

• marrinxa 3.452 8 579

em refereixo a que el dia que sigui ara mateix no és el més important, sinó que es commemori

i el debat sobre el dia és interessant, però prioritzo l'altre

Evidentment que es celebri esta be, però lo altre també és interessant per pura coherència.

I la data d'ara massa coherent no és. De fet és que és normal que no ho sigui perquè es va fer improvisada i inicialment no es celebrava això, es va improvisar sobre la marxa. Això d'esperit militar o de soldat en te ben poc, els militars si guanyen les guerres és perquè polanifiquen el que fan i opten sempre que poden per la millor solució.

Jo ja et dic, crec que aquesta data caldria revisar-la, simplement això.

• marrinxa 3.452 8 579

Hi ha organitzacions que enlloc de "dia del soldat català" n'hi diuen "dia del combatent català", que potser s'ajusta més a la realitat

be, però jo no soc partidari de fugir d'estudi. Jo faria les coses com les fan tots els països i diria les coses pel seu nom. El millor combatent és un soldat, justament perquè se suposa que no només combat sinò que ho fa com un militar que és des de fa molts segles la manera més eficaç de combatre.

• marrinxa 3.452 8 579

Segurament si enlloc d'estar parlant d'un membre d'una organització independentista que feia propaganda armada estiguéssim parlant d'un membre de l'IRA, doncs la cosa seria molt més senzilla.

Però jo no li trec cap mèrit a en Martí Marcó pel fet de ser militant de TLL enlloc de l'IRA.

És a dir, tant es va sacrificar en Marcó com qualsevol altre combatent en una altra guerra.

D'acord, però eh que preferiries un IRa a una Terra Lliure?

Doncs no t'ha de mancar ambició en homenatjar als caiguts

I vagi per endavant que crec que en Marcó per suposat ha d'estar inclos entre els soldats però, ja que ell no va poder ser soldat, tot i que segurament ho hauria volgut i hauria volgut també tenir un IRA enlloc d'una Terra Lliure, crec que mereix ser homenatjat juntament amb els que si poderen ser en el seu moment soldats.

Homenatjat a lo gran, amb tota la glòria i honor, com un país vencedor glorifica els seus caiguts. No amb mitges tintes. Les mitjes tintes deixem-les pels pobles derrotats si es que nosaltres volem vèncer, que en aquesta terra fa massa anys que plorem

• Jordi_S3 5.648 10 378

I què tal el "dia del defensor català" o "el defensor de Catalunya", encara que aquest últim recorda més al defensor del poble...

• Quatre barres 1.198 9 👍 378

De fet, jo no consideraría en Martí Marcó un soldat. Patriota sí, valent, també, pero no un soldat.

• __24381__ 5.381 8

D'on surt la teva signatura? És un videojoc?

• James Hetfield 21.222 9 66 👍 2.047

Els nostres reis Peres sempre foren guerrers molt valents. 

Si noi, tots tres van ser reis ben beligerants. Pel meu gust el rei més valent que em tingut mai (i amb diferència) és Pere el Gran. La seva vida és digna d'una pel.licula èpica, pocs pobles poden dir que han tingut un rei tant audaç i tant valent i ferreny com Pere el Gran.

Ja ho pots ben dir, no va perdre cap guerra, crec. I a més a més es va venjar dels francesos els quals varen matar el seu avi Pere.

Si, si, i he tenia ben present eh lo de venjar son avi. A son avi el mataren en una croada semblant a més.

El rei Pere quan es va veure abandonat per tothom (tret de per catalans i valencians) i veient-se venir la mort com el seu avi, abans de sortir al front se'n va anar al Monestir de Sixena, on està enterrat son avi, a veure la seva tomba.

Després, de camí del front, va passar-se pel de Santes Creus on havia estipulat que volia ser enterrat.

Aleshores, un cop fet això i imagino que pensant que anava a buscar la mort, va anar-se'n al coll de Panissars a esperar la croada amb les poques tropes que tenia conscient com era que no en tenia prou ni per defensar els passos de l'Albera (en alguns simplement va deixar enceses fogueres per que creguessin que havia gent).

