fòrums -> Llengua, literatura i història
Alerta! Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.
La Franja de Ponent indignada amb Aragó
El Programa Bien Dicho! dels tafaners de Saragossa sobre Aiguaviva ha indignat a tota la Franja
Article:
El dia assenyalat em vaig presentar i vaig veure un equip de set o vuit persones (totes molt jovens) dirigits per un jove periodista molt amable però completament ignorant de tot allò que suposa una població bilingüe, ignorant sobre el que és la història d’Aragó, sobre què és i que significa “llengua”, “parla” i “dialecte”, sobre la diversitat pròpia de la nostra terra ARAGÓ, pero d’eixe Aragón amb mayuscules divers i ric culturalment … i amb el ferm propòsit de fer un programa “castís”, “xaró” i populista.
D’altra banda els vaig preguntar si algun d’ells sabia català o aragonès, o bé si tenien alguna noció d’aquests idiomes. Cap sabia més que castellà, quelcom que els vaig recriminar i els vaig avisar que els duria problemes ja que els veïns del poble no parlarien clarament en la seua llengua si no hi havia algun d’ells que iniciarà les converses i preguntes en català. I així va ocórrer, van tindre realment dificultats per a gravar en català als aiguavivans ja que ells no estàn avesats a parlar amb la seua llengua si hi ha gent present que no domina el català.
De totes maneres, la conversa amb els periodistes va ser normal i no va pujar de to. Per un moment vaig tenir la sensació de que havia pogut, en part, fer reflexionar als periodistes sobre les seves primeres intencions quant a la línia i filosofia del programa. Inclos vaig fer un cridament a la seua condició de universitaris, de persones amb una formació per reconduir una mica les seues intencions i tractar amb respete i dignitiat la nostra llengua, la nostra cultura que al cap i a la fi significava tractar-nos a naltres mateixos, com a aragonesos, amb dignitat i respete. Fins i tot abans d’emetre’s el programa els vaig ajudar a traduir algunes paraules i expressions que van replegar incloent les formes normalitzades i també respectant les variants dialectals propies del lloc.
Els vaig insistir en la idea que la variant del català occidental d’Aiguaviva és molt genuïna, que està avalada per il.lustes lingüistes i per universitats (entre la qual es troba la de Saragossa), és un “tresor lingüístic” conservat pels veïns del poble durant gairebé cinc-cents anys mantenint-se exclusivament gràcies a la transmissió oral dels aguavivans, sobretot des de fa gairebé tres-cents anys. Això diu molt de la tenacitat, del geny, i del caracter dels habitants d’este lloc i dels pobles de tota la Franja d’Aragó en haver conservat una llengua i una cultura durant tant temps i haver-la transmès als seus fills simplement amb el “boca a boca” sense l’ajuda de ningú i de cap administració. Esta cultura està i volem que estiga integrada dins d’eixe Aragó divers.
Però, després de veure el programa crec que se’ns ha faltat profundament al respecte i a més la nostra pròpia televisió, la tv aragonesa, un “ente” que últimament es dedica a “esclafar” amb excessius programes de jotes, “toros” i recorreguts pels pobles d’Aragó sense un contingut cult, original i veritablement informatiu i cultural, intentant uniformar tota la rica cultura aragonesa daball els vells i “casposos” estereotips costumistes decimonómics i per què no dir-ho “franquistes” que vam patir durant més de quaranta anys, és a dir: jotes, “cachirulo”, “baturros”, “toros”, reys i princeps, virgens del Pilar…
Estos dies a Aiguaviva en moltes converses i tertúlies amb veïns he expressat el meu punt de vista i la meva indignació. Sí que hi ha gent que reconeix que el que van fer va ser un insultant nyap, sobretot les persones (fils del lloc) que resideixen a Catalunya i també algunes que están a Zaragoza, però són els menys. La majoria de la gent es queda amb l’anecdòtic i amb el fet que isca el seu lloc a la televisió i no li’l recrimino, en part és una reacció normal. Tantmateix també crec que hi ha molta gent que fa no fa entenen que hi ha alguna cosa que no quadra en este tipus de programes i en el fons es senten ofesos i “ninguneados” però no ho expressen amb tota l’energia que seria necessari. La meua opinió és que aquest és precisament el problema que existeix i que tenim a tota la Franja d’Aragó.
FONT
http://www.lafranja.net/?p=9097
El principi del fi amb aragò?
-
Pes que he pogut llegir, és una bona tendència, però nod eixa clar el ressò que hagi pogut existir a l'Aragó sobre aquest cas.
Som Països Catalans!
-
ho veig difícil, conec força gent de la franja, que si bé parlen català i molts el defensen molts d'ells es senten aragonesos, potser perquè els ho han fet mamar des de petits.
ara bé, seria fantàstic.
-
jo soc de la Franja jo ja estic fart d'aragò, ja que ens puteguen per una banda i per l'altra
-
això es cert. hi ha molta gent com tu, però molta com la que he descrit.
potser el problema és que gean part de la franja es despobla, molts marxen cap a l'interior i aquests ja els pots donar per perduts i molts marxen cap a catalunya i si no els queden familiars a la franja doncs és com si l'oblidessin.
i qui queda? en molts llocs, majoritàriament, gent gran que pateixen aquest dilema de sentir-se idiomàticament i molt culturalment propers a catalunya però els han fet mamar allò de la "nobleza baturra" i amb això s'han quedat, mig morts de gana però amb "nobleza" i no sabent cap a on tirar.
-
Què vols dir, per una banda i per l'altra? Aragó i Catalunya?

