Registrar-se
Recorda contrasenya

fòrums -> Llengua, literatura i història

Alerta! Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

On diantre son les fantàstiques senyeres del Saló de Cent ????

4016 lectures   201 respostes

Ahir vaig anar a fer una visita als salons antics de la Casa de la Ciutat de Barcelona. Feia temps que volia anar-hi perquè només hi havia anat de petit fa molts anys amb mon pare i tenia ganes de veure-ho altre cop.

Ja sabia que m'enduria una decepció pel que fa al Salío de Cent, perquè fa uns anys van fer "canvis"...

De tota manera, malgrat saber-ho un cop allà dins, al mític Saló de Cent medieval, em vaig emprenyar i força.

Així està ara el Saló de Cent:

Segueix essent ben maco, sens dubte, segueix essent la magnifica sala gòtica feta pel mestre Pere Llobet a mitjans segle XIV. Segueix tenint els fantàstics embigats de fusta del sostre decorats que es van fer just l'any abans de que es reunís per primer cop el mític Consell de Cent, en temps del rei en Pere III "el Cerimoniós" .

Les magnífiques rajoles del terra estan plenes dels escuts gremials, les rossasses amb vitralls segueixen al seu lloc, també l'estatua del rei Jaume I "el Conqueridor" i la de Sant Jordi, etc...

Però al Saló de Cent li manca quelcom....

El Saló de Cent no llueix ja com ho havia estat fent ininterrompudament des de la Renaixença quan, amb la restauració feta per Lluís Domenech i Montaner , fou decorat amb uns espectaculars domassos amb els colors de la senyera catalana.

Aquells domassos el convertien en quelcom espectacular per a qualsevol que s'estimi la nostra bandera. Feien que, en entrar, et quedessis literalment bocabadat.

Aquells domassos eren de la mateixa época i sortiren dels mateixos tallers que, entre altres coses, per aquelles dates feien la mítica bandera de la Unió Catalanista, institució històrica on va nèixer l'independentisme i que es pot considerar la mare de tot l'independentisme actual.

Aquells domassos ara no hi son, ja fa uns anys que no hi son...

Si, al Saló de Cent li manca quelcom... quelcom que és inexplicable que no hi sigui.

Li manca això:

Mai he pogut saber perquè els van treure, tenia el dubte fins ara i especulava tota mena de coses i desconfiava i imaginava que no era casualitat que no hi fossin, que hi havia una raó de la qual instintivament desconfiava.... Però d'això no se'n parlava enlloc, senzillament de cop i volta els treieren...

Vaig sentir que en Portabella d'ERC l'any passat proposava convertir el Saló de Cent en el "Saló de Cent del Planeta" i no se quantes coses més... si, si, però els domassos on son?

Pel que es veu vaig fer be de desconfiar, no era estrany que ningú digues res dels domassos i que un bon dia desapareguessin enmig del misteri.

Ahir em vaig proposar saber de primera mà que coi havia passat amb els domassos i allà mateix ho vaig estar preguntant. Així vaig saber que fins i tot pels guies de l'Ajuntament, que tantes dades tenen de tota la sala, tot allò de la desaparició dels domassos és un veritable misteri.

Segons em van dir ho és per tothom i ningú sap perquè es treieren realment, sèspecula que els van treure per rentar-los (massa anys rentant trobo jo ) i és diu també, i per aquí crec que és per on va la cosa...  que:

ES VAN TREURE SIMPLEMENT PERQUE A L'ANTERIOR ALCALDE NO LI AGRADAVEN....

I jo em pregunto, qui diantre és el senyor Joan Clos per treure els domassos de la Renaixença que havia al Saló de Cent???

Amb permís de qui els va treure? perque per molt alcalde que fos amb el patrimoni històric no s'hi juga!

Aquells domassos es feren expresament per estar allà i allà han de tornar!

• Aprofito per pujar el fil. Al final et faràs famós si tots posen la foto a la notícia

• Jo estava pensant en cas de restituir els domassos i si fos cas, algun element més que hi haja "desaparegut", no creieu que s'hauria d'elegir molt bé el tipus d'acte que s'ha d'encabir al Saló de Cent?

Com s'ha dit en intervencions anteriors, exposicions banals, projeccions, reunions de veins....Aquesta mena d'actes es pot celebrar a infinitat de llocs de la ciutat. Estic pensant en Centres Cívics, Associacions de veïns, Edifici del Fòrum -mireu si n'és de gran-....

El Saló de Cent s'hauria de reservar per visites destacades, universitaris, historiadors, polítics, actes insitucionals...

Per suposat, aquesta afirmació no vol rebaixar ni un gra el volum de la petició per què es torne a exposar la simbologia instal·lada pel notable arquitecte Doménec i Montaner.

• quisoc escrigué:

Aprofito per pujar el fil.

Moltes gràcies!

quisoc escrigué:

Al final et faràs famós si tots posen la foto a la notícia

si, pots comptar, em faré famós com la "monyos" hahahhaah

Mentre serveixi per poder tornar a veure els domassos al seu lloc ja m'esta be

I em penso que ens en sortirem perque la cosa cada cop pinta millor.

La victòria serà nostra!

• Ei, ja han posat a La Tafanera la noticia, enllaçada a Directe.cat així que tots a la tafanera a votar (feu click a tafaneja-ho) que de moment portem 18

Ara veig que té 20 vots

PD: Pel que se, Josep-Dencàs està remenant terra, aire i mar en un projecte sobre el tema, que diu que donarà que parlar. Intuisc per on vol eixir, així que atents a la premsa catalana

• Skaw escrigué:

PD: Pel que se, Josep-Dencàs està remenant terra, aire i mar en un projecte sobre el tema, que diu que donarà que parlar. Intuisc per on vol eixir, així que atents a la premsa catalana

Bona troballa Skaw!

Si, si, estic removent cel i terra al voltant d'això i estic flipant de la bona acollida que te la cosa. Es una mica farragós de canalitzar perque s'han de perfilar moltes coses i, com que ara es quan es munta tot, estem tocant moltes tecles alhora.

De tota manera la cosa pinta molt però que molt be de cara a fer una bona campanya similar a la que es va fer per les quatre columnes.

De moment avui casa meva semblava la central de la telefònica i ja es molta gent la que s'ha oferit a afegir-se a la iniciativa no només donant suport sinò implicant-se directament en l'afer.

Ara per ara estem muntant el blog des d'on ho canalitzarem tot.

Si no responc de seguida a aquest fil penseu que és només perque la cosa aquests dies em porta de cap.

No se perqueè però em penso que tornarem a veure les senyeres al seu lloc.

• Doncs son històriques i molt de l'epoca del salò de cent per causa d'un espanyolista que no vol veure senyeres a l'ajuntament i ens acusen a nosaltres de ser radicals o fanàtics quan ells promouen el genocidi de les senyeres històriques

• Vostè va néixer a la plaça Sant Jaume.

Sí. Aquest és el problema. Des que m'aguantava dret, sortia al balcó i m'amorrava als ferros, a la cantonada dels carrers Sant Honorat i Call. El balcó estava a l'alçada del del Palau de la Generalitat. Per tant, de ben petit vaig veure Macià, Companys, Cambó i, sobretot, vaig veure el poble a baix, mirant enlaire. La plaça Sant Jaume era el meu pati de jocs infantils, i els diumenges, com que obrien l'ajuntament, sovint hi entrava. Per cert, ¿algú sap per què no han tornat a reposar els domassos amb les quatre barres que decoraven el Saló de Cent?

Entrevista a Ermengol Passola, a l'Avui. 22 d'octubre del 2008. http://paper.avui.cat/article/dialeg/143232/anys/vaig/veure/macia/proclamant/la/republica.html

• Ieps, ara m'han avisat d'aquest missatge.

Molt interessant això !

Els de l'avui ja saben d'aquesta questió perque en vam parlar i també els vaig enviar un text de denúncia just l'endemà de posar-ho aquí al Racó.

Suposo que el fet que al cap de dos dies de posar-ho aqui el senyor Passola els hi comentés el tema també influirà en el fet que es facin ressó de la denúncia.

Deu ser molta gent la que com ell es pregunten des de fa temps perquè es va fer això amb els domassos del Saló de Cent. Només calia una espurna per remoure-ho tot.

Amb els de l'avui vam quedar que m'avisarien, a veure com va la cosa. Creuem els dits.

Per cert, suposo que el senyor Passola, es deu tractar de Ermengol Passola i Badia. Algú ho sap del cert?

Demà mateix em posaré en contacte amb ell si és que és la persona que crec.

• Aquest senyor Passola deu ser un lluitador català que no s'ha "cremat" amb el pas dels anys...i a més a més fixeu-vos que té un quadre de Sant Jordi amb el Drac darrere d'ell, en la fotografia de l'Avui digital:

• Si, si, pel que comenta està fet tot un patriota.

La gent patriota d'aquella època la veritat és que son gent d'una fermesa i fidelitat envejable.

Parafrasejant Bertolt Brecht:

Hi ha persones que lluiten un dia i són bones.

Hi ha persones que lluiten un any i són molt bones.

Hi ha persones que lluiten molts anys i són millors.

Hi ha persones que lluiten tota la vida:
          Eixes són les imprescindibles.

• A Vilaweb, avui publiquen una notícia sobre un homenatge que se li ha retut, i s'hi adjunta un vídeo amb una entrevista al Senyor Passola.

Us copie la notícia i l'enllaç a Vilaweb:

DIJOUS, 23/10/2008 - 06:00h

Ermengol Passola, a VilaWeb TV: 'Allò que convé és l'anonimat' Entrevista amb el mecenes cultural i fundador d'Edigsa, Concèntric, la Cova del Drac i la Llibreria Ona

No gaire gent coneix Ermengol Passola (1925), el mecenes cultural que no sols va fundar les discogràfiques Edigsa i Concèntric, plataformes de la Nova Cançó, ans també va impulsar la mítica Cova del Drac i la Llibreria Ona, entre més coses. Ahir li van retre un emotiu homenatge en un Ateneu Barcelonès ple de gom a gom, i ho vam aprofitar per fer una entrevista a aquest partidari de l'anonimat, i amo de Mobles Maldà, en què parla de la seva vida.

Van participar en l'homenatge Lluís Cabrera, que va crear Catalonia Acord amb l'ajut de Passola, el crític Joan Triadú, amb qui va organitzar el concurs de Poesia de Cantonigròs, Josep M. Espinàs, col·laborador seu a la Cova del Drac, i el conseller Antoni Castells, amic de la família i que de jove havia treballat a Mobles Maldà. Va presidir l'acte Oriol Bohigas, president de l'Ateneu Barcelonès.

PD: Com segurament ja sabràs, aquest entranyable treballador i emprenedor és efectivament N'Ermengol Passola i Badia.
            Interessants els dos vídeos penjats, un sobre Passola i l'altre sobre l'homenatge que va rebre dimeces 22 d'octubre de 2008.

• Si, si, avui he trucat a casa seva. No he pogut parlar directament amb ell però ja està avisat i espero que demà ja podrem parlar-ho directament.

Gàcies per l'enllaç.

EDITO: Ja hi he parlat, resulta que era molt amic d'en Planchart (el presi d'estat català). M'ha dit que està completament d'acord amb nosaltres i que ell ja havia preguntat sobre el tema i no havia tret aigua clara. Inclús en un acte li va dir a en Montilla i ell li va dir que ja miraria a veure que podia fer i non'ha tornat a saber res més.

• La veritat Joan, que tens ben guanyat l'apel·latiu d'"almogàver".

Estic flipant amb tot el ressò! Només queda l'Avui i el Vilaweb... i potser l'e-notícies perquè vaja, TV3 i Catalunya Ràdio no crec que diguen ni ase ni bèstia ja...

• Beti aizkolari escrigué:

La veritat Joan, que tens ben guanyat l'apel·latiu d'"almogàver".

Ui, tant de bó fos un almogàver de veritat hahahah

Em penso que més d'un correria de seguida a amagar-se sota el llit.

Beti aizkolari escrigué:

Estic flipant amb tot el ressò! Només queda l'Avui i el Vilaweb... i potser l'e-notícies perquè vaja, TV3 i Catalunya Ràdio no crec que diguen ni ase ni bèstia ja...