Allà a Panissars es va estar esperant i assabentant-se que la croada envaia el Rosselló i cremava ciutats senceres (com Elna), despres com la croada immensa es concentrava sota l'Albera disposant-se a passar. I allà va estar esperant fins que va veure venir el missatger del rei de França que li va dir que el rei de França li deia que es rendís perque no tenia cap possibilitat i li entregues els seus regnes en nom del Papa.

La resposta de Pere el Gran és de llarg la frase èpica que més m'agrada de totes les que he arribat a llegir en tots els textos medievals catalans que he llegit (i n'he llegit forces).

En una sola frase el rei Pere resumeix el seu tarannà i més sabent com sabem ara en la situació absolutament desesperada en que es trobava. Pere el Gran va respondre exactament:

"Fort ha poch en la terra de Catalunya aquell qui la ha donada a altre, e menys aquell qui la ha presa, car mon linatge la conquès ab spase. Per què sàpien tuyt que qui la volrà, costar-li haurà”

És a dir:

"Ben poc hi te a la terra de Catalunya aquell qui la ha donada a altre, i menys aquell qui l'ha presa, doncs el meu llinatge la va conquerir amb l'espasa. Així doncs, sabeu-ho tots, aquell qui la vodrà, li haurà de costar”

L'any seguent, despres de estar a punt de perdre el país, per casualitats de la vida just allà mateix al coll de Panissars, els francesos mentre fugien patien una de les seves derrotes més aclaparadores i el seu rei, aquell que havia amenaçat al rei Pere, acabà morint a Perpinyà fugint de la massacre.

Ara els francesos el coneixen com Felip "l'ardit", l'atrevit, vaja, justament perquè va atrevir-se a atacar-nos...

Pere el Gran a Panissars esperant la croada amb el comte d'Empúries:

Un rei gran de veritat, gran gran... ja li queda be el sobrenom, ja. El més gran que hem tingut mai

M'encanten les històries dels nostres reis.

Un plaer llegir-te.

A mi m'apasionen, en aquells anys erem un poble valent i jo m'identifico amb aquell poble no amb el d'ara

Potser és per això m'agrada llegir sobre aquestes coses i parlar-ne, etc...

Però... malautradament... miro al meu voltant i mentrestant la processo va per dins recitant el cantic en el temple d'en Espriu:

Oh, que cansat estic de la meva
                covarda, vella, tan salvatge terra,
                i com m'agradaria d'allunyar-me'n,
                nord enllà,

.../...

Però no he de seguir mai el meu somni
                i em quedaré aquí fins a la mort.
                Car sóc també molt covard i salvatge
                i estimo a més amb un
                desesperat dolor
                aquesta meva pobra,
                bruta, trista, dissortada pàtria.

Un plaer també parlar-ne amb tu de tot plegat

A Catalunya hi ha molt poruc, és veritat, però mentre hi quedi persones que ens recordin el que vam ser i representar res està perdut.

I tot està per fer.

Catalans: Catalunya!!!  

Per cert, si et vols esplaiar explicant més coses d'en Pere el Gran no et privis, eh? 

Ui si m'incites a parlar d'en Pere el Gran !!!

Jo començo i no acabo podria tirar-me hores i hores i hores parlant de tota la seva vida explicant-ho tot fil per randa.

De fet entre els companys d'Estat Català soc famós per fer això justament  

A la que em tingut oportunitat, pel fet de fer actes de varios dies, sortides, etc... de passar la nit junts uns quants, el tema de que jo em posi a explicar batalletes del rei en Pere en una mena d'històries a la vora del foc en la que se'ns acaba fent de dia és un escenari força habitual

I hores i hores xerrant i explicant que si va fer això, que si lo altre que si aquí que si allà, que si li va contestar això o allò o va dir allò o lo altre...  Com una mena de crònica de Desclot en versió parlada, vaja 

I a sobre els companys d'Estat Català en moments així em burxen com fas tu eh  

Be, de Pere el Gran sobretot, però jo tinc corda llarga per explicar i explicar i si te'n descuides podriem començar sopant en temps de Ramon Berenguer III i fer-se de dia durant el regnat de Pere el Cerimoniós en una mena de sessió continua d'anecdotes i explicacions amb tot detal, etc...

Pensa que jo des de fa molts anys soc un fanàtic de llegir i rellegir croniques medievals i això acaba passant factura

Compte doncs amb incitar-me a parlar de Pere el Gran que em penso que els missatges acabarien essent kilomètrics de veritat...

Poses d'exemple també a Ramon Berenguer III, també anomenat casualment el Gran, no?

Va vinga, ara et faré xerrar una mica...  

Qui fou més gran, Ramon Berenguer III o Pere II?

Ramon Berenguer III fou un altre dels nostres grans governants. Sense cap mena de dubte en Ramon Berenguer III va ser el més gran de la seva època (i de llarg a més) i no en va haver cap altre tant "gran" fins  a Jaume I

És difícil comparar Ramon Berenguer III "el Gran" amb Pere II "el Gran" perquè visqueren en contextes diferents i amb possibilitats diferents però son força equiparables.

En Ramon Berenguer III el Gran va ser un gran comte un dels meus favorits, juntament amb Pere II el Gran, Pere III el Cerimoniós i Jaume I el Conqueridor.

Aquests 4 son, com a mínim per a mi, els més grans comtes-reis que hem tingut mai, tots ells dignes d'una pel.licula èpica.

No cal oblidar tampoc els comtes i reis laterals com ara Frederic III l'Almogàver de Sicilia, el vescomte d'Ager Arnau Mir de Tost, en Ponç Hug IV d'Empúries, tossut com una mula i amb uns collons com un toro ... i mala sort també (conegut també com Ponç V), Roger de Flor, etc...

De personatges d'aquests ferrenys, ferrenys, els catalans en aquells anys en vam tenir uns quants

• Espertac 5.333 9 400

Josep-Dencàs escrigué:

De fet entre els companys d'Estat Català soc famós per fer això justament  

Donc fer, encara me'n recordo les converses en el skype sobre Pere el gran!

Ja veus hahaha si que és cert si, per l'Skype i tot!!!

hahhahha!!! ja m'en recordo d'aquell dia, ja

A mi m'encanta la plaça de Ramon Berenguer III a la Via Laietana de Barcelona, sobretot de nit, quan es projecta l'ombra de l'escultura sobre un edifici que hi ha davant que crec que és un hotel.

Ramon Berenguer III fou el que culminà la reconquesta del Principat, no?

• __25127__ 2.538 8

Fora interessant saber de quins llibres has tret tota la informació. Compartir és viure!

Sobre Pere el Gran hi ha alguns llibres bonissims d'en Ferran Soldevila. Aquests son llibres bàsics.

A banda, per suposat, no es pot oblidar la crònica de Bernat Desclot que tot i iniciar-se en el regnat del besavi de Pere el Gran (Alfons I) i parlar del seu avi (Pere I) i de son Pare (Jaume I), gran part dels seus capítols tracten amb tot detall la vida de Pere el Gran. De fet la "Cronica" realment es diu Llibre de lo rei en Pere d'Aragó e dels seus antecesors passats. Més de la meitat dels capítols parlen d'ell (del 74 al 168) i la manera com ho va explicant permet seguir la seva vida al milímetre.

La de Crònica d'en Muntaner en parla també però més de passada pel fet de que la Crònica de Muntaner esta feta molt en primera persona i tractant els temes viscuts per el propi Muntaner o succeits durant la seva vida i el regnat de Pere el Gran va coincidir amb la seva infància i joventut només.

Val la pena llegir les cròniques, sobretot la d'en Desclot obviament i a poder ser en català antic (si és que el saps entendre) perquè és així com pots aconseguir ficar-te més en aquell mon en el que va viure el rei Pere i en el seu dia a dia. Jo la de Desclot l'he llegit i rellegit un munt de cops i no me'n cansaria mai.

La vida de Pere el Gran és una vida d'autèntica novel.la. Una passada directament el que va arribar a fer aquest home, sorprenent de principi a final.

Si et pares a mirar per exemple personatges dels que s'han fet pel.licules èpiques com ara en William Wallace amb Braveheart i compares amb el que es podria arribqr a fer si qui es tractés fos Pere el Gran i imagines com podria arribar a ser la pel.licula flipes. Pere el Gran va tenir una vida que de per si ja és com el guió d'una pel.licula èpica, pocs personatges de la història d'Europa d'aquells anys van tenir una vida tant intensa i tant èpica.

• Gesta_Comitum 26.305 13 40 👍 1.158

HAhahaa

TAmbé es van petar tota la reraguarda francesa mentre els soldats francs demanaven pietat i clemència després d'haver comés tot tipus d'atrocitats a Girona (profanació de tombes inclosa). Els catalans d'avui dia els hi haguessin concedit, i així ens va.

Si, si, una massacre total.

La única clemència que se'ls va concedir va ser respectar a la família reial i a aquells que haguessin al voltant de la seva bandera. I pel voltant del grup aquest en el que tots anaven cagats prop de la bandera fugint com podien, que fins i tot van haver de fotre al rei de França malalt dins d'una gàbia carregada a un carro, anaven els almogavers acosant-los i pelant a tot aquell que se separés una mica

I a sobre travessen el coll de Panissars amb el nostre exèrcit al darrere massacrant-los i a l'altra banda de l'Albera quan baixen el coll es troben de cara a l'altre grup d'almogàvers que els estaven esperant disposats a no deixar-ne ni un viu...

Ja ho diu Desclot ja, va arribar a morir tantissima gent aquell dia i d'una manera tant passada de voltes que millor ho deixem estar i tampoc no entrem en detalls de lo que va arribar a passar allà

Una cosa està clara, a partir d'aleshores a tota Europa va quedar clar que jugar amb nosaltres era jugar amb foc

• Gesta_Comitum 26.305 13 40 👍 1.158

El Rei va morir de ferides o va ser per la pesta de sant narcís?

La pesta. I a banda suposo que deuria d'influir força el malestar i els problemes derivats de veure que tota la seva croada se'n anava en orris i d'haver de fugir de mala manera passant-les putes pel camí fotut dins d'una gàbia com un animal mentre veia massacrar tota la seva gent, veia als seus propis fills i a gran part de la seva noblesa en greu perill, etc... I més conscient com era de que estava fotut a la gola del llop perquè per molt que volés fugir de pressa tenien dies de viatge fins arribar a la frontera

Va morir en arribar a Perpinyà el 5 d'octubre però se l'enfugueren d'allà i el van transportar mort fins Paris travessant tota França amb les escorrialles del que havia estat el seu gran exèrcit. Fins desembre no el van poder enterrar, a l'abadia de Saint Dennís.

De fet aquella guerra va carregar-se a tothom, una mica abans, el 28 de març, va morir el Papa que havia promulgat la croada, Martí IV. En morir es va crear un buit de poder i enmig d'aquell merder es va buscar rapidament un succesor. De fet la proclamació del nou papa va ser una de les més ràpidament s'ha fet de tota la història del Papat.

També va morir Pere el Gran mateix.De sobte es va posar greument malalt tot i que la seva voluntat era anar cap a Mallorca a fotre canya a son germà pel fet d'haver estat còmplice dels francesos. Quan anava cap al port a embarcar-se es va posar malalt i ho va haver de deixar còrrer, al cap de res seria mort.

El rei Pere volia morir a Santes Creus on, abans de sortir cap a la guerra, havia dit que volia ser enterrat si moria, però es va quedar pel camí i la nit del 10 al 11 de novembre, camí de Santes Creus, moria al Palau Reial de Vilafranca del Penedés. Només va poder gaudir un mes i mig des de la seva victòria.

• __20781__ 7.545 10

Ei, Dencàs, vaig estar mirant-me l'article sobre la batalla del coll de Panissars a la viquipèdia i fot bastanta peneta, tu que toques la fitxa en aquest tema li podries fotre una bona edició

• Andaluz Pride 16.598 13 102

A més, el 26 de gener es commemora (o s'hauria de commemorar) l'entrada de les tropes feixistes a Barcelona. En contra del que diu en Dencàs, no cal commemorar una batalla èpica, per exemple, l'onze de setembre és una derrota.

Catalunya és un país de muntanyes. Un terç del territori es troba per sobre dels 400 metres. Per tant, coneixent el país és més fàcil lluitar a les muntanyes que a camp obert contra un exèrcit nombrós.

M'agrada el 26 de gener perquè:

1. En Martí Marcó s'assembla més a en Quico Sabaté que a Pere el Gran.
    2. La lluita d'una organització armada s'assembla més a la lluita dels maquis antifeixistes i guerrillers carlins que han protagonitzat la història contemporània de Catalunya.

Però, sigui quina sigui la data, crec que el més important és homenatjar a tots els qui han lluitat militarment, caiguent o no, per defensar Catalunya.

Ja és hora de tenir un monument on els catalanes i les catalanes poguem pregar pels nostres morts.

Ja és hora que el castell de Montjüic es converteixi en el Museu d'Història Militar de Catalunya i poguem conèixer el llistat dels nostres morts.

Ja és hora que poguem atorgar la medalla d'honor els nostres combatents caiguts.

• larri 4.771 11 450

i la creu de Tolosa? per reclamar Occitània?

Andaluz Pride escrigué:

1. En Martí Marcó s'assembla més a en Quico Sabaté que a Pere el Gran.

Quico Sabater no era independentista, era de la CNT-FAI

I be, la diferència entre els temps medievals (en els que lluitava tot deu i no només el rei) i l'epoca de maquis i escamots mig descontrolats (els carlins feien exèrcits) era que en aquelles èpoques guanyavem les guerres i en les altres les perdiem...

Jo tinc clar que celebraria si és el dia del "soldat".

I lo de lluitar a les muntanyes doncs be, això no és patrimoni de ningú.

En tot cas el poder lluitar només a les muntanyes més que una mostra de fortalesa ho es de feblesa.

Quan hom és potent, com erem a l'edat mitjana i en altres èpoques (guerra de Succesió per exemple) hom lluita a la muntanya, al pla, a ciutats, al mar., en territori propi i atacant el territori enemic.... on faci falta vaja.

És a dir com es va lluitar, per exemple en la guerra aquesta en la que vam tenir la nostra més gran victòria de la història.

Cap exèrcit de cap país consideria motiu de celebració el trobar-se tant cardat que només podés lluitar amagat a les muntanyes...

Un país normal està clar que celebraria podent triar. No buscaria sucedanis ni es consolaria amb guerres precàries, celebraria la seva victòria més sonada.

Mira aquesta medalla, és la dels voluntaris catalans a la Primera Guerra Mundial, els primers combatents que van dur l'estelada. La Legió Catalana:

l'estel aleshores es duia al pal perquè l'estelada com a tal no existia, va apareixer despres:

Aquells combatents es diu que quan atacaven a la baioneta lligaven a la baioneta la senyera.

• mussolmussut 4.383 10 489

_        

Poso un article que es va publicar al número 47 de la revista Sàpiens i que parla dels voluntaris catalans que lluitaren (amb l'estelada) a la Primera Guerra Mundial:

• Mastegot 29.707 9 31 👍 2.137

hauríem de fer una desfilada així! i concentració al davant  de les columnes noves. tots amb pal i estelada. els espanyols es cagarien! 

• Francesc Bonastre 6.537 7 328

No, entenc que es volgui commemora i, que probablement, vagi primer que certa data trista per Catalunya.

En aquest dia van entrar les tropes nacionals o de Franco en Barcelona!

Jo esperaria a tenir la independència per commemora.

• Sicània 6.607 10 322 👍 3

Mural a Mallorca:

Publicitat

Fòrums

• 9.088.931 missatges
  • 214.037 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat