Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

Considereu els catalans del sud, catalans de segona?

www.tot-catalunya.cat 38 8

"«Catalunya», altrament, és un mot compacte que, esgrimit de les Corberes al Segura i del Cinca a Menorca, esdevé una pedra, una arma no susceptible de desviacions estrictament culturals, indigerible per als espanyols, i impracticable pels catalans implicats amb la consideració de Catalunya com a regió autònoma d’Espanya. I si algun català central potser té «escrúpols» de dir-nos, per exemple als valencians, que som part de Catalunya, cal respondre que allò que hauria de provocar-li una veritable preocupació és el fet de considerar els del sud no tan catalans com ell, és a dir, catalans de segona, que és el que passa realment quan es nega la condició de català i es nega el nom de Catalunya als habitants de la perifèria" . És molt senzill: Digueu-li Catalunya de Josep Guia.

Respostes

Configuració
  • Bismut 83.920 16 2 👍 3

No, els considero iguals que els del nord.

• __24795__ 15.050 8

Au, bona nit a tots. Demà ja comprovaré si els valencians som catalans de segona o ja ens heu pujat de categoria.

• Taverner 14.248 10 137 👍 82

Bé, ara resposta seriosa

Amb este debat (no este precisament, sinó en general) l'únic que ix beneficiat és l'espanyolisme valencià.

El problema dels valencians és que a grans trets es troben entre dos discursos nacionals, el català i l'espanyol. El discurs espanyol es presenta disfressat, va de valencià i ven el conflicte entre catalans i valencians; front a esta guerra el valencià escolleix el camí fàcil, la espanyolitat "perquè estem a Espanya". Esta espanyolitat no és una espanyolitat típica, d'estanquera, bous i castellà, malgrat el que pot donar una visió plana de la situació, els valencians es senten molt valencians. De fet el propi blaverisme (per més que alguns potser em linxaran ) no fou (i és) una reacció identitària bruta contra una agressió que mai va existir, i així és com als nivells populars ha estat. Òbviament els orquestadors del blaverisme saben que de defensa de la valencianitat no res, però saben també que el fet identitari valencià és present i s'aprofiten.

Per tant mentre les coses siguen "catalans vs valencians" mai farem res, la situació és "valencians vs espanyols". La única forma d'aconseguir això és que els pretesament "valencians" es lleven la màscara i això serà només si per la nostra banda som obertament valencians i no "catalans del sud", llavors voreu com treuen directament la llengua castellana, la estanquera a soles i desqualifiquen als valencians; bàsicament volem que "Telemadrid" ens insulte .

I esta actitud no és incompatible amb creure en els Països Catalans, simplement és fer les coses amb el cap, i dir "catalans del sud als valencians", no ho és.

• Oscar lo Roig Usuari sumador 23.243 13 54 👍 319

És que els espanyols ens han passat la mà per la cara a l'hora d'analitzar el gruix de la societat valenciana i han tret les dosis justes per controlar-la i dur-la cap ells on volen que vaja. I per això en esta beneïda terra poden ocòrrer els desgavells més grans, que mai passa res.

Mentre, el valencianisme no deixa d'autoanalitzar-se a si mateix, en l'eterna busca de la pedra filosofal que convertirà valencians en independentistes i rebutjant tot allò que s'allunye del purisme.

• txevi 29.707 10 29 👍 898

Hi estic d'acord en general, com gairebé sempre.

vors voreu com treuen directament la llengua castellana, la estanquera a soles i desqualifiquen als valencians; bàsicament volem que "Telemadrid" ens insulte .

Quan passi això, serà que comenceu (i comencem) a anar bé.

I esta actitud no és incompatible amb creure en els Països Catalans, simplement és fer les coses amb el cap, i dir "catalans del sud als valencians", no ho és.

Jo també ho crec, en aquest sentit a vegades penso que també ha fet mal aquella cançó d'obrint pas "Sóc del Sud", sovint malinterpretada des del nord.

• Pensat i fet 2.793 7 667 👍 47

Vols dir la tercera via ?, si és la teua opció, endavant amb ella però no crec que siga aci al Racó on has de defensar-la. El problema que teniu és d' inseguretat, no us acabeu de creure el vostre propi discurs, no sou capaços d'engegar un projecte per vosaltres mateixos, necessiteu que aquells qui no el compartim, deixem d'existir; És per això que veniu a un Racó que no voleu vostre però al qual us aterra renunciar. Veniu a dir-nos als valencians que no hem renunciat a la nostra consciència nacional catalana, que ens volatilitzem, que us deixem fer a vosaltres sols o fins i tot que ens convertim, i això Taverner, és somniar.

Els debats valencians els tenim a casa, al País Valencià, vosaltres teniu els vostres caus, "Valencianisme.com", etc... i nosaltres els nostres i tot i que cal dir que encara coïncidim  en força coses, a nosaltres també ens vindria bé que no existireu, que ningú no donara més ales als blavers, però no tenim per costum entrar a Val.com  a exigir-vos ho. Aci, al Racó català, els debats que tenim són catalans, us agrade o no. 

• __24795__ 15.050 8

Eixe és tot el teu argument? Que profanem el vostre sagrat santuari virtual? I tu qui ets per a dir qui pot entrar ací i què pot dir?

Per cert, a valencianisme.com, per exemple, qualsevol valencià catalanista ortodox, com tu, pot entrar, dir la seua i discutir el que siga, sense que ningú li diga que ha de marxar d'allí.

Jo he dit que desaparegues?

He fet una crítica al "Catalunya», altrament, és un mot compacte que, esgrimit de les Corberes al Segura i del Cinca a Menorca, esdevé una pedra, una arma no susceptible de desviacions estrictament culturals, indigerible per als espanyols, i impracticable pels catalans implicats amb la consideració de Catalunya [es refereix als Països Catalans] com a regió autònoma d’Espanya.", perquè és una estratègia no funciona, sinó que polaritza la societat valenciana en un sentit contrari al que ens interessa. Cadascú ja, que "llegisca, pense i opine" que és el que es ve a fer al Racó Català, i no a alçar quadribarrades

I jo no sóc de la Tercera Via

He votat positivament el teu comentari per dues raons: A) Perquè tot i no compartir-lo, conté un esforç argumental poc habitual que es mereixia ser reconegut per quelcom més que pel grup compacte de tercerviístes. B) precisament per deixar clar que front a eixe grup compacte d'apariència mil.litant, no hi ha cap altre grup hostil, hi ha catalans de tot arreu, amb divergències i coïncidències puntuals, estratègiques o tactiques, però amb uns mínims compartits, com ara la nostra consciència nacional catalana i la nostra voluntat d'un futur redreçament. Has de comprendre però que la vostra convicció no és la nostra i que "negant la major" a tota hora, com fa el Polisero amb el vostre recolzament sistemàtic, només podeu aconseguir dificultar-nos el debat, com si nosaltres, els valencianistes amb consciència nacional catalana forem l'enemic, com si no haguerem treballat sempre per despertar la identitat col.lectiva dels valencians. 

Cadascú ja, que "llegisca, pense i opine" que és el que es ve a fer al Racó Català, i no a alçar quadribarrades 

Si ens ve de gust també alçar quatribarrades, les alçarem... El que no farem és alçar blaveres, perquè això, al Racó Català si que és una provocació. No ho creus?.    

• senderi 5.463 7 393

A veure, jo crec que al racó hi caben totes les ideologies democràtiques, defensades amb educació i respecte, siguin catalanistes, valencianistes estrictes o fins i tot espanyolistes.

Que cadascú pense com vulgui i ho defengui. Altra cosa és la coherència de hom que entra una web, i opina, la tendència de la qual està molt clara.

Dit això, em sembla que la teua exposició sobre valencianistes, d´una o altra via, és molt destacable, i tant debò serveixi perqué els catalanistes valencians que hi siguin al racó, expressin les seves idees, algú n´hi ha que ja ho fa, amb molta més força, sense complexos ni por de ser titllat de poc valencià, sense seguir exclusivament, el fil que altres valencianistes marquen, amb astúcia, dia rere dia per evidenciar la no unió dels nostrs pobles.

• Indesquerra 17.509 8 91 👍 4.298

El que passa és que la secta neoblavera això no li agrada i utilitza el Karma per a acallar certes veus que no li agraden. A mi de fet en menys de 24 hores, he passat de Karma gairebé 19 a menys de 12, perquè després d'una discusió ahir per la nit la secta s'ha dedicat en massa a baixar-me el Karma fins i tot de comentaris de fils enterrats.

• __24795__ 15.050 8

No estaria jo. Jo rarament puntue negatiu si no hi ha insults o ofenses pel mig. La prova la tens en este fil.

• senderi 5.463 7 393

T´entenc, jo tb he sigut "victima" d´una espectacular baixada de karma en altres fils, només per expressar una opinió, sense faltar  a ningú( al meu cas, no per la secta "neoblavera", com tú dius, per d´altris). Jo mai, fins ara, he puntuat negativament per motius ideològics, per no estar d´acord. Es més, si tothom estiguerem d´acord, aquest no seria un bon debat.

Però que el nacionalisme valencià "estricte" marca el pas, fil rere fil és evident.

Amb tot, ho fa exposant les seves idees i argumentant-les força bè.

Tot s´ha de dir i a mi no em costa res dir la veritat.

Dit això, que hom enraoni bè, no vol dir que tinguin raó i una mentida és una mentida, es digui en prosa o en vers . I com la història és una ciència molt interpretable, tot , segons com es miri, és veritat o no.

Pel meu cantó, la història està de la nostra part, aquells que no pensem que només ens uneixen lligams língüístics o culturals, als PPCC.

Que mai hem sigut una entitat política unida, ok.

Que molt d´hora, el gentilici de valencians va guanyar pes respecte al de catalans,ok.

Que malgrat això últim, sempre hi ha hagut valencians(i n´hi ha) que es senten catalans  o sense en sentir-se, veuen el seu marc nacional d´un mode ample, també.

Que la denominació de llengua valenciana és històrica i s´ha de respectar, ok.

Però això no ha de posar en dubte la unitat de la llengua ni negar la convalidació dels títols fil.lològics de la llengua catalana, com ho fa el govern Camps.

Que la nostra nació es ben diversa i plural i s´ha de respectar els particularismes de cada població i de cada parla,ok.

Que la bandera històrica de València(tot l´antic regne) és la quadribarrada "estricta", per mi estè fora de tot dubte i n´hi ha d´evidències.

Seguiria però m´extendria massa i no ve al cas, però per tot lo dit abans, animo a aquells valencians que sentin que els límits de la seua "comunitat nacional" traspassin les fronteres politicoadministratives espanyoles, sortin amb força i arguments al Racó ( com tú sí que fas ) i no tinguin problemes en reconèixer que, per a ells, el veritable valencianisme no s´atura al sènia. I això no serà agenollar-se davant ningú, sino autodeterminar-se  en la seva personalitat com a poble.

• Roig de Metil 18.695 12 83 👍 11

el teu karma ha baixat a 11 no per vots negatius que t'han fet, sinó sobretot per fer un ús tu del vot negatiu quan no tocava. Si ho mires, segur q tens una penalització important de "vots negatius incorrectes" (o alguna cosa així posa), amb el que el karma base t'ha baixat del 15 a prou menys.

I si acostumares a no insultar, i anant dient a la gent que són una secta (que això és un insult), doncs segurament te'l baixarien menys.

PD I veus, ara te'l baixe per dir[-me] secta neoblavera, que és un insult, i per cert, tu tb em vas baixar a mi en tot el fil on jo no insultava ni res.

• __24795__ 15.050 8

Té raó Roig de Metil. Fer votacions negatives en "excés" (i conste que no sé com es considera "excés") és lo que més karma baixa.

A mi em va passar una vegada. Anava sobrat i en un fil em vaig fartar de puntuar negativament tots els posts de l'amogaver.cat on m'insultava (que són pràcticament tots els que fa), i el karma em va baixar de 17 a 10.

No et preocupes, si "et portes bé" el recuperes en dos dies.

En efecte, actuen com una secta. A mi, supose que també m'han puntuat negativament en fils vells, perquè tot i tindre més vots positius que no negatius als fils actuals, també m'ha baixat el Karma espectacularment, però no tinc ni temps ni ganes de comprovar-ho. 

En tot cas, el vot negatiu de Roig de metil a aquest comentari és del tot injustificat, no insultes ningú directament, et limites a qualificar un determinat comportament. Però sincerament, dubte que a ell el penalitzen.

• __24795__ 15.050 8

senderi escrigué:
          el fil que altres valencianistes marquen, amb astúcia, dia rere dia per evidenciar la no unió dels nostrs pobles.

"No unió" és lo que hi ha ara mateix i no cal evidenciar res. La qüestió és que volem per al futur, unió o unitat?

Unió és unió entre valencians i catalans (i ja en discutirem els termes d'eixa unió).

Unitat és tots catalans (i ja es decidirà què són o què pinten els valencians dins de la unitat).

Fins ara només s'ha buscat la segona, i el fracàs ja és històric.

Perquè no intentem la primera?

• senderi 5.463 7 393

Una cosa no treu l´altra:

La unió només s´esdevè sobre les bases d´una certa unitat (cultural, lingüística, econòmica, social,etc).

