Registrar-se
Recorda contrasenya

fòrums -> Llengua, literatura i història

Alerta! Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

On diantre son les fantàstiques senyeres del Saló de Cent ????

3950 lectures   201 respostes

Ahir vaig anar a fer una visita als salons antics de la Casa de la Ciutat de Barcelona. Feia temps que volia anar-hi perquè només hi havia anat de petit fa molts anys amb mon pare i tenia ganes de veure-ho altre cop.

Ja sabia que m'enduria una decepció pel que fa al Salío de Cent, perquè fa uns anys van fer "canvis"...

De tota manera, malgrat saber-ho un cop allà dins, al mític Saló de Cent medieval, em vaig emprenyar i força.

Així està ara el Saló de Cent:

Segueix essent ben maco, sens dubte, segueix essent la magnifica sala gòtica feta pel mestre Pere Llobet a mitjans segle XIV. Segueix tenint els fantàstics embigats de fusta del sostre decorats que es van fer just l'any abans de que es reunís per primer cop el mític Consell de Cent, en temps del rei en Pere III "el Cerimoniós" .

Les magnífiques rajoles del terra estan plenes dels escuts gremials, les rossasses amb vitralls segueixen al seu lloc, també l'estatua del rei Jaume I "el Conqueridor" i la de Sant Jordi, etc...

Però al Saló de Cent li manca quelcom....

El Saló de Cent no llueix ja com ho havia estat fent ininterrompudament des de la Renaixença quan, amb la restauració feta per Lluís Domenech i Montaner , fou decorat amb uns espectaculars domassos amb els colors de la senyera catalana.

Aquells domassos el convertien en quelcom espectacular per a qualsevol que s'estimi la nostra bandera. Feien que, en entrar, et quedessis literalment bocabadat.

Aquells domassos eren de la mateixa época i sortiren dels mateixos tallers que, entre altres coses, per aquelles dates feien la mítica bandera de la Unió Catalanista, institució històrica on va nèixer l'independentisme i que es pot considerar la mare de tot l'independentisme actual.

Aquells domassos ara no hi son, ja fa uns anys que no hi son...

Si, al Saló de Cent li manca quelcom... quelcom que és inexplicable que no hi sigui.

Li manca això:

Mai he pogut saber perquè els van treure, tenia el dubte fins ara i especulava tota mena de coses i desconfiava i imaginava que no era casualitat que no hi fossin, que hi havia una raó de la qual instintivament desconfiava.... Però d'això no se'n parlava enlloc, senzillament de cop i volta els treieren...

Vaig sentir que en Portabella d'ERC l'any passat proposava convertir el Saló de Cent en el "Saló de Cent del Planeta" i no se quantes coses més... si, si, però els domassos on son?

Pel que es veu vaig fer be de desconfiar, no era estrany que ningú digues res dels domassos i que un bon dia desapareguessin enmig del misteri.

Ahir em vaig proposar saber de primera mà que coi havia passat amb els domassos i allà mateix ho vaig estar preguntant. Així vaig saber que fins i tot pels guies de l'Ajuntament, que tantes dades tenen de tota la sala, tot allò de la desaparició dels domassos és un veritable misteri.

Segons em van dir ho és per tothom i ningú sap perquè es treieren realment, sèspecula que els van treure per rentar-los (massa anys rentant trobo jo ) i és diu també, i per aquí crec que és per on va la cosa...  que:

ES VAN TREURE SIMPLEMENT PERQUE A L'ANTERIOR ALCALDE NO LI AGRADAVEN....

I jo em pregunto, qui diantre és el senyor Joan Clos per treure els domassos de la Renaixença que havia al Saló de Cent???

Amb permís de qui els va treure? perque per molt alcalde que fos amb el patrimoni històric no s'hi juga!

Aquells domassos es feren expresament per estar allà i allà han de tornar!

• La brisa fina se'ls va emportar.

S'emprenyarà ningú si dic gràcies E?

Per cert, magnífics domassos. La sala ha perdut moltíssim sense ells.

• Què estrany. Els va treure en Joan Clos, un "gran catalanista" segons Esquerra. I en Jordi Hereu, un altre "gran catalanista" segons Esquerra, no els restitueix.

Inevitablement: gràcies, E. Quina mErda.

• lo teu és obsessiu...

• Sí home, sí, obsessiu. Llegeix-te aquest document sobre com els "grans catalanistes" del PSC-PSOE van tractar, durant anys, d'amagar l'autèntic escut i bandera de Barcelona. És espectacular.

• aquesta es la que van voler colocar les rates espanyoles al nostre Ajuntament amb el suport de qui tots sabem...

enlloc de la clasica i original...

per sort un jutge va parar els peus a aquesta gentussa!!!

• I lo bo del cas és que la oficil pels actes no era ni aquesta que poses que te la senyera de fons.

En Maragall, amb els canvis estravagants que va fer, va donar com a bandera oficial en actes públics aquesta:

Si no vaig errat la proposta la va treure a corre cuita de manera que ben poc després d'aprovar això va haver el casament de la infanta a Barcelona i l'Ajuntament enlloc de repartir senyeres, es va fer un tip de repartir les banderetes blaves aquestes.