-
-
-
Però és que hi ha algú que no estigui indignat amb l'Aragó? L'Aragó és una merda.
-
Ho veig una reacció massa tímida per parlar de "principi d'adéu".
Fa quatre dies la gent de les terres de l'Ebre van muntar un merder fenomenal, amb bona part de raó, perquè a TV3 van subtitular a dos homes que sortien amb l'excusa de que "hi havia molt de soroll ambient". Jo m'imagino a TV3 fent conya del parlar de l'Ebre i el sidral que es formaria seria d'escàndol...i no solament a les terres de l'Ebre! Crec que encara cal mooooooooooolta feina de conscienciació social, i serà ben difícil mentres el català no tingui a l'Aragó el grau de reconeixament que es mereix a la funció pública i a les escoles.
En tot cas, celebro que hi hagi gent compromesa als pobles de la Franja, com tu o en Fidel Alfals. Això, sumat a la percepció de que la llengua és ben viva a aquestes comarques, em fa tenir esperança de que tot plegar un dia canviarà

-
-
Qui és aquesta imbècil? aviam, tot i podent tenir part de raó, me'n faig creus com una professional pot actuar amb tanta mala bava, tant corporativisme i tanta suficiència...el pobre xicot aquest de SI ha caigut ben bé al parany...no guanyarà pas un premi d'oratòria, però la meuca aquesta és per escupir-li a la cara!
-
el de SI sóc jo. El canal és de socis d'ERC, el seu exdirector era el cap de premsa de puigcercós.
-
què bèstia no? Esta tia és presentadora o tertuliana?

-
I vols dir que això ha estat una "trampa" d'ERC? Mira, jo no sóc afiliat a cap partit, tot i que simpatitzo amb ERC més que amb cap altre, però certament m'ha semblat força patètica aquesta manera de tractar uns convidats. Això no és una entrevista, això és portar algú a la tele per fer-li fer el paperot.
De totes maneres, crec que t'ha faltat una mica de nervi a tu, eh? hauries d'haver tret la mala llet. A mi em tracten així i no sé què faig...
PD: tinc la sensació que SI a l'Ebre té un perfil força més esquerranós que a la resta del territori...podria ser? imagino que molts vau sortir d'ERC, que ja havia tingut sempre un perfil marcadament més d'esquerres que la mitjana. No sé, potser m'equivoco, però amb fa aquesta sensació...
-
De fet a la competència (Canal 21, Ebre TV) ens han felicitat a SI per aquesta acció de denunciar els subtítols.
-
D'ex-militant d'ERC només estem la Coordianadora Territorial i jo, hem passat per ERC i jo vaig plegar per discrepàncies a nivell local, i perquè vaig trobar més engrescador Uriel Bertran que no puigcercós.
-
-
-
-
-
-
De moment el què sembla clar és que la situació del català a la Franja no ha millorat ni amb un president catalanoparlant de la mateixa. Sembla clar, doncs, quin futur li espera a la llengua com a part integrant de l'Aragó...
-
Una pregunta, a la Franja utilitzeu els pronoms "este/a, eixe/a"?
-
Que s'expressin en català i deixaran de ser beneits per esdevenir beneïts. (el valor d'una dièresi).
-
indignada amb l'Aragó.

-
En les negociacions de després de la independència, aquelles negociacions que tant Catalunya com Espanya hauran de fer (repartiment de béns, dèficit...) podem posar sobre la taula la Franja de Ponent. Que es quedin tots els quadres del Prado, del Reina Sofia i tot el patrimoni estatal que una part, per dret, ens pertany, i els demanem la Franja.
Què us sembla?

-
Jo no hi sé veuré si tindrà aquest fer veritables conseqüències, m'ensumo que no, però és important que ni que sigui uns pocs obrin els ulls respecte del que pensa l'Aragó oficial sobre la Franja i la seva llengua i cultura. El tractament del programa és lamentable, com si anessin a veure a Aiguaviva una reserva d'indis que parlen chapurriau, una cosa rara que no té connexió amb ningú... Lamentable nivell, vaja.
-
jo crec que la gent que esta indignada ha vist el programa ho va veure sols els del poble i algu mes perque el que veiem es TV3, jo lo estic perque lo he vist en diferit, poc a poc saragossa esta mosegant mes pero això si això perdura a gent veura cada cop mes el que pretenen jo estimo que la gent començara a estar mes indignada amb la modificació dela llei de llengües
-
-
Quina vergonya de programa, l'acabe de vore, aquesta gent d'Aragó no s'entera de res! (o no vol assabentar-se'n)
-
Estos dies a Aiguaviva en moltes converses i tertúlies amb veïns he expressat el meu punt de vista i la meva indignació. Sí que hi ha gent que reconeix que el que van fer va ser un insultant nyap, sobretot les persones (fils del lloc) que resideixen a Catalunya i també algunes que están a Zaragoza, però són els menys. La majoria de la gent es queda amb l’anecdòtic i amb el fet que isca el seu lloc a la televisió i no li’l recrimino, en part és una reacció normal. Tantmateix també crec que hi ha molta gent que fa no fa entenen que hi ha alguna cosa que no quadra en este tipus de programes i en el fons es senten ofesos i “ninguneados” però no ho expressen amb tota l’energia que seria necessari. La meua opinió és que aquest és precisament el problema que existeix i que tenim a tota la Franja d’Aragó.
No, no és el fi d'Aragó, aquí reflecteix molt bé lo esperat, la gent d'alguna manera justifica que se'n burlin d'ells, al cap i a la fi són "pueblerinos" que per més inri parlen el "cagalan", tota una desgràcia.
-
Per favor, no us feu palles, la Franja serà Aragó sempre fins que la Franja en si desapareixi.
-
Visc amb un franjolí que té una empanamenta identitària important. Diu que se sent català i aragonès. També diu que la Franja està encarada a Catalunya, que van a l'hospital i a batxillerat a Lleida.
En fí, que aquelles comarques perdudes s'han de retrobar a sí mateixes i construir-se nacionalment, i això no crec que ho puguin fer amb Aragó.
-
Sobre el primer paràgraf, potser no s'ha explicat bé però no veig tant l'empanada mental. Segurament, com diu Josep Espluga, molts franjolins es poden identificar com a "catalans" culturalment i "aragonesos" administrativament o afectivament però l'evidència que molts més adeverteixen és que quant a serveis, connexions, afinitats, paisatge, etc. les terres de la Franja van molt més en consonància amb Catalunya que no pas amb l'Aragó.
Ara, traspassar aquest sentiment epidèrmic en identitat nacional és prou complicat i segurament a hores d'ara s'està a anys/llum per aconseguir-ho.
-
Jo crec que si Catalunya s'independitza la cosa pot canviar. Tot i que la pressió espanyolista sobre la resta del país s'intensificarà, el dilema identitari i nacional serà molt més clar.
-
És un misteri saber com afectarà una eventual independència del Principat a la resta de Països Catalans, però és indubtable que hi afectarà prou, i segur que els primers que intentaran posar-hi remei a que no s'encomani aquesta deriva sobiranista a la resta serà l'espanyolisme al poder, que mirarà dehermetitzar les seves fronteres i fins i tot no descartem que, una vegada vist que els serà impossible retenir Catalunya, intenti fer un xantatge per tal que el govern català renunciï expresament a reivindicar els Països Catalans.
Hi haurà un mirall per a tothom i els altaveus del nou estat seran molt més forts que els què tenim ara, i per tant s'obrirà un nou escenari, hipotèticament clar.
Edito: Per cert, en altres situacions anteriors de la nostra història ja hem vist com en situacions d'avenç de l'autogovern el contacte amb La Franja en aquest cas s'han multiplicat. Aquí tens un interessant resum:
Els intents de restabliment de la sobirania catalana a la Franja
-
-
-
es un forç avanç, jo també era així, però poc a poc em sentia mes català, i es quan van començar la FACAO a fer judicis amb els franjolins, pedrades a llocs culturals realistes, investidura de la Rudi, modificació de la llei de llengües, jo era fa tres o quatre espanyolista, però cada vegada em sentia mes incomode en diverses situacions, vaig rebentar a quan vaig mirar diversos articles de aragò cap a la Franja
-
-
Aragó fot fàstic, quan abans els compatriotes de la Franja ho assumeixin millor per a ells.

fòrums
L'ANC fa públic el recorregut de la "Via Catalana" (61)
A la cadena humana, hi hauriem de portar la bandera francesa? (283)
Aquest mòbil és un smartphone? (16)
Dirigents d'Unió suggereixen a Duran que deixi de ser secretari general CiU (2)
La cadena humana hauria d'arribar només a Portbou pel nord i a Alcanar pel sud? (55)
El delegat del govern espanyol a Galícia vol la supressió de l'autonomia catalana (6)
S'inicia una campanya de micromecenatge contra la independència (82)
Espanya té 143 anys i ha tingut només 4 reis. (0)
Els 25 països menys visitats del món (36)
La Retaguardia [fil oficial] (803)
Qui i com es guanya amb les targetes de crèdit? (0)
Fil de l'ACB (lliga i copa) i Eurolliga 2012/2013... (1028)
Total de missatges: 4.753.701
Total de temes: 175.577

estic ben segur que dintre d'uns anys la gent de la Franja se'n donarà compta que aquest model no es el idoni 

Opina
Configuració |