Escolta, reconec que el "pancatalanisme" ha comet errors històrics, per mirar-se només el melic a voltes, pensant-se que la preponderància del Principat era inquebrantable, i des d´aquesta, s´han comet errades, com traduir llibres vinguts de València o ses illes.

La germanor històrica entre els nostres pobles, s´ha vist contaminada per "la pesta blava" ( Vicent Bello dixit ), pensada, orquestrada i municiada des de Madrid, i executada des del "país de la taronja", actuant així, en nom de la valenciania(que no del valencianisme) com a parallamps de la influència catalanista(la més temuda, des de sempre pel centralisme castellà), que ja abans del 20-N, eixia amb molta força, tanta, que va arrencar del govern central la única "tornada" a la legalitat republicana (retorn de  Tarradellas) i va ser pionera i motor de la descentralització autonòmica(estatuts), abans del "café para todos", aprofitant-se la resta de les preautonomies (entre elles, el antic PV, que per cert, va optar per la via estatutària més lenta).

Aquest temor vers lo català, auspiciat des de la meseta, junt amb les errades abans esmentades dels polítics catalans, condicionà de manera definitiva(?) l´autoprotecció ( com diu en taverner, quasi carlina) de la personalitat valenciana, contra un "imperialisme català" inexistent en bon tros.

Com he dit abans, la batalla de València va ser perduda i avui només es pot refer els antics lligams com a poble(s), des d´una perspectiva econòmica(sobretot) i cultural. I amb un estricte respecte dels particularismes/personalitat com a poble (que JF sí reconeixia) del poble valencià i balear.

Politicament , l´assumpte es peliagut;

Es evident que si València no va ser mai part de Catalunya, la hipotètica unió política només es pot presentar des d´una base (con)federal, amb un pluralisme preeminent( ja era així a la Corona d´Aragó, pel seu temps...) i un respecte escrupulós de les costums de cadascú.

Ara bé,això no vol dir que no es vegi restablerta la unitat de temps ha, no politica-administrativa, però es evident que entre ambdos pobles hi haguè quelcom més que una unió dinàstica ( com amb l´Aragó ).

O sigui, unió amb unitat.

• __24795__ 15.050 8

senderi escrigué:

Una cosa no treu l´altra:

La unió només s´esdevè sobre les bases d´una certa unitat (cultural, lingüística, econòmica, social,etc).

Lingüistica i poca cosa més. Això de "cultural" és tan elàstic que no vol dir res. Si parlem de cultura popular, poca cosa hi ha més enllà d'una lògica afinitat entre les franges frontereres de pes insignificant en el conjunt humà i territorial. Si parlem de cultura "moderna" estem uns i altres sota l'ombra de l'imperi (nord)americà. Si parlem de cultura literària, en realitat estem parlant de llengua.

Ni unitat social ni econòmica. Ni abans amb interessos sovint contraposats ni avui en un món econòmicament globalitzat.

Així que clar que hi ha unitat, sense un nexe d'unió tan poderós com la llengua quina unió podria construïr-se? Però no ens enganyem, llengua i poc més. Llengua, amb noms diferents i amb unes diferències dialectals entre els centres demogràfics, polítics i econòmics dels nostres països bastant importants.

Politicament , l´assumpte es peliagut;

Es evident que si València no va ser mai part de Catalunya, la hipotètica unió política només es pot presentar des d´una base (con)federal, amb un pluralisme preeminent( ja era així a la Corona d´Aragó, pel seu temps...) i un respecte escrupulós de les costums de cadascú.

El pluralisme i el respecte escrupulós als costums comença pels noms, pels noms i gentilicis que identifiquen a cada un dels nostres països. La traslació al segle XXI de la confederació de la Corona d'Aragó comporta això, tres països, però tres països amb la connotació nacional que té el concepte país, sense trampes terminològiques:

m. [LC] [GG] Territori d’una nació, d’un poble.

I la unió entre ells, partint de la sobirania de cadascú i dels noms i símbols privatius que existien en la Corona d'Aragó i que perduren fins avui.

• senderi 5.463 7 393

Ja he vist darrerament, que vas criticant la unió cultural tb dels països de llengua catalana...

En fi, la cultura implica la llengua, i més coses. Espero que d´aquí un temps, no em vinguis amb les normes del puig sota l´aixella   

Respescte el tema econòmic , s´ha de dir que, darrerament, la entente entre ambdues Generalitats ( tot i que posades ideologicament ) comença a gestar-se, al fil d´interessos comuns a diversos temes(corredor euromediterrani, pex.). No es un mal començament, tot i que  Camps prferí quedar-se fora de l´Euroregió Pirineus-Mediterrània.

Al món hi ha moltes més nacions que estats.

Un territori determinat (PV pex.) pot tenir un sentiment nacional, com a poble, que excedeixi les seves "fronteres".

Es pot parlar de poble com a conjunt de pobladors d´un territori administratiu o de tot un cojunt de persones que comparteixen uns trets comuns i diferencials (poble tb), no facis trampa.

Una confederació d´antics territoris de la Corona d´Aragó, és una quimera.

Pensar, que lo que mai ha estat unit politicament (en senti modern), decideixi unir-se espontaniament, una vegada estigui cadascú per separat, és per fotre´s de riure.

A més, per separat el moviment d´emancipació perd moltissima força.

Avui dia es inviable.

No es que l´altre opció ( la federació fundacional dels PPCC ) tingui moltes més probabilitats, però com a "comunitat nacional" té molt més pes.

Estàs obsesionat per la "qüestió de noms" ; jo crec que el 90% dels raconaires independentistes votarien a favor d´una soberania nacional , sota la denominació que es pactès, mantenint cada administració el seu gentilici privatiu.

El món n´està ple, d´exemples de noms "inventats", amb més o menys fortuna, però que van quallar, tot representant una col.lectivitat heterogènea: U.R.S.S., Iugoslàvia, Pakistan, Regne Unit, Occitània, EUA,EAU,CEI, fins i tot Grècia (Hellas),etc.

Pobles tant potents com els russos, els serbis o els anglesos han renunciat en un moment determinat, a emprar el seu topònim o el seu gentilici i no s´han disseminat com a poble, ni molt menys. I tothom sap quina nació tallava el bacallà en cadascú d´aquells països, sense gentilici però amb mà de ferro.

Fins i tot, RU (UK) no té gentilici, pq el de britànics, té un component geogràfic que desa fora el nord d´Irlanda.

Si només fos aquest el problema...però m´ensumo que tú en treura´s algú de més    

• __24795__ 15.050 8

No es tracta d'inventar noms. El cas és que no n'hi ha cap nació al món que tinga com a nom nacional el privatiu d'una de les seues regions. I jo no sé què votarien els raconaires, però estic segur que ni un 10% de catalans renunciaren a eixe nom i al de Catalunya com a gentilici i nom, respectivament, de la seua nació. No sé perquè hem de fer-ho els valencians.

Jo no "critique" la unitat cultural. És que no hi ha cap unitat cultural. Els trets culturals majoritaris al País Valencià (majoritaris amplament, no cal que estiguen fins a l'últim poblet), com ara les festes populars, els esports, la gastronomia, els balls, els costums, la música, la idiosincrasia popular, etc. ni tan sols la tan suada "cultura del foc" (quan es fan mascletaes a Barcelona?), són pràcticament inexistents a la major part de Catalunya.

I respecte a les normes lingüistiques, no et preocupes, porte anys i anys escrivint en l'avui normativa estàndar de l'AVL, que prové de les Normes de Castelló, de la codificació fabriana i de la tradició literària valenciana moderna i majoritària. Les anomenades "normes del Puig" no és que siguen acientífiques és que suposen, pel seu secessionisme normatiu, un vertader suicidi per a la llengua.

• senderi 5.463 7 393

Ara sí que m´has convençut!!    

Ara seriosament;

Que digues tú això... que el nom d´una regió no pot denominar a tot un territori...tú que defenses la bandera blavera, perqué tot començava i acabava a la Ciutat i Regne de València!!!Aquí, el nom d´un municipi esdevenguè el de tot un Regne, curiós...però eren altres temps, clar.

Si et fixes, jo he parlat de que es matinguera el gentilici privatiu de cada regió, en uns hipotètics PPCC independents. I no he demanat a cap de les part que hi renunciès al seu.

Quan encara existia el teló d´acer, hom diferenciava qui ostentava la ciutadania soviètica (tot l´estat), amb el gentilici propi de cada RSS(ucraïnesos, letons,etc.). Ningú va renunciar a ser rus, uzbek o txetxè. Hi havia un nom pel conjunt de ciutadans que formaven l´estat, com a territorialitat comuna (l´URSS va nèixer amb estructura federal). Et dirè més, per a molta gent parlar de soviètics s´els va acabar fent mandrós i deien dierctament a tots/es els russos/es, amb independència del seu origen.

Tot és molt relatiu.

Catalunya va ser la nació primigènia a la reconquesta, el nucli central del repoblament ,a l´edat mitjana, dels territoris de parla catalana.

Per això és normal, que els pancatalanistes valencians parlessin de PPCC o "Catalunya gran".

Si aquest terme ha esdevingut "regional" i incòmode per a la resta, segur que historiadors, sociòlegs i antropòlegs( de SaG i de FaM) sabrien buscar un terme apropiat, en el que hi capiguèssim tots.

Un mot neutre, si vols, que no impliqui sentiment nacional de partida(com europeu, pex.) i que a casa seva, cadascú segueixi igual.

Pel que fa a la cultura, cadascú té la seva, clar, però no estem tnt lluny: el futbol´n´es l´esport rei, els correbous tb els compartim, el costum de la migdiada, i aquí, es veritat, no fem mascletaes a Bcn, però te n´asseguro que a les festes de la mercè es fan uns espectacles pirotècnics que tallen l´al.lè!! I a d´altris pobles, igual...

La cultura pirotècnica, hi tant que la tenim!!

Ambdos pobles som, tb, mediterrais i ens encanta anar a la platja, tenim interessos turístics i comercials comuns,etc...

Que a València no es balli la sardana ni aquí es jugui a la pilota valenciana, no vol dir qe no tinguem res a vore en música i esports.

Es més el que ens uneix que el que ens separa, però s´ha de tenir voluntat...

Me n´alegro que no pensis en passar-te a l´altre costat lingüístic, el de la RACV  !! Era broma, però com tú ben dius, és un suïcidi lingüístic en tota regla...

Apa, "a durmir-la"

• __24795__ 15.050 8

senderi escrigué:

Ara seriosament;

Que digues tú això... que el nom d´una regió no pot denominar a tot un territori...tú que defenses la bandera blavera, perqué tot començava i acabava a la Ciutat i Regne de València!!!Aquí, el nom d´un municipi esdevenguè el de tot un Regne, curiós...però eren altres temps, clar.

El nom d'un municipi si és capital pot ser perfectament el nom del país. Ha passat i passa arreu del món: Guatemala, Mèxic, Luxembourg, Quebec... i passa a nivells inferiors al nacional (com ara les províncies espanyoles on totes, excepte les basques, prenen el nom de la capital respectiva). La identificació nominal municipi/territori és possible i digerible, sense negar certa incomoditat. La identificació nominal territori/territori és totalment inviable, en especial en el cas de regió/nació. I la prova és que en el mòn no hi ha cap cas.

Si et fixes, jo he parlat de que es matinguera el gentilici privatiu de cada regió, en uns hipotètics PPCC independents. I no he demanat a cap de les part que hi renunciès al seu.

No comprens que caus en una contradicció gairebé sense adonar-te'n? còm dius que cada regió manté el seu gentilici privatiu i  afirmes al mateix temps que totes són catalanes? perquè quan dius Països Catalans, fas catalans a tots els països, als països sencers (incloent els pardalets del bosc), i no solament a la llengua i cultura, per tant estàs atribuïnt la condició o gentilici propi d'un pais a tots els altres.

Quan encara existia el teló d´acer, hom diferenciava qui ostentava la ciutadania soviètica (tot l´estat), amb el gentilici propi de cada RSS(ucraïnesos, letons,etc.). Ningú va renunciar a ser rus, uzbek o txetxè. Hi havia un nom pel conjunt de ciutadans que formaven l´estat, com a territorialitat comuna (l´URSS va nèixer amb estructura federal). Et dirè més, per a molta gent parlar de soviètics s´els va acabar fent mandrós i deien dierctament a tots/es els russos/es, amb independència del seu origen.

Tot és molt relatiu.

Catalunya va ser la nació primigènia a la reconquesta, el nucli central del repoblament ,a l´edat mitjana, dels territoris de parla catalana.

Per això és normal, que els pancatalanistes valencians parlessin de PPCC o "Catalunya gran".

Si aquest terme ha esdevingut "regional" i incòmode per a la resta, segur que historiadors, sociòlegs i antropòlegs( de SaG i de FaM) sabrien buscar un terme apropiat, en el que hi capiguèssim tots.

Un mot neutre, si vols, que no impliqui sentiment nacional de partida(com europeu, pex.) i que a casa seva, cadascú segueixi igual.

Pel que fa a la cultura, cadascú té la seva, clar, però no estem tnt lluny: el futbol´n´es l´esport rei, els correbous tb els compartim, el costum de la migdiada, i aquí, es veritat, no fem mascletaes a Bcn, però te n´asseguro que a les festes de la mercè es fan uns espectacles pirotècnics que tallen l´al.lè!! I a d´altris pobles, igual...

