Bon vespre raconaies.
2 PRONOMS. Arran d’una discussió ‘pronomfeblística’ amb un parell de raconaires, se m’ha acut de passar l’estona jugant a fer reduccions oracionals amb dos pronoms febles. Encara que, si fa no fa, ja deu fer un anyet que es va posar de moda no fer-los servir (de la mateixa manera que 'fins' o 'fins i tot'), tothom encara ara sap fer-los servir:
a) Albert menja’t la verdura. b)Però l’Albert dóna els pèsols als seus germans.-Menja-te-la. -Els els dóna.
c)Mentre la mare, distreta, treu la cullera del calaix.
-La’n treu.
3 PRONOMS. Bé, potser no són les combinacions més conegudes perquè tenia ganes de complicar-m’ho una mica. Per això he passat a esprémer-me el cervell per mirar de fer-ne una de tres. Se m’ha acut això:
a)Estic afamat gent! anem a sopar a Can Panxut?
-Entesos, anem-nos-n’hi a sopar. (Nos: nosaltres, en: d’aquí hi: a Can Panxut)
4 PRONOMS. Llavors m’he preguntat: és possible complicar-ho encara més? He estat cercant informació per Internet i he consultat la gramàtica de l’Antoni M. Badia i Margarit i he trobat dues maneres de fer-ho! Combinació de quatre:
a) afegint-t’hi un complement de mode:
Les nenes estan molt assedegades. Puc treure'ls els sucs de la nevera IMMEDIATAMENT.
-Treure-los-els-n'hi! (los: a les nenes, els: els sucs, en: de la nevera, hi: immediatament)
b) afegint-t’hi el datiu ètic:
Dit per una mare a qui el seu fill, molt petit, se n’ha anat tot sol a l’escola contra el costum i les previsons.
-Ai el meu nen, Se me n’hi ha anat.
5 PRONOMS? Per tant, arribats fins aquest punt, és possible rebassar el límit dels quatre pronoms? Jo només us diré que he trobat una manera imaginativa, que sona prou natural, però que no sé si en cap cas és correcte, de fer-ho.
Bé, potser pensareu que això és com buscar-li tres peus al gat (o en aquest cas: encadenar cinc pronoms al verb), però, per mi, el qui aconsegueixi fer-ho mereixerà tindre tots els números per a ser raconaire-lingüista de l’any.
Endavant!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bé Raconaires tot plegat, ara com ara, està així:
- JoanVecord....................................................................... 'Intent desmuntat' 4 PRONOMS
- zoe ................................................................................... 'Intent desmuntat' 4 PRONOMS
- sau..................................................................................... 'Intent desmuntat' 3 PRONOMS
- Senienc........................................................................ ...... 'Intent desmuntat' 3 PRONOMS
- brètol bretó ........................................................................ 'Intent desmuntat' 3 PRONOMS
- emmet ............................................................................ .. 'Intent desmuntat' 3 PRONOMS
- RevolucióSocial............................................................. ...... 'Aportació familiar' 0 PRONOMS
- Rutger von Blum.................................................................. 'Processant' 0 PRONOMS
Opina
Configuració |