Publicitat
Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

The Adventures of Sherlock Holmes (lectura octubre 2010)

Dona_Rebel·lat (21391 missatges)

Bé raconaires! Ja tenim el resultat de la votació aquí. El guanyador d'aquest mes ha estat The Adventures of Sherlock Holmes. Així doncs, el període de lectura s'obre avui i es tancarà d'aquí a un mes: el dia 19 de novembre. El dia següent es farà la votació pel pròxim llibre. No cal dir que els comentaris són benvinguts ara i fora del límit.

Obro un fil apart per aquells que vulguin comentar qualsevol aspecte de la lectura. Això sí, sempre que s'esmenti directament o indirectament algun aspecte de la trama o personatges, etc ho heu de dir. La meva proposta és la següent:

--- SPOILER ---

i cinc línies d'espai abans de posar el vostre comentari.

___

Com bé sabeu aquesta obra conté 12 relats curts:

1) "A Scandal in Bohemia"

2) "The Adventure of the Red-Headed League"

3) "A Case of Identity"

4) "The Boscombe Valley Mystery"

5) "The Five Orange Pips"
6) "The Man with the Twisted Lip"
7)"The Adventure of the Blue Carbuncle"
8) "The Adventure of the Speckled Band"
9) "The Adventure of the Engineer's Thumb"
10) "The Adventure of the Noble Bachelor"
11)"The Adventure of the Beryl Coronet"
12) "The Adventure of the Copper Beeches"

Us poso enllaços per poder accedir a l'obra per internet. Si a algú li interessa algun altre idioma que m'ho digui i busco l'enllaç o bé que em digui l'enllaç i el poso. Torno a tenir problemes per trobar el llibre en català per internet. Si algú en sap alguna cosa que m'ho digui.

Llibre complet:

-Anglès

-Anglès

-Català  (buscant enllaç)

-Castellà (pdf)

Espero que tingueu una molt bona lectura!

Respostes

Configuració
  • adrii (3061 missatges)

L'acabo d'agafar a la biblioteca, llastima que esta dividit en 2 parts i la segona crec que no esta...

• Falciot Usuari sumador (23474 missatges)

Va, més discussió!

A les històries de Sherlock Holmes hi han bastants personatges secundaris que surten molt sovint.

Si no comptem en Holmes i en Watson, quin és el vostre personatge preferit?  

(potser també podríem descartar la cèlebre Irene Adler, que ja se n'ha parlat, i de fet només surt en una història)

• santaespina (3324 missatges)

Tot i que no estigui en aquest llibre en concret, sinó en L'estudi en escarlata, un dels millors fragments de tots els Sherlocks és aquell en què el dr. Watson fa la descripció de Holmes quan el coneix...

• Sònia91 Usuari sumador (13700 missatges)

Buaaa ja em falten pocs relats per haver-me llegit tota la bibliografia

Ara, cada cop són més interessants però m'hi he enganxat i llegeixo masses relats per dia, d'aquí res hauré acabat tot i el Doyle ja està mort i no pot escriure res més vull més relaaaats!

Rellegir-los ja no farà tanta gràcia, m'agrada intentar endevinar per on va la investigació i si ja ho sé...

A veure si puc trobar la col·lecció en català per comprar-los i llegir-los com Déu mana

I com més llegeixo més em pregunto com deuria ser el Conan Doyle, havia d'estar sonat sonat, no és humà el que va fer els relats, els personatges, la manera de escriure'ls, les deduccions, tot això com pot sortir d'un sol cap? He llegit llibres de gent amb molta imaginació, però aquest home tenia un monstre a dins a més d'un talent increïble. Sempre m'agrada pensar en els escriptors quan llegeixo un llibre, perquè al cap i a la fi els personatges són ell, però m'és molt difícil imaginar-me a algú darrere de totes les novel·les i relats. Els personatges de Holmes i de Watson ja em són tan reals que sembla que els conegui de tota la vida, i en moltes situacions m'imagino com reaccionaran i gairebé sempre encerto. De debò darrere només hi ha un home amb paper i tinta? (o màquina d'escriure, ja s'havia inventat en aquella època?)

El Holmes és, de lluny, el personatge més fascinant que he tingut el plaer de llegir, i no sé si mai en trobaré cap que m'entusiasmi tant. Tant de bo pogués felicitar al Doyle com vaig fer amb la Laura Gallego quan tenia tretze anys (i em va contestar!). De debò, el fanatisme de la gent està molt més que justificat, i agraeixo també els seus lectors del segle passat per obligar-lo a "ressuscitar" el personatge, sense ells ara tindríem ben poca cosa!    

• Dona_Rebel·lat (21391 missatges)

SPOILER (SCANDAL IN BOHEMIA i general)

------

M'agradaria destacar una mica els personatges Holmes i Watson relacionant-los amb els tipus de lectors. Com es veu a totes les històries els dos personatges tenen una visió ben diferent de la realitat o dit d'una altra manera, una forma diferent d'observar.

Tot i que Les Aventures van sorgir després d'obres com Study in Scarlet o The Sign of Four podem trobar una descripció força bona de'n Holmes i la seva capacitat d'observació a la primera aventura, Scandal of Bohemia. Doyle posa sovint aquests dos títols com a referència en les aventures. Per què torna a descriure Holmes si ja ho fa en Study in Scarlet?

Scandal in Bohemia comença in media res, característica majoritària dels relats curts. No comença amb l'arribada del rei a Baker Street sino que parla de l'Irene Adler. Posteriorment (amb l'arribada de Watson a Baker Street), Holmes apareix descrivint l'estat de'n Watson. I tot això és abans de que la història "real" comenci. Per què? És possible que sigui per què l'Adler és l'única que aconsegueix "enganyar" d'alguna manera la capacitat d'observació de'n Holmes? O és només perquè és la primera aventura del llibre i es torna a introduir un personatge donant per fet que el lector no ha llegit les novel·les anteriors? (recordem que un dels objectius del relat curt, com deia Edgar Allan Poe, és fer que el lector pugui llegir d'una tirada una història. Però les de'n Doyle són força més llargues). Trobo que és per preparar el lector principiant (que no ha llegit les seves novel·les possiblement) perquè estigui atent a la història. Es prepara en Watson per seguir en Holmes, de la mateixa manera que es prepara el lector per seguir els seus passos. És possible que en Watson, narrant la història en passat, ens prepari a nosaltres? Actua com un filtre entre Holmes i el lector? Ens diu "compte amb el Holmes i observa o et perdràs"?

Com deia abans, crec que en Holmes i en Watson poden reflectir dos tipus de lectors: el que només llegeix superficialment i per entretiment (lector no-professional. Watson) i aquell que agafa el text com una recerca interpretativa (lector professional. Holmes). Es podrien diferenciar els que utilitzen la literatura per analitzar-la (els acadèmics, per exemple, o els crítics) amb la gent "normal" que llegeix per plaer o interès i que no busca raons ni analitza el text.

D'alguna manera en Sherlock ens insta als lectors a seguir els seus mètodes d'observació: "you have not observed and yet you have seen" (no has observat i malgrat això, has vist), li diu en Sherlock Holmes a en Watson a Scandal in Bohemia (i a més històries).

Crec que malgrat ser un llibre d'històries que es poden llegir per separat i en qualsevol ordre, hi ha certs punts que fan pensar que s'haurien de llegir en ordre. El primer és que surten coses de la primera aventura en la segona o la tercera. I després l'evolució de'n Watson:

A la primera història en Watson està (com el lector) completament perdut. No pot seguir els passos de'n Holmes i es limita a fer el que diu. Tot i que mai no aconseguirà anticipar-se a en Holmes (molt possiblement com el lector normal) sí que millorarà en aquest aspecte. A la primera història en Holmes li diu a en Watson que el que ha de fer és observar més. I és precisament el que fa en la segona i en les següents. En Watson reconeix que ha millorat a la segona història: The Adventure of the Red-Headed League. Intenta descriure  un dels personatges (no recordo quin) o observar-lo de la manera que ho fa en Holmes. Tot i que no aconsegueix deduir en la seva totalitat com Holmes ho fa, sí que aconsegueix extreure coses que no va poder fer a Scandal in Bohemia (amb la carta, per exemple). És quelcom que ens fa pensar que a l'alçada de la segona història hem de ser capaços com a lectors de poder evolucionar de la mateixa manera que en Watson per poder arribar un dia a observar com en Holmes.

Crec que això es pot veure en la resta d'històries també, al marge de l'argument, però no vull allargar-me més.

• Dona_Rebel·lat (21391 missatges)

SPOILER, SCANDAL OF BOHEMIA

-------

Quelcom que he vist característic de la primera història és la visió sexista de la dona que se'n desprén. La Irene Adler no és vista com una dona normal, ja que és igual/més intel·ligent que en Holmes. L'Irene és perillosa perquè pensa és com un home (en aquella època encara es pensava que les dones eren inferiors en intel·ligència). Les referències a la seva bellesa són totalment sexistes. Se la tracta com un objecte. I és que així és com es veia a les dones en els temps de'n Conan Doyle (i anteriorment).

Una referència clara d'aquesta visió sexista és quan en Holmes explica les dues coses que els preocupa:o bé els importa els nens (i especifica que aquestes són les dones casades) o les joies (dones solteres). Recordem com descobreix on és la foto? Perquè diu que en situacions extremes la dona sempre va a buscar allò que més aprecia (nens, joies, foto?).

Una altra cosa que vull destacar és que també es veu reflexada la diferència social d'aquella època. El rei de Bohemia reconeix que l'Adler hagués sigut la seva esposa si hagués tingut la seva mateixa classe social (si no recordo malament ho diu dos cops).

Sí que són bastant masclistes, però el Watson també descriu que el Holmes se'n reia sovint de la intel·ligència de les dones fins que coneix a l'Irene i que a partir d'aquí deixa de burlar-se'n. També diu que no les pot arribar mai a entendre i una cosa que em va fer gràcia de no sé quin relat, que explicava que el Holmes havia sospitat d'una dona que s'havia assegut de manera que no es veiés bé la cara, però al final era perquè no s'havia maquillat (no sé si és spoiler perquè ho explica com a anèctdota). Deia que per aquestes coses no podia fer deduccions lògiques amb les dones...

Però són com eren la gent d'aquella època, seria poc realista que no fossin masclistes (i probablement són racistes). També la senyora Hudson (es diu així?) els fa gairebé de criada, que no es poden espavilar solets? Que em soni només és la propietària de la casa, res més...

Uau acabo d'endevinar un cas, em sento crack el de "El vampir de Sussex" (últim llibre de relats), la veritat és que era facilet. Però fa il·lusió veure que el Holmes explica el que tu estaves pensant

• Josep-Dencàs (29335 missatges)

Poso aquí un missatge que vaig posar fa temps a un altre fil sobre una sèrie molty bona sobre Sherlock Holmes que crec que a tots els que hagueu disfrutat llegint el llibre us agradarà:

Jo us recomano "Les Aventures de Sherlock Holmes".

A tots aquells que hagueu llegit els llibres de Conan Doyle crec que us entusiasmarà. La sèrie reflecteix fidelment les noveles d'en Conan Doyle com cap altra sèrie o pel.licula sobre el personatge que hagi vist mai. Les novel.les de Sherlock Holmes les he llegit i rellegit un munt de cops perquè de ben petit que sempre he estat un incondicional d'aquest personatge i només veure aquesta sèrie em va entusiasmar directament perquè el personatge era justament el Sherlock que jo sempre havia imaginat llegint.

En Jeremy Brett en el seu paper de Sherlock és simplement magnífic. En Watson i tota la resta estan en la mateixa línea. Tot està fet magníficament per reproduir fidelment els personatges l'ambient en el que es desenvolupen les històries.

En Fa temps la van fer per TV3 i no em vaig perdre ni un sol capítol (tot i no ésser jo massa de tele). Malauradament no he trobat cap enllaç de descàrrega directa o visualització online per veure la sèrie en català. Realment això és una llàstima perquè el qui doblava en Sherlock era bonissim i acabava de brodar el personatge. De fet he vist l'original anglesa i el doblatge en català i al meu parer millora inclús la veu original d'en Jeremy Brett per inaudit que pugui semblar.

El doblatge en espanyol en canvi no val res, sembla mentida com es pot fer malbé un personatge i una sèrie simplement per un mal doblatge.

En espanyol la trobareu aquí, als qui la veieu potser us agradarà perquè la sèrie en si és la mateixa però penseu que si la veiessiu en català no hi hauria ni punt de comparació:

http://www.seriesyonkis.com/serie/las-aventuras-de-sherlock-holmes/

Si algú sap on es pot trobar en català online que ho digui. L'he trobat a l'emule però no se que diantre em passa amb l'emule però fa mesos que no em funciona be.

http://www.youtube.com/v/C5AnCjSPrac&feature

I subtitulada es pot trobar en algun lloc?

Jo també la buscaré per l'emule en català... conec el doblatge en castellà massa bé, són experts en fer malbé sèries i pel·lícules

L'important per mi és que sigui 100% fidel als llibres.

• Josep-Dencàs (29335 missatges)

Ni idea si està subtitulada en català, de fet no crec perque es va doblar.

Sort si la busques en català! jo no vaig ser capaç de trobar-la de cap manera tret de a l'emule (on no me la vaig poder baixar ni se si era realment la sèrie o un fake).

En aquesta sèrie en concret t'asseguro que el doblatge català supera a l'original anglès pel que fa a en Sherlock.

No se qui va posar la veu d'en Sherlock en català però estic segur que coneixia perfectament el personatge. De fet això va passar també amb en Jeremy Brett, l'actor que fa de Sherlock, que es va posar tant en el paper de Sherlock que a mesura que avançava la sèrie va anar superant-se a si mateix, fins i tot es va aprimar per semblar-se més a ell.

Si mires tots els episodis veuràs de seguida que, en aquells en els que es veu més gras, tot i interpretar molt be el paper, no ho fa tant be com en els que ja es veu prim, en aquests darrers se supera a si mateix.

Aquests amb el doblatge en català son realment fantàstics, si els trobes avisa'm

• Falciot Usuari sumador (23474 missatges)

En català està doblada; de fet a la pàgina 1 diuen que per 8TV la passen els diumenges o no sé quan

• Lur (2018 missatges)

Goiztiri, a les 00:05 donen "La vida privada de Sherlock Holmes", a la sexta 3.

Publicitat
Publicitat

Fòrums

• 5.042.479 missatges
  • 187.325 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Publicitat