La cultura pirotècnica, hi tant que la tenim!!

Ambdos pobles som, tb, mediterrais i ens encanta anar a la platja, tenim interessos turístics i comercials comuns,etc...

Que a València no es balli la sardana ni aquí es jugui a la pilota valenciana, no vol dir qe no tinguem res a vore en música i esports.

Es més el que ens uneix que el que ens separa, però s´ha de tenir voluntat...

Me n´alegro que no pensis en passar-te a l´altre costat lingüístic, el de la RACV  !! Era broma, però com tú ben dius, és un suïcidi lingüístic en tota regla...

Apa, "a durmir-la"

Bé. Doncs quan hageu trobat un nom comú acceptable i que no corresponga a una de les parts, m'avises i començarem a parlar. Ja he dit en moltes ocasions que amb una terminologia vertaderament plural i respectant la sobirania de les parts, tot és possible.

Es a dir, que, com a ucranià acceptaria ser soviètic, però mai ser rus. Queda clar, no?

• Almogaver.cat 1.930 8 851

Caram quin avatar, mes ordinari,  s'el ha descuidat algú a la taverna?

• senderi 5.463 7 393

El gif si que ho és, d´ordinari...

Però vaja, s´enten que hi està posat amb ironia, com a representació del que podien voler pretendre al final...

Tenim la pell molt fina, a la taverna...

Si noi, Peró permeta'm dir-te que aquesta ironia, es una vulgaritat gens digna del teu Senderi. T'he votat sempre en positiu. Inclús en aquest fil, però  no en aquesta. ironia,  dear.

A voltes un avis a temps ajuda a mantenir el nivell que s'espera de un Cavaller.

Quant esta fora del Taverner ambient, te que actuar d'acord amb la seva instrucció, qualificació i rang, de Gentleman, I el Gentleman, per suposat; sempre actua amb Senderi.

• senderi 5.463 7 393

Jo he parlat de PPCC, perquè és la nació en la que crec i per entendren´s (sent l´únic nom avui dia, que aglutina els països de parla catalana aen un projecte polític comú).

Jo no he dit que valencians o mallorquins foran catalans, tot i que hi ha qui se sent, i per minoria que siguin, això és encara molt representatiu d´un passat comú.

Un nom que ens uneixi no significa renunciar al nostre propi, i els exemples d´abans ho il.lustren prou bè.

La nació serbia, russa o anglesa mai han perdut cap sentit d´existència, tot i "renunciar" provisionalment al seu gentilici, per emprar el comú (iugoslau, soviètic o britànic ).

Per cert, Ucraïna significa marca (frontera) en rus, li  denominaven la petita Rússia i russofons en són, la majoria dels seus habitants de l´est del país i la península de Crimea,amés,  acaba de guanyar les eleccions el prorus Viktor Yanukovitch.

El nom, a voltes, no ho es tot...

Es curiós Senderi, Com amb lo be objectiu que escrius.

(ho potser per aixo)

Els Mau-Mau de la Camorra Paellera, no et deixi creixé la puntuació. I per la nit (que es quant fan pipi les gallines)  van buscant, fils teus (i d'altres com en antineoblaver) per donar-los-hi garrotada.

Aixo si "a escondidas" com diu el Rouco que es tenen que fer les bones  accions, i la neteja de raó i... Senderi.

Crec que es un defecte de forma, que afecte i corromp el Fondo.

• senderi 5.463 7 393

Mercès company!

Tampoc n´hi ha per tant, com dirien ells, que cascú faça el que vulga...

Jo, com tots, nomès expresso la meva opinió, intentant argumentar bé sobre els temes, dels quals tinc uns coneixements mínims com per a debatre, sense enganys.

El tema del karma em sembla anecdòtic i irrellevant.

Això si, penso que s´hauria de baixar nomès en casos de falta de respecte, insults o apol.logia de la violència. Mai per expressar opinions personals, encara que una majoria hi estigui en contra.

Al teu cas, dit amb respecte, t´has guanyat fama "d´incendiari", per les teves critiques ferotges sobre el que tú en dius, brillantment, el mesetero regionalismo, bien entendido, y neopaellero...

Això ha fet que algú potser, tingui recançes a l´hora de votar-te positivament, no fos cas que s´el llençin a sobre "la banda del Polisero", nom genial, per altra part, que expressi una realitat o no, hauria d´institucionalitzar-se per novel.lesc terme.

Al meu modest parer, no crec en confabulacions "judeomasòniques" i si existeixen, pitjor pel que ho faci.

I t´animo a que segueixes professant la unió nacional dels nostres territoris, com millor ho saps fer, amb el vers com a imponent arma lingüística i fines ironies, deixant, si s´escau, de banda possibles argúcies i desqualificacions, que a voltes, serveixen, per victimitzar aquells que defensen altra causa, que no és la construcció dels PPCC.

Hòsties, si Tarradellas a la Generalitat fou un èxit del catalanisme, "apaga y vamonos"

• senderi 5.463 7 393

Home, segons com es veji...

Estem parlant d´un acte més que res, simbòlic.

Que després de 40 anys de dictadura, torni el president de la Generalitat a l´exili, amb el seu "ja sóc aqui", sent la única recuperació de la legalitat republicana, doncs...que vols que et digui!!

Per mi si que en va ser d´important.

Si precisament fou una trampa de l'espanyolisme...

• senderi 5.463 7 393

Alguna cosa em sona...

Quelcom semblant a donar notorietat a un personatje que ja no entenia la realitat catalana que l´envoltaba i emprar el seu valor com a símbol per frenar possibles reivindicacions nacionalistes?

Potser, però el fet hi es...

Il.lustram... la "trama espanyolista", jeje 

Doncs bàsicament el senyor Suárez envià a un coronel de l'exèrcit a cercar a Tarradellas, i segons l'informe deia algo així com que este estaria disposat a ajudar la causa (la de Suárez, és clar), ja que no li quedaven diners.

El que aconseguireu els catalans fou un estatut de primera, si, però a canvi el moviment nacionalista perdé força al entrar en un mecanisme de poder; per a que ens entenguem entrareu en el joc d'Espanya gràcies a Tarradellas

• senderi 5.463 7 393

Potser, o no.

De fet, sembla que tarradellas no volia ésser una mera figura decorativa dins el neixent espai catalanista i els membres de l´Assamblea de Catalunya se´l miraven amb recel.

JT va ser un personatge anacrònic, que venia d´altra època i de molts anys fora del territori.

Vaig llegir a una revista d´història (no se si es veritat o no), que quan va tenir una audiència amb Don Juan, el pare del rei i Comte de Barcelona, el va rebre agenollat, dient que serviria  al seu "senyor històric", al qual es debia... i això que era republicà!!

Potser fou tot un parany, però el fet històric no es menyspreable...

En este cas, el fet històric, no fou més que una pantomima, amb tots els meus respectes

Votaria el teu comentari però la secta neoblavera m'ha fergit a Karma negatiu.

Si noi el maniatic polisero, avui ho esta fen per tots els fils inclús antics) com aquell maniàtic del Budó, Peró en lloc de agulles en punts. es el tècnic en la matèria i quant no ho fa ell,els hi mana fer als seus blaverissimos) En això el Racó els consisteix ( de moment) una especie de carta casi blanca. T'envio un vot per si et recuperes es tot lo que puc fer, ja saps que soc ocell corsari i no menjo al quartel i tampoc vaig en Pacs.

Esta espanyolitat no és una espanyolitat típica, d'estanquera, bous i castellà, malgrat el que pot donar una visió plana de la situació, els valencians es senten molt valencians.

Segons una enquesta del CIS de 2004 el 51% dels habitants de la província d'Alacant no se senten valencians.

• senderi 5.463 7 393

La veritat és que, tot i el teu escepticisme sobre els PPCC, has fet una argumentació brillant de la problemàtica actual, i no tant actual, del PV, a nivell de pertinença nacional.

Es veritat que el probable discurs del nacionalisme  estricte valencià, ha sigut  "furtat", en bona part pel regionalisme ( o provincianisme )  espanyolista i folclorista valencià, i poden considerar-se com a "guanyadors morals" de la batalla de València : Han imposat els símbols que defensaven, la toponimia del país, la denominació de la llengua(encara no la segregació...),i ha quallat entre bona part de la població un anticatalanisme, menys o més evident, segons d´on vingui.

Mentre la dreta regionalista sigui hegemònica i guardiana de les essències valencianes, no tindrem possible solució al problema actual.

Però, a vegades es cau  al parany que més convè a aquest sector, abans esmentat.

Avui, aquest "nou valencianisme", que reclama un estat propi i una nació pròpia (diferent de la catalana), pot esdevenir (sense voler-ho?) l´arma més poderosa del blaverisme separador de la CA valenciana. Acatant i fent seu els símbols identitaris, tergiversats o no, i articulant un missatge "trencador" amb el Principat, no fan sino tancar una "pinça" molt efectiva contra el que queda, sigui poc o molt, del valencianisme d´arrel fusteriana i  tb "oficialitzar" la separació efectiva d´aquells valencians que es sentin catalans(o catalanistes) i d´aquells nacionalistes valencians, que sense considerar-se catalans, voldrien una unió política amb el nord amb el que ha de ser un "nou valencianista", de veritat(segons ells ).

Pensar que el sentiment nacional comú, a banda i banda del sènia, data de fa 40 anys i escaig amb les teories polítiques d´un catalanista valencià( Joan Fuster ), que, segons alguns, volia la dissolució del PV dins d´una Catalunya gran, és, com a mínim, no dir tota la veritat de les coses...

Com ja he dit altres vegades, els fets de la transició, la discussió dels símbols,el nom de la llengua, l´agressivitat contra "l´imperialisme català", la pol.lèmica sobre la bandera, la prohibició de la constituió espanyola a la possibilitat de federar-se entre les CCAA i el fet que, encara avui dia, hi hagi valencians que es sentin catalans o creguin en un projecte comú junts, no són més que simptomes que, al meu entendre, només proven la vinculació històrica que hi havia entre els pobles valencià i català, de vell antuvi, molt més que una simple unió dinàstica(com podia haver-hi amb l´Aragó): Un sentiment de poble, cadascú amb les seves tradicions, gentilicis i administracions polítiques.

Avui tot sembla adormit, perdut i els dos pobles viuen  d´esquena en molts àmbits , però si alguna cosa es movès en un futur ( una hipotètica independència de la Catalunya "estricta" ), n´estic segur que els resorts autonòmics "sud enllà" tremolarien amb força, com va passar després de la mort del dictador, i el debat tornaria a obrir-se de bat a bat i potser, només potser, hi haja unaltra oportunitat d´anar tots a una... i seria l´última.

Jo no tinc escepticisme al voltant dels Països Catalans, per a mi són una realitat més que demostrada. Realitat etnocultural, això si, pensar-la en termes nacionals, ara per ara, és el que ens porta este problema.

Per altra banda, ningú renega del Fusterianisme ni dels seus símbols, simplement es critica la idea de la Catalunya Gran, la del tots catalans perquè parlem català. Si ja després com diu Polisero és el fi últim del discurs nacional "fusterià" (i afegiré que ell diu que si defensara la opció de Països Catalans, li diria a tot Catalunya) és altra discussió, que s'ha de basar en res.

Pel que fa als símbols, simplement és no ser maniqueu, la senyera amb franja blava és de la ciutat de València i no és espanyolista i vulguem o no des de fa 28 anys és la senyera de tots els valencians. Algú ha vist cap nacionalisme del món que renegue dels símbols amb els quals el seu poble es sent identificat? Només el valencià. A més que és estèril, vols fer nacionalisme? Treballa, treballa i treballa. Tenim un poble extremadament "carlí", en el sentit que no li agrada gens que li toquen allò que és seu (millor dit, que fa seu). Fa més pel País un Botifarra que 300 Raimons (sense que això signifique menysprear-lo) i molt més una falla que una calçotada a Sueca.

L'agressivitat contra el "fusterianisme" en la Transició fou òbvia, però no pot ésser la excusa de l'immobilisme de les tesis (més bé de l'imaginari; que és del que parlen), mal-dites, "fusterianes". Que llavors s'orquestrara una maniobra des de Madrid per a acabar amb el nacionalisme valencià, no justifica que quant més "radicals" (i amb açò em referisc a lo que diu Guia al missatge principal del post, que de radical res és una proposta més, al meu parer estúpida, i com diu ell al llibre on la exposa, provocada per un cert ambient a la UCE ) millor es funciona i s'avança cap a la independència dels valencians, o dels Països Catalans si fem una perspectiva més ampla. Com si un procés sobiranista fóra una cosa de 4 rebotats, i no plantejar un futur sòlid a una població, amb tot el que açò implica.

El sentiment de pertinença al mateix poble, doncs molt agafat per les pinces. A nivells populars, els catalans o els mallorquins mai han estrat estranys del tot perquè parlaven la mateixa llengua o "paregut", és un fet innegable tot i que existisca la denominació valencià. Tots tenim avis o gent gran que ens han contat com anant a veremar a "França" es trobaven gent que parlava com ells, o com al servei militar es solien ajuntar els catalanoparlants dels tres països. Però això no lleva que els valencians es sentiren valencians, els catalans catalans i els mallorquins (perdó als illencs per englobar-los en Mallorca, però m'és més fàcil ) mallorquins. El que no n'hi havia era un sentiment d'estranyesa cap a eixe foraster, com l'havia amb els castellans. De fet a l'imaginari tradicional valencià de pobles, si haguérem de fer un esquema de més propers a més estranys, probablement tinguem en posicions de proximitat als catalans, xurros i aragonesos.

I bé, dubte molt que la pròxima siga l'última, perquè sempre és l'última. Ja ho deia Fuster, i ací estem i estarem en un futur proper

• __24795__ 15.050 8

El teu discurs és impecable i jo el podria subscriure quasi íntegrament.

Amb només un "petit detall" que no és petit i que supose ja sabras quin és. El problema de noms.

El terme català, com a terme polític i nacionalitari referit a Catalunya no és vàlid per a designar una realitat que tu mateix qualifiques de només etnocultural (i jo deixaria en lingüistico-cultural amb moltes reserves per lo de cultural).

Ja ho he explicat moltes vegades, no és igual "español" (terme polític nacionalitari) que "hispà" o "hispanoamericà" (terme lingüistico-cultural). No és igual anglés (terme polític nacionalitari) que anglo-saxò (terme que defineix una extensa àrea lingüistico-cultural de parla anglesa). Els valencians si no som políticament catalans, tampoc no podem ser-ho només  lingüisticament. Podem ser catalanoparlants, "catalànics" potser, "bacavesos", "catalanovalencianomallorquinsmenorquins...", però no catalans.

Perquè si som catalans, i som un país català (Països Catalans fa a tots els països... catalans), ja estàs definint-nos políticament i nacionalment com a tals, i aleshores, t'agrade o no, ja som Catalunya i també per pura coherència, t'agrade o no, som catalans del sud, de primera o de segona, però catalans del sud.

I llavors el del fil, tindria més raó que Sant Josep Guia.

• milicià català 4.293 11 499 👍 423

Són els catalans més afortunats de tots.

Són l'orgull de la nació catalana perquè disposen de "la millor terreta del món" i la guarden i defensen

d'amenaces molt importants.

• __25637__ 7.020 8

I jo que collons sé.Açò a voltes cansa més que discutir sobre el sentit de la vida.

• pastor_de_bits 9.689 8 216 👍 1.194

Simplement ciutadans normals i corrents, com a tot arreu de la nació.

• miki_ppcc 114 9

Aquí la qüestió es que el valencians del nord som ciutadans de segona!

• Joaquim_bcn Usuari sumador 26.548 12 40 👍 2.329

Els valencians seran el què vulguin ser. I deixeu-los en pau d'un cop. 

• Ecat 4.076 13 517

Quina ximpleria de pregunta. Aquí no hi ha catalans de 2a.

Després de la histèria d'alguns afectats per valencianitis aguda diré jo també la meua opinió ara sí més seriosament.

El terme Catalunya per designar la nació de Salses a Guardamar i de catalans del sud per a designar als valencians no va estar mai proposat ni pel moderat Fuster (compareu-lo sinó amb el catalanisme valencià dels anys 30), excepte en aquell Qüestió de noms que era un folletet més que res de pensament intel·lectual que no pas polític.

Països Catalans i catalans del PV o valencians són, crec, els noms que més ens agraden als valencians amb conciència nacional de pertanyer-hi a la mateixa nació que manresans i menorquins.

Per altra banda el sentir-se de segona o primera, és més una cosa de cadascú, que no del que pensen els altres. Jo per exemple me'n considere de primera, simplement pel mèrit, dificultat i al mateix temps privilegi que suposa ser català en una zona perifèrica i de frontera, i en això no em sap mal pecar de modest.

• www.tot-catalunya.cat 38 8

Perdó , però en Joan Fuster a Qüestió de noms diu: "Potser -si més no és el meu punt de vista-, l'ideal fóra adoptar, no ja la forma "Catalunya Gran", sinó senzillament Catalunya, per designar les nostres terres. Ara bé: aquesta aspiració ha d'ajornar-se sine die. Podem preparar les condicions materials i morals perquè, un dia sigui ja factible." i aquest dia ja ha arribat!

Per a Fuster encara no havia arribat per això dic que era una declaració intel·lectual i no política. Jo pense com ell que encara no ha arribat. Respecte la teua opinió però no la compartisc.

Tot i això no ho dubtes que estem al mateix vaixell.

• __24795__ 15.050 8

http://www.tot-catalunya.cat escrigué:

Perdó , però en Joan Fuster a Qüestió de noms diu: "Potser -si més no és el meu punt de vista-, l'ideal fóra adoptar, no ja la forma "Catalunya Gran", sinó senzillament Catalunya, per designar les nostres terres. Ara bé: aquesta aspiració ha d'ajornar-se sine die. Podem preparar les condicions materials i morals perquè, un dia sigui ja factible." i aquest dia ja ha arribat!

Per a mi, tan destacable com la "provisionalitat" del terme Països Catalans, és la frase que subratlle en roig. El pensament fusterià va fer fortuna en una bona part de les elits polítiques i culturals de la transició i tothom s'hi dedicà a "preparar les condicions materials i morals", entre eixes condicions, per exemple,  el desproveïr al País Valencià d'una senyera pròpia que l'identifique en el conjunt de pobles del món (i si m'apures també dins dels conjunts dels "pobles catalans" per tal com en l'objectiu final està inclós la desaparició política del País Valencià).

Han passat cinquanta anys i el treball de preparació de condicions materials i morals, no ha donat el seu fruit i el terme Catalunya, el nom secular, històric i irreemplaçable de la nació catalana, continua sense poder-se aplicar al conjunt del territori catalanoparlant. I el de Països Catalans, com a concepte polític i nacionalitari resta en el calaix de les minories minoritàries.

Mentrestant... la Catalunya autèntica avança cap a la seua independència, i quan dic seua, dic seua, del Pirineu a l'Ebre.

Mentrestant... el País Valencià va morint-se un poc més cada dia, si és que no està ja mort com diuen alguns per aci i pensen molts altres.

Seguim esperant?

• fricat 13.510 12 149 👍 74

osti nano, sempre amb la cançó de que alguns (Catalunya) volen carregar-se políticament els valencians... hi ha arguments teus que em semblem molt raonats però n'hi ha d'altres que són simples prejudicis. Com jo, molta gent d'aquí voldria uns països catalans confederats i això no té perquè conduir a l'absorció de l'identitat valenciana.

Si us plau, no utilitzis més aquest argument perquè em sento insultat.

Jo treballo per l'alliberament de Catalunya amb l'esperança que algun dia valencians, illencs i la resta dels països catalans s'unifiquin de forma lliure i democràtica sota un estat confederat. Deixa si us plau aquest discurs perquè, a més de ser injust amb molta gent de Catalunya, també ho és amb molta altra del País Valencià.