I espera, que això només acaba de començar.

Estem muntant una bona campanya i la cosa pinta molt be. Em penso que d'aquestes senyeres s'acabarà parlant força

Les senyeres tornaran al seu lloc.

Paraula d'almogàver  hahaha

• Ho aconseguirem!! I fas bé recordan-t'ho, perquè LA VICTÒRIA ÉS NOSTRA!!!!

Quan tornin a ser al lloc que els pertoca i d'on no hauríen d'haver marxat mai, ens toca fer-nos-hi una foto portant tot d'estelades!

• I tant que la victòria és nostra.

És evident que quan estigui la campanya ben encarrilada i muntem un bon terrabastall no podran negar-se a restituir-les.

Lo de anar amb estelades a celebrar-lo es molt bona idea. Així podrem celebrar la nostra victòria

Podriem escenificar la famosa escena aquella en que els consellers de Barcelona, en temps de la Guerra de Succesió, juraren amb les espases desenbeinades i damunt la senyera de Sta Eulàlia a la capella del Saló de Cent resistir a ultrança en la defensa de la ciutat

Ara fora de bromes, com a mínim l'esperit aquell el tenim alhora de muntar la campanya, perquè també defensarem a ultrança la restitució de les senyeres i no pararem fins que ho facin removent cel i terra si cal.

La victòria és nostra! d'això en podem estar segurs.

• Quina colla d'animals . Que tornin els Via Fora i els linxaments populars cagom l'ou

• Alguna noticia sobre el tema Josep-Dencàs?

• Malgrat els polítics col·laboracionistes i els silencis còmplices... la remor i la lluita persisteix!

Endavant amb la campanya per la restitució dels domassos i de la dignitat a la sala del Consell de Cent!

La Victòria és nostra!

Aquesta remor...

Aquesta remor que se sent no és de pluja.

Ja fa molt de temps que no plou.

S’han eixugat les fonts i la pols s’acumula

pels carrers i les cases.

Aquesta remor que se sent no és de vent.

han prohibit el vent perquè no s’alci

la pols que hi ha pertot

i l’aire no esdevingui –diuen- irrespirable.

Aquesta remor que se sent no és de paraules.

Han prohibit les paraules perquè

no posin en perill

la fràgil immobilitat de l’aire.

Aquesta remor que se sent no és de pensaments

Han estat prohibits perquè no engendrin

la necessitat de parlar

i sobrevingui, inevitablement, la catàstrofe.

I, tanmateix, la remor persisteix.

Miquel Martí i Pol

Roda de Ter, 1929-2003

Edit. Ramon Muntaner, Aquesta remor

• Amunt el fil!

Felicitats per la denúncia i la campanya!

• Companys, la campanya s'iniciarà el proper dilluns 3 de novembre.

El blog encara està en construcció però ja us passo l'adreça perquè ho hem hagut d'accelerar tot degut a que la notícia apareixerà d'un moment a altre a l'Avui i ens calia com a mínim posar a disposició de la gent que s'hi vulgui adherir el correu d'adhesions a la campanya que és:

senyeres.consell.de.cent@gmail.com

L'adreça del blog és la següent:

http://senyeressalodecent.wordpress.com/about/

Esteu pendents perquè al llarg del cap de setmana començaran a estar operatives les diferents seccions i es publicarà el manifest que donarà inici a la campanya.

Pels contactes previs que hem tingut amb diferents entitats i partits, que son la causa de que haguem endarrerit l'inici de la campanya, d'entrada hi ha molt bones perspectives perque les senyeres tornin a ser reposades al seu lloc ben aviat.

Us anem informant i gràcies a tots!

Salut!

• Endavant amb la campanya!

Sempre amb moral de victòria, amb ànim de lluita i amb el cap ben alt.

Per això som catalans!

• Ja hem publicat el manifest.

Podeu seguir-ne les incidències a través del següent fil on anirem afegint totes les novetats que es vagin produïnt respecte a aquesta iniciativa:

http://www.racocatala.cat/forum/llegir.php?idf=1&fil=78102&pag=1#2667404

millors missatges