Registrar-se
Recorda contrasenya

fòrums -> Actualitat

Pel catala l´important de debo es la televisio , no el cinema

472 lectures   57 respostes

L´altre dia vaig lleguir un article ( no recordo de qui ) que em va semblar molt interessant

Em sembla molt be que es legisli sobre el catala al cinema , pero la realitat es que el cinema esta mig mort i que any rera any hi va menys gent

si volem lluitar pel catala , el que hem de fer es legislar sobre la televisio a Catalunya

Desconec el tema legal , pero si es necessita el soport del govern espanyol per aixo hi han 25 diputats del PSC al Congresde MAdrid ( ai que se m ´escapa el riure )

El que hem de lluitar es perque T5 A3 TVE Cuatro sexta etc tinguin l´obligacio d´emetre el 50% en catala a Catalunya i com a minim les pelis i les series estrangeres en dual en catala

El tema televisio es infinitament mes rellevant que el tema del cinema

• Mentre Catalunya no sigui independent no podrem fer gran cosa en aquest aspecte.

• Si Catalunya és independent, les televisions Espanyoles no haurien d'entrar ni en català ni en castellà. L'únic que fan és contaminar, si no mira el que ha passat amb la TDT que és un niu de fatxes i "telebasura". 

• Peró T5 I A3 son canals privats , no públics ,es a dir ,i dins de la meva ignorancia sobre el tema , poden  fotre el que els hi roti .

Ara be , els catalans que miren aquests canals , no crec que estiguin massa interessats en que s'emeti la  programació en català el 50 %....ni el 25 ,

• Jo també el vaig llegir, aquest article. Fou publicat al setmanari Presència.

• Em sembla una bona idea però inpracticable, perquè les llicències i les condicions per atorgar-les les dicta Espanya. En canvi a la ràdio les dictem nosaltres, pel que podem exigir que la SER i la COPE emetin un percentatge en català iq ue aquest es compleixi.

• Es una questio purament politica

Si en contes de que el PSOE-C tingues 25 diputats a MAdrid , els tinguessin partits catalanistes , seria perfectament factible

En el seu moment era increible creure que la Guardia Civil fotaria al camp i que els sustituirien els mossos , tot es questio de tenir agafat pels ous al govern de Madrid

Si el PSC realment defenses els interessos de Catalunya , l´areoport del PRat ja estaria sota control de la Generalitat

• Absolutament d'acord. Es un tema que ja fa dies que hi pense, arran de la polèmica sobre la llei de cinema. El cine, avui en dia, és un entreteniment menor i ocasional, té poca incidència en la conformació de les consciències. Però la tele... la tele ho és tot. Es fica dins de les cases i educa i motleja les ments de tothom.

Jo no sé còm es pot encarar el tema, es realment difícil sense una bona dosi de poder, però almenys que servisca de reflexió. I és que, quan, per exemple, es diu que TV3 és "lider" d'audiència a Catalunya, amb un 20% de quota (que no està gens malament donada la competència), s'oblida la "tragèdia" que suposa que un 80% de catalans (parlem de mitjanes), estan, dia a dia, hora a hora, sentint televisió en castellà.

• Quants cops va de mitjana una persona al cinema avui en dia ? 4 o 5 a l´any sent generos ? 8 - 10 hores  ?

Quantes hores de televisio veu de mitjana una persona a l´any ? 1200 ?

• És cert que la televisió encara és vista per un munt de gent. En el meu cas no és així, i estic segur de que no sóc l'únic a Catalunya. La televisió està de cap a caiguda des de fa ja un temps, i d'aquí un futur no molt llunyà està clar que Internet la acabarà substituint (amb mi ja ho ha fet, i no d'una manera parcial. Només veig APM i la majoria de vegades des de la web de TV3), així que la meva proposta va més en vies d'un futur: es necessita programació en català a la xarxa, clar i simple.

Els costos són més baixos i la rendibilitat és més alta que emetre des de un canal de televisió: pagues els costos del producte, pagues el servidor, et paguen per publicitat i coses extres, la publicitat és més limitada i flexible, no hi ha horaris, no hi ha un ordre d'emissió de capítols (o sí, depenent si es vendran en dvd o en format digital). Està clar que és la millor solució. De fet, a la web de TV3 ja ho han fet, això. Amb sèries com 240 i d'altres, les emeten primer per la web que per la TV.

Un altre factor a tenir en compte és que és més fàcil que tothom pugui fer entreteniment i pugui arribar a la gent. No em de tenir uns estudis ni tants diners per fer-ho.

Ara imagineu-vos un portal d'internet català amb contingut propi de sèries, amb un fòrum actiu i que els usuaris puguin tenir un tracte amb els guionistes/productors de la sèrie. Em sembla que seria una molt bona idea.

• Això que es proposa és molt difícil de complir, tot i que estic d'acord amb la idea i l'article!

• bENVINGUTS A la realitat amics! Actualment l'eina principal de aculturació castellana i cordó umbilical de l'estat espanyol amb els seu coreligionaris als Països Catalans són les tvés. De ben segur, sense televisons castellanes no sabriem ni parlar castellà, potser l'entendriem mercés a la burocràcia, tal com els passa als catalans que avui tenen entre 70 i 80 anys.

• Doncs sí, és un tema difícil però jo tinc la impressió que en aquest aspecte, el catalanisme ha segut poc combatiu i s'ho ha pres com una reivindicació menor (tinc la impressió, eh, que no he seguit molt a prop la política catalana).

Perquè no es pot reivindicar que la Generalitat atorgue freqüències televisives? Perquè no es pot obligar a què per llei, les cadenes de televisió privades emeten una part de la programació en la llengua dels territoris amb llengua no-castellana? No ens equivoquem, no són televisions totalment privades, són concessions administratives i el mateix que estan subjectes a unes condicions (per exemple, limitacions de publicitat), poden estar subjectes a unes altres.

Com tantes coses, és qüestió de proposar-s'ho i matxacar i matxacar.

Ara, si ho aneu deixant tot per a la independència... al final, ni independència ni tele en català.

• Pel català tot és important.

Vivim una anormalitat fruit de la Història i pel que es veu amb voluntat de persistència. Només falta que anem concedint favors

• Tot és necessari: als cinemes, a la televisió, als llibres, als mitjans de comunicació, al carrer... qualsevol àmbit suma, i qualsevol llengua normal està representada en tots els àmbits. Cal normalitzar el català, i cal fer-ho en tots els fronts. De ben segur que la televisió en català és de les coses més importants i, malgrat que el català que s'hi sent és de dubtosa qualitat, el terreny del català en el cinema va molt per darrere.

Així, doncs, allò verament important pel català és la seva normalització i la presa de relleu al castellà.

PS: El cinema està mort? Mmm... pot estar en decadència (no en tinc dades, així que no en tinc ni idea), però crec que si s'impulsa el cinema en català, la nostra llengua tindrà un gran espectre guanyat, la veritat.

• Com he dit mes amunt , el catala mig veu unes 10 hores de cinema ( en sala de cinema ) a l´any , en canvi facilment veu mes de 1000 hores de televisio a l´any

La diferencia d´importancia es evident

un altre cosa es que politicament sigui mes facil i menys costos , enfrontar-se als Balaña , que no pas al govern amic de MAdrid

• Però no crec que el tema del català a la televisió estigui tan cardat. Jo em sento bé quan miro TV3 o C33 (no sé si encara es diu així), de ben segur que hi ha molts aspectes a millorar, tant lingüístic com logístics, etc. Però si bé tinc uns canals per mirar a la televisió en català (i, a més, que considero de qualitat respecte a altres canals espanyols que puc mirar), no tinc uns cinemes on mirar pel·lícules en català (bé, sí, puc navegar per Barcelona i endinsar-me en carrerons per buscar-ne algun, però no crec que això faciliti gaire les coses).

Com dius, el català a la televisió és una fita molt important. De fet, la creació de TV3 de ben segur que ha estat una de les millors tasques en pro del català. Ara, sóc partícip que el català cal estendre'l en tots els àmbits; o és que ens podem permetre el luxe de menysprear els catalans que volen veure pel·lícules al cinema només perquè no siguin una gran majoria? (i ja sé que no és la teva intenció, eh? però és per remarcar la consideració que faig que cal estendre el català pertot).

• Seria una bona cosa l'obertura de més canals en català i que aquests tinguessin difusió i presupost suficient per a poder emetre bona programació. Estic segur que si poguéssim veure les pel·lícules d'estrena en televisó i les series bones en català, aquest seria amplament més parlat.

• veig que molt heu llegit l'article, si algú de volsatres té l'enllaç el podria posar sisplau

• Jo prefereixo que la telebasura es segueixi fent en castellà i la tele de qualitat en català.

• La merda és merda en català, castellà o swahili.

• Considero que la televisió es un invent que no tardara massa en quedar obsolet, almenys tal com la coneixem.

Jo personalment no la miro casi mai i aquesta és la tendència actual, perquè mirar el que et fiquen quan pots escollir que veure?

Ens hauríem de centrar més en aconseguir continguts a traves d'internet en català i no nomes nostres, sinó també series extrangeres i pel·licules. Tot i que a la llarga seria més positiu apendre angles xD

• D'acord en què avui en dia, la televisió és (molt) més important que el cinema.

Però també cal tindre en compte que les pel·lícules no només es consumeixen a les sales de cinema, sinó que són emeses per televisió (amb índexs prou acceptables a prime time), edicions en vídeo (DvD, Blu-ray) i Internet, siga per descàrrega legal o "legal".

Amb tot, encara que la majoria anem al cinema una o dues vegades l'any, la mitjana de pel·lícules vistes anualment pot crèixer fins les 30 tranquilament, sumant les diferents vies.

Normalment, l'exhibició cinematogràfica és la forma d'estrena de les pel·lícules i el doblatge se sol fer quasi sempre per a aquesta exhibició, aprofitant-se per als posteriors usos. El fet català, de doblatge per a Tv3 i per a alguns discos, és poc comuna, fruit del país poc comú en el que vivim. Però fora d'eixe corpus que pot emetre TVC i que per acords tinga la Generalitat, molt poca cosa més es dobla al català.

Per això, una estrena cinematogràfica en català a nivells prou bons té importants repercussions més tard: a l'existir una banda sonora catalana feta, és més senzill que els discos la incorporen, i fins i tot es puga incorporar a la TDT, com ara que moltes pel·lícules i sèries s'emeten en VO i VD, inclòs canals secundaris tipus Disney Channel. I de retruc, serveix per a qu hi haja un major número de pel·lícules que es puguen compartir a la Xarxa en català.

• Tens raó, però qualsevol avenç és bo pel català, sigui en l'àmbit que sigui.

Pensa que si ja es fan traduccions en català de retruc les pel·lícules serà més fàcil trobar-les en catgalà tan a les botigues com als webs pirates.

• Res. Ni tele, ni cinema, ni òsties.

Som NOSALTRES, els catalans, els que ho hem de fer. Perquè, la cosa és clara. De què serveix la llei del cinema, o 100 canals en català, si al carrer ens enretirem davant el castellà en unt res i no res? De què li serveix a algú aprendre català si al carrer li parlen en castellà a la mínima?

Perquè aquest és el nostre gran mal: pocs, poquíssims, som els que parlem sempre en la nstra pròpia llengua. I això afecta als maulets, els 33 i als perro-flautes. Tots cometem aquest gravíssim error, i això és la nostra perdició.

• Una vegada més molt  d'acord amb el Siset.

472 lectures   57 respostes

millors missatges