De fet, històricament, perquè creus que el País Valencià ha tingut i mantingut una identitat que tu tant defenses? com pot ser això, si durant tants i tants anys va estar sota el mateix paraigües que els que estem per damunt de l'Ebre? no és una contradicció pensar que volem anal·lar-vos l'identitat?

De tot cor et dic que deixis de veure tants fantasmes, t'ajudarà a construïr, perquè amb aquest discurs em fas pensar que només pretens infundar desconfiança i sospites.

On diu Polisero que Catalunya vol la destrucció política dels valencians?

Aquí ho deixa caure relaciónant-ho amb el pensament fusterià, però jo no li dic exclusivament per aquest escrit seu, sinó que constantment en moltes intervencions fa referència a una suposada l'intenció d'absorvir/diluir aquesta identitat valenciana com un sucre dins d'uns Països Catalans, per part de molts catalans.

Ell ho sap que ja lihe dit diverses vegades i potser sí que no era el millor lloc on posar-li la resposta, però trobo que és un tema recurrent en ell.

Ell parla d'una ideologia, no dels catalans. Esta ideologia la fan seua catalans, valencians, illencs, etc...

D'acord, però ja t'he dit que no és exclusivament per aquell missatge. Jo ja sé el què em dic. Moltes respostes seves aqueven per aquestes insinuacions d'assimilació del PV per part de Catalunya.

On ell diu crear discrepància, en aquest tema busca crear discòrdia.

En fi, el que he dit pot semblar gratuït, però t'asseguro que no ho és.

• __24795__ 15.050 8

Com ja t'han dit, jo no he dit mai que Catalunya vol assimilar el País Valencià, dic i reafirme que el projecte polític pancatalanista tal i com està definit actualment terminològicament i estratègicament porta inexorablement a la dissolució del País Valencià com a entitat política de qualsevol tipus, nacional o regional. Ja ho va deixar clar Fuster en el catecisme del pancatalanisme modern:

Tindrem dret a esperar -per molt llunyana que se'ns presenti aquesta esperança-, que un dia serà suficient dir català per al.ludir a la nostra condició de poble únic, i agregar-hi una precisió comarcal per localitzar la cosa o persona de què es tracti. Les actuals "regions" poden esvair-se i només el fet radical de la comarca i el fet general de la comunitat idiomàtica i civil seran importants.

Alguns, els més lúcids i agosarats, ho veuen clar i ho reconeixen obertament (recentment en un fil del Racó un 22% apostaven per la inexistència del PV en una futura organització interna dels PPCC). Uns altres senzillament no ho volen veure i creuen que es pot unir tres coses diferents amb el nom d'una d'elles. Més prompte o més tard, se n'adonaràn que això és impossible i si son coherents amb la "nació única" dSaG, acabaran ressolent el problema onomàstic (que en realitat no és només onomàstic) per via de la dissolució interna de les tres parts històriques.

Com va fer Fuster.

• senderi 5.463 7 393

"discrepància is not discòrdia"

...brillant

Perfecte nano.

I en absolut es gratuït fricat a mes, ha posat ben evident com en pack (pinça) actuen. El teu missatge ha set clar i en conseqüència del tot entenedor.

Jo només dic que he anat resseguint les seves intervencions i sempre s'ho fa anar bé per treure el tema de que els catalans del principat volem treure l'identitat al País Valencià.

Això sí, sempre ho fa en pro de la discussió i la discrepancia, donat-se-les de fer d'advocat del diable... en fi.

• __26270__ 79 7

Per mi tant els valencians com els balears (jo sóc nat a Mallorca) com els nord-catalans són catalans notables, com també ho són els principatencs.

Potser també ho són una mica els mexicans, o almenys alguns. O els de la comarca de el Carxe.

En quan als de l'Alguer... ja no estic tant segur, no sé, és possible.

• miluSBD 3.195 12 616

Quina pregunta més absurda, sobretot aquí al Racó, és evident que SÍ.

• barcelonista100 14.207 10 137 👍 565

Sí, el Llevant, el Villarreal B, el Castelló i l'Hércules (i L'Elx!)

• Ripollès 544 7

Jo no considero ni als valencians (incloent-hi els castellonencs i els alacantins) ni als mallorquins, eivissencs, menorquins etc. com a catalans de 2ª, per a mi la gent  del País Valencià i Ses Illes són simplement valencians i illencs, dos pobles germans amb els quals els catalans compartim una llengua comú com també gran part de la nostra història com a poble.

I també és factible crear un estat confederat entre aquests pobles, sempre i quan tant valencians, com illens i catalans hi estiguin d'acord. Cal començar la casa pels fonaments, trobar punts d'entesa entre germans i després ja decidirem com ens organitzem.

• __24795__ 15.050 8

Perfecte. Només un detall, quan dius valencians ja s'enten que inclou castellonencs i alacantins (i alcoians, morellans, benidormencs, elxans, xativins, alzirenys...)

• __17731__ 18.485 11

Però les Illes no han desenvolupat mai un sentiment nacional alternatiu a l'espanyol. Si les exclous del projecte de Països Catalans les estàs relegant, simplement, a ser espanyoles. Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera seran catalanes o no seran.

• Ripollès 544 7

Si, és cert el que dius, potser per això el gonellisme no ha tingut de moment tant suport com el blaverisme a València, ja que aquests últims sempre es recolzen en Lo Regne de València, el segle d'or de literatura etc... . Però no es pot negar que Ses Illes tenen una personalitat pròpia i la majoria dels illencs auctòctons no dubten a dir que parlen català, però volen conservar les seves modalitats balears.

No és qüestio d'abandonar Ses Illes, el que crec és que cal ajudar discretament als catalanistes a Ses Illes, fent que siguin els propis illencs que vetllin pel catalanisme a les Balears, ja que si Catalunya hi actua de forma oberta, es pot interpretar pels illencs com una ingerència i per tant seria contraproduent.

• Ripollès 544 7

Si, si, de fet em referia a tot al País Valencià, més que res perquè mirant a alguns fòrums valencianistes, he copsat que hi ha certa rivalitat entre València i Alacant i a Castelló es troben una mica oblidats per part de València. Bé, si no és cert ja em corregiràs.

I sobre el valencianisme, doncs observant el panorama al País Valencià, crec que han de ser els mateixos valencians els que han de vetllar per si mateixos per la seva pròpia consciència nacional, Catalunya hi pot ajudar, si, però discretament, ja que si Catalunya actua de forma molt oberta podria ser contraproduent, degut a que podria justificar les argumentacions blaveres del suposat "imperialisme català".

Salutacions

Publicitat

Novetats

Fòrums

• 9.027.703 missatges
  • 212.079 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat