Publicitat

Notícia

Oficial: La Comissió Europea declara prioritari el corredor mediterrani

Brussel·les fa oficial que opta per aquest corredor de mercaderies juntament amb l'atlàntic, descartant la travessia central pels Pirineus, opció preferida pel govern espanyol

La Comissió Europea ha fet públic aquest dimecres el mapa de xarxes prioritàries de la Unió Europea que obtindran finançament de Brussel·les. Un mapa on s'hi inclouen finalment els corredors mediterrani i atlàntic, i es descarta la travessia central pels Pirineus, opció que el govern espanyol ha tractat de prioritzar i defensar per sobre de l'eix mediterrani en tot moment. Finalment la Comissió s'ha decantat pel corredor mediterrani tal com s'havia previst des d'un principi i defensava Ferrmed, és a dir, passant per Barcelona, Tarragona, València i Alacant al nostre país i continuant fins a Cartagena, a Múrcia, per acabar al port andalús d'Algesires. Es descarta així l'opció "semimediterrània" que no arribava fins Alacant sinó que es desdoblava en dos eixos a partir de Tarragona, un per Saragossa passant per Madrid fins Algesires, i un altre que continuava des de Tarragona i acabava a València. L'eurocomissari de Transports, Siim Kallas, ha descartat oficialment la travessia central dels Pirineus, però sí ha confirmat que la CE preveu connectar Saragossa i Madrid amb Algesires i els corredors mediterrani i atlàntic.



Que l'eix mediterrani hagi passat a ser oficialment "prioritari" per Brussel·les implica que abans del 2030 els ports catalans i valencians hauran d'estar connectats per tren de mercaderies amb el centre i el nord d'Europa. La Comissió Europea preveu subvencionar la construcció dels corredors mediterrani atlàntic (a Euskal Herria) amb prop de 32.000 milions d'euros, entre el 2014 i el 2020, i encara 10.000 milions extra en fons de cohesió (tot i que el govern espanyol s'hauria d'afanyar i fer les obres abans del 2015 si els vol cobrar).

 

Des de Ferrmed, l'associació internacional que impulsa el corredor mediterrani des de Sant Petesburg fins Algesires, s'ha aplaudit el global de l'obra, però ha afegit algunes crítiques al darrer tram del corredor al sud d'Espanya, a partir de Còrdova, ja que esquiva Màlaga, un port considerat clau per Ferrmed, i s'aparta de la costa abans d'arribar a Algesires, fet que és contraproduent pel transport ferroviari i pot encarir molt aquest tram. El president de Ferrmed, Joan Amorós, ha recordat que el traçat recomanat per l'entitat a cada Estat europeu ha estat el que finalment s'ha aprovat amb el vistiplau de cada govern, amb l'única excepció d'Espanya, que ha pressionat per impulsar altres eixos seguint criteris polítics i no de necessitat o de viabilitat. De fet aquest darrer tram s'ha aprovat així per pressions espanyoles, l'únic tram que difereix del projecte original de Ferrmed.

 

tram-final-corredor-mediterrani-algesires

[Tram final del corredor mediterrani que esquiva la costa i Màlaga]

 

L'eix Madrid-Saragossa-Tolosa, conegut com la travessia central pels Pirineus, opció que el govern espanyol ha defensat amb totes les seves forces deixant de banda el corredor mediterrani, queda fora de la xarxa transeuropea bàsica i no rebrà ni un euro dels fons comunitaris, almenys fins el 2030, tot i que la CE hi deixa una porta oberta per la insistència d'Espanya i França per dur-lo a terme. Actualment però no el veu viable.

 

El ministre espanyol de Foment, José Blanco, ha pressionat fins a darrera hora perquè la CE inclogués la TCP a la xarxa de vies prioritàries però des de les institucions europees s'ha volgut deixar clar que la travessia central "ni és viable ni és necessària" a diferència d'un corredor mediterrani "absolutament crucial". Si Espanya i França volen la TCP "que se la paguin", va assegurar el president de la Comissió de Transports del Parlament Europeu, sempre recordant que no serà viable econòmicament. De fet fa algunes setmanes es va fer públic que Blanco i el seu homòleg francès, Thierry Mariani, havien pactat impulsar la travessia central i menystenir el corredor mediterrani.

Publicitat

Opina

Configuració
Publicitat

Novetats

Fòrums

  • 5.094.219 missatges
  • 189.551 temes
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums
Publicitat
Publicitat
Publicitat