Quan miraves per televisió la comitiva del casament pel carrer, entre el public tot eren les banderetes blaves aquestes i les espanyoles que s'encarregasva de regalar tot un seguit de gent per tot arreu.

Res de senyeres ni l'altra bandera aquesta que es va treure de la màniga i que du la senyera de fons. Aquesta, que es la que poses damunt tu, tenia una funció més secundària. A les grans celebracions oficials segons en Maragall s'havia d'usar el nyap blau aquest que sembla de tot arreu menys de Catalunya.

No cal ser massa malpensat per veure la intencionalitat de tot plegat, sobretot coneguent la trajectòria "catalanista" del paio aquest que va arribar a tractar inclús de imposar amb plitiques de fets consumats el bilinguisme en la documentació (anuncis, senyalització, etc...) de tot allò d'oficial que controlava l'Ajuntament contravenint les lleis que havia fet la Generalitat.

Si, si, "catalanista", per la part dels collons... Qui hagues conegut en Maragall dels 80 no podria creure mai aquesta historieta del Maragall catalanista perquè era de lo més botifler que podia haver.

• és que sempre dius el mateix...

• Jo més aviat el trobo realista, obsessiu és entestar-se a voler fer creure la gent el contrari quan això ja no s'aguanta per enlloc.

A aquestes alçades (i de fet abans també) ningú pot creure la mentida aquesta del PSC catalanista.

• la gent creu el vol o li convé creure, i per tant ho defensa amb els arguments que pot, tot i que hi ha causes per a les quals trobar arguments es ben difícil.

• Be, si es creu realment és raonable que s'actui així, ara be, a base de veure coses per les quals ja no pot trobar arguments per defensar-les, hom, si és minimament honest, no pot seguir creient en romanços ni menys encara tractar d'ensarronar la gent per que se'ls cregui. Per pura honestitat i dignitat.

Ara be, si ho creuen perque els convé creure-ho simplement, per a mi no tenen justificació de cap mena perque, el fer això potser els convingui a ells, però no convé per a res al país.

• quan creus una cosa perque et convé...sempre es a benefici propi, mai pel bé d'altri.

la gent que es mínimament honesta, crec jo que ja no intenta defensa el que és indefensable (sembla però que el % d'honestos ha baixat en picat)

• evolució escuts del barça (el primer era l'escut de la ciutat de barcelona)

• Per cert, què collons és això de "saló de cent del planeta"?

• Una iniciativa d'en Jordi Portabella que segur que ens deixaria a tocar de la independència. De la Viquipèdia:

L'any 2007 el president del grup municipal d'Esquerra de l'ajuntament de Barcelona, Jordi Portabella, va anunciar que el seu grup vol incorporar als pressupostos de l'Ajuntament de Barcelona "la recuperació i creació d'un organisme que s'anomenarà Consell de Cent del Planeta". Aquesta proposta, que si s'aprova tindrà un pressupost d'1,5 milions d'euros, pretén "que Barcelona sigui la seu fixa, bianual, de la trobada de cent ciutats que debatran sobre un tema d'actualitat metropolitana".

No és estrany que ERC, en mans d'aquesta gent, sigui la darrera força a Barcelona. I, ara que han reelegit l'Oriol Amorós, seguiran sent-ho.

• Segons diu la Viquipèdia:

L'any 2007 el president del grup municipal d'ERC de l'ajuntament de Barcelona, Jordi Portabella, va anunciar que el seu grup vol incorporar als pressupostos de l'Ajuntament de Barcelona 'la recuperació i creació d'un organisme que s'anomenarà Consell de Cent del Planeta'. Aquesta proposta, que si s'aprova tindrà un pressupost de 1,5 milions d'euros, pretén 'que Barcelona sigui la seu fixa, bianual, de la trobada de cent ciutats que debatran sobre un tema d'actualitat metropolitana'. Els assumptes que es tractaran poden tenir relació amb la immigració, la sostenibilitat, la pobresa o la mobilitat

La meva pregunta és, algú que s'anomena independentista com en Portabella, si pensa iniciatives pel Consell de Cent, perquè s¡'oblida de la mutilació que se li ha fet???

Si no s'hagues preocupat del tema encara s'entendria, però havent-lo tractat, perquè ni tant sols s'ha dit mai res que hagi trascendit i ni tant sols anant al Saló de Cent i volent saber perquè es va fer això, no pot arribar a saber perquè els teieren i et confessen que no ho sap del cert ningú i inclús t'insinuen per on va anar la cosa i el tema d'en Clos i tal?

Per flipar amb tot plegat.

De tota manera com a mínim jo no em penso quedar de braços creuats....

• Aquesta gent tenen d'independentistes tant com el Sant Pare té de musulmà.

• Jo de moment li acabo d'enviar l'enllaç a aquest fil del Racó a en Jordi Portabella a través del Facebook.

Es aviat per dir res però per poc que pugui tractaré d'implicar a més gent per demanar-ne la restitució (de moment ja ho he començat a comentar als companys Estat Català)

El Saló de Cent és un simbol de la ciutat i de tot el Principat, només faltaria que es restituissin les 4 columnes de Puig i Cadafalch i el propi ajuntament deixés el Saló de Cent com està sense els domassos amb senyeres posats per en Domènech i Muntaner.

Que coses així les fes en Primo de Rivera encara, però que l'Ajuntament hagi fet això i a sobre ho hagi silenciat no es pot acceptar de cap manera

•  

A l'Ajuntament sociata de Barcelona la catalanitat li fa nosa. Ja van intentar treure les quatre barres de la bandera de barcelona.

• Si, si, els domassos es veu que formaven part de la "crosta nacionalista" aquesta que volen trure de tot arreu com sigui.

Ah, i un altre tema seria en lo que han convertit el Saló del Tron del Palau Reial Major...

Aquella sala l'han convertida en una simple sala d'exposicions itinerants...Per surrealista que pugui semblar (i hi han fotut parquet a sobre de l'enllosat de pedra original...

A veure en quin país del mon, l'ajuntament de la capital, a través (i això és inaudit), d'un suposat Museu d'Història de la Ciutat, enlloc de obrir al públic el Palau Reial medieval i el Saló del Tron (el Tinell) per recordar a tothom i ensenyar el que fou en el seu temps, l'usarien com si fos una sala qualsevol, per a fer exposicions itinerants que duen, entre altres coses, a que no el pugui veure el públic en general en determinats moments.

Serà que no hi ha sales a Barcelona per fer exposicions...

A quin país amb sentit comú se li acudiria dedicar per aquesta mena de coses el Saló del Tron del Palau de la seva monarquia medieval que, per altra banda és una joia del gòtic català. A sobre, la immensa majoria de la gent que visita les exposicions acaba sortint d'allà sense tenir ni la més remota idea de que estaven a la Sala del Tron del Palau des de on fa segles es governà mitja Mediterrànea.

I ara convertida en sala de projecció de películes, sala d'exposicons de quadres i de mil i una coses tret de res que ens pugui recordar el seu passat (que és el que pertocaria lallà i més essent com és part d'un museu d'història).

Per flipar!

• Ja tenim un altre menyspreu cap a la nostra identitat. Caldrà fer alguna divulgació i corresponent protesta...

• I tant, s'ha de demanar la seva restitució.

És inadmissible que un ajuntament faci amb els simbols el mateix que va fer en Primo de Rivera. I a sobre que quedi tot silenciat com si no hagués passat res i no hi haguessin estat allà mai. A les parets encara es veuen els forats dels cargols que els subjectaven.

• De veritat que han convertit el Tinell en una sala d'exposicions??  Vaja Merda .

• Si, si, i a més lo més "bo" es que vas a veure'l i si hi ha una exposició no et deixen entrar. Jo ja van tres cops seguits que hi vaig i no me'n surto, em duiuen que he de pagar per veure l'exposició que hi hagi.

Encara recordo el darrer cop, que em vaig tractar de colar dins un dia que fotien una mena de reunió de gent del PP i un segurata em va clitxar i em va fer fora.

Allà, en ple Saló del Tron, estava tota aquella gentussa espanyolista com si estiguessin en qualsevol banda i jo, que volia veure'l justament pel que era i havia estat, no només no vaig poder entrar si no que em van fotre fora de mala manera i ni tant sols vaig poder donar una ullada des de la porta. Un altre cop que feien dins projeccions de pelicules de Buñuel em va passar el mateix més o menys.

Això ho fan sistemàticament, si voleu proveu-ho i veureu, en quant puges les escalinates i vas a entrar al vestíbul surt el segurata i et fa fora.

Si el vols veure has de pagar el museu i a sobre pagar l'exposició que hi hagi.

Fa un any vaig emprenyar-me tant que vaig fer una reclamació formal en un formulari de queixa, encara es hora que ni tant sols em responguin i que consti que el mateix noi que havia a la taquilla em va dir que tenia tota la raó del mon de queixar-me perquè ell tampoc ho trobava be.

Encara guardo la reclamació, ara no la puc escanejar perque soc de mudances i ho tinc tot en caixes, però si convé ja la posaré.

• Jo encara no l'he pogut veure, ni pagant. Quan hi he anat estaven muntant les exposicions i per tant estava tancat del tot. Això no hauria d'estar permès.

• Si, si, és que es vergonyós. Això que dius passa molt sovint, quan estan muntant i desmuntant exposicions tanquen la sala a tothom durant setmanes i es queden tant panxos.

De fet és que aquest Museu d'Història de la Ciutat que sempre he conegut en mans sociates, es de lo més manipulador que hi ha, per poc que pugui amaga l'història. Allà veurà exposicions de Barcelona en temps dels Austries, de Barcelona en temps dels Borbons, però de l'explendor de la Barcelona medieval res. I això que tenen la custòdia del Palau Reial eh. Doncs res a fer, la immensa majoria de gent que el visita surten d'allà sense practicament saber ni on han estat ni saber fins a quin punty era important aquell edifici a l'edat mitjana.

Jo ja fa anys que penso que aquell Palau Reial hauria de ser expropiat a l'Ajuntament i posat sota control de la Generalitat com a part del patrimoni català i es deuria d'usar única i exclusivament pel que seria usat un edifici així en qualsevol país del mon. És a dir, per a divulgar la història del país i per a guardar-lo i ensenyar-lo com el que va ser com a veritable tresor que és.

Ara imaginem-nos que passaria si algú volgués fer projeccions de pelicules de Buñuel o exposicions de quadres al saló del tron del Palau Reial de Madrid, del Escorial, de Versalles, a Buckingham.... L'escàndol que es muntaria amb només proposar-ho seria formidable. Literalment prendrien per un desequilibrat a qui se li acudís proposar quelcom així.

I aqui ja veus com estem, els sociates aquests duen anys fent-ho i sembla que no passi res. Que sigui totalment normal.

No veig perquè el que no seria normal i seria considerat un ultratge a la història del país arreu del mon ho hem de fer nosaltres, es que si t'ho pares a pensar es escandalós lo que foten amb el Palau Reial.

Si Jaume I o la resta de reis i comtes alcessin el cap i veiessin el que han fet els sociates aquests amb el seu Palau directament els mataven 

PD.

Això d'expropiar-lo a l'Ajuntament i passar-lo a la Generalitatt, ara, tral i com estan les coses, seria com sortir del foc i caure a les brases. De tota manera crec que quelcom milloraria.

• Home de fet crec que és el que li pertocaria. L'edifici no hauria de ser patrimoni de la ciutat sinó del país. A les capitals els hi sol passar això, que confonen una mica els termes.

Per cert a part del saló del tinell i ha d'haver bona part del palau que no és visitable. A mi em va semblar vergonyòs un edifici tant bonic i amb tanta història. El que s'hi hauria de fer és mirar de mostrar-lo el més fidelment possible a els seus anys de màxima esplendor, fent-hi reconstruccions de mobiliari i domasos si cal.

• Si, si, estic totalment d'acord.

A banda cal pensar que es conserven coses que foren dels nostres reeis (no massa perque els espanyols o be ho han destruit o be ens ho han robat). No costaria res fer reproduccions de tot i posar-ho tot allí.

Existeixen tot un seguit de quadres relativament antics (del XVIII-XIX) dels nostres resis.

Al Museu Diocesà de Barcelona s'hi conserva un dels trons, dues corones, l'espasa del conestable Pere de Portugal, etc...

A altres museus hi ha més coses i a les biblioteques hi ha els originals de moltes de les Cròniques. El famós Atles Català d'en Cresqués que va ser de Joan I "l'Aimador de la Gentilesa" és a la Biblioteca Nacional de Paris. Els segells reials (A Poblet, Madrid i altres bandes).

La famosa genealogia dels reis de la corona d'Aragó i comtes de Barcelona està a Poblet.

El Penó de la Conquesta està a València, un munt de documents a l'Arxiu de la Corona d'Aragó de Barcelona.

Algunes espases, cascs, escuts, i parts d'armadures atribuits als nostres reis son a l'Armeria del Palau Reial de Madrid i a altres bandes

Molts estendarts i banderes militars nostres son al Museo del Ejercito de Madrid.... com a banderes capturades a l'enemic però

Tenim estatues magnifiques a varies ciutats del terriotori (incloent la de Jaume I de València (o la de mallorca) o la de Pere el Cerimoniós de Girona o la de les Drassanes de Barcelona, d'Alfons el Franc, de Guifré el Pilós (a Madrid), etc......

I a més un llarg etcètera de coses que ara només anomeno de passada i de memòria pero que, un cop fetes reproduccions fidels, serien una veritable joia de veure en el marc incomparable del Palau Reial Major.

És això el que hauria d'haver allà i no exposicions de quadres i projeccions de pelicules o reunions del PP.

A banda jo crec que seria hora de començar a reclamar inclús els originals d'aquestes coses que no tenen perquè estar fora dels PPCC o d'Aragó.

Al cap i a la fi el que esta a Castella està perque ens ho robaren.

Encara recordo que una de les estatues de Sant Jordi que hi ha ara al Palau de la Generalitat, si hi és es perque la Generalitat la va haver de comprar (a principis dels 80) a preu d'or a un noble castellà, els avantpassats del qual ens l'havien robada... per flipar!

• Una bona llista. No sabia que ens quedaven tantes coses. M'hauré de pasar pel museu diocesà

Saps si hi ha un llistat mes ampli de les coses que tenim escampades arreu?

• Si que n'hi ha si, i ja et dic he dit lo primer que m'ha vingut al cap mentre escribia. Hi ha també monedes, joies, etc...

De llistat no en conec cap, jo però vaig anar fent-ne un amb tot allò que vaig anar veient durant temps mentre llegia coses d'història. No és exhaustiu però deunidoret lo que hi ha. Ara no el puc posar per això de que estic de mudances i ho tinc tot ficat en caixes. Tampopc puc consultar llibres ni res per la mateixa raó, però un dia seria un bon tema de debat això i podriem fer entre tots una bona llista.

En cosa d'un mes ja seré a la nova casa i si vols ens posem a fer-ho.

El que comentes de que aniràs al Museu Dioocesà esta be, com et dic allà hi ha un tron plegable que es coneix com "la cadira del rei Martí", l'espasa del conestable pere de Portugal (escollit rei per la Generalitat en temps de les guerres de Joan II) i dues corones soldades formant una unica corona més alta. Aquestes corones son força curioses, una d'elles te una inscripció que, pel que jo se (potser no conec prou el tema), encara no se sap quin significat te. Parlo de memòria pero crec que hi posa la paraula "SYRA"

Si vols ja et dic, ens posem mans a l'obra tots plegats a partir de la llista aquesta que tinc. Segur que entre tots aconseguiriem fer un bon inventari.

PD. Ara et tracto de trobar fotos per la xarxa d'això del museu Diocesà

• Ets un crack! Moltes gràcies per la informació. La teva biblioteca deu fer por!

Algun dia hem de fer un cafè tu i jo.

• Quan vulguis, si vols un dia pujo a Girona i ens anem a voltar per la catedral a veure en Ramon Berenguer "Cap d'Estopa" i a l'Ermessenda de Carcassona, a voltar pel call i a fer un café per allà.

Si tinc llibres si, hahaha masses!

Ara és quan me n'he adonat de debò en empaquetar-los i veure que ocupaven ells sols més de 50 caixes grosses

Per cert, abans m'he oblidat de dir-ho. El Palau Reial a més te una part de les edificacions que es fa servir com a museu (el Museu Marés no el d'Història de la Ciutat). El Museu Marés, pel fet de ser de la temàtica que és, encara passi, tot i que jo el duria a una altra banda i recuperaria l'edifici senzer pel Palau.

• T'oblides d'una cosa: L'ajuntament de Barcelona està en possessió de catalans botiflers, ço és, de gent que pensa com a espanyola, i no com a catalana. Si t'hi fixes ells estan fent bé la seua faena, estan fent que desapareguem, que per a això els paguen. Els que estem abombats som nosaltres, que passen aquestes coses i no fem res, ni diem res (exeptuant-te a tu, és clar).

• Si, si, aquests coi de sociates a l'Ajuntament sempre han actuat com uns espanyols. I justament és el que dius tu, si fan el que fan és perque ho fan tant solapadament com poden de manera que no es munti mai un sidral i puguin anar fent com aquell que no vol la cosa sense donar lloc a que ens quixem. El que passa ara amb el Palau Reial i amb això de les senyeres del Saló de Cent n'es una mostra.

Una altra seria el tema de les quatre columnes que, malgrat que des de l'Ajuntament se sabia que havia passat, duant anys i panys ho silenciaren i no va ser fins que s'editaren unes postals d'un tal Zerkovic (o quelcom semblant), un fotògraf dels anys 20, que no es va assabentar poc a poc la gent i des del nacionalisme es va actuar. I ja veus el que els hi ha costat la cosa...

D'exemples n'hi hauria moltissims en coses així, un altre seria el del famós monument a Macià de Plaça Catalunya que havia de ser una cosa grandiosa amb 4 lasers vermells que deien que es veurien des de Mallorca i una guàrdia de Mossos, i ja veus en que va quedar al final...

Per flipar amb aquesta gent!

• l del famós monument a Macià de Plaça Catalunya que havia de ser una cosa grandiosa amb 4 lasers vermells que deien que es veurien des de Mallorca i una guàrdia de Mossos, i ja veus en que va quedar al final...

Uns urinaris pels hooligans

• Sí, home, això va fer-ho el "gran catalanista" Pasqual Maragall, que també regalava banderes antigues de Barcelona, d'aquelles que semblava que tenien una bandera espanyola a cada quarter...

...per amagar les senyeres durant els Jocs Olímpics de Barcelona.

En fi, ja sabem que el PSC-PSOE és un exemple de catalanisme insubornable. Gràcies, E.

• Collons, una altra prova que l'stanquer és catalana.

• Be, s'ha de dir que l'escut de Barcelona antigament havia dut quatre barres als quarters de la senyera (ara s'ha restituit així altre cop), a banda en diferents moment n'havia dut tres o dos.

• A quina època en tenia 2?

• Aquí hi tens material per una llarga estona. Tot evidències de com el PP i el PSC-PSOE han volgut amagar la senyera i escuts genuins de Barcelona.

Perquè després en Calero digui que PSC-PSOE=CiU. Jo a CiU no els he votat mai, però cal estar molt malalt i odiar molt el teu país i la teva llengua per dir això.

• Cap al final, en temps del franquisme en tenia dos, però crec recordar que també n'havia tingut dos antigament, en una època en que tant bon punt en tenia dos, com tres, com quatre. L'original però es amb 4. Crec que va ser en Pere el Cerimoniós que ja en ple segle XIV, i per evitar que es posessin en nombre diferent, els va fixar en 4, tant per la senyera, com per qualsevol simbol on estigués l'escut de la monarquia catalana. Pere el Cerimoniós és justament el rei que va concedir oficialment a Barcelona l'escut actual. Parlo de memòria però.

A sota en Roquet t'ha possat un enllaç a una web molt interessant.

Aquí en tens un altre

http://www.scgenealogia.org/articles/escutbarcelona.htm

L’escut de la ciutat de Barcelona és organitzat mitjançant la unió en un camper quarterat dels senyals municipal (l’anomenada "creu de Sant Jordi", que hom suposa que podria tractar-se de la mateixa creu de la catedral, que es troba sota l’advocació de la Santa Creu) i comtal-reial (els anomenats "Quatre Pals"). El seu blasonament, per tant, és el següent: escut quarterat: 1r i 4t quarters, d’argent, una creu plena de gules; 2n i 3r d’or, quatre pals de gules. Aquesta composició la trobem per primera vegada el 1329, tanmateix, com que la bandera de la ciutat és una bandera heràldica, o sigui, que és la conversió de l’escut en bandera, podem afinar més i dir que a principis del segle XIV ja l’escut de la ciutat-comtal era el mateix que l’esmentat abans. Per la documentació que tenim, sembla que l’escut encara no s’havia configurat o organitzat el 1288, perquè, en un pergamí d’aquest any, el segell que hi penja de la ciutat de Barcelona, encara porta els dos senyals (el municipal i el comtal-reial) separats: és una creu cantonada amb quatre escudets amb les armes comtals-reials.

El 1345, Pere III el Cerimoniós va concedir als consellers del Consell de Cent el privilegi que llurs heralds o nuncis poguessin portar signo nostro et signo dicte civitatis, o sigui, els dos senyals, el municipal i el comtal-reial. Des del segle XIV i fins a principis del XVIII, l’escut ha estat representat amb algunes variants que sempre han afectat els quarters dels pals. Tot i que Pere III, ja des del 1344, va fixar definitivament en quatre el nombre de pals del seu escut, els artistes i picapedrers van representar l’escut de la ciutat amb un, dos, tres, quatre i fins a cinc pals a cada quarter i també amb el que en heràldica hom diu "palat", o sigui, sense camper, començant amb l’or o el gules i acabant respectivament amb el gules o l’or. Durant aquell període hom pot dir que hi ha més representacions de l’escut amb dos pals a cada quarter que amb quatre.

A partir del segle XVIII, després de la incorporació de la Corona d’Aragó i, per tant, de Catalunya, a la Corona de Castella, i fins al segle XX, hom troba més escuts amb els quatre pals a cada quarter. Durant el segle XX, les dues representacions són bastant paritàries. Això si, els segells oficials de l’Ajuntament, amb els quals eren segellats els fulls dels llibres d’actes, des del segle XVIII fins al 1939, tots porten els Quatre Pals als dos quarters. Ara bé, la segona meitat dels fulls de la primera sessió plenària que l’Ajuntament va celebrar després d’ "alliberada" la ciutat per les tropes franquistes, dos dels quatre pals han estat esborrats sense que hi hagi hagut cap acord municipal.

L’escut amb els dos pals és el que va mantenir-se fins a l’any 1996, quan un acord municipal va aprovar una nova simbologia per a la ciutat, en base a una proposta feta per uns dissenyadors, que no per uns tècnics en heràldica: hom va aprovar un "segell oficial", que era un escut caironat quarterat amb la creu als quarters primer i quart i els Quatre Pals al segon i tercer, timbrat amb un coronell, inspirat, com van dir els dissenyadors, "en el segell de Pere III"; un "símbol", que també era un escut amb la creu de sant Jordi i dos pals d’argent en camper de gules, suprimint l’or primitiu del senyal dels sobirans catalans; i una bandera groga amb quatre pals vermells (la bandera de Provença) amb l’esmentat "símbol" al centre. No va aprovar cap escut. Per tant, Barcelona no té escut des del 1996.

Després d’un recurs contenciós-administratiu, perdut per l’Ajuntament, aquest ha estat obligat a retirar-la, cosa que només ha fet amb la bandera, mantenint, però, il·legalment, el "segell oficial", que ara denomina "escut" i el "símbol", que ara denomina "emblema".

• Hi han molts mapes d'época medieva on en tenén dos, passa molts cops que els copistes per estalviar-se feïna...

• Si, si, jo em referia als més antics.

Això de que es conservin varies còpies a banda de l'original (que a vegades pot ser que no es conservi) passa també amb els documents escrits.

No acabo d'entendre ben be que em dius però, no se si et refereixes més aviat a que els robaven per no haver-los de copiar.

Això també passava. De fet amb coses nostres han passat fets veritablement escandalosos. Un rei espanyol per exemple va exigir al monestir de Poblet que li entregués tota una sèrie de documents adduint que els volia per la biblioteca del Palau Reial (crec qyue aleshores era el del Escorial). Doncsd be, els monjos de Poblet despres de molts estires i arronses ho feren.

Al cap d'uns anys una part d'aquests documents (molts d'ells valuosissims) es van trobar al mercat de llibres i coses de segonamà de El Rastro de Madrid...

Per flipar!

Com he dit més amunt tenim coses encara, si, però aquesta gentussa d'espanyols ens ho han robat o destruit practicament tot el més important que teniem referent als nostres reis i a les nostres grans gestes medievals.

• Josep-Dencàs escrigué:

. Doncs be, els monjos de Poblet despres de molts estires i arronses ho feren.

Al cap d'uns anys una part d'aquests documents (molts d'ells valuosissims) es van trobar al mercat de llibres i coses de segonamà de El Rastro de Madrid...

Quins fills de mala mare, eixos espanyols. Clar, com que no són coses d'ells, no se les estimen. Per a la única finalitat que volen els nostres tresors és per atorgar-se una universalitat de mires i un cosmopolitisme que no tenen.

• Jo dic que en molts mapes les armes del casal de barcelona surten amb dues franges vermelles i no quatre, evidentment en els estandards dubto que fos així. Menys encara accepto la creu sociata. Mira que hi han poques banderes europees tant maques com la de barcelona.

Cresques mateix.

• Ah ok, ara t'entenc. Si, si, en mapes ho trobes sovint això, es que de fet en Pere el Cerimoniós ho va haver de fixar en 4 perquè era una mica can seixanta això del nombre de barres.

Jo he vist dibuixos amb banderes que en tenien des d'una només (com l'espanyola però a la inversa) fins 8 o 10. Un exemple d'això darrer és una bandera que surt a les famoses pintures de la conquesta de Mallorca.

La mesura del Cerimoniós va servir per unificar-ho una mica, si més no en les coses més oficials, però el descontrol en el nombre de barres va durar força i un bon exemple és això que dius dels mapes o el fet de que el mateix ajuntament seguis usant els darrers segles dos tres o quatre en l'escut de Barcelona..

Salut

• És possible que ho fes en Maragall al final del seu govern, per data, com a mínim pel que jo recordo (quan vaig veure les primerss fotos del Saló de Cent sense domassos) diria que encara no estava en clos tot i que no ho puc pas assegurar.

• pos així fa uns quants anys d'això ....

• Anys en fa, no se quants però uns quants, no massa tampoc. Jo em vaig adonar de seguida perque recordava aquell Saló des de petit i vaig flipar quan un bon dia (en una noticia d'una mena de reunió de gent gran que feren al Saló) vaig veure que els havien tret.

Vaig creure que els estarien netejant però res, ni mai es va dir res, ni mai els han tornat a posar.

Ja et dic, fa algun temps d'això, però tampoc massa, uns quants anys només (potser 5-6... no recordo exactament).

Una cosa es clara, no els deuen haver llençat. I si ho han fet és que s'han begut l'enteniment del tot (això ja seria de jutjat de guàrdia) perquè allò era de Domènech i Muntaner. A saber per on deuen parar ara

• potser és una "restauració" històrica. no recordo a quin castell, van tombar les obres que s'havien fet durant  una carlinada, per mantenir l'esperit medieval.

• No, perque les làmpares (unes làmpares genials per cert, amb fènix, etc...) i altres elements decoratius que es posaren aleshores encara hi son.

De fet els domassos estaven solts, es a dir, penjats com estaven no molestaven per a res la visió de l'arquitectura, ben al contrari la potenciaven i, a més, li donaven encara més aire medieval.

Nomérs cal veure l'esperit històric de l'Ajuntament mirant el nyap antihistòric que van voler fer en el temps en que també es treieren els domassos canviant l'escut que feia segles i segles que tenia la ciutat per un invent que no seguia ni els més mínims criteris heràldics i que va escandalitzar a tots els historiadors.

Més aviat crec que lo dels domassos va en aqyuest sentit, en el de fotre el que els va donar la gana amb els simbols de la ciutat.

Per altra banda només cal veure lo respectuosos que son amb l'història havent-li fotut un terra de parquet al damunt de les lloses de pedra del Saló del Tron del Palau Reial Major i usant-lo pel que l'usen.

D'un Ajuntament que fa coses així no puc creure que actui per conservar res, sinò més aviat per fer el que li roti sense respectar res.

EDITO.

A veure si demà poso unes quantes fotos que vaig fer on es veuen tota mena de detalls com ara aquestes làmpares que et comentava dalt que son de ferro forjat i tenen fènixs i altres animals mitològics i son precioses.

En vaig fer un munt de fotos però no tinc la càmera ara i me les han de passar. De moment només m'ha passat la que he posat a dalt.

Un altre tema és lo poc que es poden visitar totes aquestes sales de l'Ajuntament. Com aquell que diu si no preguntes no t'assabentes de que és factible visitar-les i no es pot sempre, només en moments determinats.

A banda del Saló de Cent hi ha altres sales molt maques, una a destacar el  Saló de Cròniques tot decorat amb pintures que representen les gestes dels almogàvers a Grècia.

• A menys visites, menys coneixement i menys autoestima.

En canvi, els espanyols no retiren un símbol ni que els maten. Mireu si no el Valle de los caídos, els monuments franquistes de molt pobles, els símbols borbònics, els falangistes....ells tenen desenes de símbols per quilòmetre quadrat més que nosaltres.

I els símbols sols no fan país. D'això en sóc conscient. Però sense ells, hi ha manipulació.

• Els espanyols encara fan una altra cosa que els hauriem de copiar potser. Els dimecres pots entrar de franc al seu palau reial. T'imagines una cosa així amb el nostre? amb una bona informació penjada? No hi ha res més atractiu per un turista que una entrada gratuïta.

• Aquesta proposta si es posara en pràctica seria tot un desmuntatge de la propaganda turística feixisto-espanyola: Samarretes de la "selezion", sevillanes, toreros, banderes dels genocides....

Si més no, els turistes mínimament permeables i que tinguen ganes de llegir i entendre, coneixeran la nostra versió dels fets.

• En Roquet és expert en trobar excuses per als seus amics sociates. Quan els sociates estan assetjats i no saben què dir, truquen a en Roquet.

• he posat "restauració", amb "", perquè crec que és l'excusa que han posat, però no ho trobo bé. a més se diu que fa uns quants anys que això s'ha fet, per tant el partit que odies, no és responsable.

• Estic segur que quan CiU feia coses malament (que en feia, i moltes) no tenies tanta "imaginació" per justificar-los. Ara, si ho fa el PSC-PSOE amb el consentiment d'Esquerra, t'he arribat a llegir coses flipants.

• per a acusar, has demostarar-ho. i per ara no se sap perquè s'han tret els domassos.

• Si la gent del propi ajuntament que fa de guia explicant la història de la sala t'insinuen que va ser perque no li agradaven a l'alcalde i quie tot plegat es va fer de manera misteriosa fins el punt quie ni elles que tenen com a feina explicar la història de la sala n'han pogut treure l'entrellat, ja pots imaginar perque va ser.

De moment per molt que busquis enlloc es diu res, i jo fa anys que tracto de saber-ho. Per tant aquesta excusa, si s'ha dit per sortir del pas, a sobre s'ha dit en veu baixa perque no trascendís.

A veure si algú es capaç de trobar un enllaç o document on expliquin perquè, jo no he fet una cerca absolutament exhaustiva, però fa temps que busco i encara no he tret en clar res tret d'això que si em van dir clarament al mateix Saló de Cent quan ho vaig preguntar in situ.

• I tanmt que n'és el responsable, els sociates son a Barcelona des de fa dècades.

I lo de la restauració no s'aguanta per enlloc, que tal si amb el mateix criteri restauren la casa Batlló i la deixen com era abans de que fes res Gaudí. Aquells domassos no eren cap xapussa ni cap afegit barroer, eren part de les obres de restauració fetes per un dels milloerrs arquitectes catalans de la èopoca. Lluís Domènech i Muntaner. I la resta d'elements que posà en Domènech i Muntaner hi son encara... per tant no cola.

I d'excuses sobre perque ho van fer, a no ser que les hagin donat en veu baixa, no n'han donat cap. Segurament per por de que tothom se'ls fotés a sobre com amb lo del canvi que volien fer a l'escut. Jo fa anys que vull saber perque ho van fer i no trobo cap dada enlloc, i no només jo, sinò les mateixes guies que expliquen als turistes la història del del Salo de Cent. Ni elles ho saben això. És més et diuen que al voltant de tot plegat hi ha un misteri i ningú sap ben be perque ho van fer i insinuen ja clarament que es va fer simplement PERQUE A L'ALCALDE NO LI AGRADAVEN.

• també es possible que com que anave entonat quasi sempre ell hi veies les quatre barres on només hi havíen dues

• Per que no m'extranya . En fi, ja es sap que volen acabar amb nosaltres i esborrar qualsevol signe d'identitat catalana.

• Molt més bonic amb les banderes, sense cap mena de dubte.

Sembla que els socialistes han renunciat completament a que Barcelona sigui la capital de Catalunya i que l'únic que desitgen és que sigui la segona ciutat espanyola, tot col·laborant amb Madrid i tenint-la com a referent. Molt trist.

• Ni en Porcioles ho va gosar tocar-ho!!

•  

Hans uber alles 

Un lider per un poble

img393/3103/joanalmogaver2ic1.jpg

• Una cosa semblant passa amb el Penó de la Conquesta a l'ajuntament de València... El tenen sol i amagat en una cambra sense llum (m'han dit) i també m'han dit que no el treuen perquè el consideren "un drap, i no un estandart, que a més a més està molt brut" (això ix en "Del roig al blau")

El que passa és que a València teories de la conspiració poques, la Rita el té així "por sus santos cojones".

Putos espanyolistes de merda!

millors missatges