Publicitat

Fòrum

La foto amb dos campanars

ziol (3768 missatges)

L’any passat —2012— vaig fer una foto, que dies més tard, a casa, no recordava ni quins eren els pobles que hi surten ni des d’on l’havia fet.

dos campanars

(si premeu a la foto en veureu una versió amb més resolució)

Per un problema de bateries, no tenia l’hora de la foto que m’hagués permès localitzar-la comparant amb les fotos que havia fet aquell dia amb una altra càmera.

El que recordava era la zona —la marcada en clar en el mapa— i que la foto l’havia fet des d’un poble, apuntant-ne un altre. La foto l’havia tirat amb un teleobjectiu equivalent a 676 mm i la presento aquí retallada per dalt i per baix, però no de dreta a esquerra.

Mapa

L’eina per esbrinar les dades de la foto va ser GoogleEarth. Allí hi ha unes quantes fotos de pobles, que em van permetre identificar —o al menys sospitar— quin era el primer campanar encara que estava vist des d’un altre angle. Cercant quin podia ser el campanar de segon terme, no va ser gaire complicat esbrinar on era i, per alineament, saber des de quin poble s’havia fet la foto.

Ho podeu esbrinar vosaltres?

Respostes

Configuració
  • Exploitation Usuari sumador (7165 missatges)

Entenc que calcules la distància, però com?

• Tywyll Usuari sumador (33662 missatges)

Interessant.  Ziol, no has obert cap fil analitzant la consulta de la pregunta doble i els possibles resultats, interpretacions, combinacions, etc.? Amb els teus poders matemàtics xalaríem!

• ziol (3768 missatges)

Diria que és molt més un tema semàntic que no pas matemàtic.

Quan era petit, un mestre, company i amic em va donar unes definicions, simplificades potser, del que volien dir en política les paraules país, estat i nació; i he vingut emprant-les sempre d'aquella manera. Però no tothom té clares les accepcions i, d'altra banda, «estat» és una paraula polisèmica que en primera accepció vol dir un ens polític independent —amb tots els matisos que es vulgui—, però en altres podria ser fins i tot l'equivalent a una província del que en primera accepció és un estat…

Afortunadament, aquestes ambigüitats no afecten a qui té les idees clares, en el sentit que sigui, sobre el que voldria que fos Catalunya. Però afecten a la interpretació dels «SÍ-NO»

I aquesta interpretació serà política, fruit de les maniobres dels diferents actors que incidim en el procés. Una interpretació de moment força imprevisible.

La més favorable que se m'acudeix és:

• Si en la primera pregunta el SÍ supera el NO, és que volem ser un «estat». Això ja està decidit.

• En cas d'haver guanyat el SÍ, si a la segona pregunta els SÍ superen els NO, vol dir que els que volem que Catalunya sigui un estat, volem que sigui independent, dit d'una altra manera, que assumim majoritàriament la primera accepció d'estat.

• Això voldria dir que si els resultats fossin: SÍ-SÍ 26%; SÍ-NO 25%; NO-X 49%, guanyaria la independència.

• life_on_marc Usuari sumador (7561 missatges)

Exacte, jo és així com ho veig també. Però hi ha molts raconaires que estan entestats que són 3 preguntes i per tant cal assolir >33% independentment que la pregunta sigui en arbre o no

• Tywyll Usuari sumador (33662 missatges)

La més favorable que se m'acudeix és:

• Si en la primera pregunta el SÍ supera el NO, és que volem ser un «estat». Això ja està decidit.

• En cas d'haver guanyat el SÍ, si a la segona pregunta els SÍ superen els NO, vol dir que els que volem que Catalunya sigui un estat, volem que sigui independent, dit d'una altra manera, que assumim majoritàriament la primera accepció d'estat.

• Això voldria dir que si els resultats fossin: SÍ-SÍ 26%; SÍ-NO 25%; NO-X 49%, guanyaria la independència.

O sigui, tu creus que realment pot (o ha de) ser així? Seria just? El resultat es reconeixeria internacionalment si fos així? Jo és que ho veig de dues maneres: per una banda veig que sí que hauria de ser així, tenint en compte el redactat de les preguntes. Però per altra banda també veig que potser no seria gaire democràtic que guanyàs la independència amb el 26% quan el NO ha obtingut el 49%. No sé què pensar.

• life_on_marc Usuari sumador (7561 missatges)

És que no és que hagi obtingut el 26% i un 49% en contra, simplement que la primera és una pregunta ramificada, per tant, si la primera pregunta resulta afirmativa es passa a únicament a tenir en compte el resultat de la segona. Veure-ho de l'altra manera és com l'equivalent d'una pregunta amb triple resposta, però llavors ja no seria 'en arbre', serien 3 respostes.

• ziol (3768 missatges)

No és un tema de creure, si ha de ser així o no depèn de les premisses i les definicions dels termes de les preguntes. L'únic que dic és que lògicament seria factible.

Posem un altre cas. Hem de decidir entre lluç, vedella o pollastre. S'ha d'escollir una sola cosa per a tothom. Per simplificar fem que són 10 persones.

Imaginem que a la pregunta directa, 4 es decanten pel lluç, 3 per la vedella i 3 pel pollastre. El democràtic semblaria que tothom ha de menjar peix… però, què passa si la pregunta es fa d'una altra manera?

Primera pregunta: carn o peix? 6 carn i 4 peix.

«Democràticament» hem decidit que els 10 menjaran carn.

Segona pregunta: carn de vedella o de pollastre?

Aquí intervé si els que volien lluç com a primera opció s'estimen més el pollastre o la vedella.

Quan duia un grup d'escoltes i em trobava en situacions similars, sempre feia les preguntes inverses. Per exemple: Quants n'hi ha que no us agradi el lluç? (3). Quants n'hi ha que no us agradi la vedella? (2). Quants n'hi ha que no us agradi el pollastre? (1). Decidit, farem pollastre. El mètode més democràtic no té perquè ser fer una pregunta directa i veure qui treu més vots.

Al menys en principi no es pot descartar, si no es pregunta directament, si qui no vol que Catalunya sigui un estat —cas que democràticament surti que ho ha de ser— posats a fer, no cregui millor estat independent que estat «no independent» —cosa que, d'altra banda, caldria definir abans de preguntar—.

• Km 0.0 (526 missatges)

Té tota la raó, s´ha de ser molt clar en la formulació de la pregunta i aquesta hauria de ser: Vol que Catalunya esdevingui un estat independent?, respostes: SI o NO, ras i curt. Perque si es deixa com està, a l´exemple posat resulta que el 76% dels votants no voldrien la separació.

• Ultrança (7145 missatges)

El redactat de la pregunta és el que és, a nivell d'interpretacions deixa poc marge de joc.

Erres. Primer defineix-nos separació.

Separació de l'actual ens estatal que és el Regne d'Espanya? Certament hi haurà separació i trencament l'actual matriu estatal.

La gran majoria inqüestionable demana la creació d'un estat, per mandat democràtic, deixant de banda l'associació posterior. Sense atendre a la voluntat de l'estat d'Espanya, et recomano que llegeixis la pregunta i vegis on hi ha condicionada la creació de l'estat a la voluntat de l'executiu o població espanyola.

Per tant l'escissió hi és, i evidentment l'estat espanyol ara per ara opera i s'alarma com si aquesta consulta ho fos: perquè ho és. 

La segona pregunta es refereix a quina associació i execució en les negociacions és preferible, la d'intentar un pacte per l'associació de l'estat català amb Espanya o la de la secessió total. Guanyant la secessió total per majoria. 

La via federal és viable en tant que hi hagi voluntat d'associació per les dues parts, de no haver-ne seguim tenint un estat (resolució de la 1a pregunta) que hem de regir d'alguna manera, la 3a via tal i com està el redactat no es condiciona a allò que vulgui l'estat d'Espanya. 

• Ultrança (7145 missatges)

I et recomano a que cerquis un interessant gràfic on s'han compilat totes les dades d'enquestes fetes des del 2005. Fetes per part de tota mena de mitjans, centres d'estudis, organismes, etc. T'ajudarà a tenir una visió menys esbiaixada de la realitat catalana.

Deixa de llegir la brossa del Mundo que t'agafarà un cobriment quan vegis els resultats de debò.

• plegats (4766 missatges)

Està fet d'Ossó de Sió i en segon terme el campanar de les Pallargues.

Per dos motius he tret aquesta conclusió potser equivocada. Està en una plana i els dos pobles bastant a prop, i en tercer terme a la part superior esquerra dalt del turó sembla que es veu un tercer campanar potser de Florejacs?

Si m'equivoco disculpeu-me no he estat mai per aquestes terres.

• __27371__ (5636 missatges)

Per la muntanya, només pot ser en una zona... I ja els he trobat...

• Exploitation Usuari sumador (7165 missatges)

(visualitzar imatge per veure més gran)

jo amb això ja elimino st. Ramon i Ivorra

En faré alguns càlculs matemàtics.

Si mirem la imatge veiem que la paret del davant te unes 28 totxanes de 10cm + 1cm de pasta que són uns 3.10mts, en uns 103px, això ens dona una relació de 100px = 3mts. Com que la foto en fa 1000px d'amplada comptem que són uns 30mts.

Un augment de 676mm implica un triangle amb una amplada d'uns 36mm, i si dividim pel centre per treballar amb un triangle rectangle, són 18mm. En relació amb la meitat de la foto, la càmera era a uns 563mts.

Per altra banda, si suposem que els campanars tenen la mateixa amplada, el segon es veu 3 vegades més petit que el primer, per tant és tres vegades més lluny. Això són uns 1,73km des de la càmera i 1,15km entre campanars.

• ziol (3768 missatges)

Aquí hi ha un dels problemes visuals de la perspectiva, la distància a la primera paret és totalment correcta (a mi em surten sobre mapa 577 metres). Però l'església que sembla a tocar dels edificis, no ho està. De fet, entre el mur i el campanar hi ha una distància d'uns 300 metres, o sigui que el segon campanar també és més lluny del que has calculat. A part, el segon campanar —mesurat aproximadament sobre el plano del cartogràfic— fa 4,25 metres contra 5 del primer. O sigui que la distància encara una mica més lluny.

També cal tenir en compte que a la foto, del primer campanar es veu en mur frontal i també el de la banda dreta i aleshores l'amplada de la imatge del segon és només 2,5 vegades la del primer.

Entre els campanars, la distància real és d'uns 1.550 metres i la distància a la foto 2.430

300mts més lluny? Tants? Jo n'he afegit 20mts més. Però si fa 5mts ja deu ser això...

Si el segon és un pel més petit que el primer, això no l'allunya més, sinó que l'apropa.

El primer campanar no s'hi veu el mur de la banda dreta, simplement és octogonal, fixa't que la campana és al centre.

• ziol (3768 missatges)

En aquestes dues il·lustracions hi tinc els punts marcats sobre el mapa i en la foto. Mapa Foto

Les mesures són a posteriori, quan ja havia trobat, via alineaments quins pobles i campanars eren i també el punt des d'on vaig fer la foto. Al principi el que em va fer dubtar va ser precisament que sobre el plano no veia els edificis de davant l'església, però és que els buscava molt més prop.

És cert que a la dreta no es veu el mur perpendicular, la torre és octogonal, il·luminada més des de la dreta i això m'ha enredat. I sí, havia fet una proporcionalitat inversa amb números i en escriure-ho ho he dit a l'inrevés.

Quelcom semblant m'ha passat. He vist que el campanar tenia els mateixos píxels d'amplada que l'alçada de la paret i he pensat que tres metres per un campanar era prou correcte. Però ho he pensat d'espai interior com si els murs fossin de prims. Tenint en compte que casa meva té parets de 60cm el campanar els hauria de tenir com a mínim de 80cm, i és clar, 3mts - 0.80 - 0.80 = 1,2mts   Una mica estret...

• albert23 Usuari sumador (15163 missatges)

Sense càlculs matemàtics, però sent veí de la zona... pot ser que sigui presa des de Pelagalls i l'altre sigui el de Sisteró?

• catalàamallorca (16718 missatges)

Sense tenir ni idea de la zona ni de càlcus matemàtics aposto per Ossó de Sió i les Pallargues. He encertat?

• Àngel (534 missatges)

Les Pallargues (primer campanar) i Sant Donat de Gra (segon) ?

• ziol (3768 missatges)

De fet, ja va sortir el primer dia, en Nou va encertar, tot i que no va dir d'on eren les seves fotos —imatges d'Street View—. El primer campanar és de Montroig, el segon de Pelagalls —és al que a la meva foto no en surt la punxa, segurament per culpa d'una antena que té davant—, i la foto està presa des de Bellver d'Ossó.

Aquí es pot veure una imatge de GoogleEart amb les visuals des de Bellver d'Ossó i els números corresponents sobre la foto de Montroig per tenir una idea de quins edificis corresponen a quins.

Publicitat
Publicitat

Fòrums

• 5.029.279 missatges
  • 186.820 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums

Publicitat