Notícia

El Conselh Generau d'Aran exigeix la lliure associació amb Catalunya

amena_31
amena_31
El ple del Conselh Generau d'Aran ha aprovat per unanimitat de tots els partits que el componen el document que exigeix el màxim autogovern per a l'Aran en el nou Estatut, així com un major reconeixement de la llengua aranesa i una integració específica en el mapa català, a partir d'una relació de lliure associació amb Catalunya i amb l'aranès com a llengua cooficial. El conseller en cap, Josep Bargalló, ha assegurat que serà la Ponència encarregada de l'Elaboració del nou Estatut qui ha de decidir quin ha de ser el reconeixement específic de la Val d'Aran.

El document, que ha estat consensuat pels tres partits polítics amb representació al Conselh Generau, Convergència Democràtica Aranesa, Unitat d'Aran i el Partit Renovador d'Arties e Garòs, proposa també que el nou Estatut reconegui que Aran és un país amb drets històrics similars o equiparables als territoris forals.

Aran és, segons aquest document, un país amb realitat nacional que s'uneix lliurement a Catalunya i es constitueix com un territori autònom dins de la comunitat autònoma catalana, amb un règim politicoadministratiu especial. Per tant, el nou Estatut ha de reconèixer a Aran el dret d'aconseguir les màximes cotes d'autogovern.

Pel que fa a la inclusió de la Vall d'Aran a la futura vegueria de l'Alt Pirineu, els grups polítics aranesos exigeixen que en el nou Estatut quedi ben clar que no es pot incloure en cap divisió territorial que no sigui ella mateixa.

El document també reclama que el nou Estatut determini que l'aranès (occità d'Aran) sigui també llengua oficial a Catalunya.

Des del Govern de la Generalitat de Catalunya, el conseller en cap, Josep Bargalló, ha reconegut la voluntat de l'executiu de donar més autonomia a la Vall d'Aran, però ha afegit que serà la ponència del Parlament la que decidirà aquesta qüestió. Actualment el Conselh Generau d'Aran té traspassades algunes competències cedides per la Generalitat com el turisme, el medi ambient, l'educació i l'agricultura.

La Val d'Aran demana seleccions pròpies al marge de Catalunya

A més a més, el Conselh Generau d’Aran "ha encarregat un estudi sobre la viabilitat de creació de tres federacions esportives araneses", segons ha reconegut el conseller en cap, Josep Bargalló, en una resposta parlamentària. L’Executiu considera que “la demanda de disposar seleccions esportives araneses haurà de ser resolta per les mateixes entitats esportives de la Vall d’Aran, les quals han d’estudiar i decidir sobre la viabilitat esportiva de la proposta” i que “no correspon al Govern autoritzar o desautoritzar iniciatives que poden sorgir de la societat civil esportiva i que per la seva finalitat legítima no poden ser prohibides o il·legalitzades".

Vincles relacionats:
- Diari Cívic
- Vivència Aranesa

Notícies relacionades:
- Demanen que l'Estatut els reconegui "un pacte de lliure unió" amb Catalunya (La Malla)
- Parles aranès? (La Malla)
- Un país lliurement associat amb Catalunya (La Malla)
- El síndic de la Vall d'Aran Carlos Barrera ha dit avui que la Vall d'Aran vol que la reconeguin 'com una autonomia i no com una comarca catalana' (Vilaweb)

Opina

Configuració
  • Segador_1714 7.376 13 287 👍 17
    Per mi que facin el que volguin els de la Vall d'Aran; però crec que primer hauriem d'aconseguir la independencia de Catalunya respecte Espanya i despres si es vol independitzar la vall d'aran doncs endavant que faci el que volguin.
    • entalpp 649 12

      Jo crec que el que volem per nosaltres no ho podem negara ningú, ara trobo ridicul que ho demanin a Catalalunya, en tot cas han d'anar a Madrid, malauradament nosaltres no pintem res.
       
       
       
       
       
      Com diuen a Madrid, "Como quieren cambiar España si no saben ni hacer tuneles(fills de la gran puta!!!!!!!)
  • Tro 474 13 👍 98

    En aquest tema hi hem d´estar tots d´acord:
     
    Com diu avui el Punt, La Val d´Aran TAMBÉ TÉ DRET A L´AUTODETERMINACIÓ.
     
    Tots els i les independentistes hauríem de donar exemple als nacionalistes españols, i acceptar el que decideixin els aranesos.
     
    De fet, La Val d´Aran és Occitània, i és l´únic lloc on l´occità és plenament legal. Espero i desitjo que el govern català, i sobretot ERC, es posicionin aviat i diguin clarament que respectaran la voluntat dels aranesos. És la millor manera de deixar en evidència als espanyols.
     
    Veurem algun dia un editorial de La Razón o El País dient "Catalunya tiene derecho a la autodeterminación"???
  • Arnau Usuari sumador 5.114 14 412 👍 171

    Jo hi estic absolutament d'acord ja que la Vall d'Aran no és Espanya sinó Occitània, però una cosa és el dret a l'autodeterminació per a ser un Estat i l'altre ser una comunitat autonoma ja que la Constitució (dels veïns espanyols) no permet la federació d'autonomies.
     
    Em semblaria perfecte que pogués ser un nou Estat europeu, ja sigui dins d'Occitània o de moment per separat.
  • El_Xueta 6.666 12 282
    Anem amb compte, perquè que els ppeperos hi tenen una presència important a la Vall d'Aran. Jo crec que més d'un el que vol és separar-la de Catalunya per passar a ser una comunitat autònoma d'ecspanya. Un lema ppepero força conegut allà és: "Eths Gascons Espanhols no som Cathalans". Així que tot plegat pot convertir-se en un blaverisme anticatalanista.
    Lliure associació amb Catalunya, d'acord. Però hem d'estar al cas que no sorgeixi més blaverisme anticatalà. Quan nosaltres siguem independents, que la Vall d'Aran ho sigui també si volen, perquè són de cultura occitana, però que en cap cas passi a ser una "regió" ecspanyola més.
  • El_Xueta 6.666 12 282

    Efectivament, Unitat d'Aran és una filial del PSC.
    Convergència Democràtica Aranesa de CIU (no es nota ni res xD).
    En les últimes eleccions al Parlament de Catalunya em vaig fixar i a la Vall d'Aran els vots cap al pp eren considerables proporcionalment...
    • sardanista 2.864 12 642 👍 2

      Tens raó. Cal vigilar de ben a prop qui demana què, perquè pot semblar una cosa molt innocent, però pot ser un tema molt enverinat, sobretot tenint en compte això que dius i que jo també vaig copsar en les darreres eleccions: el PP hi té força i hem de vigilar que Aran no se separi de Catalunya per a crear una comunnitat autònoma espanyola. Si se separen, que sigui per anar a millor, no a pitjor.
       
      Una vegada vaig entrar a un fòrum de la pàgina web principal de la Val d'Aran i hi havia moltíssims fils escrits en castellà insultant als catalans, de tal manera, que ni a Espanya2000 ens han dit les coses que allà deien.
       
      Per tant, no ens ho prenguem a la lleugera, que d'aranesos, n'hi ha de moltes menes, i sospito que alguns demanen aquest tracte diferencial de la Val d'Aran, no per a una major independència, sinó per a un acostament més gran a Espanya, que podria controlar millor la zona sense la protecció i cobertura que Catlaunya li ofereix, i de pas destruïr l'espai natural amb més pistes d'esquí i projectes especulatius, com passa a tot arreu on governa la dreta espanyolista.
       
      Per cert, una salutació a tots els aranesos i un desig explícit de preservació del seu paisatge. He estat en pocs llocs que reuneixin tanta bellesa com Era Val d'Aran.
      • SempreCatalanista 745 12
        "Si se separen, que sigui per anar a millor, no a pitjor."

        Si se separen, que sigui per anar a on vulguin. Si els habitants de la vall volen ser una regió d'espanya no serem nosaltres qui ho impedeixi. Que facin el que vulguin, l'autodeterminació es decidir. Si decideixen això alla ells.
        • sardanista 2.864 12 642 👍 2

          Però si decideix qui: Els aranesos o els colons espanyols que viuen a la Val d'Aran amb l'afany de convertir-la en una colònia castellana?
           
          Jo crec que hem de defensar el que volen els aranesos de veritat i no els que hi van a esquiar de mitja Espanya.
          • Mergon Usuari sumador 22.116 13 56 👍 228
            I pq els catalans hauriem de tenir més poder de decisió que els colons espanyols?
            Qui és aranés de veritat?
            I etc...

            A veure, ja t'entenc i ho comparteixo en el fons però no en la forma, però com deies abans s'ha d'anar en compte, si això que has dit tu ara ho dius a un espanyolista (o ho llegeix aquí) et pot sortir tranquilament dient que els catalans volem decidir imperialment que pot fer i què no els aranesos, i cagada pastoret i debat enverinat.

            És més fàcil dir que tenen, com a nació diferenciada com nosaltres dels espanyols, el dret a decidir el seu futur; i que EN LA TEVA OPINIÓ haurien de reconstruir-se nacionalment o com ho vulguis dir i que seria un error que es dissolguèssin en l'espanyolitat i tal.

            En tot cas podem AJUDAR a les iniciatives realment en defensa de l'Aran que sorgeixin de l'Aran, però no protegir-los des de fora, això és un proteccionisme (vomitiu en la meva opinió) facilment tergiversable per l'enemic.

            Salut.
        • Sant Jordiet 109 12
          totalment d'acord, si ells lliurament volen passar de CAT i abraçar ESP, és la seva decisió, de fet, la població de carrer ho pagarà molt car, només s'en beneficiarant els de sempre (empresaris, especuladors, etc. Qui comenta que tenen dret a la seva cultura occitana, a la seva història, etc, qui defensarà millor aquests fets? Els espanyols, que no respecten a ningú?? Per favor, la jugada està clara.

          Dintre unes generacions possiblement vegin la llum.
  • Ligeia 9.033 13 209
    "Jo crec que el que volem per nosaltres no ho podem negar a ningú"
    Exacte, seria injust i incoherent.
    Tots els pobles han de tenir dret a decidir el seu destí, totes les llengües i cultures han de ser protegides. Els lligams dels catalans i occitans han estat molt forts al llarg de la història i m'avergonyirira de ser catalana si no respectéssim la identitat nacional d'aquest o de qualsevol altre poble. El problema és, com ja s'ha dit, quin poder té Catalunya per fer-ho, perquè de moment és l'estat espanyol qui decideix per nosaltres. En tot cas, espere que ERC defensi la demanda dels aranesos. No podria acceptar que no ho fes. No he entès mai les relacions basades en la jerarquia o en la imposició perquè la unió ha de néixer del consens i del respecte mutu.
    El que sí és clar és que els espanyols ja aprofiten l'avinentesa per desacreditar els nacionalismes, per ignorància o mala fe. Avui he sentit a la ràdio un comentari burleta: "Pues Carabanchel también quiere ser independiente". Manipulació des de l'esquerra espanyolista... aviat ho faran tant bé com el PP.
  • Jaumot 6.574 14 329 👍 7
    El Temps d'aquesta setmana comenta que l'escola elitista SEK vol fer un centre a Naut Aran, prop de baquèira...


  • Aloja 15.883 14 110 👍 121
    No han dit que volguessin seleccions araneses, sinó federacions.
     
    No sé si és el mateix.
  • goulah 16.358 12 106 👍 3.031
    En comptes de fotre bulos duneu informació.
    Que el PP té un percentatge de vot important a l'Aran?

    Dades consultables a:
    Generalitat - resultat eleccions
    Ministerio del interior - resultat eleccions

    Eleccions al Conselh Generau d'Aran 2003
    Cens: 6.619

    Abstenció: 1.739 26,27%
    Votants: 4.880 73,73%

    Nuls: 38 0,78%
    En blanc: 100 2,05%
    A candidatures: 4.742 97,17%
    Vàlids: 4.842 99,22%

    Convergència Democràtica Aranesa
    Vots 2.182 % 45,06 Escons 7

    Unitat d'Aran - Progrés Municipal
    Vots 1.895 % 39,14 Escons 5

    Partit Renovador Arties-Garòs
    Vots 155 % 3,20 Escons 1

    Parit Popular
    Vots 192 % 3,97 Escons 0

    Unión Democrática Aranesa
    Vots 175 % 3,61 Escons 0

    Agrupació d'Electors Amassadi per Aran
    Vots 143 % 2,95 Escons 0

    Eleccions al Parlament de Catalunya 2003
    Cens: 6.552

    Abstenció: 2.664 40,66%
    Votants: 3.888 59,34%

    Nuls: 10 0,26%
    En blanc: 49 1,26%
    A candidatures: 3.829 98,48%
    Vàlids: 3.878 99,74%

    Convergència i Unió
    Vots 1.452 % 37,44

    Patit dels Socialistes de Catalunya - CpC
    Vots 1.387 % 35,77

    Parit Popular
    Vots 537 % 13,85

    Esquerra Republicana de Catalunya
    Vots 282 % 7,27

    Iniciativa Verds - Esquerra Alternativa
    Vots 119 % 3,07

    Partit Obrer Socialista Internacionalista
    Vots 24 % 0,62

    Izquierda Republicana - Partit Republicà d'Esquerra
    Vots 9 % 0,23

    Partit Humanista de Catalunya
    Vots 5 % 0,13

    Una Altra Democràcia és Possible
    Vots 4 % 0,10

    Estat Català
    Vots 3 % 0,08

    Lluita Internacionalista
    Vots 3 % 0,08

    Partit Comunista del Poble de Catalunya
    Vots 2 % 0,05

    Plataforma per Catalunya
    Vots 2 % 0,05

    Resultats Congrès Espanyol
    He intentat fer un recull de les dades però desconec quina divisió per municipis fa el dit estat  de la Val. No és pas la de la Generalitat. Només he pogut consultar dos: Vielha-migaran(em sembla) i Naut Aran.
    No he tingut més esma per recopilar la participació i els resultats globals per comparar-los amb els anteriors. Si algú es veu amb cor de navegar pel ministeri d'interior... ànims! Els necessitarà.
  • Tanin 1.988 12 774
    Aran té tot el meu suport! si volen lliure associar-se amb Catalunya, dons endavant! no serem nosaltres qui els hi negarem aquest dert, si no amb quina legitimitat podriem demanar nosaltres el mateix?
  • __12362__ 10 11

    ARAN NON EI CATALONHA. ENTERAROS DE UNA VEZ FASCISTAS CATALANES, Y SI NUESTRAS REVINDICACIONES NO S TRAMITAN A MADRID ES POR Q EL GOVIERNO D LAS SS CATALAN NO HACE LLEGAR NUESTRAS JUSTAS REVINDICACIONES. LLIBERTAT PEL POBLE ARANES. NO MES OPRESIO FASCISTA D BARCELONA.


Publicitat
Publicitat

Novetats

Fòrums

  • 8.834.952 missatges
  • 205.849 temes
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums
Publicitat


Publicitat