Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

[Viquipèdia] Nacionalitat catalana o espanyola

últim combat1.472 10 999

M'agradaria traslladar-vos una discussió latent a la viquipèdia sobre l'ús del terme nacionalitat catalana o espanyola a les infotaules. Recordem que la Viquipèdia ha de seguir un punt de vista neutral i aquest potser és un dels punts més discutits.

Racionaires vosaltres que en penseu. Alguna solució?

EDITO RESUM:

És tant simple com si a les infotaules que apareixen en molts articles de persones ha de sortir Nacionalitat Catalana, Espanyola, Catalunya o Espanya. Sempre tenint de vista un punt de vista neutral

Us trasllado els primers comentaris de la discussió:

A partir de Discussió:Ferran Soriano i Compte i Viquipèdia Discussió:Ambaixada#Objetividad demano un aclariment sobre l'ús del camp "nacionalitat" a la Plantilla:Infotaula persona que sembla que es dóna per consensuat o sobreentès. No repetiré el que he dit, ni els pros i contres, ja voluntàriament em sento partícip com "vàndal amb contribucions zero" o "que si no m'agrada que me'n vagi". Ara mateix hi ha diferents usos (de forma desigual), poso els enllaços permanents a exemples ja que canvia tot sovint:

--V.Riullop (parlem-ne) 20:03, 6 nov 2010 (CET)

Sóc de la opinió de que el millor i més objectiu és posar el que diuen els documents i les fonts. I el millor document és el pasaport. Entenc que a una enciclopèdia l'us normal que s'ha fet de la nacionalitat és el gentilici de l'Estat al que una persona pertany, és a dir, la acepció 2 de l'entrada del IEC. De fet, en aquest sentit només hi ha esta opció, ja que la acepció 1 no parla d'un gentilici sino d'un co·lectiu. --Millars (disc.) 10:31, 7 nov 2010 (CET)
Que el millor document és el passaport és la teva subjectiva premissa. Això és una enciclopèdia, no una duana.--Galazan (disc.) 10:58, 7 nov 2010 (CET)
Per això mateix, en quant al(s) passaports no hi ha cap mena de dubte ni caben interpretacions ni discusions. Els sentiments si no estan documentats sí que són subjectius per a posar-los a una enciclopèdia. De totes formes jo vaig a la definició del IEC, i allí parta d'Estats. --Millars (disc.) 11:03, 7 nov 2010 (CET)
Molt ben vist lo de la duana, però és que a més a més ja ni allà el demanen. Si aporto referències de que Catalunya és una nació, la pàgina no es podrà obrir per la mida de l'article.--Lohen11 (disc.) 11:14, 7 nov 2010 (CET)
Sí, però si has donat un cop d'ull a la definició que fa el IEC no parla del terme nació, sino d'Estat. Si parlem del terme nació, aleshores caldria posar catalana/espanyola, donat que totes dues són nacionalitats en quant a l'acepció 1. Però tan sols ho és espanyola en quant al 2. A més, s'està parlant de tindre un criteri per a Catalunya i un altre per a les altres regions de tots els altres Estats del món? --Millars (disc.) 11:30, 7 nov 2010 (CET)
Sembla que tens un problema al teu ordinador: et salta de línia.--Lohen11 (disc.) 12:25, 7 nov 2010 (CET)
Eh? --Millars (disc.) 13:42, 7 nov 2010 (CET)
No has vist la primera definició de l'IEC.--Lohen11 (disc.) 14:19, 7 nov 2010 (CET)
Clar que l'he llegida i fins i tot l'he comentada, de veres no ho has vist? He dit que la acepció 1 no parla d'un gentilici sino d'un col·lectiu, ja que en l'exemple te valor de nom i no d'adjectiu que és el que demana la fitxa de la plantilla, o això interprete jo. De totes formes, jo simplement done resposta a un dubte que s'ha plantejat. Cadascú donarà els arguments que considere són adequats per a donar resposta al dubte plantejat per Riullop, no he de convencer a ningú. Hi ha dos acepcions al IEC, jo crec que és millor per a una enciclopèdia i menys subjectiva la segon, ja que com he dit si s'empra la primera, caldrà posar català/espanyol en tots els casos, ja que de segur que trobem fonts que diuen que és les dues coses. Si s'opta per esta sol·lució, endavant. El que pasa és que si es posar català i en virtut de la 1 acepció, també és valid afegir espanyol per la mateixa definició 1 del IEC. Així que pensem què és millor. --Millars (disc.) 14:30, 7 nov 2010 (CET)
De totes formes jo només done la meua opinió perque se n'han demanat, qui no compatisca la meua pot donar la seua i punt, i el que diga la majoria es farà. No vull imposar res. Tan sols explicava la meua. No és que la opció d'usar la primera acepció del IEC em parega mal, ni molt menys, però si s'opta per eixa aleshores cal tindre clar què representa. Per posar un exemple, amb eixa acepció Pau Gasol seria català/espanyol, donat que totes dues nacionalitat serien vàlides i compatibles. Si és així no tinc cap problema. Una salutació. Ara només cal que els altres digueu la vostra i els motius, que crec que sóc l'únic que ho ha fet. --Millars (disc.) 14:53, 7 nov 2010 (CET)
Que l'evidència s'hagi d'argumentar... En fi. Ser català també és un gentilici, aquest és l'argument, i tenint en compte que aquesta és l'enciclopèdia en llengua catalana crec que hem de ser específics amb l'entorn més immediat que hi describim.--Galazan (disc.) 15:05, 7 nov 2010 (CET)
Obviament, però és que barceloní o espanyol també ho són. Totes estes coses són evidents, però la discusió va respecte a quina opció és la millor. O és que dir que Pau Gasol és espanyol no és evident? Jo no crec que el fet d'escriure en català hagi de condicionar el contingut de l'enciclopèdia, sino el que ve en les fonts (la verificabilitat). Donat que per nacionalitat s'entenen dues coses, cal decidir quina de les dues emprar, d'ahí ve el dubte que s'ens presenta. I torne a dir que l'acepció del IEC que no parla d'estats dona peu a posar que Gasol és català i espanyol, donat que pertany a tots dos col·lectius (i segurament eixa opció dona més información que només català o només espanyol, ja que no tots els catalans són espanyols, ni tots els espanyols són catalans). --Millars (disc.) 15:12, 7 nov 2010 (CET)

(<-)La meva pregunta és concreta, crec. No va sobre gentilicis, banderes o països, sinó en concret sobre el camp nacionalitat en les infotaules biogràfiques. Ara hi ha 4 models diferents i qualsevol canvi en un sentit o altre crea polèmica. Per mi no és evident i jo mateix he tret el DIEC en les discussions prèvies, a més de VP:PVN. --V.Riullop (parlem-ne) 18:40, 7 nov 2010 (CET)

Entenc la teva pregunta i per això havía anat al DIEC per buscar exactament què vol dir nacionalitat. Ara cal decidir quina de les dues acepcions es vol que siga la que demana la fitxa. Jo només volia mostrar que una d'eixes opcions dona peu (al meu parer) a diverses nacionalitats en una mateixa biografía, con en l'exemple de Gasol. El problema és que ningú es mulla. --Millars (disc.) 19:45, 7 nov 2010 (CET)

Per posar més llenya al foc: al diccionari.cat de la GEC n'hi ha tres d'accepcions:

f 1 DR/POLÍT Caràcter nacional, condició ètnica, política i institucional que constitueix una nació.

2 DR CIV Situació de la persona determinada per la seva subjecció o pertinença a un estat i a la seva jurisdicció, amb el conjunt de deures i drets que això comporta.

3 DR CONST En algunes constitucions, nació sense estat però amb un cert nivell d'autonomia.

Les dues primeres són molt semblants (o calcades) del DIEC però n'afegeix una tercera... --Davidpar (disc.) 22:10, 7 nov 2010 (CET)

Ieps! Ja posats, anem al DCVB [1]. N'afegeix una altra! --Joancreus (discussió) 22:11, 7 nov 2010 (CET)

Podríem fer com fan els diaris esportius de Madrid, si perd un esportista català, " ha perdido el deportista catalán..." i si guanya: "el deportista español..." Fora conyes, suposo que el terme nacionalitat, jurídicament fa referència a un estat, però està clar que si només ens basem en aquests termes jurídics, el món mai sabrà que existeix Catalunya i els catalans. Jsoro2 (disc.) 23:39, 7 nov 2010 (CET)

No caldria perdre de vista que el que fem és una Enciclopèdia i per tant hauria de ser metòdica (dins el possible ja que en aquesta n'hi ha mil mans escrivint ...). Per tant crec que cal decidir què fem i indicar en la plantilla els consens a aplicar.
En quant a que fer: els dos arguments els trobo perfectament vàlids: la nacionalitat com a "caràcter nacional" i la nacionalitat com a "subjecció o pertinença a un estat". La rigorositat ens obliga i, crec, que la millor sol·lució es troba en mirar d'identificar les dues accepcions sempre que sigui possible.
En quant a com fer-ho: d'entrada se m'acut la solució (senzilla) de posar en el camp nacionalitat les dues condicions, així hom posaria Catalana (Espanyola de iure) o Catalana (Andorrana de iure), etc.
un altre opció seria la d'obrir una pagina Viquipedia: en quant a les nacionalitats per a definir el "criteri editorial" i enllaçar-lo en una nota o enllaç intern afegit al camp nacionalitat de la plantilla.
trobo més "senzilla" i fàcil per al lector la primera. --Marc (Mani'm?) 09:22, 8 nov 2010 (CET)
Hi estic d'acord amb el Mafoso. ----J. G. Góngora (disc.) 16:52, 8 nov 2010 (CET)
Posar nacio pot ser malinterpetat ya que no tota la gent que llegeix Viquipedia esta obligada a saber distingir entre pais y nacio, proposo posar els dos termes, Pais: España y Poble: Catala. --Dyvid (disc.) 16:42, 8 nov 2010 (CET)
I per què no "ciutadania administrativa" o "ciutadania a efectes administratius", per parlar de la nacionalitat administrativa dels ciutadans d'un estat? Ja que la forma "estatalitat" no existeix, i "nacionalitat" a primer cop d'ull no saps a què es refereix perquè és una paraula polisèmica i que, sobretot, depèn del sentit que li vulgui donar cadascú a la paraula "nació". --Enric (discussió) 17:21, 8 nov 2010 (CET)
L'opció que proposa en Marc és interessant, potser és una de les poques alternatives que poden tenir el consens de la comunitat. Malgrat això, trobo que és complicat identificar qui té nacionalitat catalana i qui no. Els valencians tenen nacionalitat catalana o valenciana? I Rita Barberà, Francesc Camps o Vicent Boluda quina nacionalitat tenen? Catalana, valenciana, espanyola, o les tres? --Àlex Esp (Discussió) 17:38, 8 nov 2010 (CET)
Alex_Esp: Que actualment Catalunya sigui una nacio (segons alguns), no vol dir que els catalans tinguin nacionalitat catalana, tenen nacionalitat española tal com posa en el pasaport, per aixo crec que la opcio que he proposat es la menys polemica ya que ningu pot cuestionar l'existencia del poble catala. --Dyvid (disc.) 17:55, 8 nov 2010 (CET)
"Ciutadania", com diu l'Enric, és una opció interessant per analitzar: "Condició i dret que ostenten les persones que pertanyen a una comunitat política que expressa el vincle existent entre aquesta i els seus membres." De fet, està recollit en l'Estatut de Catalunya, no sé en d'altres. També podria servir com a complementari, tal com deia en Marc i Dyvid i en part Millars, per matisar una doble identificació o la polisèmia. --V.Riullop (parlem-ne) 19:45, 8 nov 2010 (CET)

No sé, francament, aprecio molt les propostes de consens però jo crec que el debat s'està desenfocant. Podem dicutir sobre ciutadania, poble, etc. està molt be, però el plantajament inicial era posicionar-nos sobre el concepte de "nacionalitat", i crec que caldria elegir una de les definicions del diccionari. Posar dues "banderes" (amb el noms que sigui) crec que embolica més la troca. Hi ha persones amb doble nacionalitat, suissa i xilena, anglesa i belga... en aquests casos està molt clar; però posar espanyol i català, com si fóssin excluents... De veritat que voleu que a cada plantilla surti la nacionalitat (espanyola) i l'altra (digueu-ne com vulgueu) que seria la catalana? que rebuscat!

Jo crec que cal decidir-se per una o altra. De moment, les definicions que s'han proposat són les següents:

GEC:

• DR/POLÍT Caràcter nacional, condició ètnica, política i institucional que constitueix una nació.
  • DR CIV Situació de la persona determinada per la seva subjecció o pertinença a un estat i a la seva jurisdicció, amb el conjunt de deures i drets que això comporta.
  • DR CONST En algunes constitucions, nació sense estat però amb un cert nivell d'autonomia.

DCVB:

• Caràcter nacional; solidaritat racial, política i institucional que constitueix una nació; cast. nacionalidad. La creu... guia i acompanya als pobles, a les races i nacionalitats que la volen per guia i per escut, Verdaguer Exc. 87. Plantejava tan senzillament la gran qüestió de les nacionalitats, Massó Croq. 197.
  • Estat de la persona nada o naturalitzada en una nació; cast. nacionalidad.

IdEC:

• [LC] [PO] [DR] Caràcter nacional, solidaritat racial, política, institucional, que constitueix una nació. La nacionalitat jueva.
  • [LC] [DR] [PO] Condició jurídica que s’atribueix als súbdits d’un estat. Un individu de nacionalitat italiana.

Pot ser que algú en trobi més encara.

--f3RaN (disc.) 21:20, 8 nov 2010 (CET)

No he demanat posicionaments, en això cadascú és lliure, sinó un criteri editorial coherent i justificat, si és possible. En particular, jo no em sento amb ànims de seguir contestant correus a OTRS dient que el criteri oficial de la Fundació és el punt de vista neutral. --V.Riullop (parlem-ne) 21:51, 8 nov 2010 (CET)
Si deixem sentiments de banda (cosa que hauríem de fer) a nacionalitat s'ha de posar el que diu els documents oficials, és a dir l'Estat on el subjecte de l'article es nat o en té ciutadania : és un fet contrastable i objectiu, el punt de vista neutral ens obliga. Que una persona és catalana també és un fet però és més difícil de contrastar ja que hi ha un element subjectiu clar (sols cal mirar l'article catalans per veure que es poden aplicar diferents matisos).
La GEC opta per no especificar la nacionalitat en el "destacat" d'un personatge (vegeu: Angela Merkel , Rita Barberà o Felipe González) La part "ressaltada" és limita al nom i les dades de naixement i, si és el cas, de defunció indicant en aquestes únicament la localitat de naixement. El text o la introducció defineix la seva ocupació i àmbit territorial, si és el cas, tot fent-ho segons un criteri que sembla més particular en el cas de personatges propers (Angela: política alemanya, Felipe: polític andalús, Rita: política), diria (no ho he contrastat exhaustivament) que per a personatges de l'entorn a l'àmbit dels PPCC simplement no indica nacionalitat.
Potser podríem optar per una sol·lució semblant: es podria modificar o crear una infotaula (o varies) especifica per a persones del nostre àmbit més proper de tal forma que permeti mostrar la "dualitat nacional", és a dir els mateixos camps en les dues infotaules però amb un aspecte visual diferent. Per exemple a la segona li podríem dir infotaula Català (ampliable a Valencià, Alguerès , Balerar , etc...). Així visualment distingim catalans i és respecta el PVN tot indicant la nacionalitat que expressen els "papers" --Marc (Mani'm?) 09:28, 9 nov 2010 (CET)

Respostes

Configuració
  • __27516__9.598 8

Ens pots fer un resum, si us plau????

• Gataló9.357 13 231👍 10

Penso que un criteri seria legalment Espanyola/Catalana, i si la persona va expressar clarament que la seva única nacionalitat era X o Y, posar aquella. Per exemple, Pau casalas va deixar ben clar que ell era català de nacionalitat, i prou. Doncs se li posa catalana.

A l'Albert Rivera, doncs està clar que ell es considera de nacionalitat espanyola, doncs només espanyola. I els que no està clar, les dues.

• TywyllUsuari sumador41.701 11 13👍 5.295

La viquipèdia catalana pot ser diferent de les altres. No hi ha cap problema. La nostra pot tenir molt més en compte les nacions sense estat i les seves llengües i cultures. Per tant, la nacionalitat de les personalitats nascudes a Catalunya haurien de ser "Catalunya", sempre que no sigui algú que es declari com a espanyolista (com n'Albert Rivera o en Quadras), en aquest cas sempre hauria de dir "Espanya".

És la meva opinió.

• últim combat1.472 10 999

Jo veig molt clar que no s'ha de posar Catalunya o Espanya, perquè no estem parlant de nacionalitats.

Si em fan elegir entre nacionalitat espanyola i catalana, em semblaria lògica que hi hagués la doble nacionalitat catalana/espanyola. Ara el problema que hi veig és com destriar qui és només català?

• Doomuu5.041 9 428👍 313

Les enciclopèdies no fan distinció entre el que sent una persona i el que no, sinó on va néixer i viure una persona. En fatxenda d'en Rivera és un català renegat i punt, i a una enciclopèdia apareixeria com a català. Després que s'hi senti o no és un altre tema.

• Taujà13.512 8 151👍 5.137

Fins i tot a la Constitució Ecscanyola es reconeix que Catalunya és una nacionalitat. Així doncs, legalment dir que es té nacionalitat catalana és perfectament possible.

I l'opció d'eliminar el paràmetre i com que en el text ja posa "X és una escriptor català" ja queda implícit. O creieu que és defugir del tema?

• albesenc1.066 9

De moment jo faig com aquell...

'Vostès posin el que vulguin, jo sé molt bé qui/que sóc i faré el que em doni la gana'.

Mentrestant, per a que discutir...

• Sonic33.800 12 21👍 1.102

A veure, que estem parlant de la Wikipedia, això no seria lo pitjor que hi ha penjat...

• grinfildUsuari sumador24.755 14 45👍 3.532

Si fan servir el criteri del passaport, de cop deixaran d'existir moltes nacions del món, ja no hi haurà galesos, escosesos, bretons, gitanos, catalans, occitans, bascos, gallecs etc.

Jo faria servir el criteri que fan servir als EUA, que desconec quins són els paràmetres però tenen ben clar cada vegada que fan censos que tenen persones basques, catalanes etc

proud to be basque

Hi ha comentaris de penya que fan pena, perquè en teoria els viquipedistes són persones més o menys cultes, en faig referència per exemple a aquest comentari:

Alex_Esp: Que actualment Catalunya sigui una nacio (segons alguns), no vol dir que els catalans tinguin nacionalitat catalana, tenen nacionalitat española tal com posa en el pasaport, per aixo crec que la opcio que he proposat es la menys polemica ya que ningu pot cuestionar l'existencia del poble catala. --Dyvid (disc.) 17:55, 8 nov 2010 (CET)

Com sempre ningú recorda els catalans que viuen a l'estat francès o italià, i d'altres com molts raconaires que viuen a la diàspora.

El poble català és una nació, és un fet objectiu, per molt que (alguns) s'escarrassin a posar-ho en dubte.

• Taujà13.512 8 151👍 5.137

Aquest Dyvid és un ultraespanyolista que volta fa molt de temps per la Wikipedia. Mira les seves etiquetes d'usuari (les que tenia abans, ara les ha esborrades, sort de l'historial) a peu de pàgina:

http://ca.wikipedia.org/w/index.php?title=Usuari:Dyvid6&oldid=1157527

I el seu excels ús del català:

I yo estic alucinat llegint aquesta discusio,desde quan es "considerada" terorista tera lliure?crec que els simples fets ya parlen per si mateixos,si se l'haves considerat terorista es perque algu no hauria estat d'acord pero ni tan sols el govern catala la va ajudar i avui en dia tan sols els separatistes radicals no la consideran terorista el punt de vista mes ampli es que ho era i em sembla que dir que era "considerada"es donar la rao als teroristas de terra lliure,les politicas de viquipedia no s'han de malinterpetar a pesar que cuatre areplegats no la considerin terorista aixo no vol dir que s'hagi de reflectiro a la pagina --Dyvid 21:52, 24 març 2007 (CET)

No podem permetre que quatre trolls espanyolistes imposin el seu criteri fins i tot a la Viquipèdia.

Nacionalitat catalana, i s'ha acabat el bròquil.

• __24515__1.670 9

Hi ha catalans que no tenen oficialment nacionalitat ni espanyola, ni fransesa, ni italiana.

si, ja en faig esment, els de la diàspora, com en Xavier Sala i Martín, per donar un exemple a l'atzar. Quan li van donar el passaport dels EUA, es va fumar el passaport espanyol i ja està.

• __24515__1.670 9

Desviaré una mica el tema:

Jo comen,caria per ignorar/esborrar els comentaris de la viquipèdia catalana que no estàn en català. Oi que a ningú se li acudiria posar a la viquipèdia anglesa, o francesa, o alemana un comentari en espanyol? Doncs no veig per què sí que s'ha de fer a la catalana.

• FrancescCiuta10.609 14 198👍 9

Si crea ambigüitat, el quadre hauria de ser diferent i posar explícitament a què es refereix, incloent-hi la informació que es vulgui posar i que estigui a disposició del redactor:

Per exemple:

En lloc de nacionalitat, es podrien fer les següents apreciacions:

Estat on té la ciutadania, o quelcom més breu si és possible

Nació cultural

Identitat

Per evitar confusions i conflictes sempre convé deixar clar de què es parla. Què en trobau?

• Hades27.317 9 37👍 18.817

Penso que no hi ha cap dubte si es vol fer una enciclopèdia seriosa de que, mal que ens pesi a molts, la nacionalitat dels catalans, tant legalment com per la definició que en fa el DIEC, ara per ara es l'espanyola. Això si, hem de lluitar per aconseguir que algun dia aquesta nacionalitat sigui catalana, fins i tot la de l'Albert Rivera i l'Aleix Vidal-Quadras.

• MSSerrallonga56 9

La confusió ve des de la revolució francesa on es van confondre, per interesos, nacionalitat amb ciutadania.  La nostra nacionalitat és la catalana.

• __24795__15.050 9

Per molt que no ens agrade, totes les enciclopèdies serioses del món determinen la nacionalitat com la nació política identificada com  l'estat sobirà (es a dir, autodefinit "nacional") on va naixer el personatge en qüestió.

Ara, si el que es vol és tindre una enciclopèdia casolana, d'autoconsum, per a sentir-nos a gust, ideològica i diferent a totes les altres, podeu ficar això de "nacionalitat catalana" i avant.

La solució la sabem tots: assolir la independència i que Catalunya esdevinga un estat (nacional) sobirà. Aleshores el problema es ressol per si a soles.

I obviar el terme de la infotaula. Ja que nacionalitat ja ve recollida en "X és un escriptor valencià"?

• Salvador_sense_por17.891 12 89

La Viquipèdia és la wiki que compleix més els estàndars de qualitat, suposo que aquestes discussions ajuden a que els articles siguin més acurats. Com han dit més amunt, no totes les wikis han de ser iguals. De fet, si partim de la base, reconeguda pels lingüistes, que una llengua conforma una determinada estructura mental, i per tant, una determinada visió del món, és lògic que la wiki catalana tingui les seves especifitats. Si no, ens podem limitar a traduir els articles de l'anglès.

• __24795__15.050 9
        Salvador_sense_por escrigué:

si partim de la base, reconeguda pels lingüistes, que una llengua conforma una determinada estructura mental, i per tant, una determinada visió del món

Sí, però no fins al punt d'anar contracorrent de tot el món i canviar la definició generalment acceptada de nacionalitat.

Que tu em digues que cal intentar-ho, doncs bé. Però això què ens soluciona? Res.

La solució és la independència, és a dir, pujar al carro, no canviar-lo al nostre gust.

Polisero quina és per tu la definició de nació? pq si tothom ha de fer servir la que han dit els espanyols, degut al estatut català, anem llestos. Perquè no és la mateixa que els hi diu el diccionari de la RAE. 

Em recorda al llibre 1984, que tenen una política de canviar la llengua per tenir controlada la ment de la gent....

• __24795__15.050 9

Equivoques la discusió. La discusió no és què és una nació, sinó com s'aplica arreu del món, de manera generalitzada i acceptada, el terme nacionalitat per a referir-se a una persona.

I s'aplica, ens agrade o no, en funció de l'estat sobirà en el que ha nascut, perque una de les definicions de nació generalitzada i comunment acceptada és la d'un estat sobirà jurídicament així definit. Que tu no vullgues acceptar-ho perque Catalunya no ho és, em sembla perfecte, però això no canvia una idea universalment acceptada.

I ara et responc: una nació és un poble que vol ser una nació.

Així de senzill.

Si a les altres enciclopedies ho fan malament, a la viquipèdia no hauria de ser així. Ho dic perquè per molt que alguns es vulguin entestar que els catalans no existim, som un poble més d'aquest món.

• __24795__15.050 9

Sí, però politicament no sou una nacionalitat, per molt que ho desitgeu i hi tingau dret. I, ens agrade o no, a tot arreu del món i en tota mena d'enciclopèdies i diccionaris, la nacionalitat es defineix políticament, o siga en relació a un estat sobirà.

Ara, si tots ho fan malament, excepte els catalans (nacionalistes), jo me calle.

Mira si vas a Ellies Island et posen un mapa i informació dels immigrants que van anar als Estats Units, no tot són nacions-estat, pots veure perfectament els bascos per exemple. Que de fet en van fer una exposició dedicada a aquesta nació fa poc.

Si visites l'article de la wikipedia en anglès dels catalans-nordamericans , veuras que , oh! sorpresa els catalans també existim a aquesta enciclopèdia i als estats units!

Si vas veure la peli de gran Torino, surten uns paios Hmong, ni xinesos, ni vietnamites ni de Laos. Són Hmong, i el seu lider en Vang Pao a la wikipèdia no diuen que és Laosià, és Hmong, perquè de fet quan va néixer aquest home Laos era colònia francesa, així que per la mateixa regla de tres que dius que els catalans som espanyols, aquest paio és francès.

Ser una nació o no, no ho poden dir els espanyols, perquè simplement s'ha d'agafar el diccionari.

Si vas a la wikipedia en anglès, només cal llegir la primera frase:

A nation is a group of people who share culture, ethnicity and language , often possessing or seeking its own independent government

Nació grup de persones que comparteixen cultura, ètnia i llengua, sovint poseint o cercant el seu propi govern independent.

Així que no confongueu nació amb estat, senzillament.

• Guerriller del Llobregat13.585 13 148👍 23

Catalana o Països Catalans.

• Ruffles171427.574 11 36👍 17

No sé, per exemple a la viquipèdia en anglès molt cops he vist que en el lloc de naixement hi posen el país, i just després del nom hi posen la nacionalitat (que pot ser diferent del país).

Per exemple:

Boban.

Un nascut a Iugoslàvia, en el lloc de naixement hi posen Iugoslàvia, però com que actualment ja no ho és, a la part de nacionalitat (just després del nom) hi posen que és croat.

Garibaldi.

Un nascut a l'Imperi Francès (i ho indiquen), però que com a nacionalitat li posen la italiana.

• l home del sac1.135 8👍 118

Espanyol i punt. PEr que l'actual catalunya forma part de españa(això si es vol ser neutral, ja que és l'oficial) però si que espot dir a la biografia que és català. L'unica solució independència.

• __27371__5.636 8
    Sóc de la opinió...

Començant així en comptes de preocupar-li què s'hi ha de ficar a nacionalitat, hauria de preocupar-li el seu nul coneixement d'ortografia bàsica.

• JordiTM14.803 14 131👍 1

I per què s'ha de posar la nacionalitat a la infotaula si ja tenim el lloc de naixement? Tan rellevant és aquesta informació? Només pregunto, eh.

Jo crec que es podria obviar aquesta informació, ja qualsevol de les solucions seria imparcial, ara per ara.

• Francesc Bonastre6.537 8 329

Perdoni, però de nacionalitat oficial només hi ha una. L'espanyola. La nacionalitat catalana és una idea. Sí que existeix en canvi, la identitat nacional catalana, perquè és la identificació d'un individuo o grup en un poble.

• vilaboi2.513 8 727👍 8

Nació només en té una; la catalana, per tant és de nacionalitat catalana.
    Estat només en té un; l'espanyol, per tant és ciutadà espanyol.

• Joaquim_bcnUsuari sumador26.590 12 41👍 2.524

Catalunya (Espanya) és la solució més neutral, pel moment, mentre no siguem un Estat.

• Cabrer11.227 11 183👍 699

El problema és que en català només existeix la paraula nacionalitat, en canvi en anglès existeix nacionality referent a l'estat que formes part i nationhood, que és de quina nació et sents.

• Jordi_S35.648 11 379

Nacionalitat catalana, sense cap mena de dubte.

• istanbul4.485 10 469

La nacionalitat no és mai objectiva.

Des del meu punt de vista si la persona no s'ha identificat mai no hi hauria de posar res... hi ha gent que no es sent part de res...

Publicitat

Fòrums

• 9.177.088 missatges
  • 216.